Te grote dakdoorvoer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Conroe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-04 08:25
In de categorie “bij verbouwen komen lijken uit de kast”. Twee weken terug lieten wij een prefab dakkapel plaatsen om meer bruikbare ruimte in de badkamer te hebben. Er moest een oude dakkapel vervangen worden en daarvoor moest natuurlijk het een en ander met grof en minder grof geweld worden verwijderd. De koof rondom de ontluchtingspijp van het riool moest er ook aan geloven. Dit weekend (forse wind) was ik in de badkamer en merkte dat er wel erg veel tocht aanwezig was. Deze leek ook te komen vanuit de plek van de voormalige koof. Van binnenuit kon ik het niet echt goed beoordelen, dus het dak op en de pannen naast de pijp er af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LCRB_Vdxj9_M7fd92qBHBFm2L2I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D9H4gwON1w1pnn8r8pNbF565.jpg?f=fotoalbum_large

Er lijkt in het verleden wel een heel royaal gat te zijn gemaakt. Mijn eerste ingeving was, dicht maken met purschuim en klaar.

Is dit de beste oplossing of zijn er betere manieren ?

iRacing Profiel

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Purschuim is prima oplossing. Ik zou wel meteen die witte slang vervangen. Die heeft hier niets te zoeken. Dat hoort gewoon pvc tot op het dak te zijn.

Ik zou dit overigens een kleinigheidje noemen en niet direct een lijk. Kost misschien een uurtje en paar tientjes.

[ Voor 27% gewijzigd door Sethro op 26-03-2023 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-04 17:21
@Mr.Conroe je weet dat flexibele leidingen ook al is het pvc en zal waarschijnlijk de juiste doorvoer zijn kapot gaan ?
ik zou hem vervangen voor een starre leiding en het fexielbel gedeelte binnen je dak beschot/op je zolder plaatsen.
als het in de toekomst ooit kapot gaat schroef je er zo een nieuwe tussen en hoef je niet het dak op. kom het vaker tegen.
wil je het goed doen plaatse een paar schuifsokken en 45 graden bochten. of plaats een degelijke flexibele slang. (dikker)
(@Sethro was mij voor. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Conroe
Ik vond het ook al vreemd. Bij de mechanische ventilatie is het wel op de juiste manier gedaan, pvc door het dakbeschot en aansluiting van de flexibele slang binnen in de woning. Denk dat ik voor nu even purschuim gebruik en dan bij het plaatsen van de nieuwe badkamer het hele probleem aanpak, dan kan ik overal goed bij.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Mr.Conroe schreef op zondag 26 maart 2023 @ 19:49:
Ik vond het ook al vreemd. Bij de mechanische ventilatie is het wel op de juiste manier gedaan, pvc door het dakbeschot en aansluiting van de flexibele slang binnen in de woning.
Dat is ook niet juist. Bij ventilatie is dat meestal spirobuis. In beide gevallen is flexibele slang een beun oplossing. Gewoon netjes aansluiten met vaste buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
miciel schreef op zondag 26 maart 2023 @ 19:43:
@Mr.Conroe je weet dat flexibele leidingen ook al is het pvc en zal waarschijnlijk de juiste doorvoer kapot gaan ?
ik zou hem vervangen voor een starre leiding en het fexielbel gedeelte binnen je dak beschot/op je zolder plaatsen.
als het in de toekomst ooit kapot gaat schroef je er zo een nieuwe tussen en hoef je niet het dak op. kom het vaker tegen.
wil je het goed doen plaatse een paar schuifsokken en 45 graden bochten. of plaats een degelijke flexibele slang. (dikker)
(@Sethro was mij voor. )
Flexibele slang heeft niets te zoeken in een vaste installatie. Gewoon netjes met vaste buis aansluiten. Gaat veel langer mee, heeft meer capaciteit en zorgt voor minder geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Conroe
Sethro schreef op zondag 26 maart 2023 @ 19:52:
[...]

Dat is ook niet juist. Bij ventilatie is dat meestal spirobuis. In beide gevallen is flexibele slang een beun oplossing. Gewoon netjes aansluiten met vaste buis.
Ik snap je punt maar hoe krijg ik dit ooit netjes met spiro buis afgewerkt ? Dit stuk van het huis is uit 1995, geen idee of dit toen een gangbare en toegestane afwerking was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vmvlg1kOVIeLy1qu4yjPkldIXq4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/96FDUELa13OaUTl25hhXt6aU.jpg?f=fotoalbum_large

En ja, dit is waarschijnlijk ook nog de originele afzuigunit uit 1995. Zat tot voor kort achter een ombouw die niet te openen was zonder slopen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:55
Mr.Conroe schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:03:
[...]

Ik snap je punt maar hoe krijg ik dit ooit netjes met spiro buis afgewerkt ? Dit stuk van het huis is uit 1995, geen idee of dit toen een gangbare en toegestane afwerking was.

[Afbeelding]

En ja, dit is waarschijnlijk ook nog de originele afzuigunit uit 1995. Zat tot voor kort achter een ombouw die niet te openen was zonder slopen.
Wat is het verbruik van die box? Een nieuwe is waarschijnlijk zuiniger, stiller en je kan gelijk alles mooier monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou een nieuwe mechanische ventilatie box laten plaatsen (bv alpha ventilatie ca 500 euro) en door een dakdekker een nieuwe pijp naar buiten ! (Ca 300 euro).

Dat waren ongeveer mijn kosten voor nieuwe mv :).

https://alphaventilatie.nl/

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 26-03-2023 21:10 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Sport_Life Als iemand zelf al het dak op gaat om te kijken waar de tocht vandaan komt dan denk ik dat die ook zelf wel een ventilatiebox kan ophangen. 4 gaten boren, pluggen er in en vastschroeven maar. Meer is het in feite niet. Een boxje kost je de kop ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

sypie schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:00:
@Sport_Life Als iemand zelf al het dak op gaat om te kijken waar de tocht vandaan komt dan denk ik dat die ook zelf wel een ventilatiebox kan ophangen. 4 gaten boren, pluggen er in en vastschroeven maar. Meer is het in feite niet. Een boxje kost je de kop ook niet.
Dak opklimmen lukt mij zelfs al wel, maar gezien TS niet in staat is dat lek te dichten lijkt me een dakdekker niet zon gek idee.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djpeterl1
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-04 21:24
Of zoiets als hier onder eroverheen en klaar

Zou persoonlijk geen pur gebruiken, moet ook weer los kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/duzEIs3G0XWI2_pKVWxwgg64p-4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9knyJBshSngcEAJiCRrWBxJe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
djpeterl1 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:41:
Of zoiets als hier onder eroverheen en klaar

Zou persoonlijk geen pur gebruiken, moet ook weer los kunnen.

[Afbeelding]
Dicht maakt alleen tochtdicht maar isoleert natuurlijk voor geen meter. En Pur snij je zo door als weer los moet.

[ Voor 4% gewijzigd door Sethro op 27-03-2023 12:49 ]

Pagina: 1