Asbest bij brand woning in aanbouw

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:10
Bij een perceel dat grenst aan ons nieuwbouwproject perceel, is brand geweest.
Brand in een schuur waarvan de dakplaten van asbesthoudend materiaal zijn. Deze zijn versplinterd / weg.

De krant geeft aan dat er geen asbest op naburige percelen is gekomen. Terwijl de woning van de buren is afgezet met asbest lint. Ook waait het aardig hard.

Ik heb geen idee, maar vraag mij af hoe dit normaliter werkt en wat er gebeurd na zo'n brand. Wie initieert iets voor omliggende panden, is dat de gemeente? Moet je dat als particulier zelf doen?

Wat is het gevaar van asbest als dit in brand vliegt, kunnen minuscule verbrande deeltjes asbest ook schadelijk zijn als die op de grond neerkomen vanuit een brand?

Wij zullen officieel nog geen eigenaar van de woning zijn en mogelijk hier dus ook niks over horen.
Is het logisch om een rapport te vragen op kosten aannemer / eigenaar verbrande woning van een asbestinventarisatie voor oplevering van de woning?

Edit: De titel moet eigenlijk zijn Asbest bij brand naast woning in aanbouw.

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 25-03-2023 14:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:04
Ja, verbrande asbest op de grond is schadelijk. In hoeverre jouw (toekomstige) perceel nu mogelijk vervuild is, hangt natuurlijk vooral af van de windrichting tijdens de brand.

Ik zou allereerst even informeren bij de brandweer en de gemeente. Normaal doen zij al tijdens het blussen en ook na afloop aan (visuele) controle op de verspreiding van asbest en andere schadelijke stoffen, zodra wordt vastgesteld dat er dergelijke stoffen aanwezig zijn in het door brand getroffen pand.

Als de brand in juridische zin niet is ontstaan door opzet of verwijtbare nalatigheid, dan is iedere perceel eigenaar vervolgens zelf verantwoordelijk voor de opruim- en herstelkosten. De eigenaar van het pand/perceel waar de brand ontstaan is, is immers niet aansprakelijk voor schade die ontstaat buiten zijn macht om.

Stel er ontstaat een brand in een rijtjeshuis waarbij de hele (tussen)woning uitbrandt. De kans is dan groot dat er in de naastgelegen woningen behoorlijke rook- en waterschade is. De bewoners van die naastgelegen woningen handelen dan de schade af met hun eigen inboedel- en opstalverzekering. De verzekeraars zullen vervolgens niets op de eigenaar/bewoner van de woning waar de brand is begonnen.
Uitzondering is er wanneer iemand juridisch gezien echt fouten heeft gemaakt waardoor de brand is ontstaan. In dat geval zullen de verzekeraars eerst de schade uitbetalen aan de verzekerde, om die vervolgens te verhalen op de persoon die juridisch aansprakelijk is. Denk hierbij aan brandstichting waarvoor een dader is opgepakt. Maar denk bijvoorbeeld ook aan iemand die bedrijfsmatig brandbare materialen gebruikt of opgeslagen heeft, en zich daarbij niet aan de veiligheidsvoorschriften houdt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Asbest verbrand niet snel. De vezels worden met rook / wind meegevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:16

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Bij dit soort branden komt nagenoeg altijd Salvage ter plaatse, bij aanwezigheid asbest zullen zij een definitieve inventarisatie laten doen en op basis daarvan laten saneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
Ivow85 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 15:46:
Als de brand in juridische zin niet is ontstaan door opzet of verwijtbare nalatigheid, dan is iedere perceel eigenaar vervolgens zelf verantwoordelijk voor de opruim- en herstelkosten. De eigenaar van het pand/perceel waar de brand ontstaan is, is immers niet aansprakelijk voor schade die ontstaat buiten zijn macht om.
Vraag me dat af.
Dacht namelijk dat dat juist iets was dat de verzekeraars onderling zo afgesproken hadden.

Bbr 2014

Als dat al uit het recht zou voortvloeien, dan zou die regeling niet nodig zijn geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
De wind stond wel voor ons redelijk gunstig, zuidzuid-west en zuid-west. Maar als die zuid stond zou er kans zijn dat er wat op het perceel terrecht is gekomen, dus helemaal zeker ben ik niet. Ik vermoed dat er ongeveer 10m2 schuur is afgebrand.

Het pand staat leeg, vermoed brandstichting. Eigenaar is al gedagvaard door de gemeente om asbest op te ruimen, dit weigert hij.

Omdat het leeg staat, komt mogelijk ook geen salvage kijken? Het pand is 15 jaar geleden al deels afgebrand.

Asbest verbrand niet snel, hoe makkelijk zou het voor vezels van golfplaten dan zijn om met wind mee te vloeien?

Ik zal inderdaad eens contact met de gemeente opnemen en kijken of de brandweer iets te melden heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 25-03-2023 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:16

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Knappende asbestplaten willen ook nog wel eens tegen de wind in weg springen is mijn ervaring.

Brandweer zal niet zo snel een uitspraak doen, die 'is er alleen van' tijdens de inzet. Brandweer stelt ook geen definitief verspreidingsgebied vast, alleen indicatief. Meestal draagt men dat over aan Salvage, of Officieel van dienst-bevolkingszorg. Die laatste is je link naar de gemeente.

Gemeente bellen lijkt mij het snelste, afhankelijk daarvan eventueel zelf inventarisatie laten doen op eigen perceel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:35
https://www.asbestmagazin...gaat-dat-allemaal-betalen

TLDR; jij moet het laten opruimen en een poging doen om de kosten aan de veroorzaker over te dragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:51
Ik zou me maar niet al te druk maken over die paar deeltjes asbest die heel misschien op jouw perceel zijn terecht gekomen, asbestgolfplaten branden niet echt, ze knappen eerder kapot en sanering bestaat vaak uit het oprapen van de stukken die nog op de grond liggen. Als er al stukjes op jouw perceel liggen dan kun je die oprapen (handschoenen dragen), in plastic verpakken en naar de milieustraat brengen. Zolang je niet (zonder stofmasker) boort, schuurt of zaagt in asbestcement is er niet zoveel aan de hand, de asbest is hechtgebonden aan de cement. Bedenk ook dat er jarenlang (tot 1991) asbest zat in de remvoeringen van voertuigen. De hoeveelheid asbest op en naast de wegen is waarschijnlijk hoger dan dat beetje asbest wat er vrijgekomen kan zijn bij de brand bij jouw buren. Wanneer er daadwerkelijk (veel gevaarlijkere, niet hechtgebonden) witte of blauwe asbest vrij was gekomen dan was de omgeving allang afgezet en had je waarschijnlijk je woning niet meer in gemogen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
Draakje5 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 20:29:
De wind stond wel voor ons redelijk gunstig, zuidzuid-west en zuid-west. Maar als die zuid stond zou er kans zijn dat er wat op het perceel terrecht is gekomen, dus helemaal zeker ben ik niet. Ik vermoed dat er ongeveer 10m2 schuur is afgebrand.

Het pand staat leeg, vermoed brandstichting. Eigenaar is al gedagvaard door de gemeente om asbest op te ruimen, dit weigert hij.

Omdat het leeg staat, komt mogelijk ook geen salvage kijken? Het pand is 15 jaar geleden al deels afgebrand.

Asbest verbrand niet snel, hoe makkelijk zou het voor vezels van golfplaten dan zijn om met wind mee te vloeien?

Ik zal inderdaad eens contact met de gemeente opnemen en kijken of de brandweer iets te melden heeft.
Het beruchte spookpand dus. Moeilijke zaak, lijkt me. Sterkte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Juist om dit soort zaken te voorkomen (mijn asbest bij de buren in de tuin), hebben wij vorig jaar het asbestdak laten vervangen.

Maar de verwijderaars zeiden wat hier ook te lezen is, niet te panisch zijn over golfplaten. De kans dat je daar vezels van binnen krijgt, ook na/tijdens een brand, is minimaal, door de constructie en het relatief lage gehalte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
deWit schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:10:
Knappende asbestplaten willen ook nog wel eens tegen de wind in weg springen is mijn ervaring.

Brandweer zal niet zo snel een uitspraak doen, die 'is er alleen van' tijdens de inzet. Brandweer stelt ook geen definitief verspreidingsgebied vast, alleen indicatief. Meestal draagt men dat over aan Salvage, of Officieel van dienst-bevolkingszorg. Die laatste is je link naar de gemeente.

Gemeente bellen lijkt mij het snelste, afhankelijk daarvan eventueel zelf inventarisatie laten doen op eigen perceel.
Afstand van schuur tot perceel (achtertuin) is een meter of 10. Geen idee of ze zo ver weg kunnen springen.
Yaksa schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:37:
Ik zou me maar niet al te druk maken over die paar deeltjes asbest die heel misschien op jouw perceel zijn terecht gekomen, asbestgolfplaten branden niet echt, ze knappen eerder kapot en sanering bestaat vaak uit het oprapen van de stukken die nog op de grond liggen. Als er al stukjes op jouw perceel liggen dan kun je die oprapen (handschoenen dragen), in plastic verpakken en naar de milieustraat brengen. Zolang je niet (zonder stofmasker) boort, schuurt of zaagt in asbestcement is er niet zoveel aan de hand, de asbest is hechtgebonden aan de cement. Bedenk ook dat er jarenlang (tot 1991) asbest zat in de remvoeringen van voertuigen. De hoeveelheid asbest op en naast de wegen is waarschijnlijk hoger dan dat beetje asbest wat er vrijgekomen kan zijn bij de brand bij jouw buren. Wanneer er daadwerkelijk (veel gevaarlijkere, niet hechtgebonden) witte of blauwe asbest vrij was gekomen dan was de omgeving allang afgezet en had je waarschijnlijk je woning niet meer in gemogen.
Dit lijkt me positief dan. Ik weet overigens niet of er nog meer asbest aanwezig was, behalve in de golfplaten. Het was een schuurtje met gemetselde bakstenen wanden. Veel meer asbest lijkt me dus niet. Maar dat zou de gemeente me wellicht kunnen vertellen. De woning van de buren was wel afgezet met lint, ik weet niet wat dat betekent en wat ze daar gedaan hebben.

Ik maak me inderdaad niet erg druk, maar ben nu toch wel benieuwd wat de gemeente te vertellen heeft en waarom er dan toch allerlei geel asbest lint bij de buren gespannen was. Kan omdat zij wat dichter aan dit perceel grensen en de wind die kant op stond.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Draakje5
Ik heb de Toezichthouder Wet bodembescherming en Besluit bodemkwaliteit van de gemeente/regio gesproken.
Er is een controle geweest op depositie en mede vanwege de wind, is er geen asbest geconstateerd richting onze percelen (of roet, of verfdeeltjes of ander materiaal). Wel het perceel van de buren die naast de woning liggen ipv ons er achter. Daar zijn dus werkzaamheden verricht om het op te ruimen.

Bedankt allemaal :-)

[ Voor 13% gewijzigd door Draakje5 op 27-03-2023 09:41 ]

Pagina: 1