Ervaringen iba systeem?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:40
Hallo,

We hebben een leuk huis gezien en eventueel zijn we geïnteresseerd deze te kopen.
Dit huis is, hoewel het pas in 2016 is gebouwd, echter niet aangesloten op het riool. Het gebruikt een zng. IBA (individuele behandeling afvalwater) systeem, zeg maar een soort septic tank.
Dit doet ons toch wel echt twijfelen.

Zijn er mensen met ervaringen met een dergelijk systeem? Hoe zit het met do's en don't's, hoeveel onderhoud heeft het echt nodig etc.? Is het echt veel onhandiger dan een riool aansluiting of valt dat wel mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:06
Ik heb er in ons woon omgeving geen ervaring mee, alleen in een (werk)pand waar ik het beheer voor regel. Wat ik weet is dat we een onderhouds contract hebben en ze de tank ieder jaar even nakijken en legen. Bij ons gebeurt dit jaarlijks en kost dit tussen de 200 - 400 euro. Erg spannend is dit meestal niet en er zijn ook weinig tot geen verstoppingen.

Hoe dit zich weerhoud tot een septic tank in een woonomgeving durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-06 09:50

EiT

Belangrijke vraag is of deze van de gemeente is of van de eigenaar van het huis.

In mijn jeugd in een huis met septic tank gewoond en dat werkte wel. Zal wel af en toe onderhoud nodig hebben, vandaar die eerste vraag. Mag hopen dat je geen riool heffing betaald als je hem zelf moet onderhouden.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:16
Werktechnisch veel mee te maken gehad. Aanleg en onderhoud zeg maar. In gebieden waar het aanleggen van drukriolering moeilijk of duur is kan voor deze oplossing gekozen worden. De waterwet geeft aan dat je geen rioolafvalwater ongezuiverd op het oppervlaktewater mag lozen. Daarom zijn er de IBA's.

Je mag inderdaad de vraagstellen:
- Eigendom en onderhoud voor de eigenaar van het perceel? Of Eigendom en onderhoud voor de Gemeente? In het eerste geval: Navragen of er onderhoud gepleegd is en of er een soort van onderhoudscontract is. Dan kan je nog eens nakijken of er "rioolbelasting" betaald wordt. Bij onderhoud van de gemeente: niets aan de hand. Je betaald rioolbelasting voor het onderhoud en vervanging.
breagor schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:14:
Zijn er mensen met ervaringen met een dergelijk systeem? Hoe zit het met do's en don't's, hoeveel onderhoud heeft het echt nodig etc.? Is het echt veel onhandiger dan een riool aansluiting of valt dat wel mee?
Je hoeft er niets van te merken. Voor jou is het dan hetzelfde als normaal doorspoelen. Je hebt meestal wat beperkingen met schoonmaakmiddelen. Het werkt op basis van bacteriën. Dus bleek (chloor) in de wc-pot is eigenlijk een no-go. Regenwater op het systeem aansluiten mag ook niet. Als het een systeem van de gemeente is zal er wel vanuit de gemeente info te krijgen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:27
breagor schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:14:
Hallo,

We hebben een leuk huis gezien en eventueel zijn we geïnteresseerd deze te kopen.
Dit huis is, hoewel het pas in 2016 is gebouwd, echter niet aangesloten op het riool. Het gebruikt een zng. IBA (individuele behandeling afvalwater) systeem, zeg maar een soort septic tank.
Dit doet ons toch wel echt twijfelen.

Hier ook een IBA, die van ons is echter in eigendom van de gemeente. Hier betalen wij gewoon rioolheffing over. Eens per jaar komen ze langs om de IBA te legen en in de afgelopen 3,5 jaar (zolang woon ik hier) is er één keer iemand geweest om de electronica (pomp) te controleren.

Verder merk je er niets van, behalve dat je inderdaad andere schoonmaakmiddelen moet gebruiken (ecologisch) in verband met de bacteriën in de IBA en dus moet oppassen wat er allemaal door je gootsteen heen gaat. Ook vochtig toiletpapier etc. moet afbreekbaar zijn (en mag je niet teveel gebruiken).

Verder merk je er niks van :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:40
top, bedankt voor de antwoorden!
Ik ga eerst maar eens navragen of deze in eigen beheer of in beheer bij de gemeente is....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wittmann1982
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:17
Wij hebben nu 2 jaar een IBA (in BE, gelegen in zeer landelijk gebied waar er geen rioolaansluiting is).
We konden toen kiezen uit 2 systemen:
1: septische put - pompput - rietveld (bij ons 10m²)
2: compacter systeem met septische put (ook wel voorbezinkkamer genoemd) - beluchtingskamer (continu beluchting met een soort compressor) - nabezinkkamer

Omdat we er de ruimte voor hadden hebben we gekozen voor het rietveld (een grote "bak" vol substraat waar overigens geen riet maar allerhande andere planten in staan zoals bosaardbei, gele plomp, enz).
De buren hebben het compacte systeem genomen.
Het compacte systeem zal iets meer energie verbruiken omdat er continu een kleine compressor draait voor de beluchting. Bij het rietveldsysteem zit er in de pompput een dompelpomp die het afvalwater (vloeibaar deel dat komt uit de overloop van de septische put) naar het rietveld pompt.
Het jaarlijks onderhoud gebeurt hier door de watermaatschappij, dus we betalen op onze waterfactuur nog steeds de "heffing afvalwater". Bij ons rietveld is dat iets wat je best zelf zou kunnen. Het ledigen van de septische put om de x aantal jaar natuurlijk niet. In onze vorige woning hadden we ook een septische put en die lieten we +- elke 4 jaar ledigen.
Zoals hier reeds gezegd: je mag absoluut geen agressieve chemische producten gebruiken in toilet, spoelbakken enz: zoals ontstopper, bleekwater, enz Vaatwas en wasmachine is allemaal geen probleem.
In het rietveld knip ik jaarlijks in maart de dode plantenresten weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaarsma
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:23
Ik weet niet of dit van toepassing is, maar als je aan het kijken bent in Oosterwold in Almere : Pas op. Daar gaat de gemeente alsnog een riool aanleggen omdat de iba systemen daar niet naar behoren werken en de natuur vervuilen.

De aansluiting op het riool daar gaat voor rekening van de eigenaren (jij dus) komen.
Pagina: 1