I7-13700k presteert laag in cpu-z en cinebench

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiwan
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23-11-2023
In mijn z690 moederbord net een i7-13700k geplaatst.
Pc loopt in games op zich prima maar denk dat ik wel performance mis.

In cpu-z komt de bench niet hoger dan 7400. Zou ca 12500 moeten zijn voor vergelijkbare processor.
In cinebench r23 zelfde resultaat, presteert maar op 50-60%.

Met hwinfo zie ik dat snelheid op 5400 mhz staat. Temp Max 80 graden en Vcore ca 1.29.
Vreemde is dat cpu totaal niet meer dan 170 w verbruikt wat iets van 250 zou moeten zijn op volle belasting.

Ik zou niet weten wat de processor tegenhoud om op volle kracht te draaien.
Weet iemand wat ik kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-05 13:01

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Nieuwste BIOS al geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:10
Wat zijn de PLT settings in het BIOS van het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiwan
Uiteraard nieuwste bios.
Settings staan in bios allemaal op auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Welk moederbord heb je exact?

Zet PLT1 en PLT2 eens zo hoog mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiwan
Het is de asus rog strix z690 gaming WiFi.

Wat doet Plt1 en 2? Zie ze ook niet staan in bios.

[ Voor 19% gewijzigd door Obiwan op 26-03-2023 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Daarmee stel je de power limit in. Standaard staat die meestal naar Intel specs ingesteld wat te laag is om het maximale uit de cpu te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Onder Advanced

CPU Power Management Control:
SpeedStep: enabled
Speed Shift: enabled
Turbo Boost Max Technology 3.0: enabled
Turbo Mode: enabled

Performance Core Information:
Active Performance Cores: All
Active Efficient Cores: All
Active Processor Cores: All

Internal CPU Power Management:
Long Duration Package Power Limit: Auto of verhoog (PL1 in Watts)
Package Power Time Window: Auto of verhoog (aantal seconden dat turbo wordt volgehouden)
Short Duration Package Power Limit: Auto of verhoog (PL2 in Watts)

Als je overklokt - wat Intel nu min of meer standaard doet, dan is dat niet iets wat langdurig volgehouden kan worden omdat de temperaturen te hoog worden. Dan klokt de processor automatisch terug. Als je bij de start van een test al begint met hoge temperaturen is de ruimte opwaarts beperkt.

Het verbruik neemt enorm toe bij hogere limieten terwijl de performance achterblijft. Probeer bij dagelijks gebruik de gulden middenweg te vinden: voldoende performance, extreem energieverbruik beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiwan
Ik ga dit morgen uitproberen, super bedankt voor alle info vast.
Wat ook wel vreemd is dat deze processor zelfs zonder overklokken zomaar 100 graden kan worden.
Je zou toch verwachten dat dit gewoon moet kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Welke cpu koeler heb je erop zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:04
Wat Uszka zegt: als je cpu te snel te heet wordt gaat hij thermal throttlen. Welke koeler heb je? Hoe is deze aangebracht? Hoe heet wordt de cpu bij de benchmarks?
HWinfo geeft ook aan of de cpu thermal throttled. Installeer deze en kijk wat de cpu doet tijdens de benchmarks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiwan
Een corsair h150 watercooler. Op zich goed cooler toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:21
Obiwan schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:37:
Het is de asus rog strix z690 gaming WiFi.

Wat doet Plt1 en 2? Zie ze ook niet staan in bios.
Heb je wel ME firmware geupdate, bij de Asus borden moet dit volgens mij om goede prestaties te krijgen met z690 en de bv een 13700k

En welke asus strix gaat het precies om
Als het bv om deze asus gaat:

https://rog.asus.com/nl/m...i-d4-model/helpdesk_bios/

[ Voor 51% gewijzigd door freaky35 op 27-03-2023 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:04
Obiwan schreef op maandag 27 maart 2023 @ 08:28:
Een corsair h150 watercooler. Op zich goed cooler toch
Lijkt mij ook. En 80 graden is zo gek ook niet. Toch bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:30
Uszka schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:47:
Daarmee stel je de power limit in. Standaard staat die meestal naar Intel specs ingesteld wat te laag is om het maximale uit de cpu te halen.
Intel specs is 253W voor deze cpu, dus daar zou ik het niet direct in zoeken. Zie hier voor de Intel specs voor deze Sku: https://www.intel.com/con...0-ghz/specifications.html

Het zal dan eerder de moederbord fabrikant zijn die hier eigen specs verzint, wat trouwens niet de eerste keer zou zijn, zijn ze namelijk erg goed in, alleen vaak wel de andere kant op, namelijk naar meer verbruik, en dus ook iets meer performance, om er maar beter uit te zien in de reviews. De andere kant op, waarbij de moederbord fabrikant hun default settings juist verder limiteert dan de Intel specs kom je eigenlijk maar weinig tegen, de laatste jaren heb ik daar alleen enkele brakke Asrock borden van als voorbeeld gezien. Je verwacht dat eigenlijk dus ook niet bij een relatief hoog gepositioneerd Asus moederbord.

Ik zou inderdaad eerst eens kijken of alles inderdaad wel geupdate is, zoals @freaky35 al aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-05 18:18
De powerlimiet op mijn Gigabyte z690 stond ook te laag ingesteld, zelfs bij een 12400f die daardoor laag presteerde.

Hetzelfde bord zette dan wel weer mijn 13600kf op een nette 1,2v vcore terwijl veel reviewers van de 13600k juist klaagden over een veel te hoge temperatuur van de cpu vanwege een vcore die veel hoger was ingesteld standaard.

Dus ..... Altijd alles checken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:30
meljor schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:52:
De powerlimiet op mijn Gigabyte z690 stond ook te laag ingesteld, zelfs bij een 12400f die daardoor laag presteerde.
Dat is wel vrij bezopen, dat is een CPU met een stock 65W PL1 en een 117W PL2, als een Z690 bord die bij default al niet correct weet te supporten zijn ze wel ineens heel voorzichtig geworden. Niet echt zoals ik Gigabyte gewend ben, het laatste Gigabyte bord dat ik onder handen heb gehad had juist eigenlijk geen powerlimits (PL1 en PL2 stonden ruim boven de 1000W :+ een vrijbrief voor de cpu dus, verbruik zoveel je wil :P )

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 27-03-2023 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:55

Dhrax

Prog Lord

Obiwan schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:56:
Wat ook wel vreemd is dat deze processor zelfs zonder overklokken zomaar 100 graden kan worden.
Je zou toch verwachten dat dit gewoon moet kunnen?
Dat klopt dan ook volledig. Je kunt deze CPU's zonder problemen op 95-100 graden laten lopen. Ik word daar zelf altijd lichtelijk nerveus van dus ik zorg dat ik geen pieken boven de 90 graden krijgen bij zware work loads.

CPU kun je wel prima undervolten zonder in te boeten op prestaties. Sterker nog, vaak gaat de CPU beter draaien omdat je meer headroom overhoud.

Mijn huidige settings;

Multicore Enhancement UIT
PL1 253W
PL2 253W
AC_LL 0.10
DC_LL 1.02
C23 score 30k+

Als je wat met de AC load gaat spelen dan kun je heel makkelijk temperatuur uit je CPU krijgen. Als ik nu C23 draai dan zit mijn heetste core net onder de 90 graden (280mm AIO). Dus in theorie zou jij er met je AIO nog wel enkele graden af kunnen snoepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiwan
Dankzij jullie help draait alles nu zoals het hoort.

Bleek toch een verouderde BIOS te zijn ;-( De Asus EZ Update was toch niet zo "easy", gaf niet aan dat er een nieuwere BIOS beschikbaar was. Teven de laatste ME firmware geïnstalleerd.

Met default settings direct naar 100gr. Voltage met -0,060 niet boven de 90gr.

Toch wel bijzonder dat in games zoals Hogwarth en Flight Simulator de GPU (3080TI) op 100% draait en de CPU op 1 tot 20%! In Flight Simulator is de CPU de bottleneck maar wordt toch maar voor een paar procent gebruikt. Dit zal wel normaal zijn.

Bedankt voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-05 18:18
Obiwan schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:42:

Bleek toch een verouderde BIOS te zijn ;-( De Asus EZ Update was toch niet zo "easy", gaf niet aan dat er een nieuwere BIOS beschikbaar was. Teven de laatste ME firmware geïnstalleerd.

Toch wel bijzonder dat in games zoals Hogwarth en Flight Simulator de GPU (3080TI) op 100% draait en de CPU op 1 tot 20%! In Flight Simulator is de CPU de bottleneck maar wordt toch maar voor een paar procent gebruikt. Dit zal wel normaal zijn.

Percentage cpu gebruik is van alle cores samen. Als een game maar 1 of 2 cores kan gebruiken lijkt het cpu gebruik laag maar lopen die cores dus toch op 100%. Bijv. 8 cores waarvan maar 2 gebruikt kunnen worden door de game geeft dus max. 25% cpu gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:21

Top dat het opgelost is,kan zowel de bios zijn als de ME firmware, maar mooi dat het nu werkt zoals het hoort

Je bedoelt denk ik de gpu de bottleneck is in MS flight simulator?
Dat die 100% draait is juist wat je wilt.

Een cpu die op 100% draaiT dat geeft wel heel vaak problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online

Ik gok dat je op 1440p of 4K gamed? Want dan is een GPU bottleneck juist wat je verwacht en ook hoopt te zien. Bij lage resoluties zoals 1080p zal een sterke GPU niet 100% belast worden en zie je vaker een CPU bottleneck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiwan
Ja op 4K gpu 100% en cpu niet boven de 4-5%
Pagina: 1