Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:08
Hoi!

Ik ben sinds vandaag de trotse bezitter van een AMD Ryzen 5 5600. Ik heb de boxed editie gekocht (dus met koeler). Dit is voor het eerst sinds jaren dat ik een processor heb gekocht. Nu is mijn vraag: moet hier koelpasta op of niet? De handleiding zegt er niets over.

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ofR-_8hXOhmCgReYdU1jnhoIVzs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M61jvWh07Hd1u4guS1OWhjTk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SfNDOo9B9R1cL5GLmstSffcqG9I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6blztp2GeP0QQ1fFK5Twqba4.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Lijkt wel al wat op de koeler te zitten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/60mpgSxXtzk3KoSTsb0yLjCdc7s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RSUKYja4gmUqO1M5GGDIlkDt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:01

Cyphax

Moderator LNX
In jouw geval hoef je er geen koelpasta op te doen omdat het inderdaad al op de koeler zit.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Cyphax schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 15:04:
In jouw geval hoef je er geen koelpasta op te doen omdat het inderdaad al op de koeler zit.
Dank voor je antwoord! Ik zie in verschillende YT clips dat mensen er toch een drupje koelpasta op doen. Ik heb nog een nieuwe tube artic mx4 liggen. Kan dat kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als het een thermal pad is, dan is het niet optimaal om er koelpasta bij te doen.
https://www.reddit.com/r/...hermal_paste_with_thermal

Voor koelpasta geldt: er is een optimale hoeveelheid. De pasta moet de kleine oneffenheden opvullen, maar als de laagdikte verder toeneemt wordt de warme-overdracht weer minder. Een drupje extra zal weinig uitmaken.

[ Voor 116% gewijzigd door TBTL op 25-03-2023 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
TBTL schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 15:21:
Als het een thermal pad is, dan is het niet optimaal om er koelpasta bij te doen.
https://www.reddit.com/r/...ermal_paste_with_thermal/
Ik heb geen idee of het een thermal pad is. Hoe kan ik dat zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:25

OcGuru

Giulietta Qv

Als het de boxed koeler is dan is sowiezo een thermal pad.

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:01

Cyphax

Moderator LNX
Muncher schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 15:06:
[...]

Dank voor je antwoord! Ik zie in verschillende YT clips dat mensen er toch een drupje koelpasta op doen. Ik heb nog een nieuwe tube artic mx4 liggen. Kan dat kwaad?
Halen ze dan niet de pad van de koeler af? Het kan vast geen kwaad maar of de prestaties er beter van worden weet ik ook niet. De vraag is wat je wilt bereiken: als je veel gaat gamen of iets anders waar je processor hard voor moet werken, dan zou ik je aanraden niet de stock koeler te gebruiken. Als het meer richting kantoorgebruik gaat maakt het allemaal weinig uit en kan je gewoon die koeler as is monteren.

[ Voor 4% gewijzigd door Cyphax op 25-03-2023 15:31 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:32

Thomg

Aww yiss

[...]

Omdat de meeste youtubers al honderden keren de cpu's en/of koelers hebben vervangen.
Deze boxed koeler is een single-use as is, de volgende keer als de koeler eraf gaat is het meestal wel verstandig eerst de oude pasta te verwijderen en dan te doen wat je beschrijft.
Meer koelpasta hier toevoegen zal er alleen maar voor zorgen dat je socket onder de pasta komt te zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
OcGuru schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 15:30:
Als het de boxed koeler is dan is sowiezo een thermal pad.
Dat is niet waar, het is gewoon koelpasta. Een pad is heel wat anders.
[...]
Ik heb nog een nieuwe tube artic mx4 liggen. Kan dat kwaad?
Je kan de pasta die nu op de koeler zit er af halen en dan die mx4 gebruiken, maar heel veel verschil zal het niet geven.

[ Voor 38% gewijzigd door Ernemmer op 25-03-2023 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neekee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-08 19:41
TBTL schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 15:21:

Voor koelpasta geldt: er is een optimale hoeveelheid. De pasta moet de kleine oneffenheden opvullen, maar als de laagdikte verder toeneemt wordt de warme-overdracht weer minder. Een drupje extra zal weinig uitmaken.
Dit is niet waar. Er is geen "optimale" hoeveelheid koelpasta alleen een te kleine hoeveelheid. Het exces aan koelpasta word door de druk van het koeloppervlak van de CPU-koeler gewoon naar buiten geperst, het enige nadeel dat "te veel" (aanhalingstekens, té veel koelpasta bestaat niet) is dat het een rotzooi wordt.

// EVGA RTX 3090 // AMD R9 7950X3D // 32GB DDR-5 6000MHz || GTX 1070 Ti || i7 9700k || 32GB DDR-4 \\ Crossfire R9 290x \\ i5 6600k \\

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PenguinEmperor
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:17
Neekee schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 17:54:
[...]

Dit is niet waar. Er is geen "optimale" hoeveelheid koelpasta alleen een te kleine hoeveelheid. Het exces aan koelpasta word door de druk van het koeloppervlak van de CPU-koeler gewoon naar buiten geperst, het enige nadeel dat "te veel" (aanhalingstekens, té veel koelpasta bestaat niet) is dat het een rotzooi wordt.
Precies, zie ook het bekende filmpje van GN:

YouTube: “Too Much Thermal Paste” – Benchmark of Thermal Paste Quantity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Jongens... De vraag is simpel: moet ik met deze processor en koeler koelpasta gebruiken?
Het antwoord is in dit geval: Nee, want er zit reeds pasta op de koeler.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Ik heb de processor geïnstalleerd zonder de pasta (dus alleen met de pasta die op de koeler zat. Of thermal pad of hoe jullie dat maar noemen).

Net Doom Eternal gespeeld. Temperatuur zit tussen de 60 en 70 graden. Dat lijkt mij acceptabel.

Die stock koeler maakt alleen wel veel lawaai zeg. Maar eens kijken of we daar een stillere variant van kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:29

ricardo246

Life's what you make it!

Muncher schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 20:37:
Ik heb de processor geïnstalleerd zonder de pasta (dus alleen met de pasta die op de koeler zat. Of thermal pad of hoe jullie dat maar noemen).

Net Doom Eternal gespeeld. Temperatuur zit tussen de 60 en 70 graden. Dat lijkt mij acceptabel.

Die stock koeler maakt alleen wel veel lawaai zeg. Maar eens kijken of we daar een stillere variant van kunnen vinden.
Misschien eens kijken of je via je mobo software de fan curves kan aanpassen.

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01:21
Wat je vaak kan doen in het bios onder de ventilator instellingen is de reactietijd van de ventilators verlagen zodat ze minder hinderlijk up en down spinnen bij temperatuur schommelingen. iets in de trant van 'ramp-up en down time' standaard 0,1 seconde naar 1,0 seconde.
-Soms is het lastig om in het bios te komen met de delete / F2 / F10 knop, in dat geval kun je Windows opnieuw opstarten met de shift toets ingedrukt. Dan krijg je geavanceerde opties waaronder vaak ook een optie om in het UEFI bios te gaan.
Pagina: 1