OSB en diktes voor vloer en wand

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angermanagement
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-01-2024
Hi,

Zojuist even gezocht op het forum en online, maar echt een sluitend antwoord kon ik niet vinden. Vandaag ben ik bij de houthandel geweest en heb ik 12mm OSB opgehaald. Wij zijn momenteel de zolder aan het verbouwen, en willen dit eerst met OSB doen en vervolgens afwerken met gipsplaten. De afweging hier is dat we dan "zonder problemen" nog dingen kunnen ophangen e.d. en dat het mooier (persoonlijke mening) afgewerkt kan worden.

Het punt is even: Er is op 1 wand al OSB aangebracht door de vorige bewoner, en het vreemde is dat dit net geen 12mm, maar ook geen 15. Hangt eerder op de 13,5mm. Deze maat kan ik alleen nergens vinden, en dus ben ik voor 12mm gegaan. De vraag is alleen: Wij willen de schuine wand afwerken met OSB (van het dak) waar isolatie achter zit. Is 12mm dan voldoende, of is een dikkere maat zoals 15 - 18mm beter?

Ook willen wij de knieschotten en het deel erachter afwerken met de 12mm OSB platen (er is o.a. oud hout weggehaald) om het mooi vlak te hebben.

De vloer zelf, loopt niet waterpas maar ook niet vlak. Ook hier wilden wij eigenlijk de 12mm OSB platen voor gebruiken. Vanmiddag heb ik alleen een paar OSB platen neergelegd, en hij buigt toch wat door op sommige plekken. Over deze platen komt nog weer groene platen van 10mm en vervolgens Laminaat (8mm).

De vraag is dus eigenlijk tweeledig:
Is 12mm OSB voldoende voor het aftimmeren van de schuine wanden (lees het dak)?
Kan dezelfde 12mm OSB platen gebruik worden om de vloer uit te vlakken (Waterpas hoeft niet) of is het beter gezien de situatie om hier speciaal nog even een dikkere plaat voor te halen, en zo ja welke?

Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-05 14:40
Voor de wanden zou 12mm voldoende moeten zijn. Meestal wordt gips direct op rachels geplaatst dus extra OSB kan altijd. Het ligt er natuurlijk aan wat je wilt doen met je wanden en wat je allemaal wilt ophangen. Aangezien er al heel veel opgehangen kan worden aan alleen gipsplaat zou daarom 12mm op de wanden goed zijn.

Voor op de vloer zou ik eerst beginnen met 18mm. maar wat is je huidige vloeropbouw nu dan? balken met daarop multiplex?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angermanagement
Aurum schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 19:31:
Voor de wanden zou 12mm voldoende moeten zijn. Meestal wordt gips direct op rachels geplaatst dus extra OSB kan altijd. Het ligt er natuurlijk aan wat je wilt doen met je wanden en wat je allemaal wilt ophangen. Aangezien er al heel veel opgehangen kan worden aan alleen gipsplaat zou daarom 12mm op de wanden goed zijn.

Voor op de vloer zou ik eerst beginnen met 18mm. maar wat is je huidige vloeropbouw nu dan? balken met daarop multiplex?
De huidige vloeropbouw is balken, met daaroverheen een deel latjes en het andere deel groene spaanplaat. Op een deel van die latjes vond ik actieve houtworm, dus dat heb ik weggezaagd. De balk onder die latjes had ook last van houtworm, dus ook dat behandeld. Die was destijds al met een extra balk verstevigd (geen idee wat ze uitgespookt hebben). De overgang van spaanplaat naar latjes is niet helemaal op gelijke hoogte gegaan. Dat wil ik overbruggen met OSB platen omdat hij dan van begin tot eind wel gewoon contact maakt (en op bepaalde delen dan boven de bestaande vloer zweeft)

Morgen bij daglicht kan ik wel even een foto maken van de situatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07:11
Ik ga toevallig ook isoleren en een wand plaatsen. Ik neig nu voor de wand naar 69 mm balk en aan beide kanten 15mm osb. En dan een gipsplaat aan beide kanten. Wellicht wat overkill maar kans is groot dat we wat dingen willen ophangen aan beide kanten. We zitten ook te kijken naar een deur kozijn combinatie voor een wand van 100mm dus dat matcht dan mooi. De schuine wanden doen we niet met osb maar alleen gips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:31
Voor de vloer gebruik je 18mm.

Voor de wand is OSB in principe niet nodig. Gewoon gipsplaat tegen staanders met daarop 12,5mm gips voldoet in principe.
Alleen op plekken waar je iets heel zwaars wil ophangen moet je even opletten dat je ofwel OSB achter je gipsplaat gebruikt, of dat je in geval van houten staanders hetgeen je op wilt hangen direct in de staanders vast schroeft.

Objecten van een kilo of 20 kun je prima met 2 schroeven en de juiste pluggen aan een gipsplaat hangen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:13
normaal doe je 9mm osb achter wanden als je nog iets wil kunnen ophangen. 12mm kan ook uiteraard.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:42
Ik ben een wandje aan het klussen en schroef 12,5mm gips tegen 9mm OSB, wat weer op de bekende 69x44mm vuren balkjes zit (het zal aan mij liggen, maar vind dat veel fijner werken dan metal stud).

Met alleen al die 9 mm OSB platen heb je het idee dat het wandje nergens meer heen gaat, het is behoorlijk stijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:46
Gaat om OSB/3 of OSB/4 platen? Bij een HSB-constructie is de OSB-plaat het windverband van de constructie en kan niet vervangen worden door gipsplaten. =>9mm voor OSB/3 plaat is voldoende.

Voor een draagvloer moet je volgens Eurocode 1 uitgaan van een oplegde belasting van 2kN/m^2 (Nederland zo uit mijn hoofd 1,75kN/m^2) . Dus de dikte van de plaat is afhankelijk van de balkafstand. Bij balkafstanden < 400mm is 18mm normaal gesproken voldoende. 12mm voldoet absoluut niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angermanagement
Aurum schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 19:31:

Zie de foto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DYPjAUVkfEp0sV69gcW3sfZOP3o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0zGOoyRlJrOPMFnd9fIXGjE1.jpg?f=fotoalbum_large
Autonoesis schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 11:36:
Gaat om OSB/3 of OSB/4 platen? Bij een HSB-constructie is de OSB-plaat het windverband van de constructie en kan niet vervangen worden door gipsplaten. =>9mm voor OSB/3 plaat is voldoende.

Voor een draagvloer moet je volgens Eurocode 1 uitgaan van een oplegde belasting van 2kN/m^2 (Nederland zo uit mijn hoofd 1,75kN/m^2) . Dus de dikte van de plaat is afhankelijk van de balkafstand. Bij balkafstanden < 400mm is 18mm normaal gesproken voldoende. 12mm voldoet absoluut niet.
Ze komen op de bestaande vloer te liggen, dus dat maakt verschil lijkt mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 22:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Voor vlak maken kan dat wel dat kan ook met hardboard ofzo, maar dat gat overspannen gaat niet geweldig werken. Dan zou ik er 18mm overheen mikken. voordeel van 18mm is ook dat het zijn eigen draagkracht heeft. dus je vloer wordt stijver (zeker als je ook gaat lijmen) aander voordeel is als je het wil kan je de vloer er makkelijker mee waterpas maken.

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 25-03-2023 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 07-05 14:40
twain4me schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 15:16:
Voor vlak maken kan dat wel dat kan ook met hardboard ofzo, maar dat gat overspannen gaat niet geweldig werken. Dan zou ik er 18mm overheen mikken. voordeel van 18mm is ook dat het zijn eigen draagkracht heeft. dus je vloer wordt stijver (zeker als je ook gaat lijmen) aander voordeel is als je het wil kan je de vloer er makkelijker mee waterpas maken.
Ik sluit me hierbij aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angermanagement
twain4me schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 15:16:
Aurum schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 17:25:
[...]

Ik sluit me hierbij aan.
Goed, dan gebruik ik de 12mm platen voor de wand en koop ik 18mm platen voor de vloer. Helder thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angermanagement
Uiteraard loop ik weer tegen een issue aan. Even een nieuwe post ipv bovenstaande ge bewerken want het gaat hier om een nieuw iets:

Nu ben ik met de 12mm osb (feitelijk 11mm) bezig voor op de wand, maar als ik de mes en groef in elkaar steekt, dan blijft er vervolgens een naad over tussen beide platen. Is dit normaal? Op een andere stuk is namelijk 15mm osb gebruikt (opnieuw gemeten) en die panelen schuiven wel perfect in elkaar. Dus ik twijfel nu of alles retour moet...

Wie oh wie kan mij helpen? Foto kan geregeld worden als het moet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
Voor de vloer hebben we 18mm gebruikt voor de stevigheid en voor de muren 9mm. Dat was puur omdat we er dan iets aan op kunnen hangen. Had ook afgewerkt kunnen worden met gips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JelleDJs
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:11
Angermanagement schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:09:
Uiteraard loop ik weer tegen een issue aan. Even een nieuwe post ipv bovenstaande ge bewerken want het gaat hier om een nieuw iets:

Nu ben ik met de 12mm osb (feitelijk 11mm) bezig voor op de wand, maar als ik de mes en groef in elkaar steekt, dan blijft er vervolgens een naad over tussen beide platen. Is dit normaal? Op een andere stuk is namelijk 15mm osb gebruikt (opnieuw gemeten) en die panelen schuiven wel perfect in elkaar. Dus ik twijfel nu of alles retour moet...

Wij gaan altijd uit van een 4mm naad tussen OSB-3 platen.
Dus dat er een naad ontstaat is wat mij betreft volkomen logisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EU_RAZER
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-12-2024
Net hier ook alles voorzien van voorzetwanden met 12mm OSB en daar gaat 9mm gips tegenaan.
Op 2 wanden heb ik zelfs voor 18mm gekozen omdat daar een radiator aan komt te hangen en een andere waar van die blind bevestigde wandplanken, dus daar wilde ik beide wat extra stevigheid om in te schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EU_RAZER
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-12-2024
Angermanagement schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:09:

de platen die ik heb gebruikt hebben een voor- en achterkant, waarbij de groef en mes aan beide zeiden niet iets anders is.Kan ik zien als ik aan de zijkant tegen de plaat kijk. 1 van de 'lippen' van de groef is langer dan de andere. DUs je ene plaat om,draaien en dan zal het wel goed gaan denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door EU_RAZER op 05-04-2023 19:08 ]

Pagina: 1