Deco Ethernet backhaul werkt niet in nieuw netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerKampen
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-01 15:22
Dag allemaal,

Voorheen had ik een 100 Mbit netwerk van T-mobile via 3 Deco M5 nodes die op AP-mode ingesteld waren en bekabeld aangesloten waren (ethernet backhaul geeft de app dan aan). Ik had ze op de volgende manier aangesloten:

T-mobile modem -> Deco 1 (hoofd) -> Switch netgear -> Deco 2 en Deco 3

Inmiddels heb ik een nieuw 1000mbit netwerk van KPN en ik krijg het maar niet voor elkaar om de deco's bekabeld verbonden te krijgen met elkaar. Elke keer gooit hij ze eruit. Ik heb het op de volgende 2 manieren geprobeerd:

Optie 1 (de oude manier waar het voorheen bij T-mobile mee werkte)

KPN Modem -> Deco 1 (hoofd) -> Switch netgear -> Deco 2 en Deco 3

Optie 2:

KPN Modem -> Switch netgear -> Deco1, Deco 2 en Deco 3 (mijn buurman gaf deze optie aan, aangezien deze bij hem wel werkt).

Bij beide opties springen de deco's heel even op 'ethernet'-stand en daarna klapt het hele netwerk eruit en branden alle lampjes rood. Meestal gebeurt dat binnen de 5 - 20 seconden.

Hoe kan dit terwijl dit voorheen wel werkte? De switch is hetzelfde dus daar zou het niet aan moeten kunnen liggen toch?

De deco's werken allemaal wel zolang ze draadloos met elkaar verbonden blijven. Plug ik in deco 2 of 3 een netwerkkabel dan wordt het hele netwerk er dus weer uitgegooid.

Dingen die ik al heb gedaan om te kijken of het daaraan zou kunnen liggen:

-Hele Deco netwerk gereset en opnieuw geinstalleerd (op AP-mode).
-Alle Deco M5 nodes gereset en geüpdate naar de nieuwste firmware
-Switch gereset
-Alle netwerkkabels geprobeerd met laptop om te kijken of ze goed werken en dat is zo.
-Andere poorten op de modem, switch en deco's gebruikt.

Ik hoor graag of 1 van jullie misschien weet waarom ik het niet werkend krijg.

Groet,

Jelmer

[ Voor 7% gewijzigd door JelmerKampen op 26-03-2023 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-05 16:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Heb je ook tv in je kpn abonnement? Zo ja, waar heb je de ontvanger op aangesloten? Op een deco? Rechtstreeks op de kpn box of op de Netgear switch? Welk model is de netgear switch?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerKampen
Ja dat heb ik. De kabel van de TV ontvanger zit rechtstreeks in de KPN modem. De switch zit op poort 1 van de KPN modem en de kabel naar de TV ontvanger op poort 4 van de KPN modem.

Het model van de netgear switch is Prosafe gigabit GS 105.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerKampen
Ik heb deco 2 rechtstreeks op de hoofddeco aangesloten met een kabel en dan werkt het wel goed. Betekent dit dat het dan toch aan de switch ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerKampen
Wanneer ik de hoofddeco rechtstreeks verbind met deco 3 gooit die het netwerk er meteen weer uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:41
Klinkt voor mij dat die Deco's in router mode staan in plaats van AP mode.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-05 16:49

nelizmastr

Goed wies kapot

JelmerKampen schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:01:
Wanneer ik de hoofddeco rechtstreeks verbind met deco 3 gooit die het netwerk er meteen weer uit.
Gaat je hele netwerk eruit of alleen je wifi? M.a.w. werkt bekabeld dan nog wel?
Test dat zowel aan de netgear als direct aan de kpn box.

Als het niet direct aan de kpn box gebeurd maar wel aan de netgear is de switch het issue.

Hoewel je er geen last van zou moeten hebben in theorie (want stb direct aan kpn box), gebruikt kpn i.t.t. Tmobile een IGMP proxy voor het tv verkeer. Dat is multicast vekeer. Als je switches geen igmp snooping hebben (dan moet je de netgear switch met achtervoegsel E hebben) dan kan je netwerk neer gaan door een broadcast storm.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerKampen
Ben(V) schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:44:
Klinkt voor mij dat die Deco's in router mode staan in plaats van AP mode.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d1JIXpEDDj41CoTuDAMpqrFFWBs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0HsmnSrAfaHyp7MCxw07AYy5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerKampen
nelizmastr schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:45:
[...]

Gaat je hele netwerk eruit of alleen je wifi? M.a.w. werkt bekabeld dan nog wel?
Test dat zowel aan de netgear als direct aan de kpn box.

Als het niet direct aan de kpn box gebeurd maar wel aan de netgear is de switch het issue.
Het hele deco-netwerk gaat er dan uit. De KPN modem blijft het wel gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerKampen
Heb alles ook geprobeerd terwijl de KPN TV-box niet aangesloten was en dat maakt geen verschil. Werkt nog steeds niet.

[ Voor 10% gewijzigd door JelmerKampen op 26-03-2023 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
smart dhcp klinkt niet lekker in AP mode.

Maar begin eens bij het begin en sluit een deco aan op de kpn box.
Werkt dat wel?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Is de firmware up-to-date? Oudere firmware heeft soms wat problemen met ethernet backhaul. Als de nieuwste software erop staat één voor één opstarten, beginnend met de hoofd natuurlijk. Niet allemaal tegelijkertijd willen starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerKampen
Alle 3 de deco's zijn geüpdatet met nieuwste firmware. De hoofddeco is verbonden met de kpn modem en die werkt. De andere 2 deco's werken allebei als ze draadloos verbonden zijn.

Zodra ik een 2e deco bekabeld aansluit volgens de optie 1 of optie 2 manier uit mijn 1e post dan vliegt het netwerk er nog steeds eruit.

Ik heb een nieuwe switch besteld van TP-link in de hoop dat het daaraan ligt. Vreemd want toen ik bij 't mobile zat voor 2 jaar heeft het altijd gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46
Er mogen geen decos “naast elkaar” in de experiabox zitten, ze moeten in de switch zitten. Het pad tussen 2 decos mag nooit via experiabox lopen

probeer eens:
- experiabox, kabel naar switch
- switch, 3x kabel naar deco

Onderste plaatje dus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25c82HM89w5wSM_V3J0QW1S1q48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3uhaZEanlQa4A3EOB4PyQjmt.png?f=fotoalbum_large

Reden dat het bij de ene switch wel of niet werkt komt door IEEE 1905.1

[ Voor 49% gewijzigd door laurens0619 op 26-03-2023 15:45 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerKampen
laurens0619 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 15:42:
Er mogen geen decos “naast elkaar” in de experiabox zitten, ze moeten in de switch zitten. Het pad tussen 2 decos mag nooit via experiabox lopen

probeer eens:
- experiabox, kabel naar switch
- switch, 3x kabel naar deco
Zie mijn allereerste post. Jij bedoelt dan optie 2 toch? Dat werkt ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46
JelmerKampen schreef op zondag 26 maart 2023 @ 15:45:
[...]

Zie mijn allereerste post. Jij bedoelt dan optie 2 toch? Dat werkt ook niet.
Oeps overheen gelezen
Toch zou ik deze setup nogmaals proberen, evt even power cycle geven

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
JelmerKampen schreef op zondag 26 maart 2023 @ 15:23:

Ik heb een nieuwe switch besteld van TP-link in de hoop dat het daaraan ligt. Vreemd want toen ik bij 't mobile zat voor 2 jaar heeft het altijd gewerkt.
Voordat je de switch koopt, al de deco's onderling verbonden zonder switch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JelmerKampen
HET IS GELUKT!

Ik heb nogmaals het hele netwerk gereset en daarna eerst deco 1 op de KPN modem aangesloten en een nieuw netwerk gemaakt. Daarna Deco 2 en Deco 3 draadloos verbonden en alle firmware updates gedaan. Vervolgens heb ik het netwerk naar de AP-modus gezet. Toen de deco's allemaal draadloos werkte heb ik ze op de juiste plek op de switch aangesloten en toen pas de deco's aangezet i.p.v. eerst aanzetten en daarna de netwerkkabel aansluiten. Ik weet niet of het nu aan de nieuwe installatie en updates ligt of aan het aanzetten met de netwerkkabels er al in, maar het werkt. En nu blijf ik er ook maar af voor de zekerheid ;)

Het werkt overigens via optie 1:

KPN MODEM - Deco 1 -> Switch -> Deco 2 en 3 op de switch

Bedankt allemaal voor het meedenken! Wordt zeker gewaardeerd.

[ Voor 6% gewijzigd door JelmerKampen op 26-03-2023 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Volgens mij stellen die slave deco's zich in tijdens het booten in, dan zoeken ze een main deco waar ze de configuratie van ophalen.
Als je ze eerst laat booten en dan pas via een kabel aansluit staan ze inmiddels al in router mode, want dan hebben ze enkel een wifi backhaul tijdens het booten.

Pagina: 1