Regelgeving APK en led verlichting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job_aygo
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 30-04-2023
Ik zou graag extra led verlichting op mijn auto willen monteren voor auto shows en gebruik op privé terrein.
Ik vroeg me af wat ik kan monteren zonder problemen te krijgen bij de APK keuring.

Waar ik momenteel aan denk zijn gekleurde ledstrips rondom de koplampen, en eventueel aan de onderkant van de auto.

Is het stekkertje eruit trekken voldoende? Of worden deze bij alleen montage al afgekeurd

En hoe zit het met led strips bij (of als vervanging) van de knipperlichten voor of achter? Ik zie dat sommige auto’s dit hebben vanuit de fabriek.

Ik heb al het enige onderzoek gedaan, maar voor mij is het nog niet helemaal duidelijk wat nu precies wel en niet word afgekeurd. Misschien dat iemand met meer kennis mij hiermee kan helpen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:06
https://www.auto-onderdel...xtra-autoverlichting-2599

Lijkt een duidelijk verhaal toch?
Helemaal verboden zijn helaas:

– alle soorten signaliseringslichten
– bodemplaatverlichting (ook bij een staande auto)
– verlichtingsstrips aan de zijkant.

alsmede alle andere extra verlichting zonder functie. Ook niet graag gezien zijn lampen die vanuit het interieur naar buiten schijnen. Dit kan zelfs het kleine dasboard-kerstboompje betreffen.

[ Voor 64% gewijzigd door Devian op 25-03-2023 04:14 ]

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-06 13:07

The Wizard

Moderator Mobile
Voor zover ik weet mag je het gerust installeren maar aanzetten is niet toegestaan. Dus ik zou persoonlijk dan een schakelaar plaatsen om al de extra verlichting uit/in te kunnen schakelen.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skamba
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:37
Voor de apk mag je niet meer verlichting hebben dan de gebruikelijke verlichting.

Bron: https://apk-handboek.rdw....hte-of-toegestane-lichten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:07
Het is verboden om überhaupt showverlichting te hebben. Dat het niet aangesloten is, maakt voor de politie niet uit. Je mag het überhaupt niet ingebouwd hebben. ( vroeger was de regel je mag het hebben, maar dan alleen niet aangekoppeld ) maar sinds een regel aanpassing mag je het überhaupt niet meer hebben.

Artikel 5.2.51 t/m 5.2.65 regeling voertuigen.

( het valt onder .65 )

https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2023-01-01

Onderstaand vergelijkbare vraag:

https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=35891

Je mag ze alleen hebben, zodra je er niet mee rijd. Dus de auto moet vervoerd worden op een trailer.

[ Voor 9% gewijzigd door corporalnl op 25-03-2023 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Knipperlichten vervangen voor led versies mag en dagrijverlichting mag ook, de rest van de kermis mag niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-06 13:07

The Wizard

Moderator Mobile
TheBrut3 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 15:00:
Knipperlichten vervangen voor led versies mag en dagrijverlichting mag ook, de rest van de kermis mag niet.
Zeg dat maar eens tegen die kerstverlichting die de gemiddelde vrachtwagen heeft...

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 18:41
TheBrut3 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 15:00:
Dat klopt niet helemaal je mag gerust van je auto een kermis attractie maken zoals een bullbar voor je auto of lampen op het dak, deze lampen mogen ook aan mits ze voldoen aan de eisen van stads,dim of grootlicht.

Wel moeten de lampen dusdanig gemonteerd zijn dat het geen gevaar voor jouw en omstanders vormt en dat is knap lastig gezien je kreukelzone daarmee ook aanpast.

Anders zouden pick-ups ook nooit door de APK komen net als andere auto,s met werklampen erop.

Aan TS waarom vraag je de RDW niet even.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 25-03-2023 21:46 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 18:41
The Wizard schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 21:36:
[...]

Zeg dat maar eens tegen die kerstverlichting die de gemiddelde vrachtwagen heeft...
Bij auto,s mag dat ook gewoon mits veilig gemonteerd, enige uitzondering is dat je geen afwijkende kleuren zoals blauw mag hebben, alleen dat veilig monteren is knap lastig gezien je kreukelzone aanpast of gevaar voor omstanders kan vormen en om die reden afgekeurd wordt.

[ Voor 29% gewijzigd door mr_evil08 op 25-03-2023 21:45 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Pagina: 1