Vaatwasser onderste sproeiarm draait niet. Water oke. Video.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-05 16:35
(jarig!)
Wegens onbevredigende spoelresultaten verder gaan duiken in wat er met de vaatwasser aan de hand is.
Het probleem is gevonden in de onderste sproeiarm die niet ronddraait.

De sproeiarm is ondertussen vervangen door een nieuw exemplaar.

Zoals te zien is, blijft deze ook stil staan. De sproeiarm beweegt verder vrij en makkelijk als ik er tegen duw.

Hoe is dit probeem te 'debuggen' ?
De bovenste sproeiarmen draaien wel netjes.

[Video: https://photos.app.goo.gl/Kc16nHboypq4WF5j7]

Het betreft een AEG vaatwasser.

[ Voor 3% gewijzigd door RielN op 25-03-2023 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-05 21:08

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Hoe heb je dat gefilmd? Telefoon in de vaatwasser gestopt?
Als alles vrij draait dan is de druk te laag. Leidingen mogelijk verstopt of zelfs lek. Ik heb dat gehad met de leiding voor de pomp. Die zuigt dan lucht aan. Ik vond dat later omdat er lekkage ontstond. Na vervanging was het wasresultaat ook gelijk beter.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
(jarig!)
Aha,

Ja heb het gefilmd met de telefoon in de vaatwasser, die zijn tegenwoordig waterdicht genoeg. Het gaf wel meteen duidelijk beeld wat er aan de hand was.

Ik was al bang dat de druk te laag was. Dit is een geval vaatwasser uitbouwen ben ik bang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Kun je de sproeiarmen niet demonteren en een keer schoonmaken/doorspoelen? Beter dan direct de hele VW uitbouwen denk ik.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

RielN schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:12:
Aha,

Ja heb het gefilmd met de telefoon in de vaatwasser, die zijn tegenwoordig waterdicht genoeg. Het gaf wel meteen duidelijk beeld wat er aan de hand was.

Ik was al bang dat de druk te laag was. Dit is een geval vaatwasser uitbouwen ben ik bang?
Ik zou hier wel mee opletten, telefoons zijn over het algemeen kort waterdicht voor schoon, koud water. Dus niet voor een vaatwasser als die eenmaal op temperatuur is en al helemaal niet als je daar spoelmiddel oid in hebt zitten. Ze zijn watervast omdat ze dichtgelijmd zitten, en als die lijm warm wordt (>50 graden, 60 graden is vaak al genoeg) dan laat die los.
Nu heb je 'm er maar heel even in gehad dus dat zal vast prima gegaan zijn, maar lijkt me wel goed om te weten dat de kans aanwezig is dat hij een volledige beurt niet had overleefd :)

Verder eens met @xah5kiDe, de meeste vaatwassers draaien net zoals een tuinsproeier gewoon omdat ze kunnen draaien en er water tegenaan duwt, die hebben geen motortje ofzo. Kan dus zijn dat de druk genoeg is voor wat spettertjes maar niet om de arm te draaien en echt flink te spoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:26

Rmg

RielN schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:12:

Je kan ook nog met vaatwasserschoonmaakmiddelen of soda aan de slag en hopen dat je een eventuele verstopping oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:48
Hoor je bij het draaien ook een ratelend geluid?
Ik weet niet hoe de opbouw er bij de circulatiepomp uitziet maar bij een bosch zat er een plastic radje die uit 2 delen bestaat en die aan elkaar gesmolten waren.
Dit was los gegaan waardoor het niet meer vast aan elkaar zat.
Toen ik dit had had ik ook een ratelend bijgeluid.
Hiervoor is er bij een bosch een revisie set te koop.

Ik weet dus niet wat van pomp je hebt.. maar ik zie dat dezelfde opbouw pompen vaak in verschillende merken machines gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
(jarig!)
Dank voor adviezen. Sproeiarmen zijn absoluut schoon: de onderste is zelfs nieuw. Dat was achteraf niet nodig.
Doorspoelen met Soda (ook laten 'weken') op het heetste programma een paar keer brengt geen resultaat.

Telefoon was alleen even bij het koud-programma erin ;) Ik neem aan dat die sproeieraansturing dan hetzelfde is en voor korte tijd, ik zal erop letten!

Wat ik wel nog afvraag: onder de sproeiarm zit een schijf met gaten. Die regelt welke sproeiarm kan bewegen. Ik weet niet of die nog soepel draait, als die 'half' ervoor zit krijg je natuurlijk hetzelfde effect.

Het is soms lastig troubleshooten terwijl ik het idee heb dat er niet echt veel stuk is.

Dank voor meedenken so far.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-05 18:35

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

Vragen;

- Heb je contact gehad met leverancier support?
- Als je met je hand arm beweegt, draait deze absoluut vrij?
- Heb je de arm gemonteerd ?
- Functioneert de rest van de componenten naar behoren? / geen foutmeldingen etc ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yfIG8A2nLMJC_cdU50S-qSCp274=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mMuDsC3D0VLHOv7JmbNHDeqr.png?f=user_large

Lijkt deze inderdaad door druk moet ronddraaien

Land van het eeuwige vuur

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RielN
(jarig!)
De wisselmotor is vervangen, dit was het euvel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJQiW_QlaIYMHf7FHKVhkwuJ8ZI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Jok3lbsfxJ6q56iEhBXw6bL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-05 09:51
Toevallig van de week net onderstaande video gezien. Zag het topic zojuist en wou al zeggen dat het waarschijnlijk niet waterdruk zou zijn, maar iets van een pomp oid. Water wordt er ingepompt en dan langer gebruikt, de kraan hoeft gelukkig niet gehele programma open te staan ;)

Toen zag ik pas dat het al een relatief oud topic was, blij dat je er uiteindelijk wel uit bent gekomen :)

YouTube: Detergent packs are kinda wishy-washy (Dishwashers Explained)

[ Voor 12% gewijzigd door GoldenBatt op 22-12-2023 15:53 ]

Specs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RielN
(jarig!)
Ja ik denk post de oplossing nog even. Hier zitten schijven in die de waterstroom naar de juiste sproeiers sturen. Ik schreef dat hierboven ook al. Vervangen niet lastig en volgens monteur vaak het euvel.
Pagina: 1