Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny96
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-03 10:25
Goedenavond,

Ik ben al een tijdje op zoek naar de beste keuze voor een soundbar bij onze LG televisie. Ik heb al een set van LG geprobeerd omdat dat goed aansluit bij de televisie. Deze viel heel erg tegen en is toen retour gestuurd.

Ik zoek een?
Ik zoek een goede soundbar voor bij mijn LG OLED televisie

Wat is je budget?
650/800 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
De soundbar wordt voornamelijk gebruikt voor het kijken van films/televisie, maar ik wil ook graag dat die te bedienen is via Google Home.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb een LG DS80QR gehad, maar retour gestuurd omdat deze erg tegenviel. De hoge tonen waren veel te aanwezig, het leek alsof de achterspeakers iets achterliepen, subwoofer viel ook tegen.
Opties tot nu toe:
-JBL Bar 800 (€625 bij JBL zelf)
-Harman Kardon Multibeam 1100 (€750 bij mediamarkt)

De JBL heeft als voordeel dat het een complete set is en we gelijk klaar zijn, maar ik ben bang dat de accu's van de rear speakers met de tijd slecht worden.
De Harman Kardon vond ik goed klinken, maar heeft als nadeel de prijs en dat deze niet compleet is. Dus deze wil ik dan uitbreiden uiteindelijk.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik vraag me af of iemand hier nog andere goede suggesties heeft en/of mij kan helpen bij het maken van de juiste keuze.

Dannybuurmans.nl/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-09 14:58
Ik heb zelf de Samsung Q990 bij mijn LG, deze bevalt mij zeer goed. Kan het niet vergelijken met een andere soundbar, ik ben overgestapt van een jamo 5.1 set en ik mag niet klagen hoor.

Geluid is mooi helder, meer dan genoeg bas uit de subwoofer. Dolby atmos effect gewoon perfect.
Ik heb hem zelf rond de 500 kunnen kopen, dit was inclusief cashbak en verkoop oude apparatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-09 15:41
Hier een samsung Q950A, wel iets ouder model als de q990. maar valt binnen je budget.
Deze presteert prima, en is bijna vergelijkbaar met de q990 van samsung.

Verder is er nog een optie om sonos te nemen.
Enkel hebben de soundbar's die binnen jou budget vallen geen atmos + rear speakers en subwoofer.
De vraag is of je dit een vereiste vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny96
G.Scholtens schreef op maandag 27 maart 2023 @ 08:03:
Ik heb zelf de Samsung Q990 bij mijn LG, deze bevalt mij zeer goed. Kan het niet vergelijken met een andere soundbar, ik ben overgestapt van een jamo 5.1 set en ik mag niet klagen hoor.

Geluid is mooi helder, meer dan genoeg bas uit de subwoofer. Dolby atmos effect gewoon perfect.
Ik heb hem zelf rond de 500 kunnen kopen, dit was inclusief cashbak en verkoop oude apparatuur
Samsung heb ik me zelf nog niet zo in verdiept, omdat dat niet echt klopt in mijn hoofd. LG en Samsung, licht autistisch misschien. Maar hoor er meer positieve dingen over dus binnenkort maar ergens proberen te beluisteren.
Eskimoo schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:50:
Hier een samsung Q950A, wel iets ouder model als de q990. maar valt binnen je budget.
Deze presteert prima, en is bijna vergelijkbaar met de q990 van samsung.

Verder is er nog een optie om sonos te nemen.
Enkel hebben de soundbar's die binnen jou budget vallen geen atmos + rear speakers en subwoofer.
De vraag is of je dit een vereiste vind.
Sonos lijkt mij persoonlijk ook wel wat. Ik heb al gekeken naar de beam en deze zou ik dan later nog kunnen uitbreiden. Nu heb ik alleen veel negatieve dingen gehoord over Sonos + Google? Net als dat de nieuwe speakers dit niet meer ondersteunen. Ik weet alleen niet in hoeverre dit klopt..

Dolby Atmos twijfel ik over, ik vraag me af hoe goed dat nou echt kan werken icm een soundbar.

Dannybuurmans.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Twee goede front / stereo speakers ga je veel meer plezier van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny96
Sethro schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:53:
Als dat zo is sta ik daar voor open, suggesties?

Dannybuurmans.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-09 14:58
[quote]Danny96 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:52:
[...]

Samsung heb ik me zelf nog niet zo in verdiept, omdat dat niet echt klopt in mijn hoofd. LG en Samsung, licht autistisch misschien. Maar hoor er meer positieve dingen over dus binnenkort maar ergens proberen te beluisteren.

[...]
Ik had het ik ook liever van hetzelfde merk. Maar deze soundbar kwam nu eenmaal beste uit de test en wellicht komt er ooit een samsung tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:05
Dat roept iedereen altijd wel, maar plezier zit (kan) in meer factoren dan puur geluidskwaliteit zitten. Wij zijn van 2 zuilen naar een Sonos oplossing gegaan en ik kan je vertellen, wij hebben hier meer plezier van.

Is de geluidskwaliteit hetzelfde? Nee
Is het "goed genoeg"? Ja
Is het kindvriendelijker? Ja
Is het eenvoudiger om verschillende muziekdiensten te gebruiken? Ja, voor ons wel
Is het rustiger in de woonkamer qua inrichting? Ja, wij vinden van wel

Overigens was gebruikersgemak voor ons de reden om voor Sonos te gaan. Aansturing vanuit de app werkte voor ons beter dan de geteste Samsung en Bose.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny96
lolgast schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:43:
[...]

Dat roept iedereen altijd wel, maar plezier zit (kan) in meer factoren dan puur geluidskwaliteit zitten. Wij zijn van 2 zuilen naar een Sonos oplossing gegaan en ik kan je vertellen, wij hebben hier meer plezier van.

Is de geluidskwaliteit hetzelfde? Nee
Is het "goed genoeg"? Ja
Is het kindvriendelijker? Ja
Is het eenvoudiger om verschillende muziekdiensten te gebruiken? Ja, voor ons wel
Is het rustiger in de woonkamer qua inrichting? Ja, wij vinden van wel

Overigens was gebruikersgemak voor ons de reden om voor Sonos te gaan. Aansturing vanuit de app werkte voor ons beter dan de geteste Samsung en Bose.
Het niet hebben van extra kabels naar de speakers is voor mij wel een grote plus en zoals ik eerder had beschreven wil ik graag dat het goed werkt met Google Home. Als je dit wilt met losse (draadloze) speakers en/of een versterker ben je volgens mij sowieso al veel meer kwijt.

Gebruik jij de Sonos toevallig met Google Home?

Dannybuurmans.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:05
@Danny96 Nee ik heb geen Google apparaten in huis. Ik heb hem aan Home Assistant gekoppeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-09 15:41
Je kan natuurlijk voor alleen 2 actieve speakers gaan, voor jou budget kan dit prima.
Nadeel is, als je dus wilt uitbreiden gaat het je ook flink wat geld kosten, en zul je kabels moeten trekken.
Maar ook google home is dan uit beeld na mijn weten.

Met Sonos beam en google assistent zijn hier en daar wat problemen.
(kun je eventueel vinden op sonos forum)
Welke soundbar wel in je budget valt is de samsung Q930B. een stapje onder de Q990B.
Heb je alles al compleet, sub, rear, De vraag is een beetje wat je voorkeur heeft.

2 losse speakers van jou budget vinden mensen vaak beter klinken als een soundbar.
Persoonlijk vind ik dat is inderdaad zo is, maar hoeveel waarde hecht je hieraan, en hoeveel wil je uiteindelijk uitgeven,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:53

OMD

Dat is echt volledig subjectief.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
OMD schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:09:
[...]

Dat is echt volledig subjectief.
Hoezo?

Levensduur van speakers is veel langer. Kwaliteit is beter. Prijs / kwaliteit is beter. Lijkt me een nobrainer.

Enige reden om voor soundbar te kiezen is het uiterlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:53

OMD

Sethro schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:22:
[...]

Hoezo?

Levensduur van speakers is veel langer. Kwaliteit is beter. Prijs / kwaliteit is beter. Lijkt me een nobrainer.

Je zegt dat je meer plezier beleeft aan losse speakers. Dat is een mening, geen te onderbouwen feit.

Ik zie het zelf namelijk anders. Ik haal meer plezier uit mijn soundbar dan dat ik deed uit mijn losse speakers. Soundbar heeft een DSP, HDMI switch en nog een paar zaken wat een voordeel kan hebben.

Dat heeft een losse amp ook maar een losse amp met 2 degelijke speakers is een behoorlijk duurdere oplossing. Soundbars van 199 euro zijn prut maar een beetje degelijk ding kan je veel plezier aan beleven.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-09 23:00
[...]
Hoezo?

Puur op geluidskwaliteit en beleving heb je volledig gelijk.
Ook wat uitbreiding en apps betreft heb je alle keuze
Persoonlijk zou ik dan ook altijd gaan voor losse speakers (passief of actief, eventueel draadloos).
En wat prijs betreft, ben je dan niet altijd duurder uit.

Maar anderzijds begrijp ik ook het gemak en looks als je op zoek bent naar beter geluid dat "goed genoeg" is.
Niet iedereen zal dezelfde eisen en oren hebben zoals ik of jij :)
Zoals @lolgast het goed beschrijft hierboven, er worden vaak meer dingen in overweging genomen dan enkel geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:09
[...]

Hoezo?

@OMD heeft het over dat 'plezier' volledig subjectief is. En daar heeft hij natuurlijk gelijk in. Dat een boekenplank/vloerstaande speakers voor eenzelfde bedrag beter geluid geven dan een soundbar is een feit, maar voor veel mensen is dat niet het enige wat telt. Het totale plaatje is inderdaad subjectief.

Voor een budget van € 650 - € 800 koop je nieuw overigens niet veel speaker. Er moet namelijk ook nog versterking bij. Om dan wat leuks te kopen moet je wel 2e hands gaan shoppen. 2 actieve boekenplank speakers zou kunnen, maar ook dan koop je wel onderkant van de markt.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-09 23:00
Hulleman schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:42:
[...]
Voor een budget van € 650 - € 800 koop je nieuw overigens niet veel speaker. Er moet namelijk ook nog versterking bij. Om dan wat leuks te kopen moet je wel 2e hands gaan shoppen. 2 actieve boekenplank speakers zou kunnen, maar ook dan koop je wel onderkant van de markt.
Dat zou ik niet zomaar durven beweren.
Zet maar eens 2 Adam Audio T5V's of T7V's (actieve speakers) naast je TV.
Zelfs met eventueel een apart device ertussen als preamp/(betere) volumeregeling en aansturing/gebruik apps kom je dan goedkoper uit de Samsung Q990 die hieronder vermeld wordt.
En kwalitatief is voor de gemiddelde oren toch echt wel bovengemiddeld.

[ Voor 5% gewijzigd door wiemelen op 28-03-2023 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:09
wiemelen schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:49:
[...]

Dat zou ik niet zomaar durven beweren.
Zet maar eens 2 Adam Audio T5V's of T7V's (actieve speakers) naast je TV.
Zelfs met eventueel een apart device ertussen als preamp/(betere) volumeregeling en aansturing/gebruik apps kom je dan goedkoper uit de Samsung Q990 die hieronder vermeld wordt.
En kwalitatief is voor de gemiddelde oren toch echt wel bovengemiddeld.
Studio monitors zou ik voor de gemiddelde consument niet aanbevelen voor TV gebruik. Qua aansluiting en features niet echt optimaal daarvoor. Qua looks wat mij betreft ook niet het meest esthetisch, maar dat is persoonlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Hulleman op 28-03-2023 10:26 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Pagina: 1