Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woods23
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 02-06-2023
Hi,

Ik hoop dat dit de juiste categorie is voor mijn vraag.

Ik heb een Nitro 5 laptop met Ryzen 9 5900HX. De temperatuur van de cpu loopt na het opstarten meteen op naar 90 tot 94 graden, met en zonder(zichtbare) load.

Het vreemde is dat zodra ik een temperatuur- of gebruiksmonitor open zoals taskmanager, Core Temp of de meegeleverde NitroSense, de temperatuur direct zakt naar 45 tot 55 graden. Ook het energieverbruik van de cpu daalt van 13-15W naar 3-4W. Zodra ik de monitor sluit of minimaliseer stijgt de temperatuur binnen een minuut. Ik weet dit door de fans die naar 4-5k rpm schieten, het log van Core Temp en gloeiend hete knieën. Als ik de laptop van de lader haal en het High-Performance powerplan kopieer(dus zonder enige beperking t.o.v. max performance aan de lader), heb ik dit probleem niet. Alleen is m'n laptop binnen een half uur leeg.

Zelf dacht ik aan malware wat sluit zodra er een monitor start om detectie te voorkomen. Ik heb alle checks en scans gebruikt die ik kon vinden, zonder resultaat.

Sowieso is de temperatuur hoog voor het verbruik, ook met monitor aan. Koelpasta vervangen staat op de planning, alleen lijkt dit probleem mij meer software dan hardware gerelateerd.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

Alvast bedankt! _/-\o_
...

[ Voor 4% gewijzigd door Woods23 op 26-03-2023 18:15 ]

Beste antwoord (via Woods23 op 12-04-2023 14:37)

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-09 22:43
Vraag is eigenlijk waarom de temperatuur zakt van het moment hij iets begint te doen.

Er start dus maw. een enorme cpu-load op het moment dat het toestel idle gaat, als ik je goed begrijp , waardoor de temperatuur naar +90 graden schiet ?

ik denk dan aan :

-Coin - Miner software al dan niet in malware.
-Antivirus of malware scanner die een zware achtergrond scan doet. (durven wel eens resources vreten)
-Drivers allemaal goed updaten , zo als @player-x al aanhaalde.
-Goede koelpasta gebruiken zo als @Phenos2 hier boven al aanhaalde, en ook kijken of de montage van je
koeler correct is (maw. kijken of de koeler de CPU goed raakt)
-Bij https://live.sysinternals.com de tool autoruns64.exe downloaden en runnen als administrator.
Met dat programma kijken of er toch niet een of ander ongewenst mee opstart.
-Selectief opstarten. kijken of het probleem weg gaat als je bepaalde apps niet mee start.
-...

[ Voor 0% gewijzigd door floorcleaner op 12-04-2023 01:10 . Reden: typo ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woods23
Niemand die enig idee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:05

player-x

Disruptive by design

Malware is nagenoeg uit te sluiten, lijkt meer op een CPU driver probleem.

Heb je dit geïnstalleerd?
https://www.amd.com/en/su...aphics/amd-ryzen-9-5900hx

Of iig de Acer driver.

[ Voor 5% gewijzigd door player-x op 07-04-2023 07:13 ]

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalis
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13-09 10:22
Als het mogelijk is voor je om een verse Windows installatie te doen (zonder eventuele third party ware van de moederbordfabrikant) zou ik dat wel aanraden. Wel eerst natuurlijk je foto's etc. bewaren.

Daarna gelijk naar AMD site de laatste chipsetdriver downloaden en daarna ook de drivers voor je GPU bij de desbetreffende partij. Dan op je gemak alle Windows updates draaien, dat kan ook wel even duren en meestal in twee keer opstarten is het klaar. Onderussen download je HWInfo 64 om de tempoeraturen in de gaten te houden. Als die al hoog zijn (boven de 50C) dan heb je een koelingsprobleem. Je kan dan de boel openmaken goed uitblazen en repasten met goede koelpasta. Als dat niet helpt is je koelsysteem te zwak voor de 5900 en kan je eventueel met software de kloksnelheid van de CPU terugzetten en het voltage verlagen.

Paar dingen die ik zou doen zie het als een tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:32
Repasten met gewone makkelijk smeerbare koelpasta (Arctic MX-4, Kryonaut, Noctua NT-H1 en 2) is met dit soort direct-die CPU's in High-end laptops eigenlijk geen optie meer omdat moderne CPU's van nature een hele hoge turboboost met bijbehorende hitteproductie/snelle spikes van 80+c hebben waarbij koelpasta heel snel achteruit gaat (binnen een paar weken weer een hoger opklimmende temperatuur). Vanuit de fabriek zit er stugge kleipasta tussen dat langer tegen deze hogere temperaturen bestendig is maar dat uiteindelijk over een langere tijdsspanne ook degradeert. Repasten met Honeywell PTM7950 Phase change Polymeer in pad vorm blijft langer stabiel.
Bij de Ryzen CPU's is idd de chipset driver van de AMD website heel belangrijk, ik raad dan aan indien het bij deze CPU ook mee wordt geïnstalleerd om het Ryzen balanced energie profiel te gebruiken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-09 22:43
Vraag is eigenlijk waarom de temperatuur zakt van het moment hij iets begint te doen.

Er start dus maw. een enorme cpu-load op het moment dat het toestel idle gaat, als ik je goed begrijp , waardoor de temperatuur naar +90 graden schiet ?

ik denk dan aan :

-Coin - Miner software al dan niet in malware.
-Antivirus of malware scanner die een zware achtergrond scan doet. (durven wel eens resources vreten)
-Drivers allemaal goed updaten , zo als @player-x al aanhaalde.
-Goede koelpasta gebruiken zo als @Phenos2 hier boven al aanhaalde, en ook kijken of de montage van je
koeler correct is (maw. kijken of de koeler de CPU goed raakt)
-Bij https://live.sysinternals.com de tool autoruns64.exe downloaden en runnen als administrator.
Met dat programma kijken of er toch niet een of ander ongewenst mee opstart.
-Selectief opstarten. kijken of het probleem weg gaat als je bepaalde apps niet mee start.
-...

[ Voor 0% gewijzigd door floorcleaner op 12-04-2023 01:10 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woods23
Bedankt voor de reacties en suggesties!

Het probleem lijkt door de driver van een wireless xbox 360 controller receiver te komen. Deze moest ik herinstalleren nadat de receiver een tijdje niet aangesloten is geweest. Dezelfde versie als eerder, maar letterlijk 10 seconden na de herinstallatie zakte de temperatuur zonder op de voorgrond te monitoren naar 55c. Sindsdien alleen bij zware lading boven de 80.

Mocht het terugkeren en alsnog niet aan de driver liggen, ga ik aan de slag met jullie suggesties!

Nogmaals bedankt.
Pagina: 1