Vooruitbetaling zonnepanelen - risico gedekt?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmk86
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07-06 19:42
Goedenavond,

Onlangs wat offertes aangevraagd voor zonnepanelen bij verschillende partijen. Een partij uit Dokkum die het goedkoopste uit de bus komt vraagt om een aanbetaling van 25% direct na bevestiging van opdracht.
Ben geen voorstander van vooruitbetalen, maar gat naar de nummer 2 is toch een kleine 400 euro, de vooruitbetaling is 1300 euro.

De verkoper wist mij te melden dat mijn vooruitbetaling risicoloos is omdat ze aangesloten zijn bij techniek Nederland. Bij een eventueel faillisement zou ik mijn geld terug krijgen of de uitvoering van de opdracht gegarandeerd zijn.
Ik kan hier online echter niks over terug te vinden en heb mijn twijfels dus hierbij, zie wel enkele andere garantiefondsen.

Kan iemand mij vertellen of techniek Nederland mij iets kan bieden op het moment ik vooraf een deel betaald heb en het bedrijf op de fles gaat?

Eventuele tips voor aanbieders in regio Harlingen/Bolsward zijn welkom. Ik kom niet lager dan 1,32 euro/Wp voor een installatie van rond de 4k Wp en een simpele omvormer en extra groep meterkast.
Zie hier op het forum scherpere offertjes voorbijkomen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:23
Enige wat aangesloten bij Techniek Nederland zegt is dat ze waarschijnlijk gecertificeerd zijn voor het een en ander waardoor de kans op prutswerk minder groot is. Een bescherming tegen faillissement is het niet.

Ik ken wel wat bedrijven uit regio Dokkum, als je ze niet wilt noemen mag je me ook gerust een DM sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:46

Barrycade

Through the...

Tja lijkt me een vaag verhaal, het is niet terug te vinden als een CBW-achtige regeling.

Heb je ze om een linkje of een ander bewijs gevraagd?

Anders weet je ook waarom ze goedkoper zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:05
OK - dus 7% goedkoper.

Maar het halve waarheden vertellen over aanbetalingen zou voor mij wel een flinke 'red flag' zijn.

Check of ze aangesloten zijn bij https://www.sgze.nl/

En dus niet of ze zeggen dat ze dat zijn, maar check bij SGZE of het zo is.

In dat geval zou je bij een evt. faillisement je aanbetaling terug moeten krijgen (maar lees zelf ff die website voor de precieze voorwaarden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Het Shopping Forum is niet bedoeld voor vragen naar offertes. Die vraag kan je beter in een (nieuw) topic in Duurzame energie en installaties stellen. Dan houden we het hier bij de vraag over de aanbetaling.

[ Voor 180% gewijzigd door Yorinn op 24-03-2023 23:29 ]

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door True op 24-03-2023 23:30 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:28
Wilke schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 22:13:
OK - dus 7% goedkoper.

Maar het halve waarheden vertellen over aanbetalingen zou voor mij wel een flinke 'red flag' zijn.

Check of ze aangesloten zijn bij https://www.sgze.nl/

En dus niet of ze zeggen dat ze dat zijn, maar check bij SGZE of het zo is.

In dat geval zou je bij een evt. faillisement je aanbetaling terug moeten krijgen (maar lees zelf ff die website voor de precieze voorwaarden).
Inderdaad, met al die cowboys tegenwoordig en nog hoge aanbetaling ook lijkt me SGZE een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:56

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Het is opzich wel te verklaren: consumenten betalen dan wel geen btw, maar bedrijven moet die btw nog wel voorfinancieren. Leesvoer: https://solarmagazine.nl/...stallateurs-gaan-omvallen

En je wil checken of ze aangesloten zijn bij https://www.sgze.nl/, want techniek nederland heeft vooralsnog geen garantiefonds oid: https://www.techniekneder...-het-afmaken-van-het-werk

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Willekeurig maar de goedkoopste leverancier kiezen zonder onderzoek naar ze te doen?

Is dat niet vragen om problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmk86
Anoniem: 454358 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:49:
Willekeurig maar de goedkoopste leverancier kiezen zonder onderzoek naar ze te doen?

Is dat niet vragen om problemen?
Helemaal willekeurig is het niet, ze hebben de installatie bij de buren aangelegd. Die waren in grote lijnen wel tevreden, behalve dat de omvormer een stuk later kwam na het afronden van het dakwerk (na afronden dakwerk moet wel 65% opdracht betaald worden).

Risicodekking van aanbetaling lijkt dus niet correct, zal ze vragen een link te sturen met daarin bewijs. Denk dat ze zich er proberen onderuit te lullen, dan reden genoeg om een andere partij te benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:30

DjVe

Hatsaflats!

Techniek Nederland is een branchevereniging waar je (als je lid bent) de algemene voorwaarden van mag hanteren. Daar komt ook de 25% aanbetaling vandaan.

Er is geen enkele vorm van terugbetaling als de partij failliet gaat. Dan .ket je inderdaad als partij zijn ingeschreven bij SGZE. Maar dat kost ook weer een hoop knaken en het zegt niets over de kwaliteit van instaleren.

Bedrijf waar ik voor werkt is ook aangesloten bij TN en is installQ gecertificeerd. SGZE zou ons honderden euros per maand kosten en dat doen wel niet. Als een klant echt niet wil betalen vooraf (en dat begrijp ik deels ook wel) dan geven we meestal de optie om 100% op dag van installatie te betalen. Het gaat vaak toch om vertrouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-06 14:50
hmk86 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 20:54:
Goedenavond,

Onlangs wat offertes aangevraagd voor zonnepanelen bij verschillende partijen. Een partij uit Dokkum .....
Dokkum en Meppel liggen best ver uit elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Gadgeteer schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:21:
[...]

[...]

Dokkum en Meppel liggen best ver uit elkaar.
Voor de Noordelijke provincies is dat eigenlijk helemaal niet zo ver. Daarnaast zoekt @hmk86 iets bij Harlingen/Bolsward en niet per se bij Dokkum. Als je daarnaast de website opent zie je ook gewoon dat ze specifiek de Noordelijke drie provincies doen, OV en GE.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmk86
DjVe schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:19:
Techniek Nederland is een branchevereniging waar je (als je lid bent) de algemene voorwaarden van mag hanteren. Daar komt ook de 25% aanbetaling vandaan.

Er is geen enkele vorm van terugbetaling als de partij failliet gaat. Dan .ket je inderdaad als partij zijn ingeschreven bij SGZE. Maar dat kost ook weer een hoop knaken en het zegt niets over de kwaliteit van instaleren.

Bedrijf waar ik voor werkt is ook aangesloten bij TN en is installQ gecertificeerd. SGZE zou ons honderden euros per maand kosten en dat doen wel niet. Als een klant echt niet wil betalen vooraf (en dat begrijp ik deels ook wel) dan geven we meestal de optie om 100% op dag van installatie te betalen. Het gaat vaak toch om vertrouwen :)
SGZE zijn ze niet bij aangesloten. had ik al even gecheckt.
Nog geen reactie gekregen op mijn verzoek om even een link met mij te delen.

Zal sonkrag nog even benaderen voor een offerte, zie dat ze inderdaad ook Friesland als gebied aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Waarom stuur je deze vraag niet gewoon naar techniek nederland? Die zal het je direct kunnen vertellen en zoals eigenlijk hier al geconcludeerd dat het niet waar is helemaal niet blij zijn met dit soort uitspraken dus in dst geval ook de aannemer nog wel even terug fluiten om dat soort domme dingen in de toekomst niet meer te doen.

Als tn zegt dat het wel klopt dan heb je het van de bron gelijk. Maar volgens mij is je conclusie al duidelijk en het vertrouwen in deze partij al weg?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hmk86
Anoniem: 217290 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:35:
Waarom stuur je deze vraag niet gewoon naar techniek nederland? Die zal het je direct kunnen vertellen en zoals eigenlijk hier al geconcludeerd dat het niet waar is helemaal niet blij zijn met dit soort uitspraken dus in dst geval ook de aannemer nog wel even terug fluiten om dat soort domme dingen in de toekomst niet meer te doen.

Als tn zegt dat het wel klopt dan heb je het van de bron gelijk. Maar volgens mij is je conclusie al duidelijk en het vertrouwen in deze partij al weg?
Inmiddels feedback van de panelenboer gekregen, ze geven aan dat het niet juist gecommuniceerd is en dat techniek Nederland toch niet garant staat in het geval dat... Afwijken van 25% vooruitbetalen doen ze niet, is directiebesluit.
Ondanks de positieve ervaring van de buren kijk ik toch verder, vind het echt een kwalijke zaak dat ze me foutief informeren over dit punt.
Pagina: 1