Hij heeft er ééntje van school
je hebt het over een middelbare schoolleerling dus dan weten we eigenlijk al dat het 12+ is,
vervolgens zeg je dat hij geen eigen emailadres nodig heeft omdat hij er al eentje van school heeft...
Een van de belangrijkste lessen in het leven is dat je leert dat er voor alles een tijd en een plaat is...
dat als jouw baas je om 3 uur snachts belt om te vragen waar de paperclips liggen dat je misscchien eens een gesprekje moet voeren om hem uit te leggen dat men bij een grote hack-aanval of ander geval van uiterste nood wellicht kan bellen maar niet om te vragen naar een paperclip.
dat soort levenslessen beginnen meestal bij het begrijpen dat er een verschil is tussen werk en privé, tussen school en vrije tijd, en tussen professioneel en casual..
strikt genomen hoort een mailtje als : heej zaterdag na het voetballen een pilsje? dus niet in je jij@bedrijf.tld mailbox maar in je jij@hotmail.com als je nu al zegt: hij heeft een school-mail dan zeg je dus, werk en prive horen niet gescheiden te zijn, en voor je het weet leert je zoon dat hey jan, een prima opening is voor een mail aan een docent..
en even voor de duidelijkheid, ik spreek docenten van mij ook aan met Beste meneer Jansen in mijn e-mails en ik ben notabene krap 10 jaar ouder dan hij. Zou ik hem echter buiten de lessen om spreken (bijvoorbeeld als ik hem tegenkom op de markt na college), dan is het wél gewoon: je, jij, en hoi peter. hij is immers gewoon veel jonger dan ik ben.
weten hoe je met communicatie om moet gaan, wat je wel en niet kun sturen, bij welke diensten je wél of geen accounts wilt, voor je het weet is zo'n kind 16 en niet meer bereid om er nog over in gesprek te gaan.
je wilt dus voor die tijd een goede basis hebben gelegd voor digitaal-sociaal-vaardig en verantwoordelijk gedrag. er valt tegenwoordig zo ontzetten veel te leren, en scholen lopen daar nog zo enorm ver op achter.
die (als je geluk hebt) weten net aan een programma tegen cyberpesten te verzinnen, en vaak niet eens zo'n heel goed programma.
(ps namen zijn hier gefingeerd ivm privacy)