Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Baxbax
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 31-07 10:46
Goedemiddag medetweakers

In juni worden er hier 11 zonnepanelen serie geschakeld geïnstalleerd en via een omvormer aangesloten op mijn 3 fase meterkast. Dit heb ik volledig uitbesteed en ga ik niet naar om hoeven kijken.

Echter liggen er op dit moment al 2 panelen op mijn dak vanuit de nieuwbouw in 2019. Ik vind het sonde om deze te moeten weggooien/verkopen, gezien ik voldoende zonlicht en ruimte op de schuur heb. Daarom wil ik ze zelf op de schuur gaan leggen, mits mogelijk.

De spullen: 2 bestaande panelen (ik geloof 405WP) met micro-omvormers (worden door een dakdekker van ons dak gehaald en indien nodig op onze schuur gelegd).
De groep waarop ik ze wil aansluiten: de woonkamer-, brandmelders-, schuurgroep (groep 1 in mijn meterkast)

Concreet heb ik onderstaande vragen:

1. Is het mogelijk om ze zomaar op bovenstaande bestaande groep aan te sluiten?
2. Wat is er dan voor nodig om ze veilig op een reeds bestaande groep aan te sluiten?
3. En leveren ze dan automatisch terug aan het net?
4 Gaat het geen problemen opleveren met de 11 panelen die in juni geïnstalleerd worden?

Verder heb ik totaal geen kennis van deze zaken. Ik kan wat stopcontacten doorlussen en lassen, verder weinig kaas gegeten van elektra helaas.

Dank alvast voor de input O+

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Officieel moet het op eigen groep.
Of eventueel met onderverdeler.

Minder officieel is iets van 600W omvormer vermogen veilig op een 16A afgezekerde groep.
Dat maakt dan dat er 19A beschikbaar is op die groep (!!) en dat is de reden dat het niet zo hoort.
Ben je bereid de groep netjes onder te verdelen, kost 50-70 euro afhankelijk van of je de onderverdeler zelf in elkaar zet of standaard PV verdeler koopt, dan is dat gewoon de voorkeur.

Aangesloten = leveren aan het net … of je huis als er vraag is.

Nee geen probleem met de 11 nieuwe

Wat is het merk van de omvormers van de 2 panelen?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:24
Schuur in de meterkast op een aparte groep zetten en een PV verdeler in de schuur plaatsen. Schuur en PV op een aparte groep in de PV verdeler.

• Baxbax
Ronald schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 19:13:
Officieel moet het op eigen groep.
Of eventueel met onderverdeler.

Minder officieel is iets van 600W omvormer vermogen veilig op een 16A afgezekerde groep.
Dat maakt dan dat er 19A beschikbaar is op die groep (!!) en dat is de reden dat het niet zo hoort.
Ben je bereid de groep netjes onder te verdelen, kost 50-70 euro afhankelijk van of je de onderverdeler zelf in elkaar zet of standaard PV verdeler koopt, dan is dat gewoon de voorkeur.

Aangesloten = leveren aan het net … of je huis als er vraag is.

Nee geen probleem met de 11 nieuwe

Wat is het merk van de omvormers van de 2 panelen?
De micro omvormers zijn enphase m250 (72 2ln s2 nl)
De panelen zijn van Ja Solar: jam60s02-300

Ik ben zeker bereid de groepen netjes te verdelen. Dus als het advies is om de schuur een eigen groep te geven, wil ik ook dat best doen, ook met een pv verdeler.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Baxbax als je een beetje elektrisch handig bent zet je zijn verdeler simpel zelf in elkaar. Voor inspiratie: “PV verdeler”

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

Gewoon direct aansluiten. Echt overdreven om hier een PV verdeler voor te kopen en aan te sluiten.Twee M250's komen niet over de 500 watt. Een Soladin 600 kan meer leveren met 525 watt en die is gewoon aan te sluiten via een niet geaarde stekker.

Ga na hoeveel je de groep in de schuur belast en bekijk op basis daarvan of een PV verdeler wel nodig is.

• Baxbax
ELD schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 23:24:
Gewoon direct aansluiten. Echt overdreven om hier een PV verdeler voor te kopen en aan te sluiten.Twee M250's komen niet over de 500 watt. Een Soladin 600 kan meer leveren met 525 watt en die is gewoon aan te sluiten via een niet geaarde stekker.

Ga na hoeveel je de groep in de schuur belast en bekijk op basis daarvan of een PV verdeler wel nodig is.
Die wordt niet belast. Af en toe staat er een led lamp aan :)
Mits ik 'm natuurlijk afsplits van de woonkamer groep
Pagina: 1