Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04:40
Hackerspaces zijn hobbyclubs waar de gemiddelde (sociale :P) tweaker zich wel thuis zal voelen: elektronica, PC's, software, security, houtbewerking, privacy, 3d-printers, en andere dingen waar je aan kunt hacken allemaal onder één dak.

Er is een jaarlijkse open dag op de laatste zaterdag van maart, om het nog wat laagdrempeliger te maken om langs te komen voor een rondleiding en om kennis te maken. Ga jij vandaag naar een hackerspace? Laat even weten wat je er van vond! Veel hackers lezen Tweakers ook (de woorden zijn immers soms bijna synoniem), en zijn nieuwsgierig naar hoe de open dag wordt beleefd door de bezoekers.

De hele lijst met deelnemende spaces staat op https://hackerspaces.nl/open-dag/. Op één na, hebben alle spaces vrije inloop. Bij RevSpace (Den Haag) moet je even een ticket scoren, maar dat is wel gratis en het kan ook last-minute zolang er plek is. Een opmerkelijke afwezige dit jaar is Hack42 in Arnhem, die vanwege verbouwing nog geen publiek kunnen ontvangen. Maar er zijn er 12 die wel open zijn, dus keuze genoeg.

Doorgaans ontstaat er op Tweakers bij deze open dag een bescheiden stroom aan anekdotes van mensen die wel eens bij een hackerspace zijn geweest, met de ervaringen die ze in hackerspaces hebben gehad, gevolgd door nuance en meer details vanuit de mensen die heel vaak bij hackerspaces komen. Die feedback is erg waardevol, dus steek van wal! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04:40
Niemand? Raar, want 't was best gezellig bij de diverse spaces :)

Mocht je nou de open dag hebben gemist en toch eens langs willen komen, check dan de website van de betreffende hackerspace. Bij praktisch allemaal ben je ook op andere momenten hartstikke welkom, op de site van de space kun je vinden wat 'n goed moment is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-05 13:49
@Juerd Ik kan me weinig voorstellen bij zo'n hackerspace, wat is het en wat was er te doen? Misschien dat wat aanvullende informatie me een volgende keer over de streep haalt om eens te gaan kijken. Want 3D printers en elektronica en houtbewerking, ja dat zijn natuurlijk wel leuke onderwerpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Snelletomaat schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:12:
Ik kan me weinig voorstellen bij zo'n hackerspace, wat is het en wat was er te doen?
Als je één van de links van TS had gevolgd had je ongeveer hier uitgekomen. Daar kun je dit lezen:
Wat is een Hackerspace

Een hackerspace is een plek waar technisch en creatief gemotiveerde personen een gezamelijke werkplaats en ontmoetingsplek in hebben. Hoewel geen hackerspace hetzelfde is, vindt men in een van de vele Nederlandse hackerspaces vaak een electronica werkplaats, een klein-mechanische werkplaats, een netwerk- en computer hacklab, een keuken en ontspanningsruimte.

Activiteiten die worden ontplooit zijn bijvoorbeeld visuele installaties, malware analysis, telemetrie en domotica, muzikale experimenten, rapid prototyping en kennisoverdracht in de vorm van workshops en lezingen. De Nederlandse spaces maken deel uit van een wereldwijd netwerk van hackerspaces.