Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiaggioLuciano
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 05-05 00:17
Beste medetweakers,

Ik heb volgend jaar mijn laatste studiejaar voor mijn bachelor computer science and artificial intelligence, en voor mijn project ben ik van plan om een robot(je) te ontwikkelen die aanwijzingen kan scannen en toepassen als reisrichting.

Paar belangrijke punten:
  • Opleiding is vooral gericht op programmeren, dus beperkte kennis van engineering.
  • Ik heb kennis van NLE en computer visie, maar eigenlijk niet hoe ik zoiets "live" kan analyseren.
  • Een module bevat een voorgebouwde Arduino robot, maar ik heb niet echt een voorkeur.
  • Budget: 100-500 euro zou geweldig zijn, maar als er veel functionaliteit is ben ik bereid meer te betalen.
Nou is mijn vraag eigenlijk: wat voor robotsystemen hebben jullie meegewerkt en hoe beviel dat? En hebben jullie wat extra leesvoer of open projecten die ik kan doorspitten?

Bij voorbaat dank,

PS. de reden dat ik niet de robot van mijn module pak, is omdat ik geen garantie heb dat ik die volgende jaar kan krijgen en dat zijn lichtsensor robots. Dus ik moet er zelf eentje halen.

Beste antwoord (via BiaggioLuciano op 30-03-2023 15:41)

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:38

Garyu

WW

Tsja het verschil tussen een microcontroller en een CPU. Ik zou als je niet te dicht bij HW zit eerder voor de Raspberry Pi gaan. Met een Linux distro en ROS heb je ene vrij krachtige omgeving voor allerlei applicaties.

Gaat het om simpele handelingen kan je dat met een Arduino wel regelen maar iets ingewikkelder gaat je er niet zo snel mee lukken.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:38

Garyu

WW

Tsja het verschil tussen een microcontroller en een CPU. Ik zou als je niet te dicht bij HW zit eerder voor de Raspberry Pi gaan. Met een Linux distro en ROS heb je ene vrij krachtige omgeving voor allerlei applicaties.

Gaat het om simpele handelingen kan je dat met een Arduino wel regelen maar iets ingewikkelder gaat je er niet zo snel mee lukken.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:20
als de afmetingen en eventuele accuduur minder van belang zijn, dan een raspberry pi. Daar heb je veel meer mogelijkheden mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tbeunders
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-02 17:58

Tbeunders

It´s something

Ik zou voor een Raspberrry Pi gaan met Ros. zoals @Garyu zegt.
Ik weet niet hoe je de 'aanwijzingen' wil gaan scannen, maar Ros heeft al veel bestaande pakketten waar je gebruik van kan maken. Zoals een pakket voor de Raspberry Pi camera en een paket voor OpenCV.
Hiermee kun je een pipeline opzetten waarmee je de camera beelden kan gaan analyseren in OpenCV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiaggioLuciano
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 05-05 00:17
Dank alle,

Ik denk dat ik maar rond ga zoeken voor een Raspberry Pi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:03
Als ik eerlijk ben, is dit veel te weinig informatie om een goed advies te kunnen geven. Bovendien zijn dit bij lange na niet de enige mogelijkheden, of zou je zelfs een combinatie van de twee kunnen gebruiken.
een robot(je) ontwikkelen die aanwijzingen kan scannen en toepassen als reisrichting.
Wat voor een robot gaat het om? Is het een rondrijdend karretje met een camera, of loopt het op twee benen?
De reden waarom deze vraag belangrijk is, is omdat een karretje rond laten rijden vrijwel geen verwerkingskracht vereist: Maak gebruik van drie wielen in een driehoekvorm, drijf de twee wielen op de benen van de driehoek aan, meer dan vooruit/achteruit/niets doen heb je dan niet nodig wat betreft logica. Maar een instabiele robot (zoals twee poten altijd zijn), maakt het nodig om zeer regelmatig (liefst honderden tot duizenden keren per seconde) de balans en de acceleratie van de constructie te meten en daarop bij te sturen. Kan goed zijn dat een Arduino daarvoor niet meer toereikend is.

Bovendien noem je 'aanwijzingen scannen'. Wat voor een aanwijzingen? Barcodes? Of moet 'ie met een vision-programma de omgeving waarnemen en autonoom beslissingen maken? Een barcode scannen en de instructie volgen die daarin beschreven staat kan een Arduino nog wel. Maar een vision-programma draaien gaat op een Arduino niet lukken, dan zal je echt meer verwerkingskracht nodig moeten hebben.
Een module bevat een voorgebouwde Arduino robot, maar ik heb niet echt een voorkeur.
Welke module gaat dit om?

Al met al ben je onvoldoende specifiek, en om goed advies te kunnen geven zul je meer informatie moeten geven over het project als je gericht advies wilt krijgen daarover.
Nou is mijn vraag eigenlijk: wat voor robotsystemen hebben jullie meegewerkt en hoe beviel dat? En hebben jullie wat extra leesvoer of open projecten die ik kan doorspitten?
ROS, dat hierboven ook al eens genoemd is, is een gebruikelijk Linux-gebaseerd besturingssysteem voor robotica.

Of dit ook daadwerkelijk praktisch is voor jouw toepassing is moeilijk te beoordelen. Wederom: als het om een karretje gaat, is ROS zwaar overdreven en gaat de complexiteit je meer in de weg zitten dan je helpen je doel te bereiken. Tijdens mijn opleiding hebben we een project met een NAO-robot gedaan en daarop kan ROS worden gedraaid, en voor dergelijke toepassingen is dat wel aan te bevelen.

Het is ook mogelijk om een combinatie te gebruiken als je een eenvoudige robot nodig hebt (zoals een karretje) maar wel de verwerkingskracht nodig hebt voor bijvoorbeeld vision. Dan kan je bijvoorbeeld gebruik maken van een ESP32 met een camera die de beelden verwerkt (of relayt naar een andere, krachtigere computer in het netwerk voor verwerking), en dat je dan na verwerking alleen eenvoudige instructies (bijvoorbeeld om te draaien, vooruit/achteruit te rijden, enz) naar een Arduino verstuurd die alleen de aansturing van de robot verzorgt.
Pagina: 1