Opstarten 3D spel geeft vreemd geluid na nieuwe onderdelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riesg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-06-2024
Hoi,

Ik zit met een probleem betreffende bijgeluiden en zal het hieronder uitleggen:

Na installeren van een nieuwe Asus TUF RTX3070 en een Asus TUF Power 1000W PSU gebeurt in mijn pc het volgende als ik Warcraft speel. Zodra er een druk scherm komt dan stijgt uit mijn pc een wat zoemend geluid en een soort van fan ratel op. Als ik dan alt-tab naar bijvoorbeeld Edge dan stop dat geluid ondanks dat het spel op de achtergrond nog zichtbaar is. Ga ik weer terug naar het spel dan begint dat geluid weer.

Ook dit geprobeerd met BFV en BF2042 met ray tracing en Anno1800 maar daar heb ik dit dus niet bij.

Voorheen had Coolermaster GM G650M PSU en een 1070TI, de kaart had de geest gegeven na 4 jaar en tussen de 1070TI en de 3070 heb ik even met een RX570 gespeeld die ik nog had liggen. Na aanschaf van de 3070 nog even met de oude PSU gespeeld en geen problemen. Sinds de nieuwe PSU treden bovenstaande problemen op.

De PSU heb ik al uit de kast gehaald en apart geluisterd, ik kan niet goed vaststellen of het daarvandaan komt maar zodra de fan op de PSU begint te spinnen begint dat geluid dus ook al schijnt het niet van de fan van de PSU af te komen. Ook de 3070 heb ik getest omdat ik dacht dat het wellicht de fans waren die rammelden maar met test kreeg ik de load wel op 100% en de fans op 1300RPM maar geen bijgeluiden.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn of welke richting ik moet uitdenken? Waarom bij het ene spel wel en het andere niet? Is er een mogelijkheid om de PSU te controleren terwijl die ingebouwd zit voordat ik alles weer ga ombouwen?

Alle tips zijn welkom,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-06 13:19
Waarschijnlijk coil whine. Moeilijk om een goed voorbeeld te vinden, maar in dit filmpje kun je het extreem goed horen bij de hoge fps in 3dmark: YouTube: What does Coil Whine sound like?

Is dat het? Zo ja: kan door allerlei dingen veroorzaakt worden, maar meest waarschijnlijke is je videokaart zelf.

Hier meer uitleg over wat het is:
https://www.howtogeek.com...i-get-rid-of-it-on-my-pc/

Conclusie: waarschijnlijk kun je er niets aan doen. Sommige videokaarten hebben het, sommige niet. Soms wordt het veroorzaakt door de voeding-videokaart combinatie, soms niet.

Ik had er zelf ook last van, en ik heb het "verholpen" door de voltagecurve in msi afterburner aan te passen. Daardoor verliest mijn videokaart wel een kleine 5-10% performance, maar geen coilwhine meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:38

nelizmastr

Goed wies kapot

Inderdaad zeer waarschijnlijk coil whine. Helaas is dat bij sommige hardware of combinaties daarvan een producteigenschap. Het is te beperken door een fps limiet in te stellen (indien mogelijk) of adaptive danwel vsync.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riesg
Daar lijkt het inderdaad wel op maar dat andere bijgeluid (wat ratelend) kan ik niet thuisbrengen.

Is er een manier om vast te stellen welk component dit produceert? Logischerwijs denk ik de videokaart omdat het bij het veranderen van beeld danwel meer of minder geluid geeft. Maar wellicht kan het ook de voeding zijn omdat die dan meer power moet leveren wellicht?

Kan het de voeding zijn? Als ik mijn oude voeding erin zet heb ik het niet. Ik kan eventueel ook de oude videokaart nog terugzetten (RX570) maar die trekt lang niet zoveel als de 3070.

Is dit overigens iets wat alleen bij Nvidia voorkomt of ook bij AMD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riesg
Toch nogmaals de oude voeding teruggezet en die irritante zoem is er in geheel niet meer. Wel wat geluid van de fans op de videokaart die reageren op de temperatuur en dat is een zeer acceptabele zoem en lekker zacht.
Aangezien de voeding nu 10 jaar oud is hoor ik daar wel de ventilator van maar dat was voorheen ook.

Gecheckt en zodra het spel start beginnen ze zacht te draaien, bij de stukken waar ik voorheen coil whine hoorde is het nu alleen harder draaien van de fans.

Ik weet dat de voeding overkill is voor dit systeem maar met het oog op 10 jaar garantie en het niet 10 jaar doen met de huidige setup leek me dit geen slecht idee.

Mijn conclusie is dat het dus de voeding is, of kan het ook nog een combi zijn tussen de voeding en de kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-06 13:02
Ja het is soms een combinatie. Kan best zijn dat de voeding prima is icm een andere kaart.

Het komt helaas steeds vaker voor en vaak is er weinig tegen te doen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svideo
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-06 13:14
Ik heb vergelijkbare geluiden maar ik laat ze stoppen door bv anti alliassing terug te schroeven.
Ik kan goed horen wanneer de gpu het zwaar heeft. Ik heb ook een 3070.
Eens kijken wat een andere voeding doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Vertommen
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-06 10:43
Kan je de voeding niet terugsturen? Als je die recent hebt gekocht zou ik daar eens voor bellen. Misschien geven ze wel gewoon je geld terug. Inruilen is misschien ook een optie op voorwaarde dat je dan iets evenwaardig en degelijk in de plaats krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riesg
Tom Vertommen schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:36:
Kan je de voeding niet terugsturen? Als je die recent hebt gekocht zou ik daar eens voor bellen. Misschien geven ze wel gewoon je geld terug. Inruilen is misschien ook een optie op voorwaarde dat je dan iets evenwaardig en degelijk in de plaats krijgt.
Meteen een RMA gemaakt en de voeding is nu omgeruild, het gezoem uit de nieuwe voeding is nu weg dus ik ben er blij mee. Het was niet eens nodig de kabels uit te bouwen, de voeding zelf is gewoon geruild. Ik had een fotootje van het serienummer gemaakt en ze hebben inderdaad een nieuwe toegestuurd.
svideo schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:44:
Ik heb vergelijkbare geluiden maar ik laat ze stoppen door bv anti alliassing terug te schroeven.
Ik kan goed horen wanneer de gpu het zwaar heeft. Ik heb ook een 3070.
Eens kijken wat een andere voeding doet.
Dit was voor mij ook een oplossing want de anti alliassing stond op 16x en nu teruggezet naar 2x, de GPU heeft het een stuk rustiger en blijft netjes tot maximaal 60 graden draaien.

Ik hoor nog wel iets van geratel maar ik vermoed nu dat het één van mij fans zijn. Die van de GPU vermoed ik niet daar ik deze al behoorlijk wat werk heb laten verrichten en de fans op 1290 toeren amper hoorbaar zijn. Ik denk de fans van de Fractal waterkoeling want met Openhardwaremonitor zie ik de pompsnelheid niet toe of afnemen en bij gelijke toeren zou ik het doorlopend moeten horen. De fans op de Fractal worden gestuurd door de temperatuur van de CPU via de koeler dus die kan ik zo niet monitoren.

Intussen begeven mijn Bequiet pure wings 2 140mm in de case het ook want op 60 procent blazen geven 2 stuks een enorm vervelend geluid af dus ook maar op zoek naar stillere casefans.

Bedankt voor alle hulp, het is zeer gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Vertommen
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-06 10:43
als je een ratelende fan hebt, maar je weet niet welke kan je proberen je case open te laten en je pc op te starten. Als je dan nog niet kan horen van welke fan het geratel komt zou je kunnen proberen een papier op te rollen tot een koker. als je die tegen je oor houdt kan je heel gericht horen waar het geratel vandaan komt. Pas wel op dat je binnenin niets aanraakt terwijl er stroom op staat. Anders zou je wel eens met brokken kunnen zitten achteraf.
Pagina: 1