Van 1 fase naar 3 fase meterkast inclusief gas

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:46

kujinshi

seven heroes

Topicstarter
Hallo, ik wil mijn meterkast van oud/half nieuw naar helemaal nieuw laten maken. Ik heb al jaren een moderne Hager groepenkast met moderne schakelaars en ook zonnepanelen op het dak (3600wp, 1 fase past binnen een groep). Maar met het oog op toekomstige warmtepomp en elektrisch rijden moet de oude elektra meter (jaren 70, 1 fase) naar 3 fasen. In die verandering wil ik ook meteen mijn oude gasmeter naar een nieuwe maken. Als Liander toch bezig is in huis.

Installateurs moeten het werk doen, maar ik wil wel de stappen/dingen duidelijk graag hebben. Hopelijk is het goed.

1.) Ik heb nog geen hoofdschakelaar. Kan je nu op 1 fase ook al een 3 fase hoofdschakelaar plaatsen, waarvan maar 1 fase aangesloten wordt totdat Liander aan de onderkant de andere 2 fasen erbij aansluit?

En mag die hoofdschakelaar een 4 polige draaischakelaar zijn, draaischakelaar lijkt me mooier dan een tuimelschakelaar? Zie:

https://123groepenkast.nl...0ebae9eccac6981f97af1fd75

2.) Op Liander login maken en de aanvraag doen voor 3 fasen (3x25) elektriciteitsaansluiting en digitale gasmeter. Krijg je voorang in de planning van Liander omdat je nog een oude meter hebt?

3.) Hele huis wordt op 1e fase gezet, omdat tot dusver ik geen grootverbruikers heb. Dan kan straks de warmtepomp op de 2e fase. En wanneer elektrisch rijden er komt, dan een kabel naar de garage, en die gaat op de 3e fase? Het is niet erg dat jaren lang 1 fase toch niet zo gebruikt wordt?

Hulp graag, dank alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:22
1 ja
2 ligt eraan wat ze bij hebben
3 het kan, maar let wel op zodra salderen weg gaat. Als je van plan bent je zonnepanelen te gebruiken voor je warmtepomp maar ze zitten op andere fase lever je voor weinig terug terwijl je tegelijkertijd duur inkoopt! (Al tellen de slimme meters van Nederland de fases wel bij elkaar op)

[ Voor 12% gewijzigd door 99ruud99 op 26-03-2023 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
Wanneer je 3fase gebruikers hebt kan je beter ook je gewone groepen spreiden over 3 fases.
Wellicht al gelijk omdat je vermogen van 1 fase omlaag gaat van 35A naar 25A.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:58
99ruud99 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:35:
3 het kan, maar let wel op zodra salderen weg gaat. Als je van plan bent je zonnepanelen te gebruiken voor je warmtepomp maar ze zitten op andere fase lever je voor weinig terug terwijl je tegelijkertijd duur inkoopt!
Nee nee nee nee nee!!!!
Dit is dus niet waar… meetwet en rechtsongelijkheid
(Al tellen de slimme meters van Nederland de fases wel bij elkaar op)
Dit dus

Waarom je eerst begint met de misleidende onwaarheden is mij een raadsel.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:22
Ronald schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:50:
[...]

Nee nee nee nee nee!!!!
Dit is dus niet waar… meetwet en rechtsongelijkheid

[...]

Dit dus

Waarom je eerst begint met de misleidende onwaarheden is mij een raadsel.
Omdat het eraan ligt waar je woont, en hoe de toekomst zich gaat brengen. In eerste instantie zou salderen ook niet weggaan. En zie nu.
In Belgie is het een stuk sneller gegaan, in oktober geen wolkje aan de lucht in december: vanaf januari mag het niet meer.

Door zelf al je opgewekte energie te gebruiken op ongeveer de juiste fase ben je een mogelijke wetswijziging voor.

[ Voor 9% gewijzigd door 99ruud99 op 26-03-2023 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik zou de bestaande installatie ook al vast "zover mogelijk" verdelen over de 3 fasen...

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
99ruud99 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 11:33:
[...]

Omdat het eraan ligt waar je woont, en hoe de toekomst zich gaat brengen. In eerste instantie zou salderen ook niet weggaan. En zie nu.
In Belgie is het een stuk sneller gegaan, in oktober geen wolkje aan de lucht in december: vanaf januari mag het niet meer.

Door zelf al je opgewekte energie te gebruiken op ongeveer de juiste fase ben je een mogelijke wetswijziging voor.
Afbouw salderen is ondertussen bijna een decennium in de pijplijn.. aankondiging voor het eerst in 2014...

1 fase aansluitingen zouden in het voordeel zijn t.o.v. 3 fase aansluitingen... Dus als de sommering der fasen in de meter er uit gaat dan krijgt de overheid binnen 30 seconden een rechtzaak aan de broek. Rechtsongelijkheid is nogal zwaar.

Een 3 fase omvormer is 0,0 garantie tot voorkomen van ongelijk faseverbruik... Je wasmachine is geen 3 fase. Je kookplaat ook niet ... nee echt niet... Dat zijn meerdere enkelfase dingen. Dus met een 3 fase zonnesysteem win je bar weinig op punt ongelijke fasebelasting.

Dus ben je alu-hoedje over de interne verrekening... dan moet je lekker op enkelfase blijven.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:20
kujinshi schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:29:

3.) Hele huis wordt op 1e fase gezet, omdat tot dusver ik geen grootverbruikers heb. Dan kan straks de warmtepomp op de 2e fase. En wanneer elektrisch rijden er komt, dan een kabel naar de garage, en die gaat op de 3e fase? Het is niet erg dat jaren lang 1 fase toch niet zo gebruikt wordt?
Begrijp ik nou goed dat je de 3e fase pas wil gebruiken op het moment dat je een elektrische auto hebt?
Die wil je dan op die ene, derde fase gaan opladen? Dat schiet toch niet op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Waarschijnlijk heb je nu 35A 1 fase en dan wil je alles wat je nu hebt naar 1 fase van 25A brengen, zoals hierboven gezegd gewoon alles verdelen over de 3 fases.
Ja je kunt al een 3-fase kast met 4 polige hoofdschakelaar laten plaatsen, bij deze doen ze dan aan de onderkant een bruggetje plaatsen zodat alle 3 de fases stroom krijgen. De monteur van Liander verwijdert dit bij plaatsing van de 3 fases.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

kujinshi schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:29:

Hulp graag, dank alvast.
Een warmtepomp zal op 3 fasen werken, net als een fatsoenlijke laadpaal. Dus alle drie tegelijk!

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:08
99ruud99 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 11:33:
[...]
Salderen stond altijd al op de planning als een tijdelijke maatregel.
Ook in België saldeert de meter intern tussen de fases. Daarnaast was het daar ook al veel langer bekend dat ze dit aan gingen passen. Het is alleen de laatste maanden wat versneld, maar anders was het komend jaar volgens plan verdwenen.
Dat gaat niet gebeuren en is ook helemaal niet logisch. Sowieso mag dat niet zolang er 1-fase bestaat vanwege de regelgeving (rechtsongelijkheid)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
EWK schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:14:
[...]

Een warmtepomp zal op 3 fasen werken, net als een fatsoenlijke laadpaal. Dus alle drie tegelijk!
Gemiddelde woning heeft geen warmtepomp nodig die 3 fase eist.
Bijna alle pompen <8kW thermisch zijn enkelfase

8kW is veel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 55martin
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07:54
Als je de stap wilt maken van enkelfase naar driefasen, zou ik beginnen met het maken van een overzicht met de actuele aansluitpunten en vermogens. Je zult deze evenwichtig willen verdelen.

Houd er rekening mee dat een elektrische kookplaat anders moet worden aangesloten. Een kookgroep moet dan een driefasengroep worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
Ronald schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:43:
[...]

Gemiddelde woning heeft geen warmtepomp nodig die 3 fase eist.
Bijna alle pompen <8kW thermisch zijn enkelfase

8kW is veel...
Vaak wel bijverwarming 3*2kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

Topicstarter
Bedankt voor de uitleggen en antwoorden, wordt er wijzer van.
remmuz schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:01:
[...]
Begrijp ik nou goed dat je de 3e fase pas wil gebruiken op het moment dat je een elektrische auto hebt?
Die wil je dan op die ene, derde fase gaan opladen? Dat schiet toch niet op?
Ja, daar heb je gelijk in. Die moet over de 3 fasen verdeeld worden dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

redwing schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:23:
[...]

Salderen stond altijd al op de planning als een tijdelijke maatregel.

[...]

Ook in België saldeert de meter intern tussen de fases. Daarnaast was het daar ook al veel langer bekend dat ze dit aan gingen passen. Het is alleen de laatste maanden wat versneld, maar anders was het komend jaar volgens plan verdwenen.

[...]

Dat gaat niet gebeuren en is ook helemaal niet logisch. Sowieso mag dat niet zolang er 1-fase bestaat vanwege de regelgeving (rechtsongelijkheid)
En dan om maar niet te noemen dat als je wil salderen per fase je alle meters in Nederland weer kan vervangen.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:20
ds23man schreef op zondag 26 maart 2023 @ 16:33:
[...]

En dan om maar niet te noemen dat als je wil salderen per fase je alle meters in Nederland weer kan vervangen.
Waarom? De meter registreert gewoon de inkomende en uitgaande stromen.
Alleen staat nu in de firmware dat die over de fases verdeeld moet worden. Dat lijkt mij eenvoudig aan te passen.
Vraag me zelfs af of de meter dat zelf doet, of dat die berekening achteraf gemaakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

remmuz schreef op zondag 26 maart 2023 @ 16:46:
[...]

Alleen staat nu in de firmware dat die over de fases verdeeld moet worden. Dat lijkt mij eenvoudig aan te passen.
Vraag me zelfs af of de meter dat zelf doet, of dat die berekening achteraf gemaakt wordt.
Dat doet de meter, als je de p1 poort uitleest kun je daar namelijk direct zien.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

remmuz schreef op zondag 26 maart 2023 @ 16:46:
[...]

Dat mag dus niet volgens de metrologiewet, zo'n meter is niet te te updaten en dient zich ten alle tijde te gedragen als een Ferrarismeter. In het begin waren er een aantal types die niet helemaal volgens de norm berekenden en zijn allemaal fysiek op de schroothoop beland.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:25

paQ

Ronald schreef op zondag 26 maart 2023 @ 11:49:
[...]

Afbouw salderen is ondertussen bijna een decennium in de pijplijn.. aankondiging voor het eerst in 2014...

1 fase aansluitingen zouden in het voordeel zijn t.o.v. 3 fase aansluitingen... Dus als de sommering der fasen in de meter er uit gaat dan krijgt de overheid binnen 30 seconden een rechtzaak aan de broek. Rechtsongelijkheid is nogal zwaar.

Een 3 fase omvormer is 0,0 garantie tot voorkomen van ongelijk faseverbruik... Je wasmachine is geen 3 fase. Je kookplaat ook niet ... nee echt niet... Dat zijn meerdere enkelfase dingen. Dus met een 3 fase zonnesysteem win je bar weinig op punt ongelijke fasebelasting.

Dus ben je alu-hoedje over de interne verrekening... dan moet je lekker op enkelfase blijven.
Mooi hoe je altijd anderen van heldere korte informatie voorziet :)

Weer wat geleerd.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
IplugNplay schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:34:
[...]

Vaak wel bijverwarming 3*2kw.
En dat moet je niet nodig willen hebben…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
Ronald schreef op zondag 26 maart 2023 @ 19:02:
[...]

En dat moet je niet nodig willen hebben…
Nee, maar toch sluiten ze het aan. en als je het nodig hebt is het wel zo handig.
En sowieso wil je boven de 65 graden eens per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
IplugNplay schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:32:
[...]

Nee, maar toch sluiten ze het aan. en als je het nodig hebt is het wel zo handig.
En sowieso wil je boven de 65 graden eens per week.
Overbodig met een hygiëne boiler, en je komt er met 2kW ook.
En… evengoed niet relevant… hier vaak staat je 6kW omvormer te loeien tijdens de legionella run?

Right…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
Ronald schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:47:
[...]

Overbodig met een hygiëne boiler, en je komt er met 2kW ook.
En… evengoed niet relevant… hier vaak staat je 6kW omvormer te loeien tijdens de legionella run?

Right…
Alsof de standaard aflevering zo netjes is, en ze echt een optimaal systeem leveren.
Ik heb nog niet gemeten bij de bijverwarming of die ook selectief elementen schakelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

EWK schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:14:
[...]

zolang je gasverbruik onder de 2000 kuub per jaar is kan je het gewoon af met een 1 fase warmtepomp en dat heeft ook zeker de voorkeur omdat die vaak lagere miniumvermogens hebben.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

Topicstarter
Excuses voor de kleine pauze, maar ik was druk de laatste dagen.

Ik heb nog een vraag, mijn huis is dusver 1 fase x 25 ampere. Zou dan gaan naar 3 fase x 25 ampere.

Heb je dan een hoofdschakelaar nodig 4 polig 40 ampere of een 4 polig 80 ampere?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

kujinshi schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:36:
Excuses voor de kleine pauze, maar ik was druk de laatste dagen.

Ik heb nog een vraag, mijn huis is dusver 1 fase x 25 ampere. Zou dan gaan naar 3 fase x 25 ampere.

Heb je dan een hoofdschakelaar nodig 4 polig 40 ampere of een 4 polig 80 ampere?
4 polig 40 ampere. die moet er eerst zijn voor je liander over de vloer haalt.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

Topicstarter
Je telt de waarden niet bij elkaar op dus. Het is meer dat dat amperage groter moet zijn dan die van de individuele groepen.
Pagina: 1