Opdracht aannemer intrekken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• recca
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 23:54
Hallo,

Wij hebben via e-mail de opdracht voor de verbouwing van de badkamer aan een aannemer gegund. Nu heeft de aannemer op haar beurt het contract opgestuurd waar naar onze mening zoveel vreemde zaken stonden dat wij het contract niet hebben ondertekend en daar met aannemer over in gesprek wilde gaan.

Echter nog voor het gesprek stuurt de aannemer ook al een eerste factuur inzake de opdrachtbevestiging.

Nu liep de communicatie altijd al slecht, maar dit is wel de druppel voor ons om de opdracht in te trekken.

Hebben zij een poot om op te staan?

Het enige wat er is is een bevestiging van de opdracht via mail maar verder geen getekende overeenkomst.

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Toet3r

¿?

Ben geen jurist maar als jullie nog niks getekend hebben lijkt me dat jullie nog nergens aan vast zitten.
Sommige bedrijven vinden dat een offerte alleen al een werkopdracht is maar dat is zeker niet zo. Zijn al genoeg uitspraken van rechter over geweest.

zie ook: https://www.consuwijzer.n...t-dienstverlener-opzeggen

[ Voor 20% gewijzigd door Toet3r op 24-03-2023 15:50 ]

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:55
Volgens mij is hier nog geen sprake van aanbod en aanvaarding geweest.

Ook is de aannemer ook nog niet begonnen met zijn werkzaamheden of heeft hij nog geen voorbereidingen getroffen (als ik het begrijp - dit is wel belangrijk), waardoor de aannemer ook niet hoeft te verwachten dat er al sprake van aanvaarding geweest is zonder handtekening.

Maargoed om echt helemaal zeker te zijn zou je de hele situatie en gang van zaken beter moeten uitschrijven.

Ik zou hem vriendelijk informeren dat je de gunning intrekt en niet meer met hem verder wilt.

[ Voor 11% gewijzigd door Draakje5 op 24-03-2023 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:03
Maar wat stond er dan *exact* WEL in die mail? Doe eens copy & paste van die mail (namen annonimiseren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:56
Je had het contract nog niet gezien op moment van de mail akkoord, dus redelijkerwijs is met die mail geen overeenkomst tot stand gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• recca
vanaalten schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 15:50:
Maar wat stond er dan *exact* WEL in die mail? Doe eens copy & paste van die mail (namen annonimiseren).
Dag XXX

Bij deze akkoord om voor het voorgestelde bedrag van XX.XXX,- incl BTW de badkamer door jullie te laten verbouwen.

Zou je dan de offerte zodanig willen aanpassen en dan horen we graag hoe we een en ander verder in gang kunnen zetten. Onder andere de planning en samenwerking met XX

Daarna volgt enkele dagen geen reactie. Dus reminder gestuurd met de vraag "aub reageren?". Vervolg is "ok bedankt we sturen het contract op".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16:44
recca schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 15:58:
[...]

Dag XXX

Bij deze akkoord om voor het voorgestelde bedrag van XX.XXX,- incl BTW de badkamer door jullie te laten verbouwen.

Zou je dan de offerte zodanig willen aanpassen en dan horen we graag hoe we een en ander verder in gang kunnen zetten. Onder andere de planning en samenwerking met XX

Daarna volgt enkele dagen geen reactie. Dus reminder gestuurd met de vraag "aub reageren?". Vervolg is "ok bedankt we sturen het contract op".
Je bent zo te lezen dus akkoord gegaan met hun prijs. Ik denk dat als ze moeilijk willen je er gewoon aan vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• recca
Alvast bedankt voor de eerste reacties.

Het lijkt mij dat er geen overeenstemming is voor het werk / dat er geen overeenkomst tot stand is gekomen omdat er na onze bevestiging per e-mail door hun een additioneel document is gestuurd (het contract) welke wij niet hebben ondertekend en welke wij ook nergens formeel hebben geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:31
recca schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 16:01:

Het lijkt mij dat er geen overeenstemming is voor het werk / dat er geen overeenkomst tot stand is gekomen omdat er na onze bevestiging per e-mail door hun een additioneel document is gestuurd (het contract) welke wij niet hebben ondertekend en welke wij ook nergens formeel hebben geaccepteerd.
Nu ben ik geen jurist, maar dit is wel een schriftelijk akkoord. Dit gaat heel vaak zo.. Je had geen akkoord moeten geven op voorwaarde van de wijzigingen. Je had beter kunnen zeggen: we willen x, y en z aangepast zien. Zodra dit is aangepast, kunnen wij akkoord gaan.

Dan had je meer om op te staan, nu kan het nog wel eens vervelend worden.. Waarom wil je ineens niet meer door, en eerst wel? Puur communicatie? Vind dat alles bij elkaar niet zo'n heel sterk verhaal maarja, ben dan ook geen jurist :P

[ Voor 6% gewijzigd door ID-College op 24-03-2023 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Reptielenbrein schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 16:01:
[...]

Je bent zo te lezen dus akkoord gegaan met hun prijs. Ik denk dat als ze moeilijk willen je er gewoon aan vast zit.
Maar niet voor de daarna gecommuniceerde AV. Behalve als deze al door @recca te lezen was op de website o.i.d. en hierop nadrukkelijk gewezen is.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:20
Er is geen sprake van aanvaarding van een aanbod als op dat moment niet alle voorwaarden bekend zijn. Komt de aannemer pas na akkoord met aanvullende voorwaarden, dan is er niets geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• recca
ID-College schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 16:09:
[...]

Nu ben ik geen jurist, maar dit is wel een schriftelijk akkoord. Dit gaat heel vaak zo.. Je had geen akkoord moeten geven op voorwaarde van de wijzigingen. Je had beter kunnen zeggen: we willen x, y en z aangepast zien. Zodra dit is aangepast, kunnen wij akkoord gaan.

Dan had je meer om op te staan, nu kan het nog wel eens vervelend worden.. Waarom wil je ineens niet meer door, en eerst wel? Puur communicatie? Vind dat alles bij elkaar niet zo'n heel sterk verhaal maarja, ben dan ook geen jurist :P
Dit zou betekenen dat je als consument nooit meer onder een opdracht uit kan hoe gek de voorwaarden / het contract is wat je daarna krijgt opgestuurd. Dat lijkt me heel sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-07 16:57
recca schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 16:17:
[...]

Dit zou betekenen dat je als consument nooit meer onder een opdracht uit kan hoe gek de voorwaarden / het contract is wat je daarna krijgt opgestuurd. Dat lijkt me heel sterk.
Hoe zie jij het dan voor je? Dat je akkoord kan geven en later gewoon kan zeggen "oh ja subparagraaf 6.2 heb ik nu eens goed bekeken, jammer van die 20k materialen die je gekocht hebt, ik zoek een ander!".

Je had het gewoon nooit op deze manier moeten verwoorden. Je zal zsm met de aannemer in gesprek moeten en daar toch echt wel op wat coulance moeten hopen, anders kan dit wel een vervelend staartje krijgen. Heb je iets van een rechtsbijstandsverzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
recca schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 15:58:
[...]

Dag XXX

Wat is het probleem nu dan met het contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:33
TS is akkoord met de verbouwing onder de gestelde voorwaarden. Namelijk voor xx.xxx incl btw verbouwen. Als de aannemer andere voorwaarden wilt stellen door middel van een contract is TS daar (nog) niet mee akkoord.

Alleen de voorwaarde die bij de offerte verstrekt zijn, zijn akkoord. Dus aannemer moet werk uit offerte uitvoeren. (En ja als dat vaag omschreven staat dan heeft TS pech en kan aannemer veel doen. Geen tegels omschreven? Dan kiest de aannemer gewoon de goedkoopste uit.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:41
Gewoon melden dat werk akkoord is voor bedrag x. Wat niet akkoord is genoemd:...... vanwege reden nooit besproken oid. Zou dus in het gesprek dus hierop aansturen. Dan kijken hoe je er uit kan komen onderling . je staat best sterk hoor , mocht er een zaak van komen

[ Voor 39% gewijzigd door Cybersijp op 24-03-2023 16:35 ]

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 03-07 08:35
The_Admin schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 16:20:
[...]

Hoe zie jij het dan voor je? Dat je akkoord kan geven en later gewoon kan zeggen "oh ja subparagraaf 6.2 heb ik nu eens goed bekeken, jammer van die 20k materialen die je gekocht hebt, ik zoek een ander!".

Je had het gewoon nooit op deze manier moeten verwoorden. Je zal zsm met de aannemer in gesprek moeten en daar toch echt wel op wat coulance moeten hopen, anders kan dit wel een vervelend staartje krijgen. Heb je iets van een rechtsbijstandsverzekering?
Aanbod + de aanvaarding daarvan = overeenkomst.

Als met de bevestiging (of latere aanvulling) van de aannemer wordt afgeweken van de kern het hetgeen is overeengekomen, dan doet dat inderdaad iets met houdbaarheid van de overeenkomst. Idem overigens voor algemene voorwaarden die niet ter hand zijn gesteld. Het enkel van toepassing verklaren is meestal niet voldoende.

Maar zoals altijd, het staat of valt met de feiten. En ik zou zelf altijd zoveel mogelijk uitgewerkt willen hebben om misverstanden zoals deze te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:31
recca schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 16:17:
[...]

Je geeft akkoord op wat er ligt, niet wat er komen gaat. Jij hebt op het huidige contract akkoord gegeven, weliswaar met voorwaarden. Ik vind dat niet handig, want je verliest ook je momentum. Opdracht is immers toch al binnen.
Hoe t juridisch zit? Geen idee, maar ik kan mij voorstellen dat akkoord betekent dat je er aan vast zit. Het moet natuurlijk niet zo kunnen zijn dat Jan en alleman akkoord geeft en zich later bedenkt. Dat zou mooi worden. Wat zijn de tijdlijnen eigenlijk? Een dag? Een week? Maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:46

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Dit is wel een lastige want eigenlijk hadden de voorwaarden met de offerte moeten meekomen en niet met het contract. Nu is het van beide kanten te kort door de bocht (akkoord op een opdracht zonder alle voorwaarden te kennen, en een opdracht beschrijven zonder de voorwaarden te geven).

Dus je bent wel afhankelijk van een stukje goodwill van de aannemer wil je er zo onderuit kunnen en gezien de start lijkt me dat lastig.

Ik zou het nog proberen constructief op te pakken: wat is echt een vereiste wat je anders wilt in die voorwaarden, en is dat redelijk. Beetje geven en nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
TS heeft geen akkoord op een contract gegeven maar op de offerte.
Kun je de offerte geannonimiseerd plaatsen?

VB:
Wanneer is er sprake van ‘aanvaarding’? – Aanvaarding wijkt af van offerte
Soms is het onduidelijk wanneer er sprake is van een aanvaarding van een offerte. Denk bijvoorbeeld aan de situatie waarin een aanvaarding van de andere partij afwijkt van de offerte. Dit is géén aanvaarding in de zin van de wet. Het is de afwijzing van het huidige aanbod en het doen van een nieuw aanbod, dat apart aanvaard moet worden.

Voorbeeld:

Ondernemer: “Wij bieden 1000 kuub grof metselzand aan voor € 50,- per kuub. We kunnen het dan wel pas leveren over vier weken.”

Klant: “Akkoord. De levering zie ik volgende week dinsdag tegemoet.”

In bovenstaand geval heeft de klant het aanbod van de ondernemer afgewezen en is zelf met een nieuw aanbod gekomen. De ondernemer zal hierop nog akkoord moeten geven, wil een overeenkomst tot stand komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
@recca wat zijn de vreemde zaken die je wou bespreken?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 04-07 22:53
Wat zijn die vreemde zaken in het contract eigenlijk?

En die betalingantermijn is toch helemaal niet zo gek. Die beste man wil ook gewoon een klein beetje zekerheid. Anders besteld hij al het materiaal, L en dan krijg je van die mensen die zeggen akkoord te zijn en dan toch zomaar van gedacht veranderen.

Bek hem dan gewoon op, ga in gesprek, ik zie dit en dat in je contract staan, dat vindt ik vreemd. Wil je dit er uit halen? Zo niet dan gaan we dus niet akkoord.

Je kan nu allemaal ramp scenario's bedenken maar wellicht is er niets aan de hand. Of misschien is die aannemer ook in de veronderstelling dat hij aan jou vast zit en heel blij dat jullie ook van hem af willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:51
Dus als ik het goed begrijp:
- TS gaat akkoord maar wil nog aanpassing van offerte.
- Aannemer leest 'ik ben akkoord' en leest verder niet goed.

Eerste fout: je bent akkoord gegaan met een offerte maar bent nog niet akkoord en vraagt om extra aanpassingen. Dat is tegenstrijdig.
Tweede fout: aannemer 'druk druk druk' leest niet goed, denkt "Ah mooi akkoord" en stuurt contract.

Dat laatste is ook gek, want een akkoord op een offerte is een contract. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een extra contract heb getekend.

Ik zou gewoon even bellen, ik ga ervanuit dat de boodschap 'ik ben niet akkoord want offerte moet nog worden aangepast' is niet aangekomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Kalentum op 25-03-2023 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:55
Juridisch kan je akkoord geven op een offerte via mail. Dat is een bindende overeenkomst. In de voorwaarden wordt veelal verwezen naar een levering voorwaarden.

Als na akkoord van de offerte de aannemer nog komt met een “contract”. En je gaat daarmee niet akkoord en aannemer kan/wil pas starten na akkoord/ondertekening van een “contract”. Dan zal deze de offerte dus vervangen.

Als je hiermee niet akkoord gaat, zal de aannemer geen poot hebben om op te staan.

TS kan dus aangeven niet te tekenen dus niet akkoord te gaan met de aanvullende voorwaarden en dus de werkzaamheden laten stoppen.

Ook even je rechtsbijstand in schakelen. Ze hoeven niets te doen maar dan heb je al wel een ingang. Voor het moment de aannemer moeilijk gaat doen.

Ja kan niet zomaar een offerte laten goedkeuren en dan een leverings overeenkomst los opsturen. Dat hoort bijgesloten te zijn in de offerte.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:03
To_Tall schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 10:41:
Juridisch kan je akkoord geven op een offerte via mail. Dat is een bindende overeenkomst. In de voorwaarden wordt veelal verwezen naar een levering voorwaarden.

Als na akkoord van de offerte de aannemer nog komt met een “contract”. En je gaat daarmee niet akkoord en aannemer kan/wil pas starten na akkoord/ondertekening van een “contract”. Dan zal deze de offerte dus vervangen.

Als je hiermee niet akkoord gaat, zal de aannemer geen poot hebben om op te staan.

TS kan dus aangeven niet te tekenen dus niet akkoord te gaan met de aanvullende voorwaarden en dus de werkzaamheden laten stoppen.

Ook even je rechtsbijstand in schakelen. Ze hoeven niets te doen maar dan heb je al wel een ingang. Voor het moment de aannemer moeilijk gaat doen.

Ja kan niet zomaar een offerte laten goedkeuren en dan een leverings overeenkomst los opsturen. Dat hoort bijgesloten te zijn in de offerte.
Dan vraag ik mij af: als je per mail accoord gaat met de offerte, maar daarna niet accoord gaat met het contract - kan je van de aannemer dan niet alsnog eisen dat hij het werk uitvoert?

(nee, ik denk niet dat het verstandig is om uitvoering tegen de zin van de aannemer in te eisen, maar ben wel benieuwd... er is immers een aanbod dat aanvaard is.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• recca
Uiteindelijk nog kunnen spreken met de aannemer en hij gaf aan iets te voorbarig te zijn geweest met het sturen van de factuur en dat enkele zaken in het contract niet goed staan. Dit wordt nu aangepast en dan kunnen we weer verder na ondertekening van het aangepaste contract.

Ook hij was het ermee eens dat we nog geen overeenkomst hadden omdat het contract, wat hij stuurde na akkoord offerte, waarin hij bepaalde voorwaarden had opgenomen voor de uitvoering van de werkzaamheden en betalingen nog niet door beide partijen was getekend.

Topic kan gesloten worden bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:55
vanaalten schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 11:06:
[...]

Dan vraag ik mij af: als je per mail accoord gaat met de offerte, maar daarna niet accoord gaat met het contract - kan je van de aannemer dan niet alsnog eisen dat hij het werk uitvoert?

(nee, ik denk niet dat het verstandig is om uitvoering tegen de zin van de aannemer in te eisen, maar ben wel benieuwd... er is immers een aanbod dat aanvaard is.)
Nope in de offerte moet een verwijzing zijn naar de algemene voorwaarden. Als hij deze aanpast door nog na akkoord offerte een contract op te sturen. Dan is het akkoord van de offerte dus niet compleet. En moet je dus ook akkoord gaan met dat contract.

Zonder beide is er dus geen gunning.

De aannemer heeft dus geen poot om op te staan en voor het contract te tekenen al een factuur op te sturen is een beetje vreemd.

Daarnaast is 10% aanbetaling bij een badkamer wel normaal. Maar de rest zou ik sowieso pas na oplevering betalen of indien overeengekomen bij deel opleveringen.

Ik vraag me dus af wat voor contract het is en wat er in de offerte staat. Zou het dus bij rechtsbijstand neerleggen en laten controleren. Dat kan met een paaldansen wel geregeld zijn.

Stel de offerte is 20k. In het contract staat bv de duur van de plaatsing is maximaal 2 maanden indien na 2 maanden nog werkzaamheden niet af zijn zal tegen een uur tarief van 100 euro per uur doorgewerkt worden.

Dan zou de aannemer kunstmatig de duur werkzaamheden kunnen vertragen. En dan na 2 maanden extra geld binnen harken kortom dat is dan een wurgcontract. Wat ook weer verboden is per wet maar zie maar eens op te lossen ben je een paar jaar verder.

[ Voor 15% gewijzigd door To_Tall op 25-03-2023 12:11 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

recca schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 16:01:

Je hebt gewoon gewoon schriftelijk akkoord gegeven, daarmee is het klaar.
Dat er een contract volgde is niet relevant, dat is alleen afronden van de details, maar je hebt al akkoord gegeven voor de geoffereerde prijs.

Het enige dat je nu kunt doen is aangeven dat je het contract in de huidige vorm niet wil tekenen, en zij kunnen dan aangeven dat ze willen afzien van de opdracht.
Pagina: 1