Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Alternatieve notificatie methodes

Pagina: 1
Acties:

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-11 19:50
Ik ben aan het brainstormen over manieren om "fysiek" notificaties uit te sturen. Met fysiek bedoel ik; geen melding op je smartphone, maar bijvoorbeeld een lamp die even rood knippert.

De use case in mijn geval is dat ik aan het nadenken ben hoe we door het hele huis (kantoor en kinderkamer(s)) kunnen laten weten dat het bijvoorbeeld tijd is om te eten. In de keuken hangt al een zigbee schakelaar die nog wat vrije functies heeft, dus dat wordt de manier om de notificatie te triggeren.

Nu ben ik alleen nog aan het nadenken hoe ik dit qua "notificatie" ga inrichten. Sowieso een push notificatie vanuit de HA app, maar vooral de kinderkamers zit ik nog erg over te denken. Op dit moment zit er nog niks Domotica achtigs in deze kamers, zelfs geen verlichting, dus alles kan nog.

Mogelijkheden die ik zelf al heb overwogen zijn;
  • Slimme lampen aan laten gaan, wellicht op een specifieke kleur
  • Een Google Home mini of ander spraak assistent iets laten omroepen
  • Zigbee buzzer
Ik heb ook nog gedacht om de TV/Playstation achter een smart stekker te plaatsen en dan uit te laten gaan. Deze methode lijkt me zeer effectief, maar het minst gewaardeerd. O-)

Zelf gebruik ik Home Assistant i.c.m. Zigbee en Zwave devices. Maar ik vind het ook leuk om dit onderwerp wat breder te trekken dus ik ben ook zeer benieuwd naar andere ideeën, ervaringen en suggesties!

[ Voor 6% gewijzigd door Slinkos op 24-03-2023 13:31 ]

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

• Chielemans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-11 11:30
een geluid afspelen? bijv stukje muziek of gesproken tekst

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-11 11:50

Barrycade

Through the...

Met Google speakers kan je iets om roepen idd.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Gewoon een ouderwetse handbel gebruiken. Dat zou luid genoeg moeten zijn en werkt altijd.
Je zou zelfs twee verschillende kunnen gebruiken. Eentje voor "direct komen want het eten staat klaar", en een ander voor minder urgente zaken zoals dat er snoep/koek klaar ligt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Er zitten van die dingen in je keel, waaruit geluid komt als er lucht langs komt...

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-11 11:50

Barrycade

Through the...

Misschien woont TS wel in een paleis hè, tis niet zo chique om je bediende te laten blèren dat de kaviaar met bubbels klaar staan in de smokeroom.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Barrycade schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 22:12:
Misschien woont TS wel in een paleis hè, tis niet zo chique om je bediende te laten blèren dat de kaviaar met bubbels klaar staan in de smokeroom.
Je kinderen melden dat het schafftijd is met bellen, knipperende lampen of tetterende speakers is ook niet bepaald sjiek. Het zijn toch geen orderpickers voor Amazon...

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Slinkos
Ja en je hebt ook van die dingen met vingers er aan waarmee je zelf je lampen aan kan doen en gordijnen mee dicht kunt trekken of je verwarming bedienen.

Natuurlijk is het onnodig, maar geld dat niet voor 90% van alle automatiseringen in huis? Het is toch gewoon leuk om te doen en het kan sommige dingen net even makkelijker maken.

Overigens is het ook vaak zo dat er mensen koptelefoons op hebben, dat maakt dat roepen niet altijd werkt en dat is gelijk ook een reden dat iets met licht waarschijnlijk beter werkt dan een geluidje afspelen.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Slinkos schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:28:
Ik heb ook nog gedacht om de TV/Playstation achter een smart stekker te plaatsen en dan uit te laten gaan. Deze methode lijkt me zeer effectief, maar het minst gewaardeerd. O-)
Ondersteunt de tv niet toevallig de mogelijkheid om notificaties te tonen? Op onze tv (LG met webOS) komen via HA notificaties als er aangebeld wordt (inclusief media op pauze), de wasmachine klaar is etc.

Verder krijgen we ook notificaties op onze Windows laptops/desktops via Hass.agent.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-11 23:03
Slinkos schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 10:14:
Ja en je hebt ook van die dingen met vingers er aan waarmee je zelf je lampen aan kan doen en gordijnen mee dicht kunt trekken of je verwarming bedienen.

Natuurlijk is het onnodig, maar geld dat niet voor 90% van alle automatiseringen in huis? Het is toch gewoon leuk om te doen en het kan sommige dingen net even makkelijker maken.

Overigens is het ook vaak zo dat er mensen koptelefoons op hebben, dat maakt dat roepen niet altijd werkt en dat is gelijk ook een reden dat iets met licht waarschijnlijk beter werkt dan een geluidje afspelen.
Kweenie, maar de meeste gezinnen eten op een vaste tijd. Ik mag aannemen dat je kinderen al op een klok de juiste tijd af kunnen lezen. Kwestie van op tijd komen om te eten. Onderdeel van het opvoeden tot een zelfstandig persoon in plaats van een Pavloviaanse conditionering proberen toe te passen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Slinkos
Haha en ik dacht even leuk en luchtig een topic te openen waar mensen hun creatieve ideeën in kwijt kunnen. Ondertussen krijg ik een halve opvoedcursus. Had het kunnen weten.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-11 14:00

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik zou zelf - de opvoedkundige aspecten daargelaten ;) - gaan voor een zigbee kleurenlamp. Lekker makkelijk. Een jaar of wat geleden heb ik ook een ESP8266 projectje gemaakt, met rgb-leds (ws2812b) en buzzer (en licht/temperatuur/vocht sensor). Dat is ook wel aardig: integreert volledig met esphome en kan dus lichteffecten tonen en nokia-style ringtones spelen :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Wij eten erg onregelmatig (ergens tussen 18.00 en 20.00) ivm met wie-wanneer-hoe-laat thuis is (kinderen zijn 14 en 16). Daarbij opgeteld dat we een huis hebben met 2 verdiepingen en dat de kinderen dus op die hoogste zitten en - usually - met een koptelefoon op zitten te gamen herken ik dit 'probleem' dus heel goed. En ik verrek 't ook als een holbewoner onder in de hal te gaan staan balken dat 't eten klaar is, laat staan 2 trappen op-en-af te lopen.

Ik heb 't hele huis vol hangen met Amazon Echo Dot's (maar Google kan 't ook en geheid de rest ook), Een simpele "Alexa, announce dinner is ready" is voldoende; Alexa balkt door het hele huis dat 't eten klaar is en 2 minuten later zit iedereen aan tafel. We leven toch in 2023, niet?

De Dotjes die ik indertijd heb gekocht waren/zijn allemaal Gen 2. Die had je toen voor rond de €35 ofzo. Ik heb inmiddels een paar Gen 3's staan. Alle 8 werken eigenlijk al jaren vlekkeloos (edit: nou ja, op deze na, die hoort slecht :X ).

[ Voor 28% gewijzigd door RobIII op 25-03-2023 14:39 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1