Lekkage CV leiding niet te vinden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiZ5500
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:44
Beste mede-tweakers,

Sinds een paar maanden moet ik steeds de CV bijvullen.
Deze vul ik tot 2 bar en binnen 2 weken loopt deze terug tot 1 bar.

Het is een oude ketel (2004) van Vaillant.
Op zich verder nooit klachten, werkt verder naar behoren en krijgt steeds zijn beurtjes.
Zo ook twee weken geleden nog waarbij de automatische ontluchter is vervangen en verder geen bijzonderheden werden opgemerkt aan het binnenwerk van de ketel.

Toch loopt de waterdruk nog terug waarvoor ik de loodgieter heb laten komen.
Deze heeft alle leidingen in het huis (voor zover zichtbaar, maar wel inclusief kruipruimte) nagelopen.
Klein stukje cv buis vervangen onder de ketel vervangen.
Helaas loopt de waterdruk nog terug....

Er is in 2004 (vorige eigenaar) een uitbouw geplaatst, voor twee radiatoren zijn de leidingen in de vloer verwerkt. Deze leidingen bevatten vlak onder de radiatoren 90gr knikjes, deze kan ik niet controleren.
Loodgieter gaf aan dat hier wellicht een lek kan ontstaan, maar dit lijkt niet 1 2 3 op te sporen te zijn. Er is in ieder geval geen teken van lekkage daar..

Nu overweeg ik om de CV ketel in zijn geheel te laten vervangen, maar hiermee heb ik nog geen garantie dat de waterdruk goed blijft..

Heeft iemand tips/ideeën om dit verder te kunnen onderzoeken??
Is er een apparaat waarmee je lekkage in vloeren kan opsporen (tegelvloer)?
Is er een manier om toch de ketel op lekkage (intern) te controleren?

Update 1: nog steeds geen lek kunnen opsporen, druk loopt nog 0,1 bar per week terug.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Warmtebeeldcamera al geprobeerd?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Nu online
Het kan de warmtewisselaar in de ketel zelf zijn. Het water verdampt dan direct en uitwendig zie je niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-05 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

RP6conrad schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 12:11:
Het kan de warmtewisselaar in de ketel zelf zijn. Het water verdampt dan direct en uitwendig zie je niks.
Zoiets zat ik ook aan te denken. Een loodgieter weet veel van leidingen, maar meestal niet van cv ketels. En na 18 jaar kan die ook wel wat kuren vertonen.
Ik zou eens een cv bedrijf bellen. Die hebben ongetwijfeld ook manieren om te kijken of er druk weglekt uit het systeem, bijvoorbeeld door het los van de ketel op druk te zetten.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Een daling van de druk van 2 naar 1 bar in twee weken door lekkage in je leidingsysteem zonder dat je natte plekken ziet lijkt me wat onwaarschijnlijk. De ketel zelf is dan toch wel de hoofdverdachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiZ5500
BCC schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 12:09:
Warmtebeeldcamera al geprobeerd?
Ik ga een warmtebeeldcamera proberen te regelen en eens kijken wat dat oplevert.
RP6conrad schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 12:11:
Hier ben ik het mee eens en dit was ook de reden waarom ik toch ketelonderhoud (door een Vaillant monteur) liet plegen.
De warmtewisselaar is bekeken en er werden geen gekke dingen gevonden. Bij lekkage en verdampen van water zou er toch een residu in de warmtewisselaar achter moeten blijven. Dit leek niet het geval, voor zover te beoordelen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:06

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

LogiZ5500 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 12:06:
Beste mede-tweakers,

Sinds een paar maanden moet ik steeds de CV bijvullen.
Deze vul ik tot 2 bar en binnen 2 weken loopt deze terug tot 1 bar.

Het is een oude ketel (2004) van Vaillant.
Op zich verder nooit klachten, werkt verder naar behoren en krijgt steeds zijn beurtjes.
Zo ook twee weken geleden nog waarbij de automatische ontluchter is vervangen en verder geen bijzonderheden werden opgemerkt aan het binnenwerk van de ketel.

Toch loopt de waterdruk nog terug waarvoor ik de loodgieter heb laten komen.
Deze heeft alle leidingen in het huis (voor zover zichtbaar, maar wel inclusief kruipruimte) nagelopen.
Klein stukje cv buis vervangen onder de ketel vervangen.
Helaas loopt de waterdruk nog terug....

Er is in 2004 (vorige eigenaar) een uitbouw geplaatst, voor twee radiatoren zijn de leidingen in de vloer verwerkt. Deze leidingen bevatten vlak onder de radiatoren 90gr knikjes, deze kan ik niet controleren.
Loodgieter gaf aan dat hier wellicht een lek kan ontstaan, maar dit lijkt niet 1 2 3 op te sporen te zijn. Er is in ieder geval geen teken van lekkage daar..

Nu overweeg ik om de CV ketel in zijn geheel te laten vervangen, maar hiermee heb ik nog geen garantie dat de waterdruk goed blijft..

Heeft iemand tips/ideeën om dit verder te kunnen onderzoeken??
Is er een apparaat waarmee je lekkage in vloeren kan opsporen (tegelvloer)?
Is er een manier om toch de ketel op lekkage (intern) te controleren?

Ben benieuwd!! O-)
toon volledige bericht
Waar woon je? In de buurt van Lelystad? Ik heb een goede warmtebeeldcamera en wil wel helpen tegen de "vergoeding" van een bak koffie :P

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiZ5500
mkleinman schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 12:38:
[...]

Waar woon je? In de buurt van Lelystad? Ik heb een goede warmtebeeldcamera en wil wel helpen tegen de "vergoeding" van een bak koffie :P
Dank voor je aanbod.
Ik woon aantal km's ten zuid oosten van Utrecht, dus dat is een forse afstand ;) .

Ik heb sinds kort Peerby ontdekt, hier een oproep gedaan voor een warmtebeeldcamera.

Is er nog een manier om het interne van de ketel zelf te controleren??
Ter aanvulling, ik heb twee jaar geleden het expansievat vervangen.
Deze is gecontroleerd en OK bevonden door zowel CV monteur, als de loodgieter.

[ Voor 12% gewijzigd door LogiZ5500 op 25-03-2023 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:32
Is het niet de expansie vat wat lek is?

Dit heb ik ook een keer gehad, vervangen en nooit meer last van gehad…

-edit-

Ik zie nu pas je laatste post…
Dan heb ik ook geen idee

[ Voor 23% gewijzigd door Aggressor op 25-03-2023 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Is er drukverlies tijdens bedrijf of ook als de cv niet in bedrijf is?

Ik ben geen kenner maar als er geen drukverlies is zonder cv-bedrijf maar wel met cv-bedrijf suggereert dat dan niet een lek in de cv-ketel?

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:08

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dit past beter in DEI :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Overstortventiel wil ook nog wel eens druppelen. Dat kun je zien, tenzij men er een pijpje aan heeft gemaakt die uitkomt in het riool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timenator
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-05 16:09
Aggressor schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 13:21:
Is het niet de expansie vat wat lek is?
Ook het eerste waar ik aan moest denken. Als je er op tikt met een schroevendraaier moet hij helder klinken, klink hij dof dan zit hij vol water en is het rubber aan de binnenkant kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-05 19:35
Kan een lek in de warmtewisselaar zijn.
Zet de ketel een tijdje ( zeker 12 uur) helemaal uit. Dus stekker er ook uit. Zorg dat je een bakje oid onder de uitloop van het condenswater zet.
Als er na een tijd toch water uit de condensuitloop komt is de warmtewisselaar zo goed als lek. Dat water is geen condens (ketel is immers uit) maar lek water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiZ5500
timenator schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 16:00:
[...]

Ook het eerste waar ik aan moest denken. Als je er op tikt met een schroevendraaier moet hij helder klinken, klink hij dof dan zit hij vol water en is het rubber aan de binnenkant kapot.
Expansievat heb ik twee jaar geleden vervangen en de monteur en loodgieter hebben onafhankelijk van elkaar gekeken en OK bevonden.
fmrama schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 16:08:
Kan een lek in de warmtewisselaar zijn.
Zet de ketel een tijdje ( zeker 12 uur) helemaal uit. Dus stekker er ook uit. Zorg dat je een bakje oid onder de uitloop van het condenswater zet.
Als er na een tijd toch water uit de condensuitloop komt is de warmtewisselaar zo goed als lek. Dat water is geen condens (ketel is immers uit) maar lek water.
Dit ga ik nog eens opnieuw testen, laatst ook al gedaan, toen kwam er wat druppels uit, over een hele nacht. Volgens de Vaillant monteur was dat normaal.
MarkS90 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 15:57:
Overstortventiel wil ook nog wel eens druppelen. Dat kun je zien, tenzij men er een pijpje aan heeft gemaakt die uitkomt in het riool.
Hier ga ik ook even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:04

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Vullen op precies xx bar (zodat je het goed kan zien). Thermostaat laag, zodat de ketel niet aan slaat.

Douche aan, lekker heet. 5-10 min laten spoelen. Douche uit, (als je afsluiters voor je cv leidingen hebt die dichtzetten) en half uurtje wachten. Als nu je druk zakt, is je warmtewisselaar de verdachte.

Waarom de douche aan? Dan brult je ketel voluit en wordt de wisselaar ook het warmst. Meer hitte, scheur groter, lekkage zichtbaarder.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiZ5500
teacher schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 18:55:
Vullen op precies xx bar (zodat je het goed kan zien). Thermostaat laag, zodat de ketel niet aan slaat.

Douche aan, lekker heet. 5-10 min laten spoelen. Douche uit, (als je afsluiters voor je cv leidingen hebt die dichtzetten) en half uurtje wachten. Als nu je druk zakt, is je warmtewisselaar de verdachte.

Waarom de douche aan? Dan brult je ketel voluit en wordt de wisselaar ook het warmst. Meer hitte, scheur groter, lekkage zichtbaarder.
Ik heb de ketel nu uit staan, afvoer buisje hangt in een bakje om het lekkende water op te vangen.

De truc met heet water van de douche zou een optie kunnen zijn. Ik heb alleen wel een 120liter boiler vat, welke door de ketel wordt gestookt. Zou wellicht net zo goed kunnen aanslaan obv verbruik.. goede test voor morgen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiZ5500
Vanochtend het opgevangen water gewogen, kom op niet meer dan 2mL over 12u opvangen..
Als ik dat extrapoleer naar jaarlijks, komt dat uit op 1,5liter, wat precies eens per jaar bijvullen zou betekenen.

Ik ga het opstoken met warme kraan aan nog eens proberen.

Andere ideeën zijn nog welkom!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LogiZ5500
Even een update voor de andere lezers:

Cv druk zakte niet meer terug sinds we de verwarming niet meer stookte.
Aangezien de CV in zo'n geval dan toch nog op druk staat, ging er er vanuit dat het drukverlies veroorzaakt werd door het interne van de oude ketel.

Deze is inmiddels vervangen voor een Remeha Tzerra Ace CW4. Iemand gevonden via Werkspot voor 1950,- inclusief alle montage en gebruik van eigen thermostaat. Een Toon 2.
Het geheel bevalt prima en is overigens de helft van het formaat van de oude, bespaart ook nog wat ruimte dus!
Pagina: 1