Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angermanagement
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-01-2024
Hi,

Op dit moment zijn wij bezig met een verbouwing, waarbij ik zelf alle elektra aan het aanleggen ben. Het enige waar ik niet uit kom zijn de lampen en de schakelaar.

De situatie is als volgt:
Schakelaar 1: Heeft 2 knoppen voor aan/uit
Schakelaar 2: Heeft 2 knoppen voor aan/uit

Schakelaar 1:
Met schakelaar 1, wil ik de linkerlamp, en de middelste lamp aan en uit kunnen doen met de linkerknop (van de twee schakelaars) en de derde lamp met de rechterknop
Schakelaar 2, dient deze lampen ook aan en uit te kunnen doen met de rechterknop (van de twee schakelaars), en met de linkerknop dient hij de derde lamp aan en uit te kunnen doen.

Schakelaar 2:
Met schakelaar 2, wil ik dus met de linkerknop lamp 3 aan kunnen doen (de rechter), en met de rechterknop lamp 1 en 2 (de linker en middelste)
Schakelaar 1 dient met rechts dan de derde lamp aan/uit te kunnen doen en met de linkerknop lamp 1 en 2.

Zie de foto.

Mijn vraag is nu, hoe sluit ik dit aan? Op dit moment lukt het mij wel om met schakelaar 1 alle drie de lampen op de gewenste wijze aan en uit te doen, omdat de schakeldraden verbonden zijn met de lampen. Maar voor de tweede schakelaar loop ik vast. Wie oh wie kan mij helpen?

Vergeef mijn photoshop skills, maar hopelijk is de weergave duidelijk genoeg.

Hoor graag van jullie!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QYztQqRBQ0dEp43IBpKga39U35U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mgPKrpnnqd6IclpVA2Olluee.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Volgens mij heb je gewone "serie" schakelaars? ipv dubbel wissel?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:44

job

Je hebt inderdaad wisselschakelaars nodig: https://www.elektramat.nl...t-is-een-hotelschakeling/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:51
Ik neem aan dat het de bedoeling is dat je de lampen ook weer kunt uit maken met schakelaar 2, nadat je ze hebt aan gemaakt met schakelaar 1, en andersom.

Dan moet je wissel/wisselschakelaars gebruiken, in plaats van deze serieschakelaars.

En 2x dit maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FnMdMU_fm-oUd27GsGXBsWW81KM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9wUnUigFPrY5AbDJ576iPsOM.jpg?f=user_large

Oftewel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wzyPWGQToT16nanpsk80AGcYDAA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BmFtFCcMjZvjayArq1Sh9QvN.png?f=user_large

Alleen dan nog bij één van de lampen een derde lamp parallel erbij bedenken.

[ Voor 21% gewijzigd door Xander op 24-03-2023 18:44 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angermanagement
Xander schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 18:41:
Ik neem aan dat het de bedoeling is dat je de lampen ook weer kunt uit maken met schakelaar 2, nadat je ze hebt aan gemaakt met schakelaar 1, en andersom.

Dan moet je wissel/wisselschakelaars gebruiken, in plaats van deze serieschakelaars.

En 2x dit maken:
[Afbeelding]

Oftewel:
[Afbeelding]

Alleen dan nog bij één van de lampen een derde lamp parallel erbij bedenken.
Mmm, een wissel/wissel schakelaar dus... dan dien ik die nog even aan te schaffen want dit zijn de enige schakelaars die ik heb. Betekent dit dan dat deze schakelaars alleen geschikt zijn om de lamp op dezelfde plek aan en uit te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
@Angermanagement Als ik de afbeelding op de schakelaar mag geloven wel ja...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angermanagement
SMSfreakie schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 18:54:
@Angermanagement Als ik de afbeelding op de schakelaar mag geloven wel ja...
Ok dank iedereen voor de response. Ik ga ermee aan de slag!

PS: Dien ik niet een wissel-wissel schakelaar te hebben en dan nog 2 schakelaars?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OdIpqQWZekV0lfi9j9wG-IILZfo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e1yt3gl6VTS8IYRcL576nubs.png?f=fotoalbum_large

Want bovenstaand lijkt dan de situatie die op mij van toepassing is?

[ Voor 49% gewijzigd door Angermanagement op 24-03-2023 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-10 19:02
Het onderste plaatje van Xander's post aanhouden, je neemt 2 dubbele wissel schakelaars om de lichtpunten afzonderlijk op 2 plaatsen in en uit te kunnen schakelen.

(Om het wat moeilijker te maken, op drie plaatsen kunnen schakelen kan ook; dan komt er een kruisschakelaar tussen in :9 )

Heb je genoeg zwart 1.5mm² schakeldraad?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angermanagement
natural colour schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 19:58:
Het onderste plaatje van Xander's post aanhouden, je neemt 2 dubbele wissel schakelaars om de lichtpunten afzonderlijk op 2 plaatsen in en uit te kunnen schakelen.

(Om het wat moeilijker te maken, op drie plaatsen kunnen schakelen kan ook; dan komt er een kruisschakelaar tussen in :9 )

Heb je genoeg zwart 1.5mm² schakeldraad?
Hi,

Duidelijk, twee van die dingen dus.

Genoeg zwarte draad wordt dus de vraag.... Op dit moment heb ik een bruine en 2 zwarte aan 1 kant (plus aarde en blauw, want komt een stopcontact onder te hangen waarbij bruin wordt doorgelust). Dit heb ik ook aan de andere kant van de ruimte. Alleen ik ben bang dat ik meer draden moet gaan trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-10 15:50
Ja je moet er 5 per schakelaar hebben
Dan hebben beide schakelaars:
1 bruin(p) in 2 zwart uit naar andere schakelaar
2 zwart in van andere schakelaar 1 zwart uit (p)naar lamp

Of bij ene schakelaar:
Bruin op beide (p) contacten en 4zwart uit
Andere schakelaar:
4zwart in en 2 zwart uit (p) naar lampen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
Bij de eerste dubbele wissel komt de bruine fase op beide <L> van de schakelaar, dan heb je 4 zwarte draden tussen de schakelaars; op de laatste dubbele wissel komen op de <L> de lampen-draden, die zijn ook zwart dus 6 zwarte draden op de laatste schakelaar.
Bekijk het onderste van plaatje van Xander post maar eens goed.

(mss dubbel maar ik was ook al bezig met een antwoord)

[ Voor 9% gewijzigd door natural colour op 24-03-2023 20:13 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
een wisselschakeling kan je ook aderbesparend uitvoeren... :+

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angermanagement
natural colour schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 20:12:
Bij de eerste dubbele wissel komt de bruine fase op beide <L> van de schakelaar, dan heb je 4 zwarte draden tussen de schakelaars; op de laatste dubbele wissel komen op de <L> de lampen-draden, die zijn ook zwart dus 6 zwarte draden op de laatste schakelaar.
Bekijk het onderste van plaatje van Xander post maar eens goed.

(mss dubbel maar ik was ook al bezig met een antwoord)
Heb nu nog de kans het goed te doen, dus er zit niets anders op dan die extra draden te trekken dan. Misschien dat ik het stopcontact daar wel weghaal, dan kunnen die draden daar weg en kan ik door die buis de zwarte draden trekken voor alleen de schakelaar.

Edit: Moet dan 1 van de 2 wisselschakelaar 6 draden hebben, of dienen er bij beide wisselschakelaars 6 draden aanwezig te zijn (zwart)?

Edit 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yUSKrL_WORTyw-3ynvroQVYrlFQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YygsLprmARgy5IsxdfaX5wAB.png?f=fotoalbum_large
Bovenstaande is voor mij van toepassing denk ik, want ik heb op "maar" twee plekken een schakelaar nodig (wel 2 verschillende schakelknoppen).

Tweemaal deze dan:
https://www.elektramat.nl...hakelaar-inbouw-503300007

Eens?

[ Voor 33% gewijzigd door Angermanagement op 25-03-2023 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Angermanagement schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 15:00:
[...]

Heb nu nog de kans het goed te doen, dus er zit niets anders op dan die extra draden te trekken dan. Misschien dat ik het stopcontact daar wel weghaal, dan kunnen die draden daar weg en kan ik door die buis de zwarte draden trekken voor alleen de schakelaar.

Edit: Moet dan 1 van de 2 wisselschakelaar 6 draden hebben, of dienen er bij beide wisselschakelaars 6 draden aanwezig te zijn (zwart)?
Bij de eerste dubbele wissel sluit je de bruine (fase) draad aan op beide <L> van die schakelaar, en op de andere schakelaar sluit de twee zwarte lampendraden op de <L> aan.
Het kan zijn dat de aanduiding op de schakelaar anders is; soms is de <L> mijn een pijl: <↓> of met een <P> aangeduid.
De schakelaars verbind dus onderling door met 4 zwarte draden, 2 voor iedere wisselschakelaar, die je niet door elkaar moet halen anders werkt de schakeling niet, bij de tweede schakelaar komen dus zes zwarte draden 8) (dan is het handig dat je naast zwart ook zw/ rd en zw/ wit in 1,5mm² zou hebben).
Als het stopcontact bij de eerste schakelaar zit dan heb je door die buis dus bruin, blauw, geel groen, en 4 zwarte draden zitten, zoveel draden mag eigenlijk niet meer...maar jij kent die regel niet, dus kan het wel ;)

edit: inderdaad juist, en kijk eens naar de meerprijs voor deze schakelaars! altijd zo, en dan nog de dubbele wippers en afdekramen...
Handig met zoveel draden is mss glijmiddel: https://www.elektramat.nl...lglijmiddel-250ml-307013/

[ Voor 8% gewijzigd door natural colour op 25-03-2023 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-10 15:50
Angermanagement schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 15:00:
[...]

Edit 2:
[Afbeelding]
Bovenstaande is voor mij van toepassing denk ik, want ik heb op "maar" twee plekken een schakelaar nodig (wel 2 verschillende schakelknoppen).

Tweemaal deze dan:
https://www.elektramat.nl...hakelaar-inbouw-503300007

Eens?
Of een met bruin+4*zwart en een met 6* zwart
Of beide bruin+5*zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angermanagement
natural colour schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 19:18:
[...]

Bij de eerste dubbele wissel sluit je de bruine (fase) draad aan op beide <L> van die schakelaar, en op de andere schakelaar sluit de twee zwarte lampendraden op de <L> aan.
Het kan zijn dat de aanduiding op de schakelaar anders is; soms is de <L> mijn een pijl: <↓> of met een <P> aangeduid.
De schakelaars verbind dus onderling door met 4 zwarte draden, 2 voor iedere wisselschakelaar, die je niet door elkaar moet halen anders werkt de schakeling niet, bij de tweede schakelaar komen dus zes zwarte draden 8) (dan is het handig dat je naast zwart ook zw/ rd en zw/ wit in 1,5mm² zou hebben).
Als het stopcontact bij de eerste schakelaar zit dan heb je door die buis dus bruin, blauw, geel groen, en 4 zwarte draden zitten, zoveel draden mag eigenlijk niet meer...maar jij kent die regel niet, dus kan het wel ;)

edit: inderdaad juist, en kijk eens naar de meerprijs voor deze schakelaars! altijd zo, en dan nog de dubbele wippers en afdekramen...
Handig met zoveel draden is mss glijmiddel: https://www.elektramat.nl...lglijmiddel-250ml-307013/
IplugNplay schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 19:27:
[...]

Of een met bruin+4*zwart en een met 6* zwart
Of beide bruin+5*zwart
Ok, ik ga het spul bestellen en aan de slag. Alles ligt nog open en ik heb in de verdeeldoos nog ruimte over in de in- en uitgangen. Dus ik ga een extra loze buis aanleggen en daar alle zwarte draden doorheen steken. Dan aan de kant waar ik nog niets heb trek ik de draden voor het stopcontact eruit en hang ik alleen een schakelaar in. Aan de andere kant waar ik al wel OBS+Gips+inbouwdozen heb doe ik dan een tweede buis die ook in die inbouwdoos uitkomt met alleen de zwarte draden. Dat betekent een extra gat boren, maar ik ga door die 16mm buis nooit al die kabels tegelijk krijgen haha (6 zwarte plus bruin/blauw/geen groen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angermanagement
Het is gelukt mensen, alles aangesloten en getest. Heel erg bedankt voor alle hulp 👍!
Pagina: 1