Mac Studio willekeurige crashes en vreemde foutmelding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-07 11:16
Beste Tweakers,

Sinds een klein half jaar gebruik ik hier voor mijn werk een Mac Studio Ultra met de laatste versie van MacOS Ventura (13.2.1) geïnstalleerd. In eerste instantie naar volle tevredenheid, maar sinds de laatste maanden treedt er een raar probleem op.

Op willekeurige momenten krijgt de Mac een "episode" (zo noem ik het maar even): de computer blijft gewoon bestuurbaar maar delen van programma's lijken nier meer te werken. Zo haalt Apple mail bijvoorbeeld geen mailinhoud meer op of blijft een youtube-video in Chrome oneindig laden.

Als ik tijdens zo'n episode een willekeurige applicatie open (dit kan een Apple programma zijn of een third-party programma) dan gebeurt er niks en krijg ik de volgende error-melding: "De applicatie {applicatienaam} kan niet worden geopend". Alle andere applicaties (van Apple of niet) lijken deels vast te lopen.

Soms lost zo'n episode zichzelf weer op met een minuut of 10, soms moet ik de computer restarten waarna alles voor een 3-4 uur goed werkt totdat het weer gebeurt.

Zaken die ik al geprobeerd hebt:
- gecheckt op updates > alles up-to-date
- Activitymonitor in de gaten gehouden > los van het feit dat er op dat moment meerdere eindapplicaties crashen zie ik niks raars.
- Apple Diagnose uitgevoerd tijdens het opstarten n.a.v. suggestie Apple support > geen resultaat
- Randapparatuur losgekoppeld en alleen het hoognodige aangesloten > geen resultaat
- Verse installatie > Problemen beginnen weer na niet al te lange tijd
- Contact met Apple support omdat de machine nog onder de garantie valt > zij geven aan de machine in te willen nemen om dingen te onderzoeken. Dat wil ik niet; machine wordt zakelijk gebruikt en ik kan niet +/- 3 weken zonder.

Ik ben ten einde raad; wat kan ik nog proberen?!

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dat laatste punt is wel een belangrijke. Kun je ook niet 3 weken op een M2 MacBook Pro/Air werken? Ik weet dat het een ander kaliber is dan de studio maar je kunt dan in ieder geval vooruit. Heck, als je bij mij in de buurt woont kun je mijn M1 mini zelfs wel 3 weken lenen...

De fouten die je opgeeft lijken écht op een hardwareprobleem. Zeker na een verse installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:18
Soortgelijke klachten heb ik ooit op een Mac Mini M1 gezien. Dat hebben we toen opgelost met de Mac Configurator. Dus even een andere Mac erbij pakken, USB C kabel aansluiten en dan de hele firmware opnieuw installeren.

https://support.apple.com...ator-mac/apdd5f3c75ad/mac

Als dat het ook niet oplost, dan lijkt me toch dat onderzoek door Apple het nuttigst is. Ik heb ook een Mac Studio en herken dit eigenlijk niet. Welke monitor heb je eraan hangen? Kan ook nog een crashende WindowServer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Klinkt een beetje alsof je een slechte ssd hebt ofzo. Hoe dan ook denk ik ook dat het hardware is en zou hem zo snel mogelijk langsbrengen/opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:56
Of iets met het geheugen… maar eigenlijk zit er weinig anders op dan hem bij Apple in te leveren voor onderzoek. Je zou nog het geheugen kunnen vervangen als je dat hebt liggen. Ik weet niet of dat kan bij een studio?

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
carpebios schreef op zondag 26 maart 2023 @ 23:48:
Of iets met het geheugen… maar eigenlijk zit er weinig anders op dan hem bij Apple in te leveren voor onderzoek. Je zou nog het geheugen kunnen vervangen als je dat hebt liggen. Ik weet niet of dat kan bij een studio?
Haha nee, dat is wel het laatste wat apple wilt. Geheugen zit tegenwoordig in/naast de SoC gesoldeerd. Net als de SSD trouwens hoor. Kunt er zelf vrijwel niets meer mee doen. Over e-waste gesproken… (Groetjes van een apple fanboy)

[ Voor 13% gewijzigd door g1n0 op 26-03-2023 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
Dank voor al jullie reacties tot dusver!
sypie schreef op zondag 26 maart 2023 @ 23:04:
Dat laatste punt is wel een belangrijke. Kun je ook niet 3 weken op een M2 MacBook Pro/Air werken? Ik weet dat het een ander kaliber is dan de studio maar je kunt dan in ieder geval vooruit. Heck, als je bij mij in de buurt woont kun je mijn M1 mini zelfs wel 3 weken lenen...

De fouten die je opgeeft lijken écht op een hardwareprobleem. Zeker na een verse installatie.
Het probleem is dat ik, los van een stokoude 2015 Macbook Pro hier geen andere Apple-machine heb liggen. Ik ga even nadenken over je aanbod wb de M1 mini; ik kom er even op terug als dat een uitkost biedt.
Dennisweb schreef op zondag 26 maart 2023 @ 23:26:
Soortgelijke klachten heb ik ooit op een Mac Mini M1 gezien. Dat hebben we toen opgelost met de Mac Configurator. Dus even een andere Mac erbij pakken, USB C kabel aansluiten en dan de hele firmware opnieuw installeren.

https://support.apple.com...ator-mac/apdd5f3c75ad/mac

Als dat het ook niet oplost, dan lijkt me toch dat onderzoek door Apple het nuttigst is. Ik heb ook een Mac Studio en herken dit eigenlijk niet. Welke monitor heb je eraan hangen? Kan ook nog een crashende WindowServer zijn.
Zou dit ook werken op één computer? De andere apple die ik hier heb liggen heeft nog geen USB-C.
Interessant wat je zegt over de beeldschermen. Ik heb op de Mac twee Eizo Flexscan 27 inch EV2736W schermen aangesloten d.m.v. USB-C -> Displayport kabels. Eerder wel eens gelazer gehad met dat de beeldschermen niet herkend worden bij het opstarten van de computer met schermen in standby, de schermen blijven dan uit. Is het ergens te zien of dit het probleem is?

Dank ook voor de reacties wat betreft het terugsturen naar Apple. I hear you, maar hoop toch echt dat er een oplossing is die ik zelf kan proberen....

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
@Daam, een USB A naar USB C-kabel gaat ook prima werken. :) De bedoeling is dat je met één computer Mac Configurator start en de stappen uitvoert. Je Mac Studio is dan ‘onder zeil’, die ondergaat het proces. Je hebt dus echt twee computers nodig.

Je zou eens kunnen proberen om tijdelijk één beeldscherm af te koppelen. Een Dell 24” Full HD en een AOC U32U werkten ook niet lekker samen op mijn Mac Mini M1 destijds. Ik heb nu een Mac Studio met een 34” Ultrawide en dat werkt prima. Het niet aangaan van schermen uit slaapstand heb ik ook geregeld. Even de USB-kabel van de monitor eruit en er weer in en hij doet het weer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
Helder! Ik ga even kijken of dit werkt met mijn oude MacBook Pro. En dan met een usb A naar usb C kabel.

Ik heb bij mijn beeldschermen nu als eerste het kleurprofiel weer op standaard gezet. Die had ik op sRGB staan maar ik las ergens dat dat ook voor rare problemen kan zorgen. Mocht dat niet helpen dan koppel ik een monitor af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
Kleine update:
Ik heb verschillende zaken met mijn beeldschermen geprobeerd, waaronder de kleurprofielen terugzetten naar standaard, enkel één beeldscherm aansluiten en daarnaast ook één monitor aansluiten op de (native) HDMI-poort. Helaas heeft dit alles geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Daam schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:53:
Kleine update:
Ik heb verschillende zaken met mijn beeldschermen geprobeerd, waaronder de kleurprofielen terugzetten naar standaard, enkel één beeldscherm aansluiten en daarnaast ook één monitor aansluiten op de (native) HDMI-poort. Helaas heeft dit alles geen effect.
Oké, dan denk ik dat dit het probleem niet is. Het zal dan toch aan de firmware van het ding liggen of aan een hardwarematig defect. Als het geheugen stuk is, om maar eens wat te noemen. Snap dat het niet handig is om als ondernemer je apparatuur te moeten missen. Wel een van de redenen waarom ik zowel een MBP als een Mac Studio heb. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:39
Ik weet niet of je internet/een netwerk nodig hebt bij het werken ? Even een tijd zonder netwerk kabel werken indien mogelijk. Hier heb ik rare problemen gehad: een 10Mb poort trok m'n hele netwerk onderuit bij tv streams. Vervangen van in dit geval niet igmp compatible switches heeft het probleem opgelost. Het kan ook geen kwaad om 'terminal' te hebben draaien, daar kun je commando's als dmesg en top draaien, misschien zie je wat gebeurt (geheugen op, een groot proces ??) ...
Overigens beschrijf je ook niet wat je configuratie is, welke programma's/omgevingen (dropbox, google, onedrive etc) je gebruikt. Sluit je programma's echt af, of enkel de open schermpjes na gebruik ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
tweazer schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 21:28:
Ik weet niet of je internet/een netwerk nodig hebt bij het werken ? Even een tijd zonder netwerk kabel werken indien mogelijk. Hier heb ik rare problemen gehad: een 10Mb poort trok m'n hele netwerk onderuit bij tv streams. Vervangen van in dit geval niet igmp compatible switches heeft het probleem opgelost. Het kan ook geen kwaad om 'terminal' te hebben draaien, daar kun je commando's als dmesg en top draaien, misschien zie je wat gebeurt (geheugen op, een groot proces ??) ...
Overigens beschrijf je ook niet wat je configuratie is, welke programma's/omgevingen (dropbox, google, onedrive etc) je gebruikt. Sluit je programma's echt af, of enkel de open schermpjes na gebruik ?
Thanks voor je reactie. De Mac wordt echter op wifi gebruikt, dus ik stel me zo voor dat dat het probleem niet is. Verder sluit ik eigenlijk altijd alle programma's af en draait er, los van Google Drive, ook niks in de achtergrond. Crashes gebeuren het vaakst bij het gebruik van Chrome of Mail, maar dit hoeft niet. Verder is er los van de Adobe Suite (Premiere, After Effects en Photoshop) nagenoeg niks op de machine geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-V4
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:17
Daam schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:58:
Beste Tweakers,

Sinds een klein half jaar gebruik ik hier voor mijn werk een Mac Studio Ultra met de laatste versie van MacOS Ventura (13.2.1) geïnstalleerd. In eerste instantie naar volle tevredenheid, maar sinds de laatste maanden treedt er een raar probleem op.

Op willekeurige momenten krijgt de Mac een "episode" (zo noem ik het maar even): de computer blijft gewoon bestuurbaar maar delen van programma's lijken nier meer te werken. Zo haalt Apple mail bijvoorbeeld geen mailinhoud meer op of blijft een youtube-video in Chrome oneindig laden.

Als ik tijdens zo'n episode een willekeurige applicatie open (dit kan een Apple programma zijn of een third-party programma) dan gebeurt er niks en krijg ik de volgende error-melding: "De applicatie {applicatienaam} kan niet worden geopend". Alle andere applicaties (van Apple of niet) lijken deels vast te lopen.

Soms lost zo'n episode zichzelf weer op met een minuut of 10, soms moet ik de computer restarten waarna alles voor een 3-4 uur goed werkt totdat het weer gebeurt.
Heb jij even geluk, ik heb precies hetzelfde probleem, ook ik heb een mac Studio M1 Ultra (20/48). Bij mij is het 99/100 dat safari gewoon helemaal nergens op reageert, als er een url word geladen duurt dat tot in het oneindige. Als ik dan Firefox wil starten gaat dat vaak mis met de melding dat deze niet gestart kan worden, andere applicaties (PyCharm, Finder ...) blijven gewoon werken. Het wil wel eens helpen om in Activity monitor alle Safari processen te nekken maar helaas niet altijd. Van de week gebeurde het weer en ben ik maar eens uitgelogd.

Ik heb geen idee waar het aan ligt maar heb het vermoeden dat het iets met Safari is, gisteren een update van Safari geinstalleerd, wie weet maakt dit verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
Ik heb heel lang het vermoeden gehad dat het aan Chrome lag omdat het het vaakst leek te gebeuren met Chrome open. Inmiddels ben ik er achter dat de crashes losstaan van welke app er op dat moment open staat. Ik heb bij mij vaak dat uit-/inloggen ook niet werkt; ik moet de computer echt opnieuw opstarten.

Opvallend was wel dat sinds de Apple update van laatst (Ventura 13.3.0) de problemen en de frequentie van crashes erger leek te worden. Vanochtend update 13.3.1 geïnstalleerd en het is vooralsnog weer minder geworden met crashes *knock on wood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:39
Ik heb de indruk dat de oorzaak nog niet boven water is. Diverse zijstappen: je zou drivedx eens kunnen proberen (https://binaryfruit.com/drivedx), misschien dat toch iets met je disk/opslag speelt.
In safari kun je je history weggooien, met 'antivirus one' op virussen checken.
Ik lees dat de monitor een firmware update mogelijk kan gebruiken (https://www.eizoglobal.co...products/software/EV2736W
Heb je igmp capable wifi en netwerk switch(es) (bij tv via ip multicast, bijvoorbeeld kpn). Hier gelazer gehad met wake on lan en igmp (12Mbit streams gooiden een 10Mb half duplex WOL poort vol).
In terminal kun je 'top' draaien, daarbij zie je cpu, memory gebruik en processen
menumeters (https://member.ipmu.jp/yuji.tachikawa/MenuMetersElCapitan/) laat diverse items in je menubar zien.
apple diagnostics had je al gedraaid ? (https://support.apple.com/en-us/HT202731)
Overigens kan het ook geen kwaad om wifi een tijdje niet te gebruiken, lange ethernet kabel leggen. Wel of geen relatie met het probleem kun je dan makkelijk uitsluiten (wel wifi echt uitzetten).

[ Voor 10% gewijzigd door tweazer op 08-04-2023 23:05 ]

Pagina: 1