Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Topicstarter
Mijn huidige uitvoering: Sony DSC-HX50V Zilver gaat al heel wat jaartjes mee als trouwe camera voor op vakanties maar heeft laatst een tikje gekregen en dat vond hij toch niet leuk (enkele rijen dode pixels op het LCD, en de shutter schuift niet meer vanzelf helemaal open). :'( Nou goed, die kwam uit mijn studententijd toen ik nog wat meer op de centjes lette dus iets beters is niet per se erg. Ik heb alleen wel de ballen verstand van camera's.

Mijn gebruik en eisen

Mijn gebruik is vooral voor wandelvakanties, veelal aan de bergen, dus veel landschapsfotografie, zo nu en dan eens dieren op wat grotere afstand (dichtbij komen is lastig als d'r een afgrond van 300m tussen zit). met nog wat mix aan huis-tuin-en-keukengebruik en steden.
  • Redelijk compact, met wandelen is een los tasje toch wat hinderlijk dus ik heb hem vaak in mijn jaszak, waar ik hem vaak uit pak en weer terugstop. Mijn huidige HX50V is zo'n 11 bij 6,5 bij 4 cm, dat is niet heilig maar dubbel zo dik (8cm) is al wel een achteruitgang, nog dikker wordt hem waarschijnlijk niet.
  • Accuduur, als ik op de camping zit ga ik dat ding niet elke avond aan de oplader hangen. Terwijl ik bij de langere dagwandelingen toch zo 100+ kiekjes wil maken.
  • Toch wel een beetje zoom omdat je in de bergen niet overal naartoe kan lopen. Ik vind het lastig zeggen hoe veel, maar vergeleken met mijn 30x van mijn HX50V (wel met bakken aan ruis) vind ik 3-5x toch wel een grote achteruitgang.
  • Ik heb nu wat uitvergrotingen van landschappen van 40x60cm aan de muur, dat hoeft niet veel groter maar daar wil ik ook niet op achteruit gaan. 20MP of hoger dus wel een pre.
  • Budget: geen harde eisen. Ik had iets in het bereik van 500-1000 euro in mijn hoofd, maar als er goede redenen zijn om daar van af te wijken, wie weet.
Klassiek gevalletje: het liefst heb ik alles in zo'n klein mogelijke camera. :D

Ik gebruik nooit de video-functies, en ik maak niet vaak foto's in het donker, afgezien van een foto in een restaurantje of zo en dan zijn beeldkwaliteit en mogelijkheden niet zo belangrijk. Hippe functionaliteit als GPS, bluetooth, apps en andere zaken interesseren me niet.

Mijn conclusies

Dit is op basis van een paar avondjes inlezen, ik ben verder een leek in camera's.
  • Systeemcamera wordt hem niet want dat wordt te dik in combinatie met de overige eisen. Pancake-lens op een camera als de A6400 kan qua formaat nog wel, maar meer dan 50mm brandpuntsafstand gaat hem niet worden, dat geeft wel een heel karige zoom.
  • De 30x zoom die ik nu heb is nog wel te vinden maar eigenlijk wel wat overkill, en het levert in op beeldkwaliteit.
  • Al met al kom ik dan uit op een TZ200 of een RX100VI / VII. Waarbij de RX100 op zich een wat betere beeldkwaliteit biedt, maar minder zoom (misschien niet zo erg), een flink mindere accuduur heeft, minder grip biedt (mijn vorige camera is gestorven vanwege gestuiter bij het uit de hand vallen) en toch nog wel wat duurder is. Verdere voordelen zoals sneller fotograferen en betere scherpstelling op bewegende dingen zijn in mijn gebruik niet echt van toepassing.
Conclusie: de TZ200. Waarbij het een beetje jammer is dat de prijs en beschikbaarheid de afgelopen 3 jaar eigenlijk alleen maar zijn verslechterd, en ik zie ook geen opvolgers. -O-

Mijn vraag

Zijn de bovenstaande conclusies correct, maak ik bepaalde voor- of nadelen kleiner of groter dan ze zijn? En zie ik nog bepaalde mogelijkheden over het hoofd, zoals misschien toch een systeemcamera met een platte lens, die toch aan al mijn eisen voldoet?

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Beste antwoord (via bwerg op 08-04-2023 14:02)

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13-05 18:58
Ik heb zowel de Panasonic TZ100 als de TZ200 gehad. Beide camera's heb ik uitgebreid getest bij verschillende focussen en diafragma's. Het viel mij op dat te TZ100 een betere resolutie geeft dan de TZ200.
Deze camera's zijn helaas iets te groot voor de broekzak.
Op het moment gebruik naast de canon M50 de Sony RX100VI. De Sony RX100VI geeft net een beetje meer scherpte dan de Panasonics en iets meer contrast in de details. Het prijsverschil van de RX100VI/VII en de TZ100 is echter wel aanzienlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door JoStad op 25-03-2023 21:51 . Reden: textueel ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13-05 18:58
Ik heb zowel de Panasonic TZ100 als de TZ200 gehad. Beide camera's heb ik uitgebreid getest bij verschillende focussen en diafragma's. Het viel mij op dat te TZ100 een betere resolutie geeft dan de TZ200.
Deze camera's zijn helaas iets te groot voor de broekzak.
Op het moment gebruik naast de canon M50 de Sony RX100VI. De Sony RX100VI geeft net een beetje meer scherpte dan de Panasonics en iets meer contrast in de details. Het prijsverschil van de RX100VI/VII en de TZ100 is echter wel aanzienlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door JoStad op 25-03-2023 21:51 . Reden: textueel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Topicstarter
Hmm, interessant, ik had de TZ100 niet echt als optie gezien omdat ik de TZ200 als 'betere versie' beschouwde. Maar de grotere zoom gaat dan schijnbaar toch wel ten koste van de scherpte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou zeker ook naar de Panasonic LX15 en de LX100 kijken zeker de LX100 is iets mindercompact en minder zoom maar wel grotere sensor en hele fijne lens. Heb zelf de oudere versie je hebt nu de mark II maar zeer tevreden. Echt super naast mijn Nikon D500. Voordeel is dat je door zijn kwaliteit en resolutie ook nogal wat ruimte hebt voor een crop bij het ontwikkelen. Zeker als je in RAW schiet geeft dat veel ruimte.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Topicstarter
Dank voor de tips :) ik begin wel steeds meer de eis op hoge zoom los te laten, dan lijk je kwalitatief wel echt een stuk beter af te zijn... De LX100 ziet er ook interessant uit, het voelt alleen wel jammerlijk dat je daarmee voor een compact-camera een enorm goede sensor krijgt maar dat die is "afgeknepen" tot 17 komma nog wat MP. -O- Nou is de ene pixel de andere niet, maar toch. De aspect ratio kiezen is aan de ene kant leuk maar compliceert misschien ook het "point and shoot"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:37
bwerg schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 14:35:
Zijn de bovenstaande conclusies correct, maak ik bepaalde voor- of nadelen kleiner of groter dan ze zijn? En zie ik nog bepaalde mogelijkheden over het hoofd, zoals misschien toch een systeemcamera met een platte lens, die toch aan al mijn eisen voldoet?
Even helemaal out-of-the-box: waarom niet het geld neerleggen voor een duurdere smartphone dan je normaal zou kopen? Met een 1X Pro Max, een S2X Ultra of een dure Pixel kun je fantastische foto's nemen, ook RAW als je dat wil. Past in je broekzak, kun je altijd bij je hebben en is toch al handig mocht er iets gebeuren tijdens een wandeling. Kan natuurlijk dat je gewoon geen smartphone-mens bent, maar dat lees ik nog niet in je TS :p

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Topicstarter
Dat laatste, ik heb helemaal niks met smartphones. Korte softwareondersteuning qua (security)updates, wat op een general purpose OS wel nodig is om hem te blijven gebruiken, ik verwacht wel 10 jaar met de camera te doen als ik er netjes mee om ga. De lengte is letterlijk een stuk groter dan een compactcamera. Houdt compleet ruk vast, past niet goed in één hand en ontzettend glad. Ergonomie van een nat blok zeep. :p

En ik vind het lastig vergelijken omdat ik zowel geen smartphone als geen goede camera heb, maar qua lichtgevoeligheid als zoombereik lijkt ook een high end telefoon me nog niet te vergelijken?

[ Voor 9% gewijzigd door bwerg op 28-03-2023 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phpn3rd
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:27
De Sony RX100-serie is voor zover ik weet ook altijd populair geweest. Qua ergonomie weet ik niet of het veel beter is dan een blok zeep, maar de beeldkwaliteit liegt er niet om. Wel zijn deze camera's aardig aan de prijs. Eventueel zou je de fotografie-specifieke knopjes nog achterwege kunnen laten en naar de ZV-1 kunnen kijken.

Los daarvan ben ik zelf ook erg te spreken over het formaat van de Nikon Z50 met 16-50mm pancake-lens. Hij zal niet zo makkelijk in je broekzak passen, maar dat vraag ik me bij je later genoemde LX100 ook af. Wel heb je dan een goede APS-C sensor die het qua ergonomie (naar mijn idee in ieder geval) makkelijk wint van de meeste compactcamera's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Topicstarter
Update: ik ben d'r uit, ik hou het lekker simpel en het is de TZ100 geworden. :)

Ik heb in ieder geval weer iets geleerd over optica, en dat is dat je er wel leuk geld tegenaan kan smijten maar als je eisen stelt aan het formaat dan houdt het bij een bepaald marktsegment gewoon op. Al heb ik natuurlijk nog vrolijk twee weken zitten twijfelen tussen wat vergelijkbare opties:
  • TZ200 is een leuke upgrade maar wel verrekte veel duurder. En hoewel je meer zoom hebt en wat kleine verbeteringen (betere zoeker, accuduur, rubbere handgreep) is de lens juist zachter en de lenskwaliteit schijnt zelfs een beetje wisselvallig te zijn, dus de 70% meerprijs niet waard.
  • LX100 II / LX15 hebben een betere lichtsterkte, maar aangezien nachtfotografie/bokeh toch niet mijn primaire doel is heeft dat weinig zin. De grote sensor van de LX100 II is wel interessant maar wederom duurder en groter.
  • De RX100-serie is ook interessant maar meer dan dubbel zo duur, en in details soms weer iets minder (ergonomie, accuduur), dus de meerprijs voor mij niet waard.
  • Alles wat groter is: interessant, maar aangezien ik nu altijd dat ding gewoon in mijn zak steek lever ik daar toch veel in.
Dank voor alle tips, ik heb in ieder geval weer iets over camera's geleerd. En dat kan ik dan mooi gebruiken als ik ooit nog een systeemcamera'tje met prime-lens neem, aangezien ik voor zoom nu toch al een TZ100 heb. O-) Dan kun je ineens heel mooi losgaan met goede scherpte en lichtsterkte met wat minder compromissen.

[ Voor 14% gewijzigd door bwerg op 08-04-2023 14:03 ]

Pagina: 1