Mijn huidige uitvoering: Sony DSC-HX50V Zilver gaat al heel wat jaartjes mee als trouwe camera voor op vakanties maar heeft laatst een tikje gekregen en dat vond hij toch niet leuk (enkele rijen dode pixels op het LCD, en de shutter schuift niet meer vanzelf helemaal open).
Nou goed, die kwam uit mijn studententijd toen ik nog wat meer op de centjes lette dus iets beters is niet per se erg. Ik heb alleen wel de ballen verstand van camera's.
Ik gebruik nooit de video-functies, en ik maak niet vaak foto's in het donker, afgezien van een foto in een restaurantje of zo en dan zijn beeldkwaliteit en mogelijkheden niet zo belangrijk. Hippe functionaliteit als GPS, bluetooth, apps en andere zaken interesseren me niet.
Mijn gebruik en eisen
Mijn gebruik is vooral voor wandelvakanties, veelal aan de bergen, dus veel landschapsfotografie, zo nu en dan eens dieren op wat grotere afstand (dichtbij komen is lastig als d'r een afgrond van 300m tussen zit). met nog wat mix aan huis-tuin-en-keukengebruik en steden.- Redelijk compact, met wandelen is een los tasje toch wat hinderlijk dus ik heb hem vaak in mijn jaszak, waar ik hem vaak uit pak en weer terugstop. Mijn huidige HX50V is zo'n 11 bij 6,5 bij 4 cm, dat is niet heilig maar dubbel zo dik (8cm) is al wel een achteruitgang, nog dikker wordt hem waarschijnlijk niet.
- Accuduur, als ik op de camping zit ga ik dat ding niet elke avond aan de oplader hangen. Terwijl ik bij de langere dagwandelingen toch zo 100+ kiekjes wil maken.
- Toch wel een beetje zoom omdat je in de bergen niet overal naartoe kan lopen. Ik vind het lastig zeggen hoe veel, maar vergeleken met mijn 30x van mijn HX50V (wel met bakken aan ruis) vind ik 3-5x toch wel een grote achteruitgang.
- Ik heb nu wat uitvergrotingen van landschappen van 40x60cm aan de muur, dat hoeft niet veel groter maar daar wil ik ook niet op achteruit gaan. 20MP of hoger dus wel een pre.
- Budget: geen harde eisen. Ik had iets in het bereik van 500-1000 euro in mijn hoofd, maar als er goede redenen zijn om daar van af te wijken, wie weet.
Ik gebruik nooit de video-functies, en ik maak niet vaak foto's in het donker, afgezien van een foto in een restaurantje of zo en dan zijn beeldkwaliteit en mogelijkheden niet zo belangrijk. Hippe functionaliteit als GPS, bluetooth, apps en andere zaken interesseren me niet.
Mijn conclusies
Dit is op basis van een paar avondjes inlezen, ik ben verder een leek in camera's.- Systeemcamera wordt hem niet want dat wordt te dik in combinatie met de overige eisen. Pancake-lens op een camera als de A6400 kan qua formaat nog wel, maar meer dan 50mm brandpuntsafstand gaat hem niet worden, dat geeft wel een heel karige zoom.
- De 30x zoom die ik nu heb is nog wel te vinden maar eigenlijk wel wat overkill, en het levert in op beeldkwaliteit.
- Al met al kom ik dan uit op een TZ200 of een RX100VI / VII. Waarbij de RX100 op zich een wat betere beeldkwaliteit biedt, maar minder zoom (misschien niet zo erg), een flink mindere accuduur heeft, minder grip biedt (mijn vorige camera is gestorven vanwege gestuiter bij het uit de hand vallen) en toch nog wel wat duurder is. Verdere voordelen zoals sneller fotograferen en betere scherpstelling op bewegende dingen zijn in mijn gebruik niet echt van toepassing.

Mijn vraag
Zijn de bovenstaande conclusies correct, maak ik bepaalde voor- of nadelen kleiner of groter dan ze zijn? En zie ik nog bepaalde mogelijkheden over het hoofd, zoals misschien toch een systeemcamera met een platte lens, die toch aan al mijn eisen voldoet?Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.