Glasvezel FTU: losse fibers?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotfather
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Binnenkort wordt KPN glasvezel aangesloten nu ik ben overgestapt vanaf Ziggo.

De FTU in mijn meterkast is opgeleverd met de rest van het nieuwbouwhuis in 2019.
In de KPN installatieinstructie lees ik dat je het "glasvezelkastje" eenvoudig over de FTU schuift.

Vraag: Uit deze FTU steken 3 losse fibers (groen en doorzichtig), zie foto, kan dit kwaad voor een werkende internetaansluiting?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zkRGRvWzBHKjXQOn3HO4VLqZ-lk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M5ROj1ESQXOyJ5cW1CUOpbvA.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Gotfather op 25-03-2023 14:16)

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:19
Gewoon de monteur van je betreffende provider laten komen, die zetten hem door na KPNnetwerk.
kpnnetwerk doet zo ik weet niks rechtstreeks met de klant. loopt altijd via de monteur van je betreffende provider

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23:59
Wow dit is wel een heel karige aansluiting, meestal zit er een dikke oranje or groene mantel omheen zodat je de fibers niet kan breken. Ik zou niet vertrouwen op deze NTU / FTU + bekabeling combinatie.

Deze losse fibers kan je makkelijk kapot breken (als iemand dat al niet heeft gedaan). Er is nul garantie voor een correcte doorbelichting.

Ik zie wel een dikke oranje kabel links onder, maar als de fibers hier uit steken en deze dragen TV / internet signaal dan kunnen ze ook makkelijk ervoor zorgen dat het signaal niet goed doorgegeven wordt.

Mocht van de oranje kabel de internet ader niet uitsteken en direct naar de optische module gaan dan heb je geen reden voor zorgen denk ik, maar ik verwacht niet dat dit hier het geval is.

[ Voor 68% gewijzigd door grasmanek94 op 24-03-2023 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotfather
  • Niet online
De spaghetti wint geen schoonheidsprijs, maar dan toch de detailfoto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tR3jjPxJ6MCBt-PE-1XY4No4lno=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hte8uy8NIzmedK88jen5npx7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WB28JobtrXNQjF8Xt3Ei1bhJUQQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2eA3lQbfdVHpwh4CC5AM38u0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Gotfather op 24-03-2023 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-07 23:33
Nou dat kastje kun je net zo goed met een spijker aan het plafond hangen als over die NTU schuiven, dat gaat even veel effect hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-07 09:54
kan me niet voorstellen dat dit zo is opgeleverd.
is iemand geweest die het kapje eraf heeft gehaald, en de interne vezels heeft gezeten.
zou melding maken, en opnieuw laten monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotfather
  • Niet online
Melding maken: bij KPN of andere organisatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:58
Ze moeten een foto maken, dus dit is 100% niet zo opgeleverd door kpnnl.

Echter kan je geen zaken doen met kpnnl. Kpn of andere provider moet opdracht geven via een monteur op locatie aan kpnnl, want kan dus dat hij zelf ook niks mag.

Kpn = provider
Kpnnl = fiberboer

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
  • Laatst online: 09-07 09:54
melding maken bij je huidige/aankomende provider.
die sturen monteur kpn aan voor herstel grondplaat.

[ Voor 35% gewijzigd door simonj op 24-03-2023 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-07 00:06
Ik zou het gewoon langs de rand afknippen, zie je er niks meer van.

(niet doen hoor :D ..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-07 11:07
Gotfather schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 19:13:
Melding maken: bij KPN of andere organisatie?
Het is een aansluiting van KPN Netwerk, dus daar even melden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• jopoh
Gewoon de monteur van je betreffende provider laten komen, die zetten hem door na KPNnetwerk.
kpnnetwerk doet zo ik weet niks rechtstreeks met de klant. loopt altijd via de monteur van je betreffende provider

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotfather
  • Niet online
KPN monteur heeft de boel aan de praat gekregen. (Dus niet de KPNnetwerkmonteur, die is nooit opgeroepen).

De FTU is opengemaakt, er werd een slordig gewikkelde, te lange glasvezel aangetroffen, deze is ingekort door de monteur in kwestie (maar er hoefde dus geen las gelegd te worden(?))
De doorzichtige sprietjes op de foto die boven de FTU uitstaken waren kennelijk reserve fibers. Alles teruggefrot, extra bezoekje wijkcentrale en de aansluiting werd werkend opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Reserve fibers heb ik nog niet eerder van gehoord maar fijn dat het nu wél werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Laatst online: 17:37
Ligt een beetje wie het aangelegd heeft. Ik heb hier zo'n 12 jaar geleden glasvezel gekregen en destijds ook meerdere vezels binnen gekregen.
Ik weet dat ze destijds DVB-C aanboden waarbij 2 vezels gebruikt werden voor een speciaal kastje dat het glasvezelsignaal deed omzetten naar Coax zodat je de (Ziggo) decoders (zonder smartcard) kon blijven gebruiken.
Daarnaast had je dat een NTU waarop je router aangesloten werd. Je had dus minimaal 3 vezels nodig.
TV is allemaal digitaal geworden en de extra vezels zijn nu niet meer in gebruik. Wellicht dat dit hier ook het geval geweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
deze prefab kabels hebben standaard 2 vezels een Blauwe en Groene vezel.
tm de TY-01 werden deze beide afgelast
TK-01 in hele begin is wellis beide vezels afgelast.
tegenwoordig lassen ze alleen nog maar de Blauw vezel de groene blijft opgerold er in zitten en heeft tot op heden geen functie meer :)

vroeger werd die groene vezel gebruikt om de DVB-C overheen te zetten
Pagina: 1