Gevel isoleren buitenzijde; afwerking onderzijde isolatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 15:04
Hi allemaal,

Ik ga mijn buitengevel isoleren door daarop houten balkjes met met metalen beugels op de muur te plaatsen. Daartussen en daarachter komt dan steenwol of glaswol isolatie. Over de balkjes gaat dan nog een lat (heeft met het boeideel te maken) en daarover dan de gevelfolie. De gevelfolie is in het plaatje aangegeven met het zwarte vlak op het houten horizontale latje. De gevelfolie zit ca. 138mm van de bestaande stenen muur af.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntyCvF9l7MN2q2FmrmCl0aaXo0Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kV66kd9WeZiZD78ARQ7GNWbj.png?f=user_large

Waar ik tegenaanloop is hoe ik de onderzijde van deze constructie af kan werken, zodat opspattend water en vuil, maar ook ongedierte niet in de isolatie kan.

Wat ik heb overwogen:
  1. Tegen ongedierte heb je gaas of geperforeerde metalen plaatjes, maar dat helpt niet tegen water. Bij een franse Isover instructie doen ze het wel op die manier
  2. Cementgebonden plaat tegen de onderkant schroeven.
  3. De kantplank met isolatie die onder de constructie komt dit genoeg maken zodat het geheel aan de onderzijde wordt afgesloten door de kantplank. De kantplank wordt dan wel 130mm dik!
  4. De gevelfolie om de onderkant heenvouwen/li]
Wat is volgens jullie een goede werkwijze?

Bij gebruik van een kantplank dient denk ik ook nog een lood(vervanger) slabbe gebruikt te worden, of zou het voldoende zijn de gevelfolie erover te laten vallen als een 'rokje'? De bestaande stenen muur is natuurlijk al een waterkering, dus vocht achter de kantplank is niet rampzalig denk ik?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:38
je gevelbekleding een stukje laten oversteken aan de onderzijde en onder deze bekleding XPS met een kantplank oid tegen de onderzijde laten aansluiten. Dat moet genoeg zijn. Dat XPS kun je tegen je fundering aan bevestigen zodat je ook (een stuk van) je fundering mee isoleert.
Je kan nog een grindrandje om je gevel doen om spatwater te voorkomen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 15:04
No Hands schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 17:47:
je gevelbekleding een stukje laten oversteken aan de onderzijde en onder deze bekleding XPS met een kantplank oid tegen de onderzijde laten aansluiten. Dat moet genoeg zijn. Dat XPS kun je tegen je fundering aan bevestigen zodat je ook (een stuk van) je fundering mee isoleert.
Je kan nog een grindrandje om je gevel doen om spatwater te voorkomen.
Bedankt voor je reactie _/-\o_ ! Dus dan zou het zoiets worden (geel is de zwarte facade folie).:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3EH1Cip-hce9_awM7GwImX5ME8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CEmryeTrf3mpda9h2OhQbn9n.png?f=fotoalbum_large

Ik zie hierin nog twee uitdagingen;
  1. De gevelfolie is natuurlijk heel flexibel (zwarte UV bestendige faccade folie). Dus die wappert aan de onderkant óf ik moet hem lijmen op de kantplank. Dat kan wel natuurlijk. Is dat een idee denk je?
  2. Kantplanken van een dergelijke dikte (130mm) zijn niet leverbaar. Is het een idee om gewoon 2 lagen XPS te gebruiken en de kantplank te lijmen op de laag die ik aan de gevel monteer met schroeven?
Daarnaast heb ik inmiddels wat voorbeelden online gevonden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lp35zqym5ywGRpYZ7MZXxjs6O1M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/67SjRg2vHJI78IZsgSxuWkCw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9O5riC87RUvW3wIFdQjdEKPrBdY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NmMVW2p1rR7z4c4cpzExfljc.jpg?f=fotoalbum_tile

In beide gevallen zit een soort zetwerk bovenop de kantplank. Waarschijnlijk is dat in die gevallen zo omdat de kantplank verder uitsteekt dan de waterkerende laag van de gevel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:38
MWDKing schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:58:
[...]

Bedankt voor je reactie _/-\o_ ! Dus dan zou het zoiets worden (geel is de zwarte facade folie).:
[Afbeelding]

Ik zie hierin nog twee uitdagingen;
  1. De gevelfolie is natuurlijk heel flexibel (zwarte UV bestendige faccade folie). Dus die wappert aan de onderkant óf ik moet hem lijmen op de kantplank. Dat kan wel natuurlijk. Is dat een idee denk je?
  2. Kantplanken van een dergelijke dikte (130mm) zijn niet leverbaar. Is het een idee om gewoon 2 lagen XPS te gebruiken en de kantplank te lijmen op de laag die ik aan de gevel monteer met schroeven?
Daarnaast heb ik inmiddels wat voorbeelden online gevonden.
[Afbeelding][Afbeelding]

In beide gevallen zit een soort zetwerk bovenop de kantplank. Waarschijnlijk is dat in die gevallen zo omdat de kantplank verder uitsteekt dan de waterkerende laag van de gevel.
Wapperen zal wel meevallen, dat is 5 cm ofzo. Voor je eigen gevoel kun je dat best aan je kantplank plakken ja. Ik heb het vastgezet met tape van hetzelfde materiaal als de folie. Kan even niet meer op de naam komen.
Kantplank gewoon opdikken met XPS plaat idd.
Zetwerk is naar mijn idee alleen als je kantplank dikker is dan je gevelbekleding ja.

Veroordeel niet, verwonder u slechts