Toon posts:

Windows 11 PIN no longer available nieuwe laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-05 22:35
Altijd gebruik gemaakt van lokale accounts met Windows, nu met mijn eerste microsoft account en ik zit meteen met ge-etter. Wat een ellende.

Nieuwe laptop gekocht, netjes Microsoft account aangemaakt (outlook) , gekoppeld aan een bogus telefoon nummer (wat moet microsoft met mijn telefoon) en een pincode ingesteld.

PC werkt perfect, updates gedraaid, paar keer ingelogd met PIN. Totdat ik BIOS update uitvoerde:

"Your PIN is no longer available due to change to the security settings. Click to setup PIN again"

Doe ik, ik kan mijn Outlook wachtwoord invullen, en dan zijn er twee opties:

1. I have a code. Dit lijkt mij de juiste optie. Maar ik krijg geen email/code in mijn outlook. Waarom niet? Waarom kan ik niet gewoon inloggen met mijn microsoft account wachtwoord?
2. I dont have any of these (30 dagen wachten?)
3. goed telefoon nummer kan ik ook niet instellen, want dan moet hij eerst toestemming hebben van bogus telefoon.

Wat nu te doen?

Snelste oplossing windows 11 maar opnieuw installeren?

Ryzen 5 5600X, Gigabyte X570 Elite, 32Gb GSkill PC3600C16, MSI Gaming X 3060TI, Samsung 970 EVO, Seasonic 550 Platinum

Alle reacties

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-06 19:11

Blokker_1999

Full steam ahead

Bij het updaten van je BIOS is je TPM chip gecleared. Hierin werd je PIN code bewaard. Deze is uniek voor de computer waarop je bent aangemeld en wordt enkel in de lokale TPM opgeslagen. Is ook de enige manier om zo een PIN code iets of wat veilig te maken.

En dit is dus de reden waarom MS je telefoonnummer wenste. Als je je wachtwoord uitschakeld en enkel nog PIN toestaat heb je multifactor authenticatie nodig om opnieuw te kunnen aanmelden op je computer als de TPM onverwacht wordt gereset. 1 enkele factor wordt als onveilig aanzien.

Als alternatief had je ook de Microsoft authenticator app kunnen installeren zodat MS push notificaties naar je telefoon kon sturen, maar ook dat zal nu niet meer gaan. Enige realistische optie zal inderdaad een nieuwe installatie zijn.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:03
Anders maar weer lokaal account gebruiken?
Google: Windows 11 lokaal account

Eventueel:
Als Windows (10/11) vraagt om een e-mail adres om een account in te stellen:
Bij e-mail adres a invullen, daarna als wachtwoord a
Dan krijg je een foutmelding en vraagt hij of je zonder aanmelden door wil gaan.

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-05 22:35
Het is gelukt, wel weer halve zaterdag doorgespoeld.

Windows 11 opnieuw installeren was ook niet makkelijk helaas, want hij eist internet/wifi bij installatie. Op wonderbaarlijke wijze kon hij geen netwerk adapter meer vinden. Alle truuks uit het boekje geprobeerd om een simpele wifi driver te laden tijdens installatie, (shift+f10 werkt blijkbaar niet meer), maar niet gelukt - dus ik kreeg Windows 11 niet meer geinstalleerd. Wat een afgang.

Uiteindelijk windows 10 erop gezet met lokaal account. Hierna upgrade naar windows 11 en alles draait weer met een lokaal account.

Ik had nog wel het voornemen om eens met een microsoft account te werken, maar na deze desillusie ga ik me hier niet snel meer aan wagen.

Bedankt voor de reacties!

Ryzen 5 5600X, Gigabyte X570 Elite, 32Gb GSkill PC3600C16, MSI Gaming X 3060TI, Samsung 970 EVO, Seasonic 550 Platinum

Acties:
  • +2Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:49

nelizmastr

Goed wies kapot

InfinityG35 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 23:29:

Ik had nog wel het voornemen om eens met een microsoft account te werken, maar na deze desillusie ga ik me hier niet snel meer aan wagen.
Jij noemt het een desillusie, maar uiteindelijk heb je het zelf door onwetendheid, onkunde en wantrouwen zo gemaakt dat je een herinstallatie moest doen.
Dus het ligt niet aan de manier waarop Microsoft werkt, zij volgen security best practices die je ook op andere platformen (bijv. Mac) zult tegenkomen.

Het beste lees je je erover in hoe zaken als TPM, het opslaan van biometrische gegevens, MFA en dergelijke werken voor de volgende keer, dan kun je het goed instellen met echte gegevens en dan heb je hier geen “last” meer van :)

I reject your reality and substitute my own

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee