Vraag

• K1LL3RB33
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-06 22:32
Mijn vraag
Ik start over 2 weken bij een nieuwe werkgever en i.p.v. een telefoon geven zij een maandelijkse vergoeding. Ik zit er aan te denken om mijn huidige telefoon te gaan gebruiken.
Op dit moment gebruik ik privé de contactenlijst van Gmail welke dan met mijn telefoon synchroniseert.
Het wordt alleen vervelend als daar dan voor werk zo'n 300 - 350 contacten bij komen en er in totaal 600+ contacten in komen te staan.

Hoe kan ik mijn werk en privé contacten het beste gescheiden houden?
Werkt het goed om dan met labels te werken? (Bijv. contacten koppelen aan privé of werk label)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Samsung S21FE (dual simkaart is mogelijk)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik ben er van op de hoogte dat de IT afdeling van je bedrijf ervoor kan zorgen dat je een werkprofiel op je telefoon krijgt met daarin de apps voor je werk. Ik had zelf de indruk dat het werkprofiel enkel de privé apps van de werk apps scheidt.

Ik weet alleen niet hoe dat dan precies in zijn werk gaat?
En in hoeverre zijn je contacten tussen werk en privé dan ook gescheiden?
Wat kan je doen als je IT afdeling een werkprofiel niet ondersteunt?

Beste antwoord (via K1LL3RB33 op 04-04-2023 17:02)

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:44
Wat is nu precies je doel?
Wil je je nummer wel of niet zakelijk gebruiken? Wat wil je precies gaan scheiden?

Als je desnoods een extra Gmail account toevoegd sla je daarin je zakelijke contacten op en ben je toch klaar? Ga je weg bij de werkgever dan zet je die stop en is het weg. Daarvoor heb je geen extra apps, root of ingewikkelde dingen nodig.

Alle reacties

Verwijderd

Op een Samsung telefoon kan je zo te zien een 'group' maken, Misschien is dat een idee?

Op een iPhone kun je echt aparte contactlijsten maken maar ik weet niet of dat ook zo makkelijk op een Samsung telefoon kan.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

K1LL3RB33 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:49:
Ik ben er van op de hoogte dat de IT afdeling van je bedrijf ervoor kan zorgen dat je een werkprofiel op je telefoon krijgt met daarin de apps voor je werk.
Ik weet alleen niet hoe dat dan precies in zijn werk gaat?
En in hoeverre zijn je contacten tussen werk en privé dan ook gescheiden?
Wat kan je doen als je IT afdeling een werkprofiel niet ondersteunt?
Ik zou je sowieso absoluut afraden om je werkgever toegang tot je privételefoon te geven, dat wil je gewoon echt niet.

Een werkprofiel instellen kun je zelf ook, maar voor zover ik weet kun je alleen instellen welke apps beschikbaar zijn en niet twee versies van dezelfde apps installeren.

Is het niet een veel beter idee om gewoon de goedkoopste Android telefoon die je kunt vinden (<100 euro) aan te schaffen voor je werk? Dan heb je alles netjes hard gescheiden en als je ergens anders gaat werken knip je de simkaart door en reset je die telefoon.

• Gaitman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:50

Gaitman

The Real One

Samsung Knox gebruiken en alles van je werk daarin zetten geen optie?

• soskes
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:14
Ik gebruik zelf Island. En ik weet dat shelter ook een goede oplossing voor je kan bieden.

Werkt via een werkprofiel dat je zelf aan maakt.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:58
Wat ik doe is voor de werk email gebruik maken van de Outlook app (en Prive de Gmail app). Met daarin alle zakelijke contacten.

Vervolgens in de Samsung meegeleverde contacten app kun je kiezen welke contacten je wilt zien, dus bijvoorbeeld nu heb je daar al keuze uit je Gmail, SIM kaart en Samsung contactenlijst. Je kunt ook precies zien hoeveel contacten daarin staan per lijst.
Dus dan kun je daar vervolgens wel of niet de Outlook app met al zijn contacten aanzetten zodra die data krijgt vanuit je werkgever.
En je kunt in deze app ook je contacten van de ene naar de andere lijst verplaatsen mocht er een keer een verkeerd staan.

Daarnaast heb ik ook Teams op de telefoon staan, als ik collega's wil spreken kan het via Teams, dus hoef ik mijn 06 nummer niet te delen.

Van zowel Teams als outlook heb ik alle meldingen geblokkeerd, dus wordt ik niet lastig gevallen als het mij niet uitkomt.

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
swhnld schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 17:26:
Wat ik doe is voor de werk email gebruik maken van de Outlook app (en Prive de Gmail app). Met daarin alle zakelijke contacten.

Vervolgens in de Samsung meegeleverde contacten app kun je kiezen welke contacten je wilt zien, dus bijvoorbeeld nu heb je daar al keuze uit je Gmail, SIM kaart en Samsung contactenlijst. Je kunt ook precies zien hoeveel contacten daarin staan per lijst.
Dus dan kun je daar vervolgens wel of niet de Outlook app met al zijn contacten aanzetten zodra die data krijgt vanuit je werkgever.
En je kunt in deze app ook je contacten van de ene naar de andere lijst verplaatsen mocht er een keer een verkeerd staan.

Daarnaast heb ik ook Teams op de telefoon staan, als ik collega's wil spreken kan het via Teams, dus hoef ik mijn 06 nummer niet te delen.

Van zowel Teams als outlook heb ik alle meldingen geblokkeerd, dus wordt ik niet lastig gevallen als het mij niet uitkomt.
Bij mij werkt dit bijna. In de contacten app gaat dat goed (werk contacten niet zichtbaar), maar in de telefoon app zijn alle contacten toch zichtbaar.
Ik kan niet vinden hoe je dat uitzet in de dailer app.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

• swhnld
BillSpaarbank schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 17:46:
[...]

Bij mij werkt dit bijna. In de contacten app gaat dat goed (werk contacten niet zichtbaar), maar in de telefoon app zijn alle contacten toch zichtbaar.
Ik kan niet vinden hoe je dat uitzet in de dailer app.
Daar krijg ik ze ook niet er uit, maar ik gebruik altijd de zoek functie wil ik iemand bellen.

overigens kun je in Outlook app ook gewoon de optie contacten synchroniseren helemaal uitzetten op het werk account in de instellingen, dan krijg je ze totaal niet op je telefoon.

• BillSpaarbank
  • Niet online
swhnld schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 17:54:
[...]

Daar krijg ik ze ook niet er uit, maar ik gebruik altijd de zoek functie wil ik iemand bellen.

overigens kun je in Outlook app ook gewoon de optie contacten synchroniseren helemaal uitzetten op het werk account in de instellingen, dan krijg je ze totaal niet op je telefoon.
Ik ben fan van het ouderwetse T9 in de dailer. Dus ik druk bijvoorbeeld op de eerste 3 letters van iemands naam op de nummer toetsen. Stel ik bel "Richard" (7 4 2), dan komen er opeens 6 naar voren, terwijl ik er maar 1 privé "Richard" in mijn contacten heb.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

• superblaag
  • Laatst online: 26-10 17:17

superblaag

Mooi spul hoor!

soskes schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 15:13:
Ik gebruik zelf Island. En ik weet dat shelter ook een goede oplossing voor je kan bieden.

Dit in combinatie met " Multi Sim Selector" is voor mij de perfecte oplossing.
Ik heb verschillende gmail contactlijsten en met de SIM selector kan je zeggen dat als ik iemand uit lijst A bel hij Sim1 moet gebruiken en uit lijst B Sim2.

Jaren gebruikt, maar nu toch weer terug naar 2 toestellen voor werk en privé :)

https://www.henrivandewal.nl | Nikon spullen met ratjetoe.

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Zelf heb ik met Shelter prive en zakelijk gesplitst. Moest er even aan wennen, maar het is een blijvertje.
Werkprofiel uit werkt goed.

• HerZon
  • Niet online
HerZon schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 21:21:
Zelf heb ik met Shelter prive en zakelijk gesplitst. Moest er even aan wennen, maar het is een blijvertje. Het werkprofiel heeft zijn eigen Google account, dus is er geen enkele menging van gegevens.
Werkprofiel uit werkt goed.

• K1LL3RB33
soskes schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 15:13:

Ik denk dat ik dat ook eens ga proberen.
Zeer waarschijnlijk ga ik dan enkel Outlook en Teams voor werk op mijn telefoon zetten.

Zou je kunnen bevestigen dat de gesynchroniseerde werkcontacten vanuit Outlook dan ook niet zichtbaar zijn in je contacten onder je privé profiel?
En klopt het ook dat je notification voor je werkprofiel ook uit kan schakelen evt. tussen bepaalde tijden (natuurlijk kun je de apps zelf ook dempen)?

Ik zie ook dat Island apps cloned maar hoe werkt dat dan?
Installeer je die dan in je privé profiel en clonen naar Island?
Of kun je ook apps installeren enkel in Island?

Heb je Outlook en Teams dan in een werkprofiel staan of maak je geen gebruik van werkprofiel?

[ Voor 4% gewijzigd door K1LL3RB33 op 24-03-2023 23:58 ]

• soskes
K1LL3RB33 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 23:53:
[...]

Ik denk dat ik dat ook eens ga proberen.
Zeer waarschijnlijk ga ik dan enkel Outlook en Teams voor werk op mijn telefoon zetten.

Zou je kunnen bevestigen dat de gesynchroniseerde werkcontacten vanuit Outlook dan ook niet zichtbaar zijn in je contacten onder je privé profiel?
En klopt het ook dat je notification voor je werkprofiel ook uit kan schakelen evt. tussen bepaalde tijden (natuurlijk kun je de apps zelf ook dempen)?

Ik zie ook dat Island apps cloned maar hoe werkt dat dan?
Installeer je die dan in je privé profiel en clonen naar Island?
Of kun je ook apps installeren enkel in Island?

[...]

Heb je Outlook en Teams dan in een werkprofiel staan of maak je geen gebruik van werkprofiel?
De contacten app zal alleen je prive contacten laten zien en de gekloonde contacten app je werk contacten.

Wel kun je via de contacten app in je prive omgeving ook de contacten van werk zoeken.

De werkomgeving schakelt bij mij na 19:00 uur uit en in de weekenden. Ikzelf heb de volgende apps gekloond (origineel is bij mij nodig omdat ik niet met een tweede account in de gekloonde appstore ben ingelogd):

- Outlook
- Whatsapp
- Onedrive
- Camera
- Fotos

Teams staat bij mij in mijn prive app. Dit omdat binnen mijn bedrijf men nog steeds liever mailt dan een teams message stuurt. Don't ask ;)

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10:57
Android Work Profile. Dat is precies hiervoor gemaakt :)

• swhnld
@K1LL3RB33 nee, ik gebruik geen werkprofiel.

• K1LL3RB33
soskes schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 07:56:
[...]Ikzelf heb de volgende apps gekloond (origineel is bij mij nodig omdat ik niet met een tweede account in de gekloonde appstore ben ingelogd):

- Outlook
- Whatsapp
- Onedrive
- Camera
- Fotos
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Wat ik nog niet helemaal begrijp is, installeer je bijv. Outlook dan in je privé omgeving en je kloont die vervolgens naar werkomgeving?
En kun je dan in werkomgeving met een ander account inloggen?
Of werkt het anders?

• soskes
K1LL3RB33 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 09:01:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Wat ik nog niet helemaal begrijp is, installeer je bijv. Outlook dan in je privé omgeving en je kloont die vervolgens naar werkomgeving?
En kun je dan in werkomgeving met een ander account inloggen?
Of werkt het anders?
Correct. Hij kloont als het ware gewoon de installatie. Aanmeldgegevens kun je dus zelf bepalen per omgeving.

• HerZon
  • Niet online
soskes schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 09:43:
[...]

Correct. Hij kloont als het ware gewoon de installatie. Aanmeldgegevens kun je dus zelf bepalen per omgeving.
Simpel gezegd: je hebt een soort van 2 telefoons (omgevingen met eigen playstore ed) in 1 toestel.
Het werkprofiel uit is ook echt uit. Zodra je dat weer 'aanzet' duurt het altijd even voordat daar de berichten weer binnen lopen en het werkt. Net zoals je normaal gesproken je telefoon opstart.
Je kunt er zelfs voor kiezen om privé wel locatie en synchroniseren te gebruiken, terwijl dat in het werkprofiel 'uit' staat.

[ Voor 32% gewijzigd door HerZon op 25-03-2023 10:14 ]

• K1LL3RB33
Klinkt goed. Ik ga dat eens proberen. Als het een succes is, laat ik het ff weten en zal ik antwoord ff markeren.

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Als je de Tweaker oplossing wilt? Ik gebruik Owncloud contacten lijst en synchroniseer deze met DAVx5 op Android. Hierdoor kun je ook twee accounts gescheiden houden in contacten app.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4tdZwsJr4nbuflWmWgAxQlWBZM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3iO2ufVtKkRlp9hc9kHniO7M.jpg?f=fotoalbum_large

Ipv Owncloud, kun je ook Nextcloud, Radicale of Baikal gebruiken.

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

• K1LL3RB33
@soskes Ik probeer Island te installeren maar ik krijg onderstaande melding. Mijn telefoon is niet geroot en ik gebruik ook geen custom roms ofzo. Heb je enig idee hoe het komt dat ik die melding krijg?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LG6C_z8P2mvosso8ja5UnZCKBPU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QwdQ3iX5AHeq2sVF4IxY7DHL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door K1LL3RB33 op 30-03-2023 21:45 ]

• swhnld
K1LL3RB33 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:44:
@soskes Ik probeer Island te installeren maar ik krijg onderstaande melding. Mijn telefoon is niet geroot en ik gebruik ook geen custom roms ofzo. Heb je enig idee hoe het komt dat ik die melding krijg?

[Afbeelding]
Zit er al software van je werkgever op, of heeft dat erop gezeten?

• K1LL3RB33
swhnld schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:10:
[...]

Zit er al software van je werkgever op, of heeft dat erop gezeten?
Nee, telefoon is pas terug gezet naar fabrieksinstellingen.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Zo heb ik het ook. Outlook en teams voor werk en alles gaat via teams. Collega's weten mijn mobiel nummer niet eens en geen meldingen. Kun je ook makkelijk offline gaan buiten werktijd.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• soskes
K1LL3RB33 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 00:26:
[...]

Zou je dan kunnen kijken wat er gebeurt bij het gebruik van shelter.

Misschien dat Island toch iets triggert wat Samsung niet leuk vind?

Ik weet dat Xiaomi en Island ook niet mogelijk / moeilijk mogelijk is, maar dat is om andere redenen dan ik bij Samsung zou verwachten.

• swhnld
K1LL3RB33 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 00:26:
[...]
Is de telefoon nog orgineel op de fabriek rom?
Welk merk telefoon plus versie Android?

En had je de telefoon backup teruggezet na reset of schoon geïnstalleerd?

• K1LL3RB33
Marzman schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 07:04:
[...]

Zo heb ik het ook. Outlook en teams voor werk en alles gaat via teams. Collega's weten mijn mobiel nummer niet eens en geen meldingen. Kun je ook makkelijk offline gaan buiten werktijd.
Dit kan ik idd ook nog proberen.
soskes schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 08:42:
[...]

Zou je dan kunnen kijken wat er gebeurt bij het gebruik van shelter.
Ik krijg Shelter niet gevonden in de Play Store. Vind hem wel online van F-droid. Klopt dat?
swhnld schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:00:
[...]

Is de telefoon nog orgineel op de fabriek rom?
Welk merk telefoon plus versie Android?

En had je de telefoon backup teruggezet na reset of schoon geïnstalleerd?
Ik heb de S21 FE overgenomen hier van iemand op Tweakers. Ik hem gisteren voor de zekerheid ook gevraagd of hij de telefoon niet geroot heeft maar nog niks gehoord.
Toen ik hem heb overgenomen hebben we hem teruggezet naar fabrieksinstellingen. Daarna heb ik mijn oude tel. overgezet naar de S21 FE met Samsung Switch app.

Android versie 13
One UI versie 5.1
Laatste systeem update is van 1 maart 2023
Onder instellingen, dan info telefoon, dan statusgegevens, onder telefoon informatie staat "officieel" (zie onderstaande screenshot).
Volgens deze site is het checken van telefoon informatie onder statusgegevens een eenvoudige manier om te checken of tel. geroot is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uBGFDR8kDJ0RYRQtUkTm4CaOnzQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/42bj4iHMdwSS3YxJicIFazSI.jpg?f=fotoalbum_large

• swhnld
@K1LL3RB33 Samsung had een Knox alarm gegeven bij opstarten als die unlocked was of een custom rom draaide, dus dat zal het probleem niet zijn.

Er kan wel iets meegekomen zijn met Smart Switch van de oude telefoon.
Om dat te testen maak goede backup, reset fabriek instellingen, geen backup terugzetten maar gelijk island proberen. Gaat het dan fout ligt het aan island.

• K1LL3RB33
swhnld schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 21:30:
@K1LL3RB33 Samsung had een Knox alarm gegeven bij opstarten als die unlocked was of een custom rom draaide, dus dat zal het probleem niet zijn.

Er kan wel iets meegekomen zijn met Smart Switch van de oude telefoon.
Om dat te testen maak goede backup, reset fabriek instellingen, geen backup terugzetten maar gelijk island proberen. Gaat het dan fout ligt het aan island.
Wat bedoel je met meegenomen? Want van mijn vorige telefoon ben ik zeker dat hij niet geroot was of een custom rom draaide / heeft gedraaid omdat ik die van nieuw volledig zelf beheerd heb.

• K1LL3RB33
Ik heb toch sterk de indruk dat de vorige eigenaar iets met de telefoon heeft gedaan want als ik veilige map wil activeren dan maakt de telefoon die niet aan en krijg ik onderstaande melding (zonder enige andere melding, foutcode of iets dergelijks).

Ik had veilige map wel op mijn oude tel. geactiveerd. Mogelijk daar iets niet goed van overgenomen door Switch?

Zou het dan wel een goed idee zijn om te resetten en helemaal opnieuw te installeren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LH1g8IiQtSihmboX0QmstvbOEmc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E0tmIfyN8AYT7wg4J0Xyi057.jpg?f=fotoalbum_large

• soskes
K1LL3RB33 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:56:
Ik heb toch sterk de indruk dat de vorige eigenaar iets met de telefoon heeft gedaan want als ik veilige map wil activeren dan maakt de telefoon die niet aan en krijg ik onderstaande melding (zonder enige andere melding, foutcode of iets dergelijks).

Ik had veilige map wel op mijn oude tel. geactiveerd. Mogelijk daar iets niet goed van overgenomen door Switch?

Zou het dan wel een goed idee zijn om te resetten en helemaal opnieuw te installeren?

[Afbeelding]
Dit is naar mijn idee wel aan te raden. Dan kun je namelijk oorzaken uit gaan sluiten.

• swhnld
K1LL3RB33 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:47:
[...]

Wat bedoel je met meegenomen? Want van mijn vorige telefoon ben ik zeker dat hij niet geroot was of een custom rom draaide / heeft gedraaid omdat ik die van nieuw volledig zelf beheerd heb.
Iets van instellingen die nu conflict geven. Reset is dan het beste, en daarna schoon beginnen, dus niet complete backup terugzetten maar alleen die van WhatsApp bijvoorbeeld. In de backup kan immers ook de fout zitten waar je nu last van hebt.

• K1LL3RB33
Ik heb gisteren de verkoper gebeld om te vragen wat de geschiedenis is van de tel. mbt rooten. Hij geeft aan dat hij wel eens geprobeerd heeft om een custom ROM er op te zetten maar tot een "zeker moment" lukte dat niet. Hij is er toen mee gestopt omdat het hem te moeilijk werd. Heeft toen via Odin weer Samsung ROM er op geflasht. Ik heb hem gevraagd wat een "zeker moment" betekent maar hij kon zich niet herinneren tot hoe ver hij in het proces was gekomen. Behalve dat het niet gelukt was.

Ik heb geen ervaring met custom ROMS flashen maar ik vrees dat dit teveel schade heeft aangericht en dat de enige oplossing zou zijn om tel. naar Samsung te sturen en door hun te laten flashen.

Het resetten en opnieuw installeren lijkt me nu zinloos of niet?

Wat denken jullie?

Als opsturen de enige oplossing is dan ga ik eerst nog eens proberen wat Marzman voorstelde. Is misschien een wat minder elegante oplossing maar als die voor me werkt dan hoef ik mijn tel. in ieder geval niet te missen.

Acties:
  • Beste antwoord

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:44
Wat is nu precies je doel?
Wil je je nummer wel of niet zakelijk gebruiken? Wat wil je precies gaan scheiden?

Als je desnoods een extra Gmail account toevoegd sla je daarin je zakelijke contacten op en ben je toch klaar? Ga je weg bij de werkgever dan zet je die stop en is het weg. Daarvoor heb je geen extra apps, root of ingewikkelde dingen nodig.

• K1LL3RB33
jongetje schreef op zondag 2 april 2023 @ 14:26:
Voorlopig heb ik het op deze manier opgelost. Het liefste had ik gehad dat mijn prive contacten gescheiden waren van mijn werk contacten. Het leek er op dat dat met Island of Shelter wel mogelijk was geweest. Maar helaas is de vorige eigenaar van mijn telefoon bezig geweest met rooten waardoor ik geen werkprofiel aan kan maken.

Op dit moment heb ik dus als oplossing gekozen om een tweede Gmail adres aan te maken met daarin mijn werkcontacten. Aan die werkcontacten heb ik labels toegevoegd zodat ik ze in de Samsung contacten app makkelijk kan filteren. Nadeel is wel dat prive en werk contacten in principe door elkaar staan.
Ik gebruik daarnaast Gmail app voor prive mail en Outlook app voor werk mail. Notificaties heb ik dan voor Outlook en Teams uitgeschakeld.

Ik ga het zo eens een poosje proberen om te zien of het bevalt.

Bedankt iedereen voor alle input en tips die jullie me tot dusver hebben gegeven!
Pagina: 1