240v keuken apparatuur op 110/120v stopcontacten aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opoll
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11-04-2023
Beste allen,

Ik ben voornemens om deels op Aruba te gaan wonen. De elektra die daar is is 110/120v.
Aangezien de apparatuur op het eiland erg duur is zou ik graag alle apparaten uit NL willen meenemen.

Voor de keuken, afwasmachine, ijskast, magnetron, koffiezet apparaat en verder wasmachine en droger.

Bestaat er een manier om die zware apparaten geschikt te maken voor de 110/120v aansluitspanning?

Mvg
Rick
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-04 14:23
stepup trafo, maar voor grotere vermogens zijn die niet bepaald klein of licht dan wel goedkoop . Denk dat t slimmer is goed je apparatuur na te kijken of het werkt op 120v en anders wat anders te regelen

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:56

Rmg

De frequentie is ook nog eens 60hz.

Je zou kunnen kijken of Aruba net als USA split-phase heeft, dan kan je in de keuken 240vac laten aanleggen.

Je zit dan alleen nog met dat motoren de 60hz vs 50hz niet grappig vinden, en dat is waarschijnlijk voor al je apparaten wel een ding, behalve je magnetron heeft alles wel een motor of een pomp.

Inverters die van 110v/60hz 240v/50hz maken zijn er vast voor zulke loads, en dan hebben we het nog niet
eens gehad over de efficientie van de inverters. ( 80%-90% beste geval )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:15
Rmg schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 15:35:

Je zou kunnen kijken of Aruba net als USA split-phase heeft, dan kan je in de keuken 240vac laten aanleggen.

Je zit dan alleen nog met dat motoren de 60hz vs 50hz niet grappig vinden, en dat is waarschijnlijk voor al je apparaten wel een ding, behalve je magnetron heeft alles wel een motor of een pomp.

[...]
Eens! Als de spanning tussen de fasen 240V is, is je spanning alvast goed.

Een koelkast of vaatwasser op 60 Hz gebruiken zou ik nog wel aandurven, denk ik. Motortje draait wat sneller met wat minder kracht. Maar misschien gaat het wel goed... Ik zou het bijna gewoon proberen, alleen het is natuurlijk lullig als je er achter komt nadat je je koelkast de wereld over hebt gescheept.

Kan je het niet uitproberen met een klein aggregraatje die op 60 Hz kan draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opoll
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11-04-2023
Dank allemaal voor jullie reacties! Ik ben in gesprek met electricien op t eiland, deze geeft aan dat het mogelijk is maar dat de kosten 300,- eur per nieuwe groep 240 is, geschikt voor 1 apparaat. Ik ga t overwegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Is transport van al deze zware apparaten van NL naar Aruba echt goedkoper dan de meerprijs van de producten daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Inverters die van 110v/60hz 240v/50hz maken zijn er vast voor zulke loads, en dan hebben we het nog niet
Het zou kunnen dat waar waarvan de motoren gestuurd worden er een inverter tussen zit. Dan zou 60Hz waarschijnlijk gewoon kunnen. Als het goed is is of het apparaat op 60Hz aangesloten mag worden in de handleiding terug te vinden.

Klokjes in sommige apparaten vinden het soms minder leuk. Die willen nog wel eens de 50Hz als klokpuls gebruiken. Gevolg is dat de tijd nog sneller gaat.

Omzetten van 60 naar 50Hz zijn kasten voor (GoHZ bijvoorbeeld). Het is dan goedkoper om nieuwe apparatuur te kopen denk ik. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:17

Yucon

*broem*

Hoe gaat dat daar met dingen als kookplaat en oven? Hoeveel ampere zijn die groepen daar, en gebruiken ze daar net zoiets als hier perilex kookgroepen?

Met een snelle google kwam ik regelmatig 110v 10A tegen. Als dat klopt is dat niet bepaald veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:07
Het is vooral berekenen wat iets in NL/BE kost, het vervoeren naar Aruba en dan het omzetten naar 120 volt.

Je zou ook kunnen kijken of je van USA naar Aruba kan doen? Daar heb je ook 120 volt, apparatuur goedkoper en dichterbij voor transport. Scheelt je weer omzetten.

( Aruba zelf is inderdaad prijzig, ps5 = 2000 florin. 2000 florin = 1010 euro )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:51

Het plateautje van de magnetron draait rondjes door een... ;)

@Opoll Je apparatuur gaat ook een keer stuk en dan moet je lokaal wat hebben omdat je anders weken op een nieuwe koelkast moet wachten. Ik zou de prijs slikken en zorgen dat je met het lokale net overweg kan.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1