Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing34
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2024
Hi,

Momenteel heb ik onderstaande componenten in mijn PC:

- Moederbord: MSI Pro B660M-A WIFI DDR4
- RAM: 2x 8GB DDR4 3200 MHz
- CPU: i5-12400
- GPU: AMD Radeon RX 6700 XT
- SSD's: WD_BLACK SN770 NVMe SSD 1TB & PNY XLR8 CS3030 M.2 NVMe 500GB SSD

Ik was aan het kijken naar een RAM upgrade (van 16GB naar 32GB) en keek daarbij of het het waard is om de overstap te maken van DDR4 naar DDR5, en daarmee dus ook mijn moederbord te upgraden.
Ik kan er echter zelf geen goed antwoord op vinden, dus zouden jullie mij wellicht kunnen adviseren of het een upgrade waard is of of ik het beste gewoon bij 2x16GB DDR4 kan blijven?

Onderstaande twee "budget" DDR5 moederbords zag ik bijvoorbeeld:
- ASUS ROG STRIX B760-I GAMING WIFI
- MSI PRO Z690-A WIFI

Indien een upgrade naar DDR5 loont, welk van bovenstaande (of andere) moederbords zouden jullie dan aanraden?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Uhmazing34 op 24-03-2023 17:09)

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:06
Je hebt een recent systeem en je wilt ongeveer ruim €315 uitgeven minimaal om op dezelfde uitontwikkelde socket te komen? Alternatief geef je €75 uit voor een nieuw setje RAM met 32GB en verkoop je je oude om de prijs nog verder te drukken. Prestatie verschil zal wel meetbaar zijn. Maar merkbaar, ik denk het niet. Laat het verschil extreem zijn, zeg 5%. Is dat het geld waard?

Is de CPU ook te traag nu, dan zou ik helemaal op DDR4 blijven als kosten relevant zijn. De winst van sneller geheugen is veel kleiner dan een veel snellere CPU en je zou dan nog minimaal zo'n €500 bovenop de RAM & MoBo upgrade moeten gooien. Terwijl je dus ook dezelfde snellere CPU op je huidige bord kunt prikken...

Als de hoeveelheid geheugen het enige is waar je tegenaan loopt zou ik alleen het RAM vervangen en de rest vast opzij zetten voor een nieuw systeem wat je later kunt bouwen als je echt tegen grenzen aan loopt.

Zie ook het groene opmerkingen vak in: review: Intel 13th Gen Core Raptor Lake - Core i5 13600K, i7 13700K en i9 139...
Of nog concreter: review: DDR5 of toch nog DDR4? Twee generaties werkgeheugen getest

[ Voor 23% gewijzigd door Crahsystor op 24-03-2023 16:58 ]

Addicted to silent computing

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:06
Je hebt een recent systeem en je wilt ongeveer ruim €315 uitgeven minimaal om op dezelfde uitontwikkelde socket te komen? Alternatief geef je €75 uit voor een nieuw setje RAM met 32GB en verkoop je je oude om de prijs nog verder te drukken. Prestatie verschil zal wel meetbaar zijn. Maar merkbaar, ik denk het niet. Laat het verschil extreem zijn, zeg 5%. Is dat het geld waard?

Is de CPU ook te traag nu, dan zou ik helemaal op DDR4 blijven als kosten relevant zijn. De winst van sneller geheugen is veel kleiner dan een veel snellere CPU en je zou dan nog minimaal zo'n €500 bovenop de RAM & MoBo upgrade moeten gooien. Terwijl je dus ook dezelfde snellere CPU op je huidige bord kunt prikken...

Als de hoeveelheid geheugen het enige is waar je tegenaan loopt zou ik alleen het RAM vervangen en de rest vast opzij zetten voor een nieuw systeem wat je later kunt bouwen als je echt tegen grenzen aan loopt.

Zie ook het groene opmerkingen vak in: review: Intel 13th Gen Core Raptor Lake - Core i5 13600K, i7 13700K en i9 139...
Of nog concreter: review: DDR5 of toch nog DDR4? Twee generaties werkgeheugen getest

[ Voor 23% gewijzigd door Crahsystor op 24-03-2023 16:58 ]

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:55
Zinloos want prestatieverschil is nihil als je bij dezelfde cpu blijft.

Willen kiezen tussen een Mini-ITX en ATX bord terwijl je nu een mATX hebt is vreemd. Welke behuizing heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing34
Uszka schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 17:41:
Zinloos want prestatieverschil is nihil als je bij dezelfde cpu blijft.

Willen kiezen tussen een Mini-ITX en ATX bord terwijl je nu een mATX hebt is vreemd. Welke behuizing heb je?
Heeft het wel zin als ik mijn cpu upgrade naar een i5 13600kf? Of loont zich dat ook niet.

Ik heb een Sharkoon TG4 behuizing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:05

Thomg

Aww yiss

Moederbord upgrade is vrij zinloos, de B660 MSI is een competente plank waar je zo een 13600KF in kan stoppen zonder throttle problemen.

Upgraden naar DDR5 is het het niet waard, zeker niet met een 6700XT tenzij je hier een wel erg goede motivatie voor hebt (zie ik atm niet).

Wat voor koeler heb je?
En ja, een 13600K(F) kan een zinnig upgrade zijn als je merkt CPU bottlenecked te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing34
Thomg schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 01:33:
Moederbord upgrade is vrij zinloos, de B660 MSI is een competente plank waar je zo een 13600KF in kan stoppen zonder throttle problemen.

Upgraden naar DDR5 is het het niet waard, zeker niet met een 6700XT tenzij je hier een wel erg goede motivatie voor hebt (zie ik atm niet).

Wat voor koeler heb je?
En ja, een 13600K(F) kan een zinnig upgrade zijn als je merkt CPU bottlenecked te zijn.
Ik heb de standaard fans in gebruik, dus de 4 van de case en stock cooler van de i5-12400.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Niet geschikt voor een 13600KF, dus deze moet je ook meenemen in je plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing34
Thomg schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 01:47:
Niet geschikt voor een 13600KF, dus deze moet je ook meenemen in je plaatje.
Al met al dus niet waard?

Op een ander forum adviseerde iemand me, indien ik per se wil upgraden, om een Ryzen 7600 i.c.m. een B-series board + DDR5 RAM te pakken. Is dit ook een optie of ook niet waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Uhmazing34 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 02:02:
[...]

Al met al dus niet waard?

Op een ander forum adviseerde iemand me, indien ik per se wil upgraden, om een Ryzen 7600 i.c.m. een B-series board + DDR5 RAM te pakken. Is dit ook een optie of ook niet waard?
Even 7600 is meer even sidegrade en piss value als de 7700 iets duurder is. Wat probeer je te bereiken?
Pagina: 1