Ik heb een nogal ongebalanceerde game pc gebaseerd op een HP Z420 workstation. Ik heb een 1440p 60Hz scherm, maar zelfs 60FPS haal ik niet altijd, zelfs met oudere games. Ik speel momenteel de game Enderal (Skyrim) en die zit de meeste tijd wel op 60 fps (vsync aan) maar vaak ook niet. Er draait weinig op de achtergrond en ik gebruik de PC alleen maar voor gamen, dus is weinig anders op geinstalleerd. Ik denk dat de bottleneck duidelijke de oudere CPU(architectuur) is.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DLgPUGdarIaMqv9ciOGG4mLA.jpg?f=user_large)
Dit zijn de belangrijkste specs van de pc:
Intel Xeon E5-1620 (4C8T)
16GB DDR3-1333 Quad channel
GeForce RTX 3060 Ti OC 8G
Crucial MX100 512GB
Ik zoek een?
Waardige upgrade om games beter te kunnen draaien. Uit veel recente tests van Tweakers en andere sites/kanalen is gebleken dat oudere CPU's moderere nVidia kaarten terug kunnen houden, dus ik vermoed dat een CPU upgrade de performance flink kan verbeteren.
Ik speel nu Enderal, in de toekomst misschien No Man's Sky, Horizon Dawn of Elder Scrolls 6?
Wat is je budget?
Het belangrijkst is bang-for-the-buck. Als ik dan speel wil ik wel lekker kunnen spelen, en niet eens goed 60 FPS halen is wat triest. Ik heb niet echt een concreet budget in gedachten, maar omdart ik maar 1 a 2x per maand wat game, wil ik er liever niet meer dan 500 euro aan uitgeven.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb een zwak voor AMD/Ryzen.
Opties die ik zelf bedacht heb:
Optie 1: de z420 zo ver mogelijk upgraden.
Ik heb de z420 al 3 a 4 jaar, maar recent heeft o.a. LTT er een (upgrade)video over gemaakt. Dat is een inpiratie voor deze upgrade geweest:
CPU: Xeon E5-2687W (8C16T, Turbo 3,8 GHz) halen (30 euro, tweedehands)
Koeler: (38 euro)
optioneel ook nog:
- NVME naar PCI-e adapter (12 euro)
- NVMe SSD en een M2 SSD (54 euro).
Dit zou op 68 euro of met M2 SSD 134 euro komen.
+ goedkoop
+ leuk want tweaken
+ Volgens de video doet de 8C cpu het significant consistenter bij FPS games.
- Geen idee in hoeverre dit echt de bottleneck zal weghalen, een RX580 is nog geen 3060Ti.
- Geen idee of die arme, 10 jaar oude HP voeding dit nog leuk vindt
Optie 2: een cheapo upgradeset.
Ik sta open voor tweedehands onderdelen, maar die zijn niet altijd interessant. Het goedkoopste AM4 moederbord momenteel is 50 euro op V&A, terwijl een nieuwe amper 12 euro duurder is.
Ik heb nog een goednieuwe Gigabyte GP-P750GM 750W PSU liggen die ik sowieso wil gebruiken, en neem de GPU en SSD mee.
Een optie is om in plaats van de ryzen 5500 voor een tweedehands 3700X/3800X (110/115 euro) te gaan. Iets ouder maar meer cores en hogere clocks, of een tweedehands 2700X (65 euro) om nog wat te besparen.
+ veel modernere architectuur
+ weinig risico
- Vraag mij af of de PC dan al balans is of dat ik alsnog meer uit de 3060 Ti zou kunnen halen.
- Vraag mij af of ik een verschil in 'snappy-ness' ga merken met de SATA-SSD t.o.v. een NVME-SSD.
- Upgrade voelt door de minnetjes als 'net niet'.
Optie 3: een serieuze(re) upgradeset.
M.b.v. de BBG's heb ik dit uitgezocht:
+ Beste performance, en mbv BBG's goede bang-for-the-buck
- Wel 200 euro duurder, ga ik dat merken? (of langer mee kunnen in de toekomst)
- Is dit dan genoeg, of zou ik meteen voor een Zen 4 generatie chips moeten gaan...
Kortom, alle drie de upgrades zullen het verbeteren, maar ik ben op zoek naar welke upgrade het beste in balans met de 3060 Ti zal zijn, en waar ik kan besparen of waar het juist dom is om te beknibbelen. Alle meningen worden op prijs gesteld!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DLgPUGdarIaMqv9ciOGG4mLA.jpg?f=user_large)
Dit zijn de belangrijkste specs van de pc:
Intel Xeon E5-1620 (4C8T)
16GB DDR3-1333 Quad channel
GeForce RTX 3060 Ti OC 8G
Crucial MX100 512GB
Ik zoek een?
Waardige upgrade om games beter te kunnen draaien. Uit veel recente tests van Tweakers en andere sites/kanalen is gebleken dat oudere CPU's moderere nVidia kaarten terug kunnen houden, dus ik vermoed dat een CPU upgrade de performance flink kan verbeteren.
Ik speel nu Enderal, in de toekomst misschien No Man's Sky, Horizon Dawn of Elder Scrolls 6?
Wat is je budget?
Het belangrijkst is bang-for-the-buck. Als ik dan speel wil ik wel lekker kunnen spelen, en niet eens goed 60 FPS halen is wat triest. Ik heb niet echt een concreet budget in gedachten, maar omdart ik maar 1 a 2x per maand wat game, wil ik er liever niet meer dan 500 euro aan uitgeven.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb een zwak voor AMD/Ryzen.
Opties die ik zelf bedacht heb:
Optie 1: de z420 zo ver mogelijk upgraden.
Ik heb de z420 al 3 a 4 jaar, maar recent heeft o.a. LTT er een (upgrade)video over gemaakt. Dat is een inpiratie voor deze upgrade geweest:
CPU: Xeon E5-2687W (8C16T, Turbo 3,8 GHz) halen (30 euro, tweedehands)
Koeler: (38 euro)
optioneel ook nog:
- NVME naar PCI-e adapter (12 euro)
- NVMe SSD en een M2 SSD (54 euro).
Dit zou op 68 euro of met M2 SSD 134 euro komen.
+ goedkoop
+ leuk want tweaken
+ Volgens de video doet de 8C cpu het significant consistenter bij FPS games.
- Geen idee in hoeverre dit echt de bottleneck zal weghalen, een RX580 is nog geen 3060Ti.
- Geen idee of die arme, 10 jaar oude HP voeding dit nog leuk vindt
Optie 2: een cheapo upgradeset.
Ik sta open voor tweedehands onderdelen, maar die zijn niet altijd interessant. Het goedkoopste AM4 moederbord momenteel is 50 euro op V&A, terwijl een nieuwe amper 12 euro duurder is.
Ik heb nog een goednieuwe Gigabyte GP-P750GM 750W PSU liggen die ik sowieso wil gebruiken, en neem de GPU en SSD mee.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 5500 Boxed | € 99,65 | € 99,65 |
1 | Moederborden | ASRock B450M-HDV R4.0 | € 62,90 | € 62,90 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Core 1000 USB 3.0 | € 55,95 | € 55,95 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS | € 39,90 | € 39,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 258,40 |
Een optie is om in plaats van de ryzen 5500 voor een tweedehands 3700X/3800X (110/115 euro) te gaan. Iets ouder maar meer cores en hogere clocks, of een tweedehands 2700X (65 euro) om nog wat te besparen.
+ veel modernere architectuur
+ weinig risico
- Vraag mij af of de PC dan al balans is of dat ik alsnog meer uit de 3060 Ti zou kunnen halen.
- Vraag mij af of ik een verschil in 'snappy-ness' ga merken met de SATA-SSD t.o.v. een NVME-SSD.
- Upgrade voelt door de minnetjes als 'net niet'.
Optie 3: een serieuze(re) upgradeset.
M.b.v. de BBG's heb ik dit uitgezocht:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600 Tray | € 137,25 | € 137,25 |
1 | Moederborden | Gigabyte B550M DS3H (rev. 1.0/1.1/1.2/1.3) | € 89,90 | € 89,90 |
1 | Behuizingen | Cooler Master NR400 (without ODD) | € 74,90 | € 74,90 |
1 | Processorkoeling | Gelid Solutions Tranquillo Rev.5 | € 31,- | € 31,- |
1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS | € 74,87 | € 74,87 |
1 | Solid state drives | WD Blue SN570 1TB | € 53,90 | € 53,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 461,82 |
+ Beste performance, en mbv BBG's goede bang-for-the-buck
- Wel 200 euro duurder, ga ik dat merken? (of langer mee kunnen in de toekomst)
- Is dit dan genoeg, of zou ik meteen voor een Zen 4 generatie chips moeten gaan...
Kortom, alle drie de upgrades zullen het verbeteren, maar ik ben op zoek naar welke upgrade het beste in balans met de 3060 Ti zal zijn, en waar ik kan besparen of waar het juist dom is om te beknibbelen. Alle meningen worden op prijs gesteld!
Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.