Desktop PC boot (soms) niet meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LSThimo
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 03-02 10:15
Beste,

Toen ik bezig was met een nieuw bureau in elkaar zetten zo'n maandje geleden had ik mijn PC aan de kant gezet. Na het bouwen van mijn bureau en het terugzetten van mijn PC probeert de desktop te booten maar na zo'n 5 minuten valt die uit en probeert hij het weer.

Dit zijn de error codes die de PC geeft (te zien in de manual hier):
- Wit | VGA
- Geel | DRAM
- Rood | CPU

Hier kan je de error codes zien terwijl de PC probeert te booten: YouTube: PC Boot

Hoe zou ik dit kunnen troubleshooten? Ik heb geprobeerd de kabels uit- en in de PSU te doen maar dit werkte niet. Ook is dit probleem niet altijd, af en toe boot die wel normaal. De afgelopen drie weken had ik er geen last van, vanaf vandaag toch weer wel.

Als het helpt, dit zit er allemaal in de PC: inventaris: PC

Alvast bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door LSThimo op 26-03-2023 12:58 ]

Beste antwoord (via LSThimo op 27-03-2023 08:32)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:59
Als je PC na verplaatsen niet (goed) meer werkt zou ik eerst eens de videokaart en RAM geheugen herplaatsen en controleren op eventueel andere onregelmatigheden.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:59
Als je PC na verplaatsen niet (goed) meer werkt zou ik eerst eens de videokaart en RAM geheugen herplaatsen en controleren op eventueel andere onregelmatigheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 17:56
Ziet er naar uit dat het een bootloopje is (op youtube).

Begin eerst met de basics, bios reset (30 sec power knop in houden) & nogmaals starten.
Daarna kan je dingen gaan proberen, zoals zonder videokaart starten, zonder mem starten etc..
Probeer hem ook te starten zonder RGB verlichting/dvdspeler/1 displayt etc..

Al schat ik in, dat het mogelijk iets is van een condensator mobo of voeding gedeelte wat weer terug op spanning moet komen wat niet lekker gaat.

DPC Chef-kok :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:25
Alle kabels naar moederbord en videokaart nalopen.
BIOS resetten.
BIOS van het moederbord updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LSThimo
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 03-02 10:15
The_Doman schreef op zondag 26 maart 2023 @ 13:45:
Dit werkte voor nu inderdaad! Ik zal van de loop van de weken even kijken of dit ook blijft werken, anders denk ik dat het een moederbordissue is. Bedankt!