Elektrisch slot in deur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EngelbertDubois
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-05 20:55
Beste tweakers,

Ik heb in mijn voordeur een onbekend elektrisch slot zitten die door wat te proberen op 12V DC werkt.

Ik vind de functionaliteit wat raar, het is alleszins een arbeidsstroom-slot. En wanneer ik er 12VDC op steek, komt het slot los te zitten, en kan je de deur gewoon open duwen. So far so good, alleen wanneer ik de stroombron uit zet, blijft het mogelijk de deur open te duwen.

Ik zou deze deur graag integreren in mijn domotica systeem, maar ben enigszins ongerust, want stel dat ik per ongeluk eenmalig kort 12v steek (door een druk op de verkeerde knop bijvoorbeeld), dan blijft het mogelijk de deur één maal open te duwen. En is het voor zover ik weet niet mogelijk om die actie ongedaan te maken.

Heeft er iemand ervaring met zo een sloten? Doe ik misschien iets verkeerd? Ik heb dit geprobeerd met een simpele 12v batterij pack.
Is het misschien 12 AC?

Ik ben alvast dankbaar voor gelijk welke informatie die me de goede richting op stuurt.

Dank,
Bert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Op mn vorige werk hadden we zo een slot. Maar daar was de lengte van de puls de duur van de ontgrendeling en schoot ie daarna weer op slot. Wel had het een pin die je kon omzetten die de deur open hield totdat je de pin weer terug zette.

Misschien heeft jouw slot ook zo een soort pin? Ons slot was bij ons trouwens wel gewoon DC.

Mocht je een typenummer oid hebben helpt dat natuurlijk enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-05 18:11
Ik denk dat een foto wonderen doet je hebt die sloten in vele verschillende types en uitvoeringen.

Is het niet zo dat als je na het ontgrendelen de plus en min omdraait, het slot weer vergrendeld?

[ Voor 18% gewijzigd door jbhc op 27-03-2023 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-05 13:55
Maak of verbreek-contact, dat is een verschil.
Sommigen gaan open als je er stroom op zet, anderen gaan juist open als de stroom eraf is.
E.a moet in te stellen zijn zodat de deur vergrendeld blijft.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:13

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Test in ieder geval goed. Je wilt er niet bij brand achterkomen dat de deur bijvoorbeeld niet los wil zonder stroom. Een handmatige override aan de binnenkant is aan te raden, dus dat je handmatig altijd het slot aan de binnenkant kunt openen.

Weet niet of een eventuele inboedel- en/of brandverzekering hier nog iets van vind.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EngelbertDubois
g1n0 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 02:03:
Op mn vorige werk hadden we zo een slot. Maar daar was de lengte van de puls de duur van de ontgrendeling en schoot ie daarna weer op slot. Wel had het een pin die je kon omzetten die de deur open hield totdat je de pin weer terug zette.

Misschien heeft jouw slot ook zo een soort pin? Ons slot was bij ons trouwens wel gewoon DC.

Mocht je een typenummer oid hebben helpt dat natuurlijk enorm.
Ja er zit ook zo een pin in de deur.
Ik kijk om vanavond een foto te maken, en misschien wat meer informatie te proberen vinden.

Het zou wel kunnen dat de lengte van de puls bepaald hoe lang de deur open blijft, daar heb ik niet op gelet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:09

SA007

Moderator Tweaking
Het lijkt alsof je een "electric strike" beschrijft, die zit in het kozijn.

Die heb je in AC en DC varianten en zijn eigenlijk altijd spanning erop = open , eraf = dicht.
(Je hebt ze ook geinverteerd, maar dat is niet relevant)

Wel relevant is dat als je een AC strike op DC aanstuurt hij kan blijven hangen zoals je wellicht beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EngelbertDubois
Hieronder een foto van wat ik kan zien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7RmBwCeIgPHm3tjzi4NLWbWMd8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zAp8hRFWpaWErmk9aEPdWmkz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Die kunnen *eigenlijk* niet blijven hangen, een spoel trekt een klein palletje opzij waardoor het plaatje naar buiten kan bewegen. Het lijkt me dat wanneer je hem even voorziet van stroom, de deur zelf een klein stukje naar buiten beweegt (door de tochtstrip bijvoorbeeld) en daardoor het palletje niet meer in de blokkeer stand komt.

[ Voor 5% gewijzigd door ouweklimgeit op 30-03-2023 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:07

eagle00789

Est. November 2005

EngelbertDubois schreef op maandag 27 maart 2023 @ 00:32:
Ik zou deze deur graag integreren in mijn domotica systeem, maar ben enigszins ongerust, want stel dat ik per ongeluk eenmalig kort 12v steek (door een druk op de verkeerde knop bijvoorbeeld), dan blijft het mogelijk de deur één maal open te duwen. En is het voor zover ik weet niet mogelijk om die actie ongedaan te maken.
Ik weet niet welk domotica systeem je hebt, maar kun je geen extra bevestiging op de knop zetten die vraagt of je het zeker weten dat je die wilt aanzetten/uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EngelbertDubois
Gisteren nog wat zitten experimenteren.

De duurtijd van hoe lang er stroom gestoken werd deed er niet toe, eenmaal stroom gestoken bleef het slot open totdat de deur eens keer open was gegaan.

De polariteit omwisselen deed schijnbaar ook niets, Werkte op exact dezelfde manier als de correcte polariteit.

Enige wat er nu nog over blijft is AC eens proberen, maar dat zal voor volgende maand zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-05 07:18
Al eens een test gedaan met de deur open? Wat @ouweklimgeit zegt klinkt aannemelijk. Dat kun je testen door de deur te voelen of de schootvanger inderdaad ook altijd te bewegen is na 1 puls. Check ook even wat de functie van dat extra palletje is.

Het kan ook een feature zijn van de deuropener zijn, dat het niet uitmaakt hoe lang de puls is.

De deuropener zelf lijkt mij redelijk universeel en lijkt mij ook prima te vervangen door een rust-/arbeidsstroom variant die wel aan je wensen voldoet.
Ik zie daar geen deuropener tussen staan die ook zo'n palletje heeft. Maar zo te zien is dat voor GU ook inkoop, er staat een ander merk op de openers. De meerpuntssluiting is dan wel van GU.

De maatvoering van de deuropeners is volgens mij altijd hetzelfde, dus als de huidige niet doet wat je wilt, dan kun je hem gewoon vervangen voor een andere.

De huidige is als ik het goed begrijp arbeidsstroom, dus spanningsloos vergrendeld. Bij Maaskant (waar ik meerdere van heb geïnstalleerd) mag je daar zowel DC als AC op zetten, maar gezien het met DC gewoon ontgrendeld, heeft het weinig zin ook AC te proberen. Ruststroom varianten zijn meestal alleen DC.

[ Voor 49% gewijzigd door Raling op 05-04-2023 10:10 ]

Pagina: 1