Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mandyshadow1
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-01 13:28
Beste tweakers. Ik ben op zoek naar een desktop voor video bewerking. Ik heb namelijk een drone gekocht (DJI mini 3 pro) en kom er nu achter dat mijn pc het video bewerken niet trekt. Nog een oud beestje dual core.
Nu ben ik overal aan het zoeken maar als complete configuratie kom ik steeds bij gaming pc's uit. Met alle kleurtjes en rare vormen. Dat vind ik dus niet mooi. Mooie simpele strakke kast. Moet er toch ook tegenaan kijken.

Mijn budget is zo tussen de 1500 en 2000 euro. Dan nog een simpele 4K monitor erbij 27 inch.

Dit is wat ik zelf bij elkaar heb gezocht. Maar ik geef toe dat mijn kennis niet voldoende is om een goede combinatie wat dan ook beetje betaalbaar is bij elkaar te zoeken.

Dus alle adviezen zijn welkom.

*knip* printscreens en linkjes naar externe winkelmandjes zijn niet toegestaan. Gebruik hiervoor de Handleiding Pricewatch

[ Voor 23% gewijzigd door br00ky op 26-03-2023 09:21 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mandyshadow1
En nu dan op een juiste manier (hoop ik) bijbehorende lijstje:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 7950X Boxed€ 599,-€ 599,-
1MoederbordenGigabyte AORUS X670 ELITE AX€ 299,-€ 299,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3060 EAGLE OC 12G (rev. 2.0, LHR)€ 379,90€ 379,90
1BehuizingenSharkoon M25-V€ 69,90€ 69,90
1MonitorsLG 27UL500P-W Wit€ 269,-€ 269,-
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Pro (NL, OEM)€ 149,-€ 149,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 70,48€ 70,48
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2A4800C40€ 127,90€ 127,90
1VoedingenInter-Tech Argus GPS-800€ 74,02€ 74,02
1Solid state drivesSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 127,71€ 127,71
Totaal€ 2.165,91

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:16
Welke software ga je gebruiken voor editen? De twee grote bekenden zijn Adobe Premiere en Davinci Resolve. En Adobe is meer CPU-gelimiteerd terwijl Resolve meer aan een krachtige GPU heeft.

Als je enkel gaat video editen zou je nog naar een Mac kunnen kijken met M1 of M2 chip. Die werken prima met dat soort footage.

Maar als je een PC wil (en dat is ook prima aan te raden) ligt het dus wat aan welke software je gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mandyshadow1
Eigenlijk zou ik wel een PC willen wat beide wel aankan. Voorlopig zou het richting Davinci Resolve zijn. Mac is mooi maar niet echt mijn ding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:16
Voor Premiere Pro is vooral CPU belangrijk. Dus dan zit je best goed met de nieuwste Ryzen 9 :+ Kwa GPU is er weinig versnelt, en wat versnelt is is slechts kleine verschillen.
Voor Davinci is CPU ook belangrijk (vooral snelle cores, niet hoeveel). Enkele effecten (zoals noise reduction) is de GPU belangrijk.

Ik snap dat je wil dat beide snel werkt... Maar zowel op efficientie van je PC (dus welke hardware) als je eigen efficientie (hoe goed kan je overweg met het programma) heeft invloed. En ondanks dat de overstap van Premiere naar Resolve relatief simpel is, zul je een stuk sneller zijn als je een pakket goed leert ipv 2 half. Zeker omdat je dan niet gebruik maakt van de functies die voor elke software uniek is.

Voor meer info over hoe je een PC het beste kan samenstellen:
Resolve: https://www.pugetsystems....ware-recommendations/#cpu
Premiere: https://www.pugetsystems....ware-recommendations/#cpu

In het kort mijn eigen kennis:

CPU:
Voor het afspelen/decoden in je timeline is hardware acceleration eigenlijk onmisbaar. Jouw drone doet 4K met 8-bit (4:2:0) en 10 bit (4:2:0). Beide worden ondersteund door je videokaart, maar als je ooit een camera krijgt die 10-bit 4:2:2 opneemt heb je geen hardware decoding/encoding meer. AMD's processoren hebben in Resolve/Premiere geen (werkende) hardware acceleration. Dus eigenlijk zou om iets meer toekomstproof te zijn de Intel-cpu's een betere keuze zijn. Die ondersteunden zo'n beetje elk type encoding voor H.265
https://www.pugetsystems....inci-Resolve-Studio-2122/

Als je kijkt naar de benchmarks van Puget (wat real-world performance is, meer dan synthetische benchmarks) dan is de Intel voor Resolve ongeveer net zo snel als de AMD. Maar in H.264/265 is de Intel 10 tot 30% sneller. Voor Premiere is Intel tot 30 tot 50% sneller.... En voor H.264/265 is dit tot bijna 100%

Verder moet je je afvragen of je zo'n high-end CPU nodig hebt. Het verschil tussen de 13600K en 13900K:
Resolve: ~ 9%
Premiere: ~20%

Of dat de moeite waard is ligt aan de totaalprijs van je build. Maar aangezien je geen echt zware dingen doet, vraag ik me af of het verschil de prijs waard is.

Die AMD is vooral nuttig voor RED footage. Dat is niet hardware accelerated en daar zie je een groot verschil tussen de 7950x en de 13900K. Maar daar film je niet mee.

Voor je videokaart:
Welke videokaart hangt af van de effecten die je gebruikt. In Premiere is de invloed beperkt... In Resolve is het vooral voor noise reduction en dergelijke. Hier heb je wel de betaalde versie van Resolve voor nodig. Die is GPU accelerated, de gratis versie in veel punten niet. Geen betaalde versie? Dan is de CPU belangrijker.

Premiere: de RTX4090 is ~ 20% sneller als de RTX3070, in GPU effecten is dat ~ 38% https://www.pugetsystems....ware-recommendations/#gpu
Resolve: de RTX4090 is ~ 43% sneller als de RTX3070 overall, in GPU effecten is dat ~ 150%
https://www.pugetsystems....ware-recommendations/#gpu

Dus lees vooral die tests even door, en kijk of voor jouw gebruik de resultaten het waar zijn om een dure CPU of GPU te kiezen. het verschil tussen een 3060 of 3070 kan heel klein zijn, maar ook groot afhankelijk van wat je gaat doen.

Zelf moet ik ook nog upgraden, vandaar dat ik de kennis zo bij de hand heb :+
Zelf gebruik ik volledig Resolve, na overgestapt te zijn vanaf Premiere (stabieler, sneller, voor mij makkelijkere color grading). Momenteel edit ik op een macbook met M1 chip, of een Intel 2600K (12 jaar oude chip) met GTX0170 en dat is bloedsnel.... sleutelwoord: Proxy workflow. Want dan kan je op elke PC snel editen. Maar proxies maken kost tijd, en dat is niet wenselijk voor iedereen.

Dus geen exact antwoord "koop dit" maar hopelijk de info om een weloverwogen keuze te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mandyshadow1
Heel erg bedankt voor je uitleg. Ik ga inderdaad even de tests doorlezen. Ik had eigenlijk AMD gekozen omdat ik ergens had gelezen dat deze juist het beste was voor videobewerking. Ik ga weer aan het lezen.
Thks
Pagina: 1