Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houstyn
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-12-2024
Beste Tweakers,

Maanden geleden heb ik een externe harde schijf gekocht van WD.
Een My Passport for Mac met een opslag van 1TB. Toendertijd heb ik bestanden als backup op deze schijf gezet via mijn Macbook.

Echter - nu ik maanden later weer wat extra files wil toevoegen, wordt de schijf niet meer herkend in MacOS.
De schijf maakt geluid, en het licht werkt wel gewoon. Maar in de finder is de schijf niet te zien. Ik heb al enkele tutorials bezocht, en de volgende stappen geprobeerd:

- Gecheckt voor Mac updates (welke er niet zijn)
- In de Finder opties aangezet zodat externe harde schijven zowel in de zijbalk als bureaublad te zien moet zijn
- Disk Utility instellingen gewijzigd.

Waar ik echter in de tutorials in verschil, is dat ik de schijf ook niet in Disk Utility zie (waar de schijf in de video er wel staat, maar dan greyed-out). Daardoor kan ik bijvoorbeeld ook geen First Aid kiezen, of de schijf opnieuw formateren (wat ik liever ook vermijd ivm de bestanden erop, en het feit dat ik alleen Mac gebruik).

Heeft iemand dit eerder meegemaakt, of een idee hoe dit opgelost kan worden?
De schijf is amper gebruikt, de kabel ziet er ook nog perfect uit, en ik snap er niets meer van. ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:56
Wordt 'ie ook niet herkend op de USB poort? Systeem Rapport/System Information -> USB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houstyn
Daar zie ik hem wel staan, onder My Passport 2628

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:56
Houstyn schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 16:38:
Daar zie ik hem wel staan, onder My Passport 2628
Ok, dan wordt de schijf zelf wel herkend, maar niet gemount, zo lijk het. Niet toevallig een andere pc/laptop in de buurt om het daar eens op te proberen?

Anders, wellicht optie #6 eens proberen: https://www.cleverfiles.c...-not-mounting-on-mac.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houstyn
Dank al!
Ik heb deze computer gloednieuw sinds gisteren, en ik heb het bij mijn vorige Mac 3 dagen geleden nog geprobeerd. Ook bij deze Mac zag ik de harde schijf niet terugkomen, maar toentertijd heb ik geen extra informatie nog opgezocht over hoe dit kon komen. Dus ik heb het al met 2 verschillende computers geprobeerd.

Maar ik ga ook die link even bekijken.

Ook geprobeerd op mijn iPad, maar hier komt ook niets in Files tevoorschijn..

[ Voor 15% gewijzigd door Houstyn op 25-03-2023 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houstyn
Helaas, ik ben de stappen in de link doorgegaan, maar zonder succes.
Ook meerdere USB porten geprobeerd, waar de harde schijf wel in System Information te zien blijft.
Ook in de software Disk Drill, die in de link wordt genoemd is de harde schijf niet te vinden in het overzicht.

Kan het hierdoor zijn dat de harde schijf gewoon echt helemaal kapot is? Zou ik voor de enkele keren die ik het gebruikt heb wel heel vreemd vinden, maar hier lijkt wel wat aan de hand te zijn.

Sowieso al erg bedankt voor de hulp en informatie! _/-\o_

Bijgevoegd ook een screenshot van Finder Settings, Disk Drill, System Information en Disk Utility:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18pXvu3p-Lhg29shk_-5I8eH_XM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HNbqT6EaY5x0wg7WWz2JNT3m.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Houstyn op 25-03-2023 18:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stanton
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Hoor je hem spinnen?

Joep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houstyn
Absoluut; direct na inpluggen hoor ik een rustig geluid - die na eens in de zoveel tijd heviger wordt. Op die momenten wanneer ik ook de harde schijf vasthoudt voel ik ook de vibratie van het spinnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houstyn
Beste Tweakers,

Onlangs een nieuwe laptop gekregen voor mijn werk, en daarbij kwam ik weer de WD My Passport tegen, die ik ook bij een nieuwe computer opnieuw wilde proberen. Daarbij kwam ik weer op dezelfde problemen uit, ook bij deze nieuwe computer, en kwam ik ook weer bij dit topic in het Forum van vorig jaar.

Wilde het toch nog 1 keer proberen voor ik het opgeef en maar een nieuwe schijf moet kopen. (Al ben ik hierdoor wel bang geworden dat ik dit probleem vaker kan krijgen - kan elke harde schijf 'zomaar' niet meer herkend worden?)

Korte samenvatting:
1. Harde schijf tijdje gebruikt en bestanden op overgezet. Na enkele maanden (op dezelfde MacBook) werd deze opeens niet meer herkend in de Finder en Disk Utility. (Wel in Systeem Report, onder de USB)
2. Ik heb meerdere toegangspoorten gebruikt, en de kabel is nog nieuw. Schijf is altijd opgeborgen geweest thuis, is nooit gevallen of in contact geweest met vloeistoffen of extreme temperaturen.
3. Meerdere computers gebruikt. Onderhand 3 verschillende Macbooks, met allemaal hetzelfde probleem.
4. De harde schijf maakt bij inpluggen geluid, en knippert licht. Daarnaast voel je de lichte vibratie van het roteren aan de binnenkant.

Is er iemand met toevallig nog een tip of hulp? Ik heb YouTube al afgestruind, zonder succes.. Dit is dan ook de laatste poging. Wie weet? _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:31
Heb je de externe voeding van de schijf er ook aan zitten? Of zit er geen voeding bij?

Hoe is de schijf geformatteerd?

Verder: op een andere Mac/PC testen, als daar ook hetzelfde gedrag zichtbaar is, terugsturen naar de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houstyn
Archer_VC10 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 20:24:
Heb je de externe voeding van de schijf er ook aan zitten? Of zit er geen voeding bij?

Hoe is de schijf geformatteerd?

Verder: op een andere Mac/PC testen, als daar ook hetzelfde gedrag zichtbaar is, terugsturen naar de verkoper.
Ik waardeer de reactie!
Er zit geen externe voeding bij. De schijf heb ik gekocht omdat deze compatibel is voor Mac, ik weet even niet welk exacte formatie dat is. Ik ga het zsm nog even testen op een Windows computer, dat heb ik nog niet geprobeerd.
Pagina: 1