:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/znDzPi5L7IpEXIunUz3W6bSK.jpg?f=user_large)
Schaduw
Van 2 plekken hebben we wat zachte schaduw maar voor mij idee valt het in de praktijk wel mee.- Boom op de erfgrens van ons die niet hoger komt dan het dak rand van ons. (zie afbeelding rechter onderhoek)
- Op 20 meter afstand is er een pad met bomen aan beide kanten. Ongeveer 21 meter van ons dak af. Dat is in zuidelijke richting. Eventueel kan ik nog een foto sataliet foto plaatsen als dat het duidelijker maakt
Jaarverbruik
4500kwh en we zullen wel wat besparende maatregelen nemen maar met 2 jonge kinderen en misschien in toekomst een elektrische auto of warmtepomp (geen concrete plannen) zal het ook niet meteen heel vele minder wordenHuidige elektriciteitsaansluiting
1 fase aansluitingBudget en doel
Niet echt een budget. 9-11k ongeveer. Doel was misschien wel hele verbruik matchen maar bij nader inzien is dat niet mogelijk zonder naar 3 fase te gaan dus zou het ook ok vinden om een stuk of 13 panelen te plaatsenWie gaat het project uitvoeren
Ik laat het uitvoeren.Bijhouden van data
Ja vooral dat ik op dat moment realtime kan zien wat er wordt opgewekt om daarop in te spelen. Ik hoef niet gedetaileerd te zien wat ik 2 maanden geleden elke 5 min had opgewekt.Reeds verkregen offertes
Bedrijf A
16x JA Solar, JAM72S10-400/MR (1500V)16x SolarEdge Power Optimizer S440
1x SolarEdge SE4000H omvormer
Prijs per WP: €1,26
Opmerking: Voelt als een klein bedrijf en heeft wat gemixte reviews. Opleveren lijkt goed maar als er problemen zijn zijn ze wat lastiger te bereiken. Paneel lijkt ook niet helemaal zwart dus ouderwetse look. Valt voor mij een beetje af
Bedrijf B
20x Elsun GB Premium (300wp)1x SolarEdge SE5K omvormer
Prijs per WP: €2,09
Opmerking: Dit is inclusief meterkast aanpassing zodat we naar 3 fase kunnen. Dit begeleiden ze ook met eigenlijk elektriciens in dienst. Nader inzien zien we hier toch vanaf. Wel hele kleine zonnepanelen.
Bedrijf C
16x eigen merk zonnepanelen 400WP10x Eigen merk optimizer
1x Eigen merk schaduw optimizer
Prijs per WP: €1,44
Opmerking: Zie in de offerte dat ze uit gaan van 3 fase. Mogelijk dat ze dat dus op terug komen als ik hier een correctie op geef.
Bedrijf D
12x Sunpower P6 405 - 410 BLK AC12x Enphase IQ8A
Prijs per WP: €1,79
Opmerking: Maar 12 panelen voor meer moet meterkast worden aangepast
Bedrijf E
11x Jinko N-type 420 WP1x Monofase omvormer 3.6 kW
Prijs per WP: €1,60
Bedrijf F
12x Sunpower 405 WP Full Black P612x Enphase IQ8M
Prijs per WP: 1,93
Regio
FrieslandConcrete vragen die ik heb
Deze vragen komen vooral omdat elke verkoper weer iets anders zegt. Merk dat ze veel informatie geven maar het voelt soms wel half of heel selectief (wat hun product ten goede komt)- Vraag mij af of de 12+ panelen aanbieders wel op een 1 fase kunnen. 1 verkoper gaf aan dat dit wel mag op 1 omvormer mag maar niet met micro omvormers. Andere gaf weer aan dat het wel mocht omdat het Oost West opstelling is en dat dus geen problemen geeft (nooit gelijk stroom opwekken).
- Geven micro omvormers ook meer opbrengst of zit in verschillende systemen niet zoveel verschil? Telefonisch gaf een verkoper aan dat bij Micro omvormers je 9% mag bij tellen bij de WP van een paneel (klinkt als een verkoop truc)
- Moet de installateur aangesloten zijn bij installQ bekend zijn? Zo niet krijg ik dan problemen met verzekering?
- De P type panelen moet ik die al meteen af laten vallen omdat deze meer opbrengst verlies hebben over tijd? En hoe kom ik er achter wat voor type paneel het is?
- Wat moet ik met een Bedrijf C aanbieding. Allemaal lastig te doorgronden wat je nu echt krijgt
- Bedrijf E heeft alleen een omvormer volgens mij niets tegen schaduwvorming? Buitenom midden zomer heb ik denk ik toch wel wat last van de bomen op het zuiden midden op de dag?
- Zijn er verschillen tussen de Enphase IQ8A en Enphase IQ8M? De A schijnt net iets beter te zijn maar de M zou weer wat beter werken met minder zonlicht?