Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis 81
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07-09 00:16
Sinds een paar dagen speelt er iets vreemds met de smartphone van mijn collega. Wanneer zijn smartphone thuis met z'n KPN WiFi modem verbonden is, werken sommige apps gewoon zonder problemen (bijv. Facebook en Marktplaats), terwijl andere apps (bijv. Buienradar, DigiD en ABN-Amro) geen verbinding met het internet krijgen.

Via 4G werkt alles echter prima en ook verbonden met een ander WiFi netwerk (Ziggo) speelt het probleem niet. Het internet op zijn pc thuis (verbonden met een netwerkkabel) werkt gewoon en ook de televisie werkt zonder problemen. Het issue met de smartphone speelt ook met een uitgeschakelde pc en/of televisie.

De smartphone die hij heeft is een Samsung Galaxy A6 en het modem is van KPN. Hij heeft het toestel en het modem al meerdere keren opnieuw opgestart, maar dit verhielp het issue niet. Ook heeft hij het cachegeheugen van de probleem-apps gewist, maar helaas maakt ook dit geen verschil. Ook het helemaal opnieuw installeren van een app lost niets op. Daarnaast heeft hij het toestel zijn WiFi netwerk laten 'vergeten' om daarna zijn smartphone weer opnieuw met het modem te koppelen d.m.v. het wachtwoord. Helaas bracht dit geen gewenst resultaat. Een medewerkster van de KPN helpdesk heeft het modem vanaf afstand gereset. Dit verhielp het probleem niet. Meer hulp kon zij niet bieden.

Het probleem lijkt echt te spelen met het Galaxy A6 toestel i.c.m. het specifieke KPN WiFi modem/netwerk bij hem thuis, ondanks dat het modem gereset is. Het blijft vreemd dat het probleem weer niet opspeelt ingelogd een ander WiFi netwerk. Er is nog niet bij hem thuis getest of het probleem met de specifieke probleem-apps ook speelt met een andere smartphone i.c.m. zijn WiFi netwerk.

Heeft iemand enig idee wat er hier aan de hand kan zijn? Het blijft voor hem, voor mij en voor anderen die er inmiddels om hulp gevraagd is een groot vraagteken. Alvast bedankt voor de reacties!

Update:
- de Samsung klantenservice gaf het advies om het stappenplan "Instellingen》Algemeen beheer》Resetten》Netwerkinstellingen resetten" uit te testen. Dit heeft niet geholpen
- Het toestel is inmiddels ook op een ander KPN WiFi netwerk getest en daar speelt het probleem ook

[ Voor 8% gewijzigd door Nelis 81 op 24-03-2023 15:43 ]

Beste antwoord (via Nelis 81 op 25-03-2023 15:48)

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:11
Gezien de omschrijving zou ik beginnen met het vergelijken van de instellingen van een Wifi netwerk dat wel werkt (Ziggo), en een Wifi netwerk dat niet werkt (KPN).

Stel het Ziggo netwerk is Wifi 4 met WPA 2 (meest gangbaar en al jaren op de markt maar wel wat beveiligingsuitdagingen ondertussen), terwijl het KPN netwerk Wifi 6E is WPA3 (meest cutting edge maar daardoor ook comptabiliteitproblemen). Dan kun je het KPN netwerk veranderen naar Wifi 4 met WPA 2 en opnieuw testen of dat het oplost.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:11
Gezien de omschrijving zou ik beginnen met het vergelijken van de instellingen van een Wifi netwerk dat wel werkt (Ziggo), en een Wifi netwerk dat niet werkt (KPN).

Stel het Ziggo netwerk is Wifi 4 met WPA 2 (meest gangbaar en al jaren op de markt maar wel wat beveiligingsuitdagingen ondertussen), terwijl het KPN netwerk Wifi 6E is WPA3 (meest cutting edge maar daardoor ook comptabiliteitproblemen). Dan kun je het KPN netwerk veranderen naar Wifi 4 met WPA 2 en opnieuw testen of dat het oplost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nelis 81
In de Galaxy A6 zijn de netwerkinstellingen nogmaals gereset en het toestel is opnieuw opgestart.

In de instellingen van het KPN modem is IPv6 voor korte tijd uitgeschakeld (nog extra controle uitgevoerd via IPv6 test), maar daarna ook weer ingeschakeld. Het bleek namelijk dat de WiFi netwerken van andere providers waarop het probleem niet speelde geen IPv6 hadden.

Alle probleem-apps op de Galaxy A6 werkten weer na deze korte handeling.

[ Voor 20% gewijzigd door Nelis 81 op 25-03-2023 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beugeldop
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-08 09:44
Het is een relatief oud topic, maar ik zie zoveel overeenkomsten met mijn eigen situatie dat ik hier toch even op inhaak.

Ik herken het probleem dat sommige apps thuis (soms) niet werken op de WiFi. Ik heb ook een KPN modem. WiFi op dat modem staat uit, ik gebruik aparte accespoints van ubiquity.

Deze setup heeft vele jaren naar tevredenheid gewerkt, tot een tijdje geleden sommige apps niet wilden laden. Het gaat dan bijvoorbeeld om: buienradar, postnl app, F1 tv, videoland. Na uitproberen bleek dat wifi op de telefoon/tablet even kort uit zetten en weer aanzetten het probleem eigenlijk altijd verhelpt. Daarmee wel een goede workaround, maar nog steeds een irritante situatie op zichzelf.

Wanneer het probleem exact is ontstaan weet ik niet precies, ik heb wel sinds enige tijd een nieuwe experiabox (nu een v12). Omdat het probleem al wat langer speelt weet ik niet zeker dat het probleem speelt sinds de komst van deze nieuwe box.

Ik heb zojuist de oplossing met heet kort uitzetten van IPv6 geprobeerd, ik zal monitoren of het probleem daarmee ook verholpen is.

@Nelis 81 heb je enkel even kortstondig in de instellingen van het modem IPv6 uitgezet en daarna weer aan? (ik heb het uitgezet, IPv6 website gecheckt en daarna gelijk weer aan gezet.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis 81
@beugeldop Klopt, heel kort uit en weer aan. Daarna was het probleem niet meer aan de orde. Inmiddels is de Galaxy A6 vervangen door een nieuwe smartphone, maar dat staat los van dit alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaOzzie
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-07 07:08
Is dit een blijvende oplossing gebleken? Ik heb exact hetzelfde probleem, ook met een Android tablet trouwens, maar het uitzetten van ipv6 heeft maar even geholpen 🤨
beugeldop schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 14:30:
Het is een relatief oud topic, maar ik zie zoveel overeenkomsten met mijn eigen situatie dat ik hier toch even op inhaak.

Ik herken het probleem dat sommige apps thuis (soms) niet werken op de WiFi. Ik heb ook een KPN modem. WiFi op dat modem staat uit, ik gebruik aparte accespoints van ubiquity.

Deze setup heeft vele jaren naar tevredenheid gewerkt, tot een tijdje geleden sommige apps niet wilden laden. Het gaat dan bijvoorbeeld om: buienradar, postnl app, F1 tv, videoland. Na uitproberen bleek dat wifi op de telefoon/tablet even kort uit zetten en weer aanzetten het probleem eigenlijk altijd verhelpt. Daarmee wel een goede workaround, maar nog steeds een irritante situatie op zichzelf.

Wanneer het probleem exact is ontstaan weet ik niet precies, ik heb wel sinds enige tijd een nieuwe experiabox (nu een v12). Omdat het probleem al wat langer speelt weet ik niet zeker dat het probleem speelt sinds de komst van deze nieuwe box.

Ik heb zojuist de oplossing met heet kort uitzetten van IPv6 geprobeerd, ik zal monitoren of het probleem daarmee ook verholpen is.

@Nelis 81 heb je enkel even kortstondig in de instellingen van het modem IPv6 uitgezet en daarna weer aan? (ik heb het uitgezet, IPv6 website gecheckt en daarna gelijk weer aan gezet.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bronzjoep
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21-07 09:58
Hier hetzelfde probleem! KPN gebeld en de callcenter medewerker was ondertussen het probleem aan het googelen omdat hij er nog nooit van had gehoord.

Zijn collega's hebben er ook niet eerder over gehoord, ze geven aan dat ze denken dat dit aan de apps zelf ligt. (Lijkt mij onwaarschijnlijk gezien jullie verhalen).

Heb in de wifi instellingen gekeken en naar genoemde oplossingen gekeken maar dit heeft niet geholpen. Nu werkt mijn KPN 5G ook niet meer 🤔.

De KPN app laadt trouwens ook niet op de wifi.

Mocht iemand nog een idee hebben dan hoor ik het graag!

P.s. op de mijn werktelefoon (iphone) werkt alles prima, idem bij mijn vriendin. Ook Iphone.

Ik heb zelf een Samsung Galaxy S24 (probleem had ik ook op mijn eerdere galaxy)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beugeldop
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-08 09:44
DaOzzie schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:52:
Is dit een blijvende oplossing gebleken? Ik heb exact hetzelfde probleem, ook met een Android tablet trouwens, maar het uitzetten van ipv6 heeft maar even geholpen 🤨

[...]
ik heb ipv6 destijds inderdaad uitgezet, en niet meer aangezet omdat ik daarmee wel van dit probleem af was en niet tegen iets nieuws ben aangelopen. Hou wel even in de gaten dat ipv6 misschien automatisch weer aanstaat na een update van je experiabox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inhumanous
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-09 17:01
bronzjoep schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:34:
Hier hetzelfde probleem! KPN gebeld en de callcenter medewerker was ondertussen het probleem aan het googelen omdat hij er nog nooit van had gehoord.

Zijn collega's hebben er ook niet eerder over gehoord, ze geven aan dat ze denken dat dit aan de apps zelf ligt. (Lijkt mij onwaarschijnlijk gezien jullie verhalen).

Heb in de wifi instellingen gekeken en naar genoemde oplossingen gekeken maar dit heeft niet geholpen. Nu werkt mijn KPN 5G ook niet meer 🤔.

De KPN app laadt trouwens ook niet op de wifi.

Mocht iemand nog een idee hebben dan hoor ik het graag!

P.s. op de mijn werktelefoon (iphone) werkt alles prima, idem bij mijn vriendin. Ook Iphone.

Ik heb zelf een Samsung Galaxy S24 (probleem had ik ook op mijn eerdere galaxy)
Mijn zus heeft dit probleem ook een tijdje gehad bij KPN 2 jaar geleden ofzo, zij had een Mesh systeem van Deco, dit systeem ging niet lekker samen met kpn en veroorzaakte een hoop mankementen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bronzjoep
  • Laatst online: 21-07 09:58
Het is inderdaad de Ipv6, heb hem nu uitgezet en de apps werken weer. Apart dat dit niet bekend is bij KPN. Wellicht als ze nu googelen ze deze feed tegenkomen en acties ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
ik heb er nu sinds een half uur ook last van, via xs4all en dus ook KPN. ik wacht het nog even af. erg raar als dit idd aan het gebruik van ipv6 ligt. zal morgen ook eens bellen!

[ Voor 5% gewijzigd door Frieda op 15-01-2025 00:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartenhy
  • Laatst online: 14-02 13:13
Hier zelfde problemen gehad.
KPN modem v12, wifi uit en maak gebruik van Ubiquiti access points (wifi).

Ik heb IPv6 uitgezet op het modem.
Wat moet je doen:
Inloggen op je KPN modem en naar internet settings.
Daar kun je IPv6 uitzetten.

Nu geen problemen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaOzzie
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-07 07:08
Heeft dat uitzetten van ipv6 verder geen negatieve invloed op je internetverbinding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartenhy
  • Laatst online: 14-02 13:13
Nee tot op heden niets van gemerkt . Alles werkt weer prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:24
Bekend probleem bij KPN, niet door het netwerk maar door de software op de KPN Box 12 en sinds een paar maanden ook op de Experia Box V10. Zie ook https://community.kpn.com...-niet-op-de-box-12-617520

Waar KPN zegt dat het "relatief weinig voorkomt" heb ik het nu bij alle bekenden waar KPN levert, ervaren en (helaas) opgelost door IPv6 uit te schakelen. Bij de FRITZ!Box speelt dit probleem niet.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoon65
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-06 19:17

Spoon65

Bastiaan

Oud topic maar voor wie er nog mee zit:
Bij mij is het probleem weg na een netwerk rename en switch van WPA2 naar WPA2-WPA3 in de admin pagina van de kpn router.

Ik kan weer lekker F1TV kijken *O*

Ik moet mijn devolo powerline adapter netwerk nog instellen, misschien dat het dan weer mis gaat. Maar dan kom ik hier wel weer even terug!

Oculus Rift + Thrustmaster TX + T3PA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoon65
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-06 19:17

Spoon65

Bastiaan

Dus....... Het probleem kwam na een dag weer terug, maar daarna met het probleem dat ik ook niet meer kon werken op m'n laptop.

Vervolgens ipv6 uitgeschakeld op de router e alle problemen lijken verdwenen 🤔

Kpn:
Menu --> Internetverbinding --> Tabblad IPv6 --> uitschakelen

[ Voor 7% gewijzigd door Spoon65 op 29-03-2025 10:57 ]

Oculus Rift + Thrustmaster TX + T3PA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis 81
KPN werkt aan een update voor zijn modem Box 12.

Veel klanten ervaren problemen via IPv6 en dat zou komen doordat het modem twee IPv6-adressen per apparaat uitdeelt, waarvan er vervolgens eentje niet werkt.

nieuws: KPN werkt aan update voor Box 12-modem om IPv6-problemen op te lossen
Pagina: 1