Nieuwe laptop thuisgebruik met touchscreen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Mijn huidige HP Envy 2 in 1 (touchscreen) met i5-6200U CPU @ 2.30GHz, 2400 MHz, 2 core('s), 256 SSD + 1tb harddisk met hd graphics 520 begint wat in traagjes te worden als er meerdere programma's draaien.

De zoektocht is voor mij een drama, ik heb geen idee wat alle specs inhouden, daarom loop ik eigenlijk totaal vast!
Ik weet of een Ryzen 7 of Intel 7 beter is, ik hoef ook niet te weten waarom iets goed is, als het voor ons maar wekt!
Had zelf deze gevonden, maar die lijkt erg op wat ik al heb en is niet meer leverbaar.

Wat ga je met je laptop doen?
IHet moet een allround thuisgebruik laptop zijn, maak sosm wat fotoboeken, bewerk wat filmpjes, maar moet ook zwaardere verwerkingsprogramma's aankunnen en moet niet gaan haperen als je meerdere programma's/ tab's hebt openstaan.

Wat is je budget?
Budget ligt rond €1200

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Af en toe mee naar het werk, verder niet

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
De HP Envy die ik nu heb bevalt prima! Het touchscreen gebruik ik stiekem best veel, numeriek toetsenbord moet ook aanwezig zijn ivm werk. 15.6 inch is de afmeting die ik ook weer zoek

Beste antwoord (via pilskes op 18-11-2023 18:55)

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:09
pilskes schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:09:
[...]

Bedankt voor je tips en het meedenken!

Ik ga niet gamen, videos bewerken zal ook niet gebeuren. Wel af en toe wat foto's bewerken (foto boeken maken etc) maar geen photoshop oid. Wel zal er behoorlijk wat met Excel en programma's van het werk aan de gang gegaan worden.

Ik zit te twijfelen tussen deze 2:
uitvoering: Lenovo Yoga 7 16IRL8 (82YN003PMH)
en
https://www.coolblue.nl/p...-5-16iau7-82r8007rmh.html

Welke zal de beste keuze zijn?
Is wachten tot black friday slim?
Dan zou ik zeker voor de Yoga gaan, die heeft een P processor, de flex een U. Die laatste is vooral energiezuiniger, maar ook langzamer dan een P. Bovendien is de CPU in de Yoga een generatie nieuwer. Ook heeft die sneller geheugen. Hij heeft een iets grotere accu, dat compenseert voor het extra verbruik van de CPU.

De Yoga heeft geen vingerafdrukscanner, maar wel een infraroodcamera, waardoor je Windows Hello gezichtsherkenning kan gebruiken.
Nog één wat mij betreft belangrijk verschil in deze prijsklasse: De Yoga is zowel boven als onder van aluminium, waar de Flex onder van kunststof is.

Verder slechts kleine verschillen:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1883570;1939654/
(als je onderaan bij op productinfo (van de fabrikant) klikt, kan je ze ook bij Lenovo zelf vergelijken. Daar staat o.a. de info over de behuizing.)

Wat achtergrondinfo over de processors, en een vergelijking van de prestaties:
https://nanoreview.net/en...0p-vs-intel-core-i7-1255u
https://www.makeuseof.com/intel-u-vs-p-vs-h-laptop-cpus/

iRacing Profiel

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Hoeveel geheugen zit er in je huidige laptop?

Welk OS draai je?

Hoeveel programma's (en welke) en webbrowser tabs heb je vaak open staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinu-s
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-05 11:58
SVMartin schreef op zondag 26 maart 2023 @ 16:53:
Hoeveel geheugen zit er in je huidige laptop?

Welk OS draai je?

Hoeveel programma's (en welke) en webbrowser tabs heb je vaak open staan?
Hier zat ik ook aan te denken.
Als de huidige laptop van OP 4gb ram heeft kan dit de boosdoener zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
De traagheid bij meerdere programma’s moet haast wel het geheugen zijn (of er draait een hoop prut).

Ik had de Spectre uitvoering hiervan (zelfde cpu) met 8Gb geheugen en dat ding liep prima. Hij is nog steeds in gebruik naar volle tevredenheid van mijn schoonzus.

[ Voor 7% gewijzigd door Boeryepes op 26-03-2023 19:10 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
De huidge laptop heeft 8GB geheugen, is idd niet echt veel. Ik kan niet vinden welk geheugen dit is en hoeveel slots/ hoeveel er max ondersteunt wordt. Laptop draait op Windows 10.

In taakbeheer staat het geheugen constant op 80% +

Er staan vaak behoorlijk wat tabladen open, programma's die ik gebruik zijn Logic4 (werk), Office en dan internet via Chorme en Edge.

De accu is ook behoorlijk brak, na een max een uurtje is die wel leeg.

[ Voor 9% gewijzigd door pilskes op 27-03-2023 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Wellicht ben je met geheugen en een accu goedkoper geholpen.

Met het serienummer kun je waarschijnlijk precies achterhalen wat er in zit

https://support.hp.com/nl-nl/document/ish_2898749-2609201-16

https://support.hp.com/nl-nl/check-warranty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
SVMartin schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:27:
Wellicht ben je met geheugen en een accu goedkoper geholpen.

Met het serienummer kun je waarschijnlijk precies achterhalen wat er in zit

https://support.hp.com/nl-nl/document/ish_2898749-2609201-16

https://support.hp.com/nl-nl/check-warranty
Bedankt voor de links, heb nu dit gevonden:

8 GB DDR4-2133 SDRAM (2 x 4 GB) dit betekend denk ik dat er 2 slots inzitten waarin nu in beide 4GB zit?

Wat is nu een goede optie om te plaatsen? Wat kan er max in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-06 17:00

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

De i5-6200U is een ouwe dual core en ik denk teveel toevoegen trekken aan een dood paard is. Zeker als er ook zwaardere bewerkingsapplicaties moeten draaien.

8GB is trouwens voor wat tabs in een browser echt wel genoeg. Staar je niet blind op het geheugengebruik in taakbeheer: Windows reserveert veel geheugen om daarmee sneller te kunnen functioneren. Dus zolang dat geheugen niet op 95%+ staat is er nog geen reden om te denken dat je tegen geheugenlimitaties aan loopt.

Je gaat dit met geheugen niet oplossen en ik denk dat we terug moeten naar het advies van waarmee vervangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
Oke, dan zouden tips voor een vervanger wel top zijn!

De huidige laptop is ook al een jaartje of 6 oud, een nieuwe zit er toch wel een keer aan te komen.
Ik heb met HP support assistant gezien dat de accu erg zwak is, max capaciteit is nog 43%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
Zelf nog wat verder zitten zoeken, is dit iets?
uitvoering: ASUS Zenbook Pro 15 Flip OLED UP6502ZA-M8016W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
Niemand die hier een mening over heeft en/of tips kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benhuga31
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13-06 15:22
Lijkt me een heel compleet allround toestel met moderne specificaties. Prachtig scherm, snelle moderne processor, moderne aansluitingen enzovoort. Met een H processor en zo een helder scherm zou je je zorgen kunnen maken over accuduur, maar de 96Wh batterij is bovengemiddeld groot. Met 1.8kg is hij bijgevolg ook niet de lichtste naar moderne normen, maar voor een laptop voor thuisgebruik eigenlijk geen enkel probleem (en waarschijnlijk nog steeds lichter dan je HP Envy). Met OLED schermen heb je natuurlijk ook altijd een risico op inbranding, maar hier heb ik zelf te weinig ervaring mee om echt advies over te geven.

Indien je de prijs geen probleem vindt, lijkt dit met een heel goede optie. Ik kan moeilijk inschatten wat nu precies de specificaties zijn die je nodig hebt, maar aangezien je komt van een I5-6200u, zijn zelfs wat minder krachtige processors van dit moment waarschijnlijk al een grote stap. Je zou dus eventueel ook iets goedkoper kunnen overwegen zoals:

De Lenovo Yoga gen 8:
https://www.lenovo.com/nl...16-inch-AMD/p/LEN101Y0033
Ik link nu even de website van Lenovo zelf, hier kan je het toestel nog configureren met een Ryzen 7 (Al is de 5 waarschijnlijk voldoende) en 16GB ram. Deze laptop is op alle vlakken een beetje minder dan de ASUS, maar ook een beetje goedkoper. Ook heeft deze wel nog een lange levertijd.

De Samsung Book 2 Pro 360:
https://tweakers.net/pric...16gb-512gb-ssd-zwart.html
Dit is ook een mooie optie en er is een 200 euro cashback actie op momenteel. Dit is wel meer een optie voor iemand die op zoek is naar iets draagbaar. Een dunnere en lichtere behuizing gaat bij dit model boven betere koeling, wat voor een laptop voor thuisgebruik niet echt de juiste trade-off is.

Er zijn ook nog HP Envy's te koop, maar ik ben niet echt iets tegengekomen dat me prijstechnisch interessant leek. Ook bijvoorbeeld een Dell Inspiron 16 2-in-1 is een optie (https://www.dell.com/nl-n...620-2-in-1-laptop/bn76203), maar deze kost ongeveer evenveel als de Asus zonder echt voordelen te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ochhanz
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Die Asus Zenbook ziet er prima uit, weet niet of AsusStore goede garantie biedt (misschien wel, misschien niet). Dell Inspiron 2-1, Yoga 7/9, Samsung 360 en Spectre x360 zijn ook prima opties. HP Envy voor 15" zou ik vermijden ivm hinge/scharnier problemen tenzij je de laptop weinig open/dicht klapt.
Ryzen is tegenwoordig doorgaans iets beter dan Intel voor laptops.

Dit is ook nog een optie die ik tegen kwam (misschien te kleine SSD maar je kan praktisch gezien iets tragere opslag toevoegen via micro sd kaartje): uitvoering: HP Spectre x360 2-in-1 16-f1660nd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
Bedankt voor je tijd en tips!
benhuga31 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:24:
[...]

Lijkt me een heel compleet allround toestel met moderne specificaties. Prachtig scherm, snelle moderne processor, moderne aansluitingen enzovoort. Met een H processor en zo een helder scherm zou je je zorgen kunnen maken over accuduur, maar de 96Wh batterij is bovengemiddeld groot. Met 1.8kg is hij bijgevolg ook niet de lichtste naar moderne normen, maar voor een laptop voor thuisgebruik eigenlijk geen enkel probleem (en waarschijnlijk nog steeds lichter dan je HP Envy). Met OLED schermen heb je natuurlijk ook altijd een risico op inbranding, maar hier heb ik zelf te weinig ervaring mee om echt advies over te geven.

Indien je de prijs geen probleem vindt, lijkt dit met een heel goede optie. Ik kan moeilijk inschatten wat nu precies de specificaties zijn die je nodig hebt, maar aangezien je komt van een I5-6200u, zijn zelfs wat minder krachtige processors van dit moment waarschijnlijk al een grote stap. Je zou dus eventueel ook iets goedkoper kunnen overwegen zoals:

De Lenovo Yoga gen 8:
https://www.lenovo.com/nl...16-inch-AMD/p/LEN101Y0033
Ik link nu even de website van Lenovo zelf, hier kan je het toestel nog configureren met een Ryzen 7 (Al is de 5 waarschijnlijk voldoende) en 16GB ram. Deze laptop is op alle vlakken een beetje minder dan de ASUS, maar ook een beetje goedkoper. Ook heeft deze wel nog een lange levertijd.
Over Oled had ik nog niet nagedacht, is het inbranden nog steeds een thema na al die jaren??

De Lenovo Yoga is een erg mooie optie, ik deze geconfigureerd en kom dan op €1269 met deze specs:

Systeemspecificaties: ( Bewerken )
Processor : AMD Ryzen™ 7 7735U-processor (2,70 GHz tot 4,75 GHz)
Operating System : Windows 11 Home 64
Operating System Language : Windows 11 Home 64 Benelux (EN/FR/GR/DU)
Microsoft Productivity Software : Proefversie van Microsoft Office
Memory : 16 GB gesoldeerd LPDDR5 6400MHz
Solid State Drive : 1 TB SSD, M.2 2242, PCIe, Gen4, TLC
Display : 16" WUXGA (1920 x 1200), IPS, spiegelend, touchscreen, 45% NTSC, 300 nits, 60 Hz, smalle rand
Graphic Card : Ingebouwde grafische functies
Camera : 1080P Hybride FHD RGB+IR-camera met dubbele microfoon
Pen : Lenovo Digital Pen
Color : Arctic Grey
Keyboard : Toetsenbord met achtergrondverlichting, stormgrijs, Engels (EU)
Wireless : Wi-Fi 6E 11AX (2x2) & Bluetooth® 5.1
Surface Treatment : AI Anodizing-stempel
Palmrest : AI Anodizing-stempel
CO2 Offset Label : CO2 Offset Label
Battery : 4 cellen, 71 Wh
Power Cord : 65W USB-C, 90% PCC (3 pinnen) - EU
Package Box : Standaardverpakking
Language Pack : Publicatie - Italiaans/Nederlands/Duits/Frans/Engels
Warranty : 2 jaar koerier or Carry-in

Iemand bekend met de service en kwaliteit van Lenovo laptops?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
ochhanz schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 17:00:
Die Asus Zenbook ziet er prima uit, weet niet of AsusStore goede garantie biedt (misschien wel, misschien niet). Dell Inspiron 2-1, Yoga 7/9, Samsung 360 en Spectre x360 zijn ook prima opties. HP Envy voor 15" zou ik vermijden ivm hinge/scharnier problemen tenzij je de laptop weinig open/dicht klapt.
Ryzen is tegenwoordig doorgaans iets beter dan Intel voor laptops.

Dit is ook nog een optie die ik tegen kwam (misschien te kleine SSD maar je kan praktisch gezien iets tragere opslag toevoegen via micro sd kaartje): uitvoering: HP Spectre x360 2-in-1 16-f1660nd
Met de Envy heb ik na al die jare nog totaal geen problemen gehad (behalve dat die een keer gevallen is).

De HP Spectre heeft geen numeriek toetsenbord, die valt dan al meteen af. Verder wel prima specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
Ik lees wat reviews over Lenovo, dat schijnt nou niet echt geweldig te zijn! Verkeerde specs leveren, niet leveren, duurt soms een eeuwigheid en als er dan iets opgelost moet worden, geven ze niet thuis!

Jammer dat je de laptop niet in een fysieke winkel kan ophalen/bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:46
Lenovo heeft IBM (van de geweldige Thinkpads) overgenomen lange tijd geleden en is naar mijn menig qua kwaliteit ook niet echt geweldig meer. Zou dan eerder voor de Asus gaan die je eerder had gevonden. Dell is qua ervaring ook goed (maar dat is al even geleden).
Valt me op dat als ik filter op numeriek, dat er maar 8 laptops op komen in de PW. Als je dan filtert op touchscreen hou je niets over met een numeriek veld. Nu denk ik dat het dan eerder fout ingevuld is in de PW.

[ Voor 29% gewijzigd door Arunia op 11-04-2023 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-06 17:00

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

pilskes schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:05:
Ik lees wat reviews over Lenovo, dat schijnt nou niet echt geweldig te zijn! Verkeerde specs leveren, niet leveren, duurt soms een eeuwigheid en als er dan iets opgelost moet worden, geven ze niet thuis!

Jammer dat je de laptop niet in een fysieke winkel kan ophalen/bestellen.
Die reviews kom je ook tegen omdat er nu eenmaal veel Lenovos worden verkocht. Het is tenslotte 1 van de 3 grootste OEMs, Dell, HP en Lenovo.

Dan vind je ook meer negatieve reviews.
Ja Lenovo is niet perse meer het IBM van vroeger, maar dat zit vooral in het aantal modellen en dus ook goedkopere modellen met slechtere bouwkwaliteit.

Dat is bij Dell met Inspiron laptops niet anders vergeleken de Latitude laptops om maar een voorbeeld te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ochhanz
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
pilskes schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:04:
[...]
Met de Envy heb ik na al die jare nog totaal geen problemen gehad (behalve dat die een keer gevallen is).

De HP Spectre heeft geen numeriek toetsenbord, die valt dan al meteen af. Verder wel prima specs!
, moet het numeriek toetsenbord per se op de laptop zelf zitten? Want je hebt ook van die usb numeriek toestenbordjes (makkelijk meenemen). https://www.amazon.nl/s?k...ps%2C170&ref=nb_sb_noss_1

Zoals Arunia al aangaf zijn er nauwelijlks opties met numeriek toetsenbord en touchscreen.

Mbt de hinge problemen, niet iedereen heeft daar last van maar schijnt wel relatief vaker voor te komen bij HP Pavillion en Envy laptops (in ieder geval bij de zwaardere 15-17" laptops). Vermoedelijk door het gebruik van plastic onderdelen aan de binnenkant. Het is bij mij ook een keer gebeurd met een 15" Envy 2-1 laptop. Spectre laptops schijnen wel (volledig) metalen scharnieren te hebben,

Lenovo is ok, ik prefereer Asus maar gezien het beperkte aanbod zal ik Lenovo ook meenemen in de vergelijking net als Acer. Van Lenovo zou ik 3 / 5 series als budget modellen vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
Inmiddels een hele tijd verder, en nog steeds niet gevonden wat ik zoek. Misschien dat iemand die wel verstand heeft van de huidige hardware eens kan kijken wat slim is om op dit moment aan te schaffen.

Welke variant van de i7 of Ryzen 7 is een beetje up to date, welke interne videokaart is ook "prima" etc etc.

Ik kom er gewoon niet uit, ook omdat ik liever geen Lenovo bestel die ik weken later pas ga krijgen en waarbij ik geen aanspreekpunt heb als er iets fout gaat.

Misschien toch afstappen van het touchscreen??? Wat is dan de beste optie? Ik zie door de bomen het bos niet meer, vooral omdat ik geen idee heb wat de specs precies inhouden!

Is dit iets?

uitvoering: Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ARH7 (82SN00BMMH)

uitvoering: Lenovo IdeaPad Flex 5 16IAU7 (82R8007RMH)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galibier7
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-05 16:19
Zelf ben ik ook op zoek naar een laptop en vond deze video verhelderend om in de wildgroei aan CPU's en GPU's mijn weg te vinden.

https://youtu.be/H71IxqmCfxQ?si=vPbnJ0QUPpBzdrXH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
pilskes schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:59:
Inmiddels een hele tijd verder, en nog steeds niet gevonden wat ik zoek. Misschien dat iemand die wel verstand heeft van de huidige hardware eens kan kijken wat slim is om op dit moment aan te schaffen.

Welke variant van de i7 of Ryzen 7 is een beetje up to date, welke interne videokaart is ook "prima" etc etc.

Ik kom er gewoon niet uit, ook omdat ik liever geen Lenovo bestel die ik weken later pas ga krijgen en waarbij ik geen aanspreekpunt heb als er iets fout gaat.

Misschien toch afstappen van het touchscreen??? Wat is dan de beste optie? Ik zie door de bomen het bos niet meer, vooral omdat ik geen idee heb wat de specs precies inhouden!

Is dit iets?

uitvoering: Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ARH7 (82SN00BMMH)

uitvoering: Lenovo IdeaPad Flex 5 16IAU7 (82R8007RMH)
Ik vind het moeilijk in te schatten wat je precies bedoelt met
maar moet ook zwaardere verwerkingsprogramma's aankunnen
Wat voor verwerkingsprogramma's? Ik denk dat de noodzaak van een losse GPU vooral daarvan afhankelijk is.

Je eerste optie heeft geen touchscreen.

De 2e optie heeft op zich een prima processor (12e generatie Intel i7, er is nieuwer, maar het is zeker nog niet slecht), maar alleen geïntegreerde graphics.
Wil je iets met losse videochip, dan kom je al gauw bij deze:
uitvoering: Lenovo LOQ 16IRH8 (82XW006XMH)
Nadeel daarvan is dat hij een lagere schermresolutie heeft dan de IdeaPad Flex. En hij wordt wel wat bulky...

Dit zou nog een optie kunnen zijn:
uitvoering: HP Envy x360 2-in-1 15-ew0170nd
Ook 12e generatie Intel i7, 2560x1440, wel een wat oudere grafische kaart, en wat minder helder scherm.
Ik ben zelf niet zo'n HP fan (verschillende negatieve berichten in het verleden gehoord over betrouwbaarheid, waaronder mijn broer's werkgever die 1 keer in de paar jaar 3000 dezelfde laptops kocht en met HP ineens 4 keer zoveel uitval had als daarvoor met Fujitsu-Siemens).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
Wild Chocolate schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:41:
[...]

Ik vind het moeilijk in te schatten wat je precies bedoelt met
[...]
Wat voor verwerkingsprogramma's? Ik denk dat de noodzaak van een losse GPU vooral daarvan afhankelijk is.

Je eerste optie heeft geen touchscreen.

De 2e optie heeft op zich een prima processor (12e generatie Intel i7, er is nieuwer, maar het is zeker nog niet slecht), maar alleen geïntegreerde graphics.
Wil je iets met losse videochip, dan kom je al gauw bij deze:
uitvoering: Lenovo LOQ 16IRH8 (82XW006XMH)
Nadeel daarvan is dat hij een lagere schermresolutie heeft dan de IdeaPad Flex. En hij wordt wel wat bulky...

Dit zou nog een optie kunnen zijn:
uitvoering: HP Envy x360 2-in-1 15-ew0170nd
Ook 12e generatie Intel i7, 2560x1440, wel een wat oudere grafische kaart, en wat minder helder scherm.
Ik ben zelf niet zo'n HP fan (verschillende negatieve berichten in het verleden gehoord over betrouwbaarheid, waaronder mijn broer's werkgever die 1 keer in de paar jaar 3000 dezelfde laptops kocht en met HP ineens 4 keer zoveel uitval had als daarvoor met Fujitsu-Siemens).
Je eerste optie heeft maar een ssd van 512 GB, dat is echt te weinig, 1TB is echt wel wat ik nodig heb.
De 2de optie heeft geen nummeriek toetsenbord, ook dat is een must met de programma's die ik voor het werk gebruik.

Ik zal de opties die ik prefereer nog even opsommen:

-15" of 16" scherm
-Touchscreen (eventueel wel van af te stappen als er voor minder geld een betere laptop te krijgen is)
-Minimaal 1TB harde schijf (SSD)
-Qwerty toetsenbord
-Nummeriek toetsenbord
-Minimaal 16GB geheugen
-Niet te lomp
-Budget +/- 1400

Wat ik dus niet weet:
-Welke CPU is toekomst proof? (+/- 5 jaar)
-Verschil Ryzen/ Intel
-Is een ingebakken GPU per definitie slechter?
-Waar moet ik verder op letten??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Die Lenovo heeft nog een M2-2280 SSD slot vrij, dus kan je er gemakkelijk een 2e SSD met 1 of 2 TB bijprikken.

Qua processors, blader bijvoorbeeld eens de processortest die ik eerder postte door. Of een CPU best-buy guide. Laptop-processors zijn doorgaans wel wat langzamer dan hun desktop tegenpolen, maar de onderlingen verhoudingen blijven volgens mij redelijk vergelijkbaar.

Dus AMD-Ryzen 7 is doorgaans wat langzamer dan Intel i7. Maar nog wel sneller dan een Intel i5 van dezelfde generatie. Bij Intel zijn de eerste 2 cijfers de generatie, de 13e generatie stopt men nu in laptops, 14e is er wel voor desktops, maar nog niet in laptops. Bij AMD is het eerste getal de generatie, daar zie je nu t/m de 7e generatie in laptops. Binnen generaties zit ook wel wat variatie, dat is dan af te lezen aan de cijfers erachter, hoger is beter.

Een geïntegreerde GPU s altijd (veel) langzamer dan een losse. Of dat beter is, ligt eraan wat je ermee wilt doen. Maar de vraag die ik daarover stelde, heb je niet beantwoord. Mijn glazen bol is wat mistig, dus wat toekomstproof is, weet ik ook niet.

Als je geen zware dingen voor de GPU gaat doen (zoals 3D, foto- of videobewerking, of games), dan kan je deze overwegen:

13e generatie Intel i7, DDR 5 geheugen, hoge resolutie.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
Wild Chocolate schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 00:22:
Die Lenovo heeft nog een M2-2280 SSD slot vrij, dus kan je er gemakkelijk een 2e SSD met 1 of 2 TB bijprikken.

Qua processors, blader bijvoorbeeld eens de processortest die ik eerder postte door. Of een CPU best-buy guide. Laptop-processors zijn doorgaans wel wat langzamer dan hun desktop tegenpolen, maar de onderlingen verhoudingen blijven volgens mij redelijk vergelijkbaar.

Dus AMD-Ryzen 7 is doorgaans wat langzamer dan Intel i7. Maar nog wel sneller dan een Intel i5 van dezelfde generatie. Bij Intel zijn de eerste 2 cijfers de generatie, de 13e generatie stopt men nu in laptops, 14e is er wel voor desktops, maar nog niet in laptops. Bij AMD is het eerste getal de generatie, daar zie je nu t/m de 7e generatie in laptops. Binnen generaties zit ook wel wat variatie, dat is dan af te lezen aan de cijfers erachter, hoger is beter.

Een geïntegreerde GPU s altijd (veel) langzamer dan een losse. Of dat beter is, ligt eraan wat je ermee wilt doen. Maar de vraag die ik daarover stelde, heb je niet beantwoord. Mijn glazen bol is wat mistig, dus wat toekomstproof is, weet ik ook niet.

Als je geen zware dingen voor de GPU gaat doen (zoals 3D, foto- of videobewerking, of games), dan kan je deze overwegen:

13e generatie Intel i7, DDR 5 geheugen, hoge resolutie.

Ik ga niet gamen, videos bewerken zal ook niet gebeuren. Wel af en toe wat foto's bewerken (foto boeken maken etc) maar geen photoshop oid. Wel zal er behoorlijk wat met Excel en programma's van het werk aan de gang gegaan worden.

en

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
pilskes schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:09:
[...]

en

Dan zou ik zeker voor de Yoga gaan, die heeft een P processor, de flex een U. Die laatste is vooral energiezuiniger, maar ook langzamer dan een P. Bovendien is de CPU in de Yoga een generatie nieuwer. Ook heeft die sneller geheugen. Hij heeft een iets grotere accu, dat compenseert voor het extra verbruik van de CPU.

De Yoga heeft geen vingerafdrukscanner, maar wel een infraroodcamera, waardoor je Windows Hello gezichtsherkenning kan gebruiken.
Nog één wat mij betreft belangrijk verschil in deze prijsklasse: De Yoga is zowel boven als onder van aluminium, waar de Flex onder van kunststof is.

(als je onderaan bij op productinfo (van de fabrikant) klikt, kan je ze ook bij Lenovo zelf vergelijken. Daar staat o.a. de info over de behuizing.)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
Wild Chocolate schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:13:
[...]

Vanmiddag de knoop doorgehakt en de Lenovo Yoga 7 gehaalt. Wat een chaos bij de Mediamarkt, verschrikkelijk!
Er lag nog 1 exemplaar, dus nog net op tijd.
Thuis uitgepakt en even aangezet, feeling is meteen wel goed, behuizing is idd stevig en niet van plastic. Scherm is top, toetsenbord voelt fijn en alles werkt meteen zoals het hoort. Nu nog alles aanpassen en installeren.

@Wild Chocolate Bedankt voor het meedenken en de tips die je hebt gegeven!
Pagina: 1