Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Denneke,,!
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:29
Ik krijg binnenkort zonnepanelen en op advies van het forum laat ik het hele dak vol leggen. 15st van 420wp. 7 op een oosten dak en 8 op een westen dak (schuin). Ik heb bij lange na niet deze capaciteit nodig dus ik ben aan het kijken hoe ik kan besparen en optimaal gebruik kan maken van mijn opbrengst.

Op de slaapkamer en in de woonkamer heb ik een airco. Boven stook ik bijna niet en in de woonkamer grotendeels met de airco. Alleen bij vorst zet ik de thermostaat aan en standaard nachttemp van 15 graden.

De radiatoren in huis zijn voor een groot deel verouderd (behalve de woonkamer niet) zijn het allemaal ribloze radiatoren. Het voordeel is ook nog dat ik in sommige kamers de leidingen over de muur heb lopen wat erg storend is. Die kunnen dan ook weg!

Hoe efficiënt en hoe comfortabel is het als ik alle radiatoren verwijder en die vervang door slimme electrische radiatoren voor de echte koude momenten of voor extra comfort. Denk aan stralingswarmte bij bezoek of de wc of badkamer te verwarmen.

Ik begreep dat een cv ketel met input 1kw vermogen 1.4kw output heeft en een electrische radiator 1kw in is 1kw out. Dit is in theorie minder opbrengst, maar ik hoef niet alle buizen te verwarmen en stroom is veel goedkoper cq gratis opbrengst.

Als dit efficiënt is zou ik ook overwegen op termijn de cv ketel helemaal weg te doen en gasloos te gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Denneke,,! op 25-03-2023 09:18 ]

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:15

Sebazzz

3dp

Hoe efficiënt en hoe comfortabel is het als ik alle radiatoren verwijder en die vervang door slimme electrische radiatoren voor de echte koude momenten of voor extra comfort.
Op termijn moet je toch van het gas af, en die ketel heeft elk jaar onderhoud nodig.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Denneke,,!
@Sebazzz dat is zo maar het maakt een verschil of ik met de warmtepomp alleen water verwarm of ook de hele cv

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Als je op de langere termijn kijkt gaat het salderen verdwijnen en wordt elektrisch verwarmen (zonder warmtepomp) heel erg duur.
Nu heb je natuurlijk al de airco maar dat zal ook niet heel comfortabel zijn, ik zou niet het CV systeem gaan ontmantelen als ik jou was.

• Denneke,,!
En de reden daarvan is? Omdat de efficiëntie lager is? Dus wat ik schrijf klopt niet?

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 21:54

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:58
Er is niks slims aan electrische radiatoren, letop dat je dan met het verkoop van je huis zit die wordt dan verkocht onder het noemer de woning heeft geen centrale verwarming.

Een airco wil men nog steeds niet zien als hoofdverwarming daar rust nog een taboe op in Nederland ondanks in andere landen redelijk standaard is luchtverwarming.

Met een airco kun je net zo comfortabel verwarmen als CV maar dan moet het hele zaakje kloppen, 1 luchtlek in je huis en je krijgt tocht of lawaai ook is de plek bepalend, bij slecht afgestelde vloerverwarming of radiatoren kom je daar wel mee weg.

Hier zit het systeem nog maar wordt nooit meer gebruikt, zelfs niet bij vorst(leidingen lopen hier niet langs de buitenmuur).

(En zaken als electrische vloerverwarming is leuk voor bij de zitplekken en niet meer dan dat puur als bijverwarming dus).

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 25-03-2023 10:08 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Denneke,,!
Ik zou de leidingen ook niet weg willen halen hoor. Alleen in 1 kamer en de rest dop ik af. Je weet ook nooit of over een paar jaar allemaal op waterstof over gaan.

Het leek mij een goede manier om van het gas af te gaan, airco als hoofdverwarming en bijverwarmen met de electrische radiatoren. Maar dat lijkt toch niet optimaal te zijn.

Voor de volledigheid ik heb geen vloerverwarming, ook niet van plan. Ging mij puur om electrische radiatoren die je aan kan zetten indien nodig en miss alleen op de badkamer en wc echt uurtjes maken en de woonkamer in december en januari

[ Voor 25% gewijzigd door Denneke,,! op 25-03-2023 10:13 ]

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:58
Denneke,,! schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 10:12:
Ik zou de leidingen ook niet weg willen halen hoor. Alleen in 1 kamer en de rest dop ik af. Je weet ook nooit of over een paar jaar allemaal op waterstof over gaan.

Het leek mij een goede manier om van het gas af te gaan, airco als hoofdverwarming en bijverwarmen met de electrische radiatoren. Maar dat lijkt toch niet optimaal te zijn.

Thx
En ga je in vervolg met koudwater douchen of neem je een energieverslinderde boiler?

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Denneke,,!
Dan zou ik een wmp boiler plaatsen.

Ik heb ongeveer 2500kw opbrengst overschot op dit moment. Ik woon alleen maar gezinsuitbreiding zit wel in de toekomst

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-11 16:02
Ik heb dit wel gedaan. De radiatoren waren allemaal verroest en oud. Leidingen veel te dun en vloerverwarming infrezen durfde ik niet aan (type kwaaitaal). We verwarmen beneden dus met airco, boven komt er nog eentje bij en indien nodig COP1 met infrarood op de verdieping. WPB van 270L voor tapwater. Alles nageisoleerd wel maar luchtdicht zou ik het zeker niet noemen. Comfortabel zeker wel.

Als je benieuwd bent of mensen het willen kopen moet je nog een half jaar wachten, ons huis gaat op termijn de verkoop in namelijk. Mijn doel is om het in de koude maanden te koop te zetten, dan merken mensen snel genoeg dat het meer dan comfortabel warm is overal :)

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Elektrische kacheltjes voor ruimtes waar je niet vaak hoeft te verwarmen is prima. Als de airco het daar trekt gebruik je ze verder toch ook niet.
Ik gebruik nu een ventilatorkachel in de badkamer omdat we de elektrische vloerverwarming gedag hebben gezegd en de aanwezige designradiator het met 40 graden aanvoer niet warm krijgt, qua stroomverbruik merk ik niks van dat halfuurtje per dag.

Woonkamer zou ik de radiatoren laten hangen, daar is je ketel beter in, maar een slaapkamertje of badkamer/wc kort opstoken kan best elektrisch.

Verder geeft het je ook zoneverwarming zonder dikke investeringen of verlies aan rendement. Als je met een Tado alleen je slaapkamer laat opstoken bijvoorbeeld sta je 4-8KW aan ketelvermogen weg te stoken in een T10 radiator van 600W. Rendement heb je niet en ketel gaat pendelen als een dolle.

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:10
Denneke,,! schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 09:17:
Ik begreep dat een cv ketel met input 1kw vermogen 1.4kw output heeft en een electrische radiator 1kw in is 1kw out. Dit is in theorie minder opbrengst, maar ik hoef niet alle buizen te verwarmen en stroom is veel goedkoper cq gratis opbrengst.

Als dit efficiënt is zou ik ook overwegen op termijn de cv ketel helemaal weg te doen en gasloos te gaan.
Een hr cv ketel haalt normaalgesproken (cv bedrijf plus warm water) maximaal zo’n 8.5 kWh aan warmte uit een m3 gas. Er gaat niet 1 kWh in en dan 1.4 kWh uit.

Een elektrische radiator neemt 1 kWh aan stroom en geeft ook 1 kWh aan warmte terug, niks voordeligs aan natuurlijk. Een warmtepomp (= warmtepomp, warmtepompboiler (voor warm water) of een airco) neemt 1 kWh aan stroom en geeft wel 4 kWh aan warmte terug (waarbij 3kWh aan warmte dan van buiten komt). Dat zet meer zoden aan de dijk.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:15

Sebazzz

3dp

Denneke,,! schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 10:12:
Dat gaat niet gebeuren hoor, niet voor normale huizen. YouTube: How Clean is Hydrogen, Actually? With Prof. David Cebon | The PLUS P...

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Pagina: 1