Marktplaats bieder, is dit oplichting of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:08
Zie screenshots hieronder.
Ik vind het een vreemd verhaal. Word ik opgelicht of ben ik te voorzichtig?

Potentiële persoonsgegevens weggehaald]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QxfI5pZ4XCYQoYh2O98MQpRRcX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3US9x1apY5g2vH5hvWyxOWpA.jpg?f=fotoalbum_large

Het bod is niet bijzonder hoog, gewoon 5 euro meer dan de ‘bieden vanaf’ prijs.

Dit valt me op:
-1 maand actief
-naam account en naam in bericht komen niet overeen
-Uit Duitsland?
-Het model komt uit 2017 dus waarom deze persoon ‘toevallig precies deze’ zoekt is me een raadsel.

Maarja, als die persoon gewoon langs wilt komen moet er geen probleem zijn, zou je zeggen.
Echter wil ik niet het risico lopen dan alsnog opgelicht te worden om een of andere nieuwe reden die ik nog niet ken.

Wat denken jullie?
En/of welke vragen kan ik stellen om erachter te komen of ik hier met een betrouwbare koper te maken heb?

[ Voor 20% gewijzigd door Outerspace op 25-03-2023 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:55
cash only en biljetten controleren dan zou het goed moeten gaan?

het valt mij in dld op dat ze steeds meer gaan fietsen, echter weet niet wat het aanbod is daar. mogelijk wordt daar ook gezegd, de goedkoopste beste fietsen haal je uit nederland. moet ze er lang voor rijden?

[ Voor 35% gewijzigd door pennywiser op 24-03-2023 19:22 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:10
Waarom cash only? Als je diegene laat komen zou ik juist via een betaalverzoek middel Markplaats chat gaan. Heb je ook geen gezeur met vals geld en het geld staat direct op je rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ja, dat lijkt me spam.

Tenzij je in een grensstad/dorp woont maar dan nog is het sketchy.

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
CuBras schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 19:22:
Waarom cash only? Als je diegene laat komen zou ik juist via een betaalverzoek middel Markplaats chat gaan. Heb je ook geen gezeur met vals geld en het geld staat direct op je rekening.
met een duitse bankrek heb je het geld meestal nog pas volgende dag, sws in het weekend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Bertus schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 19:23:
Ja, dat lijkt me spam.

willich ligt bij limburg over de grens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:05
Prima Nederlands, fatsoenlijk bod en ophalen met betaling. Ik zie er niet zoveel risico in, hooguit het contante geld. Maar daar zijn wel oplossingen voor (je kan direct storten bij veel betaalautomaten).

Specifiek model is ook niet vreemd, misschien heeft familie of kennis een dergelijk model of had ze er zelf 1 die kapot of gestolen is en goed beviel.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poumelie
pennywiser schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 19:25:
[...]

willich ligt bij limburg over de grens
Ik woon richting Noord-Holland dus niet vlakbij de grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poumelie
pennywiser schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 19:23:
[...]

met een duitse bankrek heb je het geld meestal nog pas volgende dag, sws in het weekend
Cash only zou ik juist riskant vinden. Dan zou mijn voorkeur naar marktplaats betaling gaan. Ondanks dat dat even duurt is de verificatie van Marktplaats dat het binnen is wel ok toch? Misschien dat ik even vraag of ze daarmee akkoord gaat… even kijken hoe ze daar op reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Poumelie schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 19:36:
[...]

Ik woon richting Noord-Holland dus niet vlakbij de grens.
ja, je weet het niet, het kan nog steeds 100en of meer schelen met in duitsland zelf. of misschien is er helemaal geen gebruikte fiets te krijgen daar. je kan het vragen, waarom ben je geïnteresseerd in een fiets zo ver weg van huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poumelie
Bertus schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 19:23:
Ja, dat lijkt me spam.

Maar al mijn alarmbellen gaan af en het voelt toch echt als spam.. dus benieuwd waar ik nog meer naar kan vissen om erachter te komen of dit ‘legit’ is. Wil nu ook niet iemand die ik nog niet vertrouw mijn adres geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:26

SambalBij

We're all MAD here

Lastig... Andere naam in de chat dan aan het account is wel een mogelijke red flag...

Contant betalen kan een risico zijn, maar misschien minder kans op een of andere driehoeksoplichting... En in Duitsland is contant nog een stuk gangbaarder dan hier meen ik.

En mocht ze een proefritje willen maken; meefietsen of eerst (aan)betalen...?

De afstand is wel apart; ze komen zo te zien van een behoorlijk eind weg voor iets gangbaars als een fiets...
Poumelie schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 19:39:
[...]

Maar al mijn alarmbellen gaan af en het voelt toch echt als spam..
Mjah... Bij twijfel niet inhalen was het toch?
Als het niet goed voelt niet doen? Misschien is er niks aan de hand; misschien wel... Het is denk ik niet dat je anders niet van die fiets af komt?

[ Voor 30% gewijzigd door SambalBij op 24-03-2023 19:43 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Poumelie schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 19:38:
[...]

Cash only zou ik juist riskant vinden. Dan zou mijn voorkeur naar marktplaats betaling gaan. Ondanks dat dat even duurt is de verificatie van Marktplaats dat het binnen is wel ok toch? Misschien dat ik even vraag of ze daarmee akkoord gaat… even kijken hoe ze daar op reageert.
ik kan je lastig adviseren met buitenlandse rekeningen, geen idee of dat werkt, wel kan ik je vertellen wat ik zou doen, en dat is cash only

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:09
De tekst is voor mij te standaard.
Daarnaast naam + account komt niet overeen.
En 1 maand oude account.

Ik zou hier mijn vraagtekens bij hebben.
Maar wie weet, ik zou een biljetten controle doen en zorg dat je niet alleen in huis bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
je bent op marktplaats volgens mij de enige met zo'n fiets in die conditie voor dat geld. kan iets zeggen over de interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zie geen echte red flags dus gaan met die banaan.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
1 maand oud, andere naam (namen kan je gewoon wijzigen), de manier van praten komt over alsof er Google Translate wordt gebruikt, ook het zinnetje "het zou mij plezieren", wie zegt dat nou? ;w
Die komt zondag opdagen met nep geld of komt helemaal niet.

Tegenwoordig lekker via betaalverzoeken laten betalen van je eigen bank (via Marktplaats duurt het ook even voordat het bedrag daadwerkelijk op je rekening staat). Als je toch contanten gaat ontvangen, check dan goed of het echt is.

hi!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-04 09:02
Beste Tweaker,
Het vandaag de dag er lastig om een fiets te kopen wachttijden van een jaar of meer voor fietsen en onderdelen zijn helaas heel normaal.
Dit verklaard wellicht waarom iemand uit Duitsland hier even een fiets komt kopen?

Duiters betalen niet echt met pin ze houden van contant.
Wel netjes dat de koper vermeld dat ze uit Duitsland komen.

offtopic zo wacht ik al ruim 2 jaar op een tandwiel van SRAM.

[ Voor 0% gewijzigd door onno oliver op 25-03-2023 10:11 . Reden: typo ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pennywiser
MysticX schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 20:09:
1 maand oud, andere naam (namen kan je gewoon wijzigen), de manier van praten komt over alsof er Google Translate wordt gebruikt, ook het zinnetje "het zou mij plezieren", wie zegt dat nou? ;w
Een Duitser, es wird mich freuen. Uiteraard is er translate gebruikt zou ik zeggen.

[ Voor 27% gewijzigd door pennywiser op 24-03-2023 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poumelie
pennywiser schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 19:44:
je bent op marktplaats volgens mij de enige met zo'n fiets in die conditie voor dat geld. kan iets zeggen over de interesse.
Het is natuurlijk ook een ietwat unieke situatie inderdaad. Had hem sowieso beter veel eerder kunnen verkopen, maargoed, “wat als”. Vraag me oprecht af wat het echt waard is, in de wereld waar veel mensen voor elektrisch gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poumelie
MysticX schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 20:09:
Die komt zondag opdagen met nep geld of komt helemaal niet.

Tegenwoordig lekker via betaalverzoeken laten betalen van je eigen bank (via Marktplaats duurt het ook even voordat het bedrag daadwerkelijk op je rekening staat). Als je toch contanten gaat ontvangen, check dan goed of het echt is.
De meningen lijken hier nogal verdeeld. Van niks aan de hand naar overduidelijke redflags. De ‘die komt zondag opdagen met nep geld’ voelt wel aannemelijk voor mij. Ik ga eens even wat vragen stellen en kijken wat daarop geantwoord word..

[ Voor 4% gewijzigd door Poumelie op 24-03-2023 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:11
Niet te moeilijk doen, biljetten tegen de zon houden en gas op die lollie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Poumelie schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 20:44:
[...]

Het is natuurlijk ook een ietwat unieke situatie inderdaad. Had hem sowieso beter veel eerder kunnen verkopen, maargoed, “wat als”. Vraag me oprecht af wat het echt waard is, in de wereld waar veel mensen voor elektrisch gaan.
Is dat geld best wel waar hoor. Laat nog wel even weten hoe het afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Beetje vreemde tekst maar er zitten wel meer vreemde vogels op Marktplaats. Persoonlijk zou ik gewoon laten komen.
Geld controleren wanneer ze het komen ophalen en er voor zorgen dat het geen fietsruil wordt. (Dat ze later klagen dat er iets mis is en je een kapotte fiets terug krijgt. Fotos maken dus vlak voor verkoop!! & duidelijk zeggen dat wanneer het gekocht is het hun probleem is en ze er niet mee terug kunnen komen.)

Een video rondom de fiets is vaak beter overigens, krijg je het snel uit meerdere angles en zou er net iets op kunnen staan waarvoor ze later evt. terug kunnen komen.

[ Voor 16% gewijzigd door Galinsky op 24-03-2023 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharkware
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:14
Ik spreek een woordje "over de grens". Als ik het letterlijk vertaal is het normaal taalgebruik in Duitsland. De tekst lijkt met een Google Translate vertaald en komt daardoor vreemd over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
Werkelijk? Wordt dit al als mogelijk gevaarlijk gezien? Iemand plaatst een fatsoenlijk bod (in ieder geval niet de helft van de vraagprijs wat zokangzamerhand gebruikelijk is op Marktplaats) en wil het komen ophalen en dan betalen.

Je ziet toch snel genoeg aan de deur of het zaakje te vertrouwen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poumelie
Inevitable schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 22:10:
Werkelijk? Wordt dit al als mogelijk gevaarlijk gezien? Iemand plaatst een fatsoenlijk bod (in ieder geval niet de helft van de vraagprijs wat zokangzamerhand gebruikelijk is op Marktplaats) en wil het komen ophalen en dan betalen.

Je ziet toch snel genoeg aan de deur of het zaakje te vertrouwen is?
Dat iemand uit het buitenland komt en pas een maand een account heeft en in het account en in het bericht een andere naam gebruikt zijn in andere situaties anders wel duidelijke aanwijzingen geweest dat er iets niet in het haakje was. Dus zo gek vind ik het niet (was het iemand uit NL geweest met een meerdere jaars account en geen naam-inconsistentie dan had ik inderdaad zéker minder achterdochtig gereageerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
Poumelie schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 22:13:
[...]

Dat iemand uit het buitenland komt en pas een maand een account heeft en in het account en in het bericht een andere naam gebruikt zijn in andere situaties anders wel duidelijke aanwijzingen geweest dat er iets niet in het haakje was. Dus zo gek vind ik het niet (was het iemand uit NL geweest met een meerdere jaars account en geen naam-inconsistentie dan had ik inderdaad zéker minder achterdochtig gereageerd).
Ik vind het nogal wat dat er direct termen als "is dit oplichting" vallen. Als er zou worden gevraagd om een koerier of een eigen betaallink zou ik er nog enig begrijp voor hebben. Maar komop, deze persoon wil de fiets waarschijnlijk zelf ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:20
Mijn eerste gedachte is: wat doet een Duitser op marktplaats? Hier (ik woon in Dld) zijn eBay Kleinanzeigen en Markt.de eigenlijk de vaste websites, maar marktplaats….nö.

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:08
iamerwin schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 00:21:
Mijn eerste gedachte is: wat doet een Duitser op marktplaats? Hier (ik woon in Dld) zijn eBay Kleinanzeigen en Markt.de eigenlijk de vaste websites, maar marktplaats….nö.
Ik woon aan de grens met Duitsland en kijk ook weleens op eBay Kleinanzeigen, dus zo gek is het ook weer niet. Kan ook gewoon een Duitser zijn die niet zo goed Nederlands spreekt en een vertaler gebruikt. Geld kun je gewoon testen, niet te bang zijn want er zijn ook nog genoeg nette mensen op deze aardbol.

[ Voor 19% gewijzigd door NotSoSteady op 25-03-2023 01:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:34
Poumelie schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 22:13:
[...]

Of een Duitser heeft geen MP account. En doet dit via de account van een collega of vriendin uit NL.
Deze is in ieder geval vriendelijker dan de Duitser die de fiets van mn oma heeft ;)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:05
pennywiser schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 19:38:
[...]

ja, je weet het niet, het kan nog steeds 100en of meer schelen met in duitsland zelf. of misschien is er helemaal geen gebruikte fiets te krijgen daar. je kan het vragen, waarom ben je geïnteresseerd in een fiets zo ver weg van huis.
ze moet er toch genoeg hebben wat ik vroeger hoorde van mijn opa dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Gewoon laten komen en het geld controleren. Naam die anders is lijkt mij juist geen oplichting. Want een oplichter zou dan toch de naam van het account gebruiken?

Maar goed, als je het echt niet vertrouwd niet doen en aan een ander verkopen. Niet zozeer omdat je opgelicht zou kunnen worden, maar meer omdat je kennelijk een naar gevoel erover hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duitser
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 25-03-2023
Ze zegt niet dat dit precies het juiste model is maar dat dit precies de juiste maat is, een groot verschil.

Als ze precies naar dit 2017 model opzoek zou zijn dan was het een red flag maar opzoek zijn naar de juiste maat lijkt me evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:26
Zoals ook al door anderen gezegd zou ik cash juist als het tegenovergestelde van een red-flag zien.

Is dat juist niet vaak het advies om oplichting te voorkomen? Bovendien is cash in Duitsland nog veel gangbaarder dan hier. Dat betekent wel dat je niet vreemd moet opkijken als ze aan komt zetten met briefjes van honderd. Die zien we in Nederland vrijwel nooit en zijn daarom meteen verdacht. In Duitsland zijn ze net zo normaal als bij ons de briefjes van vijftig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:43
Naam account en in bericht zegt niets, genoeg mensen gebruiken even de partner account, account is kort aangemaakt zegt ook weinig.

Gewoon laten ophalen en cash only met check of het echt is of via marktplaats betaling doen.

Oplichters kunnen jaren actief zijn op marktplaats, ze maken accounts en parkeren deze voor later dus ook dat zegt weinig of iets lang of kort bestaat.
Het kan gerust dat iemand precies dat model zoekt daar kunnen verschillende redenen achter zitten als wil de onderdelen van dat model om zijn eigen model/product op te lappen bijvoorbeeld.

Maar als je het niet vertrouwd zie er dan gewoon van af zo simpel is het.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 25-03-2023 10:24 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-04 09:02
iamerwin schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 00:21:
Moin,
Zie dat er steeds meer Duitser en Belgen Items via MP verkopen.
Dan het het omgekeerd ook wel zo zijn?
Mijn verkopers wonen meestal in de grens streek en komen wekelijks in Nederland voor boodschappen en doen dan ook hun post zaken hier omdat het goed koper en sneller is.

Nogmaals fietsen direct kopen bij uw Fietsenmaker is echt een bijna onmogelijk vanwege de absurd lange levertijd van onderdelen.

Koper berichtje sturen dat in Nederland biljetten van 100 lastig zijn om deze te gebruiken en graag klein wil hebben. Het is ook weer zo wat om naar een bank te moeten gaan om geld op uw rekening te storten en daar vervolgens weer te moeten voor betalen.

Er zijn ook die jaren oud zijn die verdacht zijn in mijn ogen omdat deze waarschijnlijk na een data lek zijn overgenomen?

[ Voor 6% gewijzigd door onno oliver op 25-03-2023 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

RocketKoen schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 00:37:
[...]

Of een Duitser heeft geen MP account. En doet dit via de account van een collega of vriendin uit NL.
Deze is in ieder geval vriendelijker dan de Duitser die de fiets van mn oma heeft ;)
Dan zou de potentiële koper toch ook een beter bericht kunnen (laten) opstellen met hulp van die vriend(in). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Poumelie schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 19:18:
Zie screenshots hieronder.
Ik vind het een vreemd verhaal. Word ik opgelicht of ben ik te voorzichtig?

[Mbr] Potentiële persoonsgegevens weggehaald[/]]

[Afbeelding]

Het bod is niet bijzonder hoog, gewoon 5 euro meer dan de ‘bieden vanaf’ prijs.

Dit valt me op:
-1 maand actief
-naam account en naam in bericht komen niet overeen
-Uit Duitsland?
-Het model komt uit 2017 dus waarom deze persoon ‘toevallig precies deze’ zoekt is me een raadsel.

Maarja, als die persoon gewoon langs wilt komen moet er geen probleem zijn, zou je zeggen.
Echter wil ik niet het risico lopen dan alsnog opgelicht te worden om een of andere nieuwe reden die ik nog niet ken.

Wat denken jullie?
En/of welke vragen kan ik stellen om erachter te komen of ik hier met een betrouwbare koper te maken heb?
In Duitsland heb je e-Bay -kleinanzeigen. als je dichtbij de NL grens woont, kun je ook op Marktplaats kijken.
Gebeurt vaak door Duitsers, ze maken er dan een dagje uit van naar familie, od. Zou er niet gelijk wat achter zoeken.
Misschien vond ze het een fijne fiets en zoekt ze dezelfde......

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poumelie
Na wat vragen over oa of ze met een betaalverzoek kan betalen niets meer gehoord. We zullen het nooit zeker weten, maar dat ik nu niks meer hoor wijst voor mij toch in de verdachte richting.

Mocht ik nog wat horen dan laat in het wel weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-05 22:05
Als iemand niet meer reageert zegt al voldoende.
En een betaalverzoek werkt ook voor een Duitse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-05 22:05
@Poumelie nog iets gehoord via Marktplaats of is het nu stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poumelie
Niks meer gehoord en de fiets is inmiddels bij iemand anders terecht gekomen, dus we zullen het nooit weten. Aangezien ik geen commentaar had op de hoogte van het bod en puur wat logische vragen stelde over de praktische zaken van de verkoop waar ik plots geen antwoord op kreeg, vermoed ik toch een vorm van oplichting (en ben nog steeds nieuwsgierig hoe dat dan aangepakt zou zijn..)
Pagina: 1