Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Utoka
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:21
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/faczZi4F6Etzivz2v5ak3A7nhGA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/znDzPi5L7IpEXIunUz3W6bSK.jpg?f=user_large

Schaduw
Van 2 plekken hebben we wat zachte schaduw maar voor mij idee valt het in de praktijk wel mee.
  1. Boom op de erfgrens van ons die niet hoger komt dan het dak rand van ons. (zie afbeelding rechter onderhoek)
  2. Op 20 meter afstand is er een pad met bomen aan beide kanten. Ongeveer 21 meter van ons dak af. Dat is in zuidelijke richting. Eventueel kan ik nog een foto sataliet foto plaatsen als dat het duidelijker maakt

Jaarverbruik
4500kwh en we zullen wel wat besparende maatregelen nemen maar met 2 jonge kinderen en misschien in toekomst een elektrische auto of warmtepomp (geen concrete plannen) zal het ook niet meteen heel vele minder worden

Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase aansluiting

Budget en doel
Niet echt een budget. 9-11k ongeveer. Doel was misschien wel hele verbruik matchen maar bij nader inzien is dat niet mogelijk zonder naar 3 fase te gaan dus zou het ook ok vinden om een stuk of 13 panelen te plaatsen

Wie gaat het project uitvoeren
Ik laat het uitvoeren.

Bijhouden van data
Ja vooral dat ik op dat moment realtime kan zien wat er wordt opgewekt om daarop in te spelen. Ik hoef niet gedetaileerd te zien wat ik 2 maanden geleden elke 5 min had opgewekt.

Reeds verkregen offertes

Bedrijf A
16x JA Solar, JAM72S10-400/MR (1500V)
16x SolarEdge Power Optimizer S440
1x SolarEdge SE4000H omvormer

Prijs per WP: €1,26

Opmerking: Voelt als een klein bedrijf en heeft wat gemixte reviews. Opleveren lijkt goed maar als er problemen zijn zijn ze wat lastiger te bereiken. Paneel lijkt ook niet helemaal zwart dus ouderwetse look. Valt voor mij een beetje af

Bedrijf B
20x Elsun GB Premium (300wp)
1x SolarEdge SE5K omvormer
Prijs per WP: €2,09

Opmerking: Dit is inclusief meterkast aanpassing zodat we naar 3 fase kunnen. Dit begeleiden ze ook met eigenlijk elektriciens in dienst. Nader inzien zien we hier toch vanaf. Wel hele kleine zonnepanelen.

Bedrijf C
16x eigen merk zonnepanelen 400WP
10x Eigen merk optimizer
1x Eigen merk schaduw optimizer
Prijs per WP: €1,44

Opmerking: Zie in de offerte dat ze uit gaan van 3 fase. Mogelijk dat ze dat dus op terug komen als ik hier een correctie op geef.

Bedrijf D
12x Sunpower P6 405 - 410 BLK AC
12x Enphase IQ8A
Prijs per WP: €1,79

Opmerking: Maar 12 panelen voor meer moet meterkast worden aangepast

Bedrijf E
11x Jinko N-type 420 WP
1x Monofase omvormer 3.6 kW
Prijs per WP: €1,60

Bedrijf F
12x Sunpower 405 WP Full Black P6
12x Enphase IQ8M
Prijs per WP: 1,93

Regio
Friesland

Concrete vragen die ik heb
Deze vragen komen vooral omdat elke verkoper weer iets anders zegt. Merk dat ze veel informatie geven maar het voelt soms wel half of heel selectief (wat hun product ten goede komt)
  1. Vraag mij af of de 12+ panelen aanbieders wel op een 1 fase kunnen. 1 verkoper gaf aan dat dit wel mag op 1 omvormer mag maar niet met micro omvormers. Andere gaf weer aan dat het wel mocht omdat het Oost West opstelling is en dat dus geen problemen geeft (nooit gelijk stroom opwekken).
  2. Geven micro omvormers ook meer opbrengst of zit in verschillende systemen niet zoveel verschil? Telefonisch gaf een verkoper aan dat bij Micro omvormers je 9% mag bij tellen bij de WP van een paneel (klinkt als een verkoop truc)
  3. Moet de installateur aangesloten zijn bij installQ bekend zijn? Zo niet krijg ik dan problemen met verzekering?
  4. De P type panelen moet ik die al meteen af laten vallen omdat deze meer opbrengst verlies hebben over tijd? En hoe kom ik er achter wat voor type paneel het is?
  5. Wat moet ik met een Bedrijf C aanbieding. Allemaal lastig te doorgronden wat je nu echt krijgt
  6. Bedrijf E heeft alleen een omvormer volgens mij niets tegen schaduwvorming? Buitenom midden zomer heb ik denk ik toch wel wat last van de bomen op het zuiden midden op de dag?
  7. Zijn er verschillen tussen de Enphase IQ8A en Enphase IQ8M? De A schijnt net iets beter te zijn maar de M zou weer wat beter werken met minder zonlicht?

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-11 19:57
Je kan tot 5kw omvormer op je 1 fase aansluiting.
Op die omvormer kan je dan met oost west opstelling bijvoorbeeld 6kwp aansluiten dan is je piek max 4800w.

Maar ik zou die 3 fase vast aanvragen, en groepenkast voorbereiden.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:29
A mag dan niet helemaal de panelen hebben die je wilt, het is wel veruit de beste aanbieding. Overigens zijn het gewoon panelen met een zilver kleurige alu rand en zichtbare witte backsheet. Qua werking niets mis mee maar ziet er wat oubollig uit. Vraag of ze voor dezelfde prijs een full black paneel kunnen leveren.

Hier 12x400Wp op een 3,6kW 1-fase omvormer. Ja, het topt iets af maar dat is op jaarbasis slechts 1%.

• IplugNplay
Uszka schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 23:32:
A mag dan niet helemaal de panelen hebben die je wilt, het is wel veruit de beste aanbieding. Overigens zijn het gewoon panelen met een zilver kleurige alu rand en zichtbare witte backsheet. Qua werking niets mis mee maar ziet er wat oubollig uit. Vraag of ze voor dezelfde prijs een full black paneel kunnen leveren.

Hier 12x400Wp op een 3,6kW 1-fase omvormer. Ja, het topt iets af maar dat is op jaarbasis slechts 1%.
En met oost west 16×400wp kom je op 5.1kw piek, die kan dan iets afgevlakt worden.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:29
IplugNplay schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 23:51:
[...]

En met oost west 16×400wp kom je op 5.1kw piek, die kan dan iets afgevlakt worden.
Een 4kW omvormer met daaraan 2x 3200Wp O/W vlakt 200kWh af per jaar tov een 5kW omvormer. Dat is fors en rond de 4%. Een 6kW omvormer voegt slecht 6kWh toe.

16x 400Wp O/W is nodig om 4500kWh/jaar af te dekken.

• IplugNplay
Uszka schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 00:05:
[...]

Een 4kW omvormer met daaraan 2x 3200Wp O/W vlakt 200kWh af per jaar tov een 5kW omvormer. Dat is fors en rond de 4%. Een 6kW omvormer voegt slecht 6kWh toe.

16x 400Wp O/W is nodig om 4500kWh/jaar af te dekken.
Ik had het ook niet over een 4kw, maar alsnog is een 4kw ook goed te doen. 5kw is prima.

• Utoka
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:21
@IplugNplay Bedankt voor je antwoord. Misschien een beetje een beginners vraag maar als ik nu toch zou beginnen met die zonnepanelen en later pas 3 fase krijg is dat een probleem? 1 Verkoper zei ook dat je een 1 fase en 3 fase omvormer hebt? Dus dat je dan die opnieuw moet aanschaffen? Zoals ik het begrijp is er in elk geval geen probleem om het op deze manier te doen qua verzekering ofzo? Het teveel opgewekte kWh gaat dan eigenlijk verloren. Maar op mindere dagen lijkt het mij dat je er wel weer profeit van hebt om zoveel panelen te hebben
En zou het nog een probleem zijn dat deze partij niet bij installQ is aangesloten of is de complexiteit van een

@Uszka Zeker het beste aanbod en zit er wel over te twijfelen. Contact was fijn maar als ik google reviews zie (3.5 van de 5). Ben mij bewust dat het vaak de mensen waar iets verkeerd gaat die een review schrijven maar de rest zit op minimaal een 4. Maar zeker goed idee om ze nog te vragen naar volledig zwarte panelen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:15
Bedrijf A is zeker een hele nette prijs.
Maar 8+8 wil je gewoon niet op een normale solaredge 3 fase omvormer… dat functioneert matig.

Een 5kW op 1 fase vind ik niet ideaal, maar het kan en het kan ook op 3x25.

De enige 3 fase solaredge waar dit goed op zou werken is de se5k-rwb voor korte strings.

Je zou kunnen kijken hoe snel je een 3 fase aansluiting kunt regelen, maar het is niet glashard nodig.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1