Huis gasloos maken. Elektrische vloerverwarming? PVT?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipneck
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-05 18:42
Beste medetweakers,

Recent ben ik de eigenaar van een huis uit 2013.
Het duurt nog wel even voordat ik dit huis ga bewonen, maar wil me toch wat gaan oriënteren om dit huis gasloos te maken.

Het huis heeft geen vloerverwarming, het huis wordt momenteel verwarmd met radiatoren en een CV installatie. De badkamer en keuken moeten vernieuwd worden, dus mijn plan is eigenlijk alles tegelijk aan te pakken.

Normaal zou je zeggen laat vloerverwarming infrezen en laat een warmtepomp plaatsen.

Alleen nu komt het: ik ben zelf installateur van zonnepanelen en elektrische vloerverwarming.

Zoals ik er nu naar kijk, plaats ik elektrische vloerverwarming, plaats in de keuken een plintboiler/quooker, leg het dak vol met zonnepanelen.
Maar hoe kom ik aan warm water voor het douchen? Zelf denk ik aan een boiler met een PVT systeem, maar alles wat tegenkom, is een PVT systeem in combinatie met een warmtepomp.

In mijn situatie lijkt mij een warmtepomp niet nodig? Hoe denken jullie hierover?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:01
Elektrische vloerverwarming heeft een COP van 1. Alles met een COP van 1 zou verboden moeten worden.

Ons huis wordt sinds een half jaar verwarmd door L/L warmtepompen. In de woonkamer/keuken draait die 24/7 op 20 graden, boven bij gelegenheid. Verbruik is 150kWh/maand afgelopen winter. Sindsdien gebruiken we nog maar 8m³ gas per maand voor warm water.

Warm water verzorg je met een warmtepompboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurk2
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-05 09:03
Alles verbieden met COP van 1 lijkt mij wat overdreven.
Maar met warmtepomp kun je COP van ongeveer 4 krijgen. Dus 1 kWh elektriciteit geeft 4 kWh aan warmte.
Moeilijke is dus inschatten wat de energie prijzen gaan doen en het salderen.

Dus als in de toekomst salderen misschien is afgeschaft, en energie prijzen in de winter hoog zijn (vergeleken met in de zomer), dan ga je dus flink stroom afnemen om je huis te verwarmen. Je zonnepanelen zullen dan waarschijnlijk niet genoeg opleveren om zelfvoorzienend te zijn.

55.605 Wattpiek, Nibe F2120-16, Home assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:25
+1 voor @Uszka
Electrische vloerverwarming is leuk voor een badkamer die max een uurtje per dag wordt gebruikt. Dat wil je echt niet als hoofdverwarming in een woonhuis. Nu kun je het nog compenseren met een bulk aan zonnepanelen, niet dat dat wenselijk is, maar zodra de saldering eraf gaat wordt het een dure grap.

Normale vloerverwarming infrezen, deze kun je voor nu aan de cv ketel hangen, dan ben je alvast voorbereid op een warmtepomp mocht dat nu nog niet passen.

[ Voor 46% gewijzigd door lithoijen op 26-03-2023 11:22 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:43

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Voor iemand met alleen een hamer lijkt alles wat hij tegenkomt op een spijker.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:50
COP1 als hoofdverwarming IS de facto verboden - voldoet niet aan bouwbesluit.

PVT is veel te duur tenzij jij er veel voordeliger aan kan komen dan publiek (beperkt) inzichtelijk...
en het doet in de winter evengoed niet genoeg aan warmte... al lukt het voor SWW mischien als bron.. voor een van de cvsysteem-bron warmtepomp boilers (Maar te duur, vergeet het)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:34
Dat je eens terugmoet naar al die klanten waar je hetzelfde hebt geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:24
lol. alle genoemde opties uit de TS zijn nogal.suboptimaal/af te raden. ik zou eens wat avondjes dit forum doorspitten. de algehele tendens zal zijn:

cop 1 verwarming is sterk af te raden voor hoofdverwarming
pvt is duur en moeilijk/het geld niet waard

airco (lucht lucht wp) of een lucht water warmtepomp is vaak je beste optie. warm water kan dan met een warmtepompboiler bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 00:20
Pvt is mooi voor rijtjeswoningen die geen ruimte hebben voor een buitenunit maar toch zuinig van het gas af willen
Pvt panelen met een bron warmtepomp (en doorstromer tbv Pvt in de winter omdat die anders wel problemen wil geven) voor verwarming/ tapwater werkt leuk is enkel vrij prijzig (bron is net zo duur, maar wel beter, maar niet altijd mogelijk)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:26
Ik vind dit eigenlijk wel bijzonder. Je plaatst elektrische vloerverwarming bij klanten maar hebt schijnbaar geen idee hoe onziunig die dingen zijn tov een WP. Op zijn zachtst gezegd wel merkwaardig dat je dit voor jezelf overweegt. Maargoed he, het is makkelijk installeren idd, maar daar is t meeste dan ook wel mee gezegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als TS een ondernemer is dan zou je de e-vv nog representatief kunnen noemen.
Blijkbaar ontbreekt het inzicht in het verbruik (en de kosten), daar kan je dan ervaring mee opdoen :P
Een warmtepomp kan met radiators als de isolatie op orde is, tapwater zou er ook mee kunnen.
Pvt is idd onbetaalbaar, vrij complex en in de winter heb je alsnog een andere warmtebron nodig.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
Laten we de TS niet bashen. Vind t goed dat hij de vraag hier open neer legt. Geeft aan dat hij ook wil leren.

@kipneck zoals je hierboven leest is de consensus dat elektrische vloerverwarming geen goed idee is. Pvt panelen kan een goed systeem zijn , maar hangt ook een prijskaartje aan. Gulden middenweg is gaan een L/L wp met wpboiler of een L/W warmtepomp. Ik heb zelf het laatste en ben hier tevreden over. Laag energieverbruik, wat je met je zonnepanelen kan afdekken en heb een vrij nieuw model dus mn buren horen niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 23:40
Vloerverwarming is geen eis voor warmtepomp. Kan ook prima met radiatoren, maar dan wel flinke jongens en niet die kleine dingetjes die ze in 2013 bij het ontwerp van het huis hebben bedacht.
Meet wat er past en kijk even op Marktplaats, genoeg aanbod van grote T22 of T33 radiatoren, sommigen ook heel erg netjes nog.

Elektrische vloerverwarming gewoon niet doen, vreet stroom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Laatst online: 15:01
Ik gebruik nu anderhalf jaar, twee stookseizoenen, mijn wp met bufferzak en PVT.

Door toepassing van de bufferzak krijgt de PVT een andere functie dan de hoofdbron. Je kan zelfs zeggen dat je nu twee bronnen hebt.

Ik ben voornemens volgend jaar een FLM S40 toe te voegen aan de 'string' . Dar is een vervanger van de MV in de woning. De warmte die normaal uit de woning geblazen wordt, wordt nu opgevangen en naar de bufferzak gestuurd om later weer door de wp verbruikt te worden. De wp-regeling bepaald waar de warmte heen gaat. Het kan ook meteen door de wp gebruikt worden.
Zo wordt er dus een derde bron toegevoegd. De wp kan via de warmte uit je huis je bron regenereren.

Mijn PVT heb ik als test de hele herfst periode gebruikt om de bron op te warmen voor de winter en de bodem onder de bufferzak koelde daarom minder snel af. Ook heeft het voor de verwarming gezorgt.
In de winter verwarmt de PVT de bufferzak wanneer mogelijk. Als ik op alleen PVT draai, dan heb ik een COP die lijkt op die van een l/w wp. In december is het elektrisch element dan al nodig. Waar ik normaal een COP van 5,7-6,2 heb tijdens het stookseizoen ( inclusief SWW) , zakt het op PVT weg naar 3,2-4,5.

Tijdens de zomermaanden koel ik m'n cv-medium in de nachten via de wp en de PVT, ipv met de bufferzak. Ik wil deze warmte juist kwijt. En de panelen verwarmen is bijna gratis. Effect is wel dat de panelen warmer de nacht uit komen. Ze beginnen dus op een warmer punt te verwarmen in de zon waardoor thermische thresholds wellicht sneller bereikt worden.

Ik zou PVT wel aan een ieder aanraden. Alleen de kosten zijn nog erg hoog idd. Maar die prijs zal wel omlaag komen.

Het probleem is niet het concept PVT waardoor de kosten zo blijven. Maar de toepasbaarheid. En door de verschillende varianten. Nu denkt men vaak dat alle PVT gelijk is. Ik heb onlangs gehoord dat TRIPLESOLAR er een SWW-vat tussen wil integreren. Ik vraag dat al vanaf het begin aan mijn installateur. Maar die houdt vol dat het systeem daar niet op ge-engineerd is. Met andere woorden, wij hebben kunststof gebruikt ipv alu en koper.
Alu en koper zijn voor PVT in de zomer fantastisch. Boiler ertussen en de wp doet haast niks meer. In de winter is het rendement uit metalen lager. Het materiaal koelt te snel af. Wat je met kunststof minder hebt. Dat koelt en verwarmd trager op en af. En het invriezen met de bijkomende uitzettingen zijn niet goed voor metalen. De kunststof PVT van mij zijn nog niet ingevroren geweest. Een andere gebruiker van een soortgelijke opstelling leeft al bijna twee ganze stookseizoenen met ijs op de PV door de PVT. Dan denk ik dat metalen het gaan begeven. Door de uitzetting van het ijs.

Hoeveel PVT nodig is hangt denk ik af van welk soort PVT. Die van TRIPLESOLAR doet het zonder buffer. Gebruikers ervan ken ik niet. Ik heb zelf Solarfreezer en ik ken maar 1 andere gebruiker. Ik lees net op dit forum dat iemand 20 panelen met Use All Energy heeft. Ik wil zelf ook meer PVT maar 20 :o .

Ik wilde hier de PVT verdedigen want het is meer dan alleen te duur. Soms moet je niet kijken naar wat het kost, maar naar wat het oplevert. Als de uitkomst van jouw som niet wil hebben, dan is het niet voor jou. Wellicht dan kijken naar een oplossing als Q-Roof.

d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door jurgen purgen op 03-06-2024 20:12 ]

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 20:50
@jurgen purgen interessant concept met het toevoegen van de buffer zak. Maar ook dat kost geld natuurlijk.

Om het plaatje compleet te krijgen zou je ook de benodigde investeringen erbij moeten presenteren ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurgen purgen
@Ronald
mee eens..
de reden dat ik het niet gedaan heb is om niet te "stoer" willen doen hier. Omdat ik het geluk had om een paar goede jaren achter elkaar te hebben gehad (verkoop woning in goede tijd, baanwissel en returns on investments) had ik geld over en een nieuwe woning.

Het concept van de PVT-ondersteunde bufferzak was niet de mijne maar ik was er dichtbij toen ik op zoek was naar een andere oplossing toen ik Solarfreezer tegen kwam.

De eerste offerte was 28k. En dat ging dan via de installateur, dus niet direct bij de fabrikant.
Na wat vragen wilde de 1e installateur niet verder en werd er door de tussenpersoon een andere installateur gevonden. Die vroeg 32k. Ik wilde ipv de zak eigenlijk 2 ,10m3 grootte, ketels als die Viessmann in Duitsland gebruikt voor dit concept. Dat was, is en blijft de beste oplossing voor dit concept. Alleen kostte dat nog 40 K extra ivm met de hoge grondwaterstand (tijdelijke damwanden, pompen en generatoren). Dat was gelukkig wel incl ketels van 10 m3, alleen moest daar dan de wisselaar nog ingebouwd worden. Met mijn toen al tollende ogen heb ik maar niet verder gevraagd..

Om veilig te kunnen werken moest de kruipruimte aan een bepaalde NEN voorwaarde voldoen. Dwz minimaal 50 cm hoogte om in de werken. Hoe meer hoe beter.
Hiervoor een bedrijf gevonden die voor €1750,- 7m3 zand uit de kruipruimte heeft gezogen.
Voor €600 Tonzon op de bodem. Zelf ventilatie aangelegd middels mantelbuizen aan de voor en achterkant. €150,-. En toen ook een overloop verzorgt naar de HWA, zodat ik een plas water in de kruipruimte houdt.
Als klap op de vuurpijl 11k voor solar. Die onlangs voor 2k heb moeten aanpassen/upgraden omdat de installateur van de lichting "doe maar wat" was en na betaling tot faillissement slechte afterservice had.

Dus uiteindelijk een Tesla. Het heeft een Tesla gekost.

Het was het me aan ervaring waard. maar het kan vast goedkoper en zeer wss beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
@jurgen purgen Hoe groot is de bufferzak, tot welke temperatuur komt het water in de bufferzak, en hoe groot is je warmtevraag?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jurgen purgen
MSXBas schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:29:
@jurgen purgen Hoe groot is de bufferzak, tot welke temperatuur komt het water in de bufferzak, en hoe groot is je warmtevraag?
@MSXBas
Hallo.

De bufferzak is dus zoals gezegd de bron vd wp en wordt geregenereerd dmv de pvt in de herfst en winter of de vloerkoeling in de zomer.

De buffer heeft een afmeting van 6x4 meter en op z'n hoogste punt is die 50 cm hoog. De zak is gevuld met 10 m3 water. Ik denk zelf dat er meer bij kan en zal een moment moeten vinden om te kijken en bedenken of het zin heeft.
De temperatuur van het water varieert van ingevroren totdat er geen energie meer opgehaald kan worden, tot net niet warm genoeg om in te zwemmen. (Voor mijn buitenbad dan) De buffer raakte compleet ingevroren half maart. Ik had toen de PVT als test afgesloten en heb alleen de zak als bron gebruikt. Vorig jaar kwam ik met 12°C de winter uit en was de zak al te vroeg te warm om nog goed mee te koelen.
Dit jaar is nadat ik de hoofdschakelaar uit en daarna weer inschakelde ( zonnepanelen geplaatst),de regeling van de buffer en PVT opnieuw gestart en mijn handmatige instelling laten vallen voor zijn eigen programmatuur. Ik kwam hier pas na ern paar dagen achter. Ik heb vanaf 8 januari expres de PVT uitgeschakeld om de zak in te vriezen dmv gebruik voor cv en sww.De huidige temp is weer 12°C :( :(. Ik had het toen rond de 3 a 4°C 8)7
Mijn huidige verbruik van sww haalt niet genoeg energie uit se buffer om hem nu nog te doen afkoelen. De bodem om de zak warmt ook al op dmv zon instraling rond en op de woning.
In de herfst verwarm ik de buffer zoveel ik kan maar de wp kan maar een aanvoer van 30°C aan dus de zak zijn max temp wordt 25°C. Veel warmte trekt de bodem in en zo vertraag ik de afkoeling onder de zak. Heb sensoren in de bodem en kruipruimte.

Er draait een NIBE S1255PC-6 op de Solarfreezer regeling. Een verbruik van 1050 kWh op jaarbasis. Cv en sww. Dit is zonder pompen etc. Ik moet hier een drie fase meter op aansluiten. Ik gok op 250 kWh voor de pompen op jaarbasis. 20.98 Gj geleverd aan kWht. Gelijk aan mijn oude verbruik met stadsverwarming. Data lees ik grotendeels uit via MyUplink en ook wekelijks via USB.

Half maart buffer energieloos en elektrisch element had 33 kWh nodig die dag. Weggesaldeerd.
Gemiddelde verbruik verschilde per dag. Soms een lange run van 16 kWh per dag. En dan twee dagen 7 kWh. Met pompen dit keer.

In oktober een hele maand op de PVT gedraaid. COP van 4,45. De eigen regeling verzorgde in November een COP van 6,2 en december 6,1. '22 SCOP 5,625. Vanaf januari draai ik op de bufferzak en COP van 4,44 en maart een COP van 3,71. Vorig jaar januari COP van 5,65 en feb 5,8. Vorig jaar ging feb de verwarming al uit. Vroege lente..

In de zomer nacht-koeling via PVT . Maar ook de ramen open. PVT om het beton te koelen en de ramen voor de lucht in de woning. Alleen bij juiste temperaturen mogelijk. Buiten een paar graden koeler dan het cv medium is genoeg. Ik verlies ruim een graad uit het cv medium per nacht.

Ik hoop je vragen een beetje beantwoord te hebben. En ook de vragen die daarna bij je opkwamen 8) :9B

[ Voor 11% gewijzigd door jurgen purgen op 16-05-2023 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
kipneck schreef op zondag 26 maart 2023 @ 11:01:
Beste medetweakers,

Recent ben ik de eigenaar van een huis uit 2013.
Het duurt nog wel even voordat ik dit huis ga bewonen, maar wil me toch wat gaan oriënteren om dit huis gasloos te maken.

Het huis heeft geen vloerverwarming, het huis wordt momenteel verwarmd met radiatoren en een CV installatie. De badkamer en keuken moeten vernieuwd worden, dus mijn plan is eigenlijk alles tegelijk aan te pakken.

Normaal zou je zeggen laat vloerverwarming infrezen en laat een warmtepomp plaatsen.

Alleen nu komt het: ik ben zelf installateur van zonnepanelen en elektrische vloerverwarming.

Zoals ik er nu naar kijk, plaats ik elektrische vloerverwarming, plaats in de keuken een plintboiler/quooker, leg het dak vol met zonnepanelen.
Maar hoe kom ik aan warm water voor het douchen? Zelf denk ik aan een boiler met een PVT systeem, maar alles wat tegenkom, is een PVT systeem in combinatie met een warmtepomp.

In mijn situatie lijkt mij een warmtepomp niet nodig? Hoe denken jullie hierover?
Ik ben nu toch benieuwd waar je voor gekozen hebt..♨️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
TS is sinds eind april niet meer op het forum geweest. Waar hij dus voor gekozen heeft blijft tot nu toe onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
MarkS90 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 21:40:
TS is sinds eind april niet meer op het forum geweest. Waar hij dus voor gekozen heeft blijft tot nu toe onbekend.
Een elektrische stoel? Is ook cop1.. :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
Jammer.. was benieuwd naar welke keuzes er gemaakt waren, naar aanleiding van alle adviezen in dit topic🤭

Pagina: 1