Nieuw te bouwen systeem - Feedback gezocht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-10 21:55
Na ruim 4 jaar met mijn 9700K systeem gedaan t hebben sta ik, mede dankzij een financiele meevaller, op het punt een nieuw systeem samen te stellen. Ik ben al weken bezig met het lezen van reviews en het samenstellen van een wenslijst. Regelmatig hebben er wijzigingen plaatsgevonden maar nu ben ik er redelijk uit al zijn er nog steeds een aantal onderdelen die kunnen veranderen.

Ik zou graag willen horen of de keuzes die ik gemaakt heb logisch zijn of dat ik hier en daar de plank mis sla en er betere opties zijn. Ik gebruik mijn PC boven alles vooral om te gamen en wil dus ook de nieuwste spellen op zo hoog mogelijke settings draaien. Ik heb de monitor buiten beschouwing gelaten. Op dit moment heb ik een Samsung Odyssee 27" (240hz) maar wellicht op termijn eens kijken naar een 4k scherm.

Als eerste de huidige wenslijst:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASUS ROG STRIX X670E-E GAMING WIFI€ 539,-€ 539,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 4090 SUPRIM X 24G€ 1.999,90€ 1.999,90
1BehuizingenLian Li PC-O11D XL ROG Certified Zwart€ 199,90€ 199,90
1WaterkoelingASUS ROG Ryuo III 360 ARGB€ 309,90€ 309,90
1VentilatorsLian Li Uni Fan SL-INF 120 RGB Single Pack Zwart, 120mm€ 29,90€ 29,90
2VentilatorsLian Li Uni Fan SL-INF 120 RGB Triple Pack Zwart, 120mm€ 92,90€ 185,80
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR€ 185,96€ 185,96
1Voedingenbe quiet! Dark Power 13 1000W€ 289,69€ 289,69
2Solid state drivesSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 199,-€ 398,-
1OverclockingArctic MX-6 ULTIMATE Performance Thermal Paste 4g + 6pcs MX Cleaner€ 8,49€ 8,49
Totaal€ 4.146,54

Per onderdeel zal ik mijn keuze toelichten of een vraag stellen.

1. Processor
Lijkt me duidelijk. De 7800 X3D is naar verwachting de beste CPU om te gamen. Nog even afwachten of de reviews dit bevestigen. Eventueel is de 7950 X3D een alternatief maar t idee is nu een 7800 X3D en dan eventueel in de toekomst een 8800 X3D of 9800 X3D.

2. Moederbord
Dit vond ik een lastige keuze. Had eerst een Asus Creator X670 bord maar dat is meer voor foto en video editing dus voor mij beter om wat overclocking features te hebben. Een ander Asus bord (bijv. x670 Crosshair Gene) was weer alleen micro ATX dus slechtere koelprestaties. De crosshair extreme vind ik te duur... kan t voor mijzelf niet verantwoorden om 1000 euro neer te leggen voor een mobo.

3. Videokaart
Heb nu een 6800 XT maar die gaat mee met de rest van de pc dus dan is de 4090 wel t beste wat er is op dit moment. Mogelijk switch ik toch nog naar een 7900 XTX.

4. Behuizing
Ik ben al ruim 30 jaar met PC's bezig en vroegah was Lian Li eigenlijk zo onbereikbaar maar nu kom ik op deze kast uit. Kwaliteit, ruimte en ik vind hem er ook gewoon heel mooi uitzien.

5. AiO
Ik twijfel al een tijd over welke AiO ik er in wil hebben. Gebruik al jaren op mijn 9700K een Kraken X62 en die is prima bevallen maar na het lezen van de review hier op tweakers viel de Asus Ryuo op door goede prestaties op 170W (AM4). Dat is de reden dat ik hem er nu ingezet heb. Sta open voor advies.

6. Ventilatoren
Ik heb tot nu toe nooit echt mijn best gedaan voor een goede airflow door fans te plaatsen anders dan wat er bij de behuizing geleverd werd maar vond het nu tijd om in een nieuw systeem een flinke batterij aan goede fans te plaatsen. In de Lian Li kast passen er genoeg dus naast de AiO (3x120mm) had ik bedacht een triple pack voorin, een triple pack onderin en dan nog een single achterin te plaatsen.
Vraag: moet ik ook nog 3 van deze fans op de AiO plaatsen? Idee is ook om alle leds in dezelfde kleur te hebben. Ik weet eigenlijk niet of ik alles op het moederbord aan moet sluiten of op de fancontroller van de behuizing of dat het via de controller gaat die bij zo'n 3-pack meegeleverd wordt. Advies is welkom.

7. RAM geheugen
32GB lijkt me vooralsnog meer dan genoeg. DDR5 zal doorontwikkelen en sneller worden en wie weet upgrade ik dan ooit naar 64GB. Voor nu denk ik dat dit de beste keuze is voor bij de 7800 X3D.

8. Voeding
1000W titanium voeding die erg stil is. Heb veel reviews gelezen maar kom toch altijd weer terug op deze. Mochten er argumenten zijn om deze juist niet te nemen dan hoor ik dat graag.

9. SSD's
Hier twijfel ik tussen de Samsung 990 Pro of de WD SN850X. Ben geen grootverbruiker van data maar 2TB is mss net weer wat weinig dus wil er wel 2x 2TB in hebben. Welke van de 2 is de beste keuze of is er nog een alternatief?

Lang verhaal maar ben benieuwd wat jullie mening is over deze onderdelen en of er nog verbeteringen op te merken zijn. Mijn budget is ruim maar er is een grens tussen duur en TE duur.

Schieten maar!

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neekee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-08 19:41
1. Prima keus

2. Prima. Ik weet niet waarom een M-ATX slechtere koelprestaties zou hebben? Ik heb zelf de X670E Hero voor 550 kunnen kopen bij Amazon warehouse, volgens mij waren er nog een paar die maar een klein beetje duurder waren, allicht het kijken waard. Ik vind het altijd wel prettig om een postcodering te hebben als ik ga overklokken (let wel op dat de 7800x3d niet écht te overklokken is, hooguit wat tweaks).

3. 4090 is de beste kaart, maar oprecht idioot duur. Persoonlijk zou ik voor de 7900 XTX gaan, maar er zijn zeker argumenten voor de 4090 (Daarnaast is de Suprim 4090 oprecht de mooiste kaart die er ooit gemaakt is :p)

4. Dezelfde als ik heb, oprecht een genot om in deze case te bouwen, nog nooit zo makkelijk een PC in elkaar gezet. Als je geen custom waterkoeling wilt inbouwen kan je misschien wel beter voor de reguliere O11D gaan. De XL is echt wel enorm groot voor een "normale" PC, ik wil best een foto maken van mijn huidige PC, zodat je een beeld hebt van ruimte. (ik heb nog geen custom waterkoeling, onderdelen zijn onderweg.)

5. Voor de 7800x3d zou ik niet eens een AiO gaan. ZEKER geen Ryuo voor de bizarre prijs van 309 euro. Arctic Liquid Freezer II 360, Dark Rock Pro 4 of Thermalright Peerless Assasin voor een wat een mindere prijs. Als je puur voor de looks gaat, tja dan is de Ryuo wel aantrekkelijk.

6. Ik zou zelf echt niet zoveel geld aan fans uitgeven, is niet nodig. Je CPU word heet (vanwege de dikke IHS) maar gebruikt niet heel veel stroom. De koelers van de 4090's zijn veeel te groot voor de kaart (is geen slecht ding) waardoor die toch niet heet word. 3 fans aan de zijkant en 1 achterin zou al genoeg zijn, de positieve luchtdruk in je case heeft meer dan genoeg ruimte om via de boven-en onderkant de case te verlaten. Voor de looks ziet een kast vol fans er natuurlijk wel beter uit.

7. 32GB is meer dan genoeg. Ik zou deze kit halen: uitvoering: G.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3238F16GX2-TZ5NR zelfde prijs, maar die heeft gegarandeerd Hynix M-die chips. Die zijn qua overklokken het beste voor Ryzen 7000. Ff een videotje van Buildzoid(Actually Hardcore Overclocking) kijken van 5 minuten lang, zijn settings kopieren en klaar.

8. Kan je niet mis mee gaan. Zeer goede voeding, maar wel erg duur. 80plus titanium zegt overigens maar weinig over de kwaliteit van de voeding. Kijk nooit alleen naar het 80plus label, dit is een grote valstrik.

9. Ik weet dat de Samsung 990 Pro's een groot probleem hadden met enorm snelle degradatie door een firmware fout. Ik weet niet wat de huidige status daarvan is, maar ik zou dat wel even uitzoeken voordat je voor die keus gaat. Of gewoon de WD Black pakken en je daar überhaupt geen zorgen over maken (let wel op dat je die zonder heatsink koopt!!! De heatsink zit aan de schijf gelijmd dus die kan je d'r niet afhalen haha.

Editje: PS. overweeg om je GPU verticaal in je case te zetten met een Lian Li bracket (die heeft speciale brackets met een PCI-E 4.0 riser voor de 011D series, wel opletten dat je die pakt die bij je case hoort), in de 011D wilt dat nog wel is voordelig zijn voor de performance.

[ Voor 9% gewijzigd door Neekee op 24-03-2023 12:55 ]

// EVGA RTX 3090 // AMD R9 7950X3D // 32GB DDR-5 6000MHz || GTX 1070 Ti || i7 9700k || 32GB DDR-4 \\ Crossfire R9 290x \\ i5 6600k \\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
Dank voor je input!
Neekee schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 12:40:

2. Prima. Ik weet niet waarom een M-ATX slechtere koelprestaties zou hebben? Ik heb zelf de X670E Hero voor 550 kunnen kopen bij Amazon warehouse, volgens mij waren er nog een paar die maar een klein beetje duurder waren, allicht het kijken waard. Ik vind het altijd wel prettig om een postcodering te hebben als ik ga overklokken (let wel op dat de 7800x3d niet écht te overklokken is, hooguit wat tweaks).
Ik las in een review dat de m-ATX borden slechter te koelen zijn omdat alles dichter op elkaar gepropt zit. Weet niet hoe je dat merkt in de praktijk. De goedkoopste Hero is nu 669. Da's toch wel 3x zoveel als we normaal voor een bord betaalden. Je hebt gelijk dat de 7800 X3D niet echt te overklokken valt... het is meer dat ik het idee heb dat er op een bord met overklokfeatures goede kwaliteit onderdelen zitten.
4. Dezelfde als ik heb, oprecht een genot om in deze case te bouwen, nog nooit zo makkelijk een PC in elkaar gezet. Als je geen custom waterkoeling wilt inbouwen kan je misschien wel beter voor de reguliere O11D gaan. De XL is echt wel enorm groot voor een "normale" PC, ik wil best een foto maken van mijn huidige PC, zodat je een beeld hebt van ruimte. (ik heb nog geen custom waterkoeling, onderdelen zijn onderweg.)
Ik vind de ruimte wel fijn en heb genoeg plek hier op zolder om een grote kast kwijt te kunnen. Als t niet in de weg zit kan t ook geen kwaad om een grotere kast te hebben.
5. Voor de 7800x3d zou ik niet eens een AiO gaan. ZEKER geen Ryuo voor de bizarre prijs van 309 euro. Arctic Liquid Freezer II 360, Dark Rock Pro 4 of Thermalright Peerless Assasin voor een wat een mindere prijs. Als je puur voor de looks gaat, tja dan is de Ryuo wel aantrekkelijk.
[/quote]
Ook hier geldt dat een beetje overkill geen kwaad kan. Als ik bijvoorbeeld over een jaar oid een 8950 X3D erin wil zetten dan heb ik in ieder geval de capaciteit om die te koelen. Op t geheel zijn dit de kosten niet :)
6. Ik zou zelf echt niet zoveel geld aan fans uitgeven, is niet nodig. Je CPU word heet (vanwege de dikke IHS) maar gebruikt niet heel veel stroom. De koelers van de 4090's zijn veeel te groot voor de kaart (is geen slecht ding) waardoor die toch niet heet word. 3 fans aan de zijkant en 1 achterin zou al genoeg zijn, de positieve luchtdruk in je case heeft meer dan genoeg ruimte om via de boven-en onderkant de case te verlaten. Voor de looks ziet een kast vol fans er natuurlijk wel beter uit.
Hmm wss is het niet echt nodig nee.3 voorin, 3 van de AiO en 1 achterin zou ook al prima zijn. Ook hier geldt wel dat 3 extra fans ook niet de kosten zijn op het geheel. Wat ik nog zou willen weten is of je de fans op de AiO ook t beste kunt vervangen of dat je beter de meegeleverde fans erop kunt laten zitten.
7. 32GB is meer dan genoeg. Ik zou deze kit halen: uitvoering: G.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3238F16GX2-TZ5NR zelfde prijs, maar die heeft gegarandeerd Hynix M-die chips. Die zijn qua overklokken het beste voor Ryzen 7000. Ff een videotje van Buildzoid(Actually Hardcore Overclocking) kijken van 5 minuten lang, zijn settings kopieren en klaar.
Thanks! Verschil tussen die 2 is nauwelijks te zien :)
9. Ik weet dat de Samsung 990 Pro's een groot probleem hadden met enorm snelle degradatie door een firmware fout. Ik weet niet wat de huidige status daarvan is, maar ik zou dat wel even uitzoeken voordat je voor die keus gaat. Of gewoon de WD Black pakken en je daar überhaupt geen zorgen over maken (let wel op dat je die zonder heatsink koopt!!! De heatsink zit aan de schijf gelijmd dus die kan je d'r niet afhalen haha.
Bij de 990's is dat als t goed is opgelost met een firmware upgrade. Ik las wel dat deze snelle drives wel echt koeling kunnen gebruiken. Zitten er m2 heatsinks bij het moederbord eigenlijk?
Editje: PS. overweeg om je GPU verticaal in je case te zetten met een Lian Li bracket (die heeft speciale brackets met een PCI-E 4.0 riser voor de 011D series, wel opletten dat je die pakt die bij je case hoort), in de 011D wilt dat nog wel is voordelig zijn voor de performance.
Ja goeie! Zat ik ook al naar te kijken. Volgens mij zou deze t moeten zijn toch?

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neekee
Ah op die manier, ik geloof dat de "bovenste helft" van een m-atx moederbord dezelfde grootte heeft als een ATX moederbord, dus ik weet nog steeds niet precies hoe en waarom, maar als jij 't zegt geloof ik je :P
Hmm wss is het niet echt nodig nee.3 voorin, 3 van de AiO en 1 achterin zou ook al prima zijn. Ook hier geldt wel dat 3 extra fans ook niet de kosten zijn op het geheel. Wat ik nog zou willen weten is of je de fans op de AiO ook t beste kunt vervangen of dat je beter de meegeleverde fans erop kunt laten zitten.
Hangt er vanaf welke fans er op de AiO zitten. Ik heb geen idee hoe goed ASUS fans zijn tegenover Lian Li fans. Lian Li Uni-fans zijn oke, niet geweldig, niet slecht.
Zitten er m2 heatsinks bij het moederbord eigenlijk?
Zo te zien wel, op dat ding waar "The Game to End All Games" op staat zit een heatsink op de Hero, zou niet weten waarom dat bord dat niet zou hebben en zo te zien zit er een heatpipe daar.

De overige sloten zitten tussen de PCI-E sloten in, meestal zijn die grote dingen van metaal dus dat werkt ook als hitteverspreider.
Volgens mij zou deze t moeten zijn toch?
Yup dat is 'm

// EVGA RTX 3090 // AMD R9 7950X3D // 32GB DDR-5 6000MHz || GTX 1070 Ti || i7 9700k || 32GB DDR-4 \\ Crossfire R9 290x \\ i5 6600k \\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
Neekee schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 13:51:
Ik heb geen idee hoe goed ASUS fans zijn tegenover Lian Li fans. Lian Li Uni-fans zijn oke, niet geweldig, niet slecht.
Heb deze vooral gekozen vanwege de triple pack icm de kast en de rgb controller die erbij zit maar sta open voor andere koelers. Heb niet veel verstand van fans al weet ik dat de Noctua's altijd erg goed zijn. Daar heb je weer geen triple packs van. Ik wil geen kast met kerstverlichting in alle kleuren maar alle fans en RGB in de kast in 1 dezelfde kleur. Zijn de light wings van be quiet beter dan de Lian Li's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neekee
Ik denk van wel, maar ik ben niet heel erg bekend in de wereld van de ventilators. Ik weet toevallig van de Lian Li omdat ik zelf die fans ook aan het overwegen was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
Neekee schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 12:40:
32GB is meer dan genoeg. Ik zou deze kit halen: uitvoering: G.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3238F16GX2-TZ5NR zelfde prijs, maar die heeft gegarandeerd Hynix M-die chips. Die zijn qua overklokken het beste voor Ryzen 7000. Ff een videotje van Buildzoid(Actually Hardcore Overclocking) kijken van 5 minuten lang, zijn settings kopieren en klaar.
Ik zit toch nog een beetje over t geheugen te twijfelen. De set met gegarandeerde M-die chips heeft uit zichzelf slechtere timings dan deze set. True latency is ook slechter. Als je toch op 6000mhz draait is het dan niet beter om deze kit te nemen met betere timings? Of heb je met behulp van die video ook je timings op de andere set strakker kunnen krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neekee
De video van buildzoid die ik gelinkt heb is specifiek om strakkere timings te krijgen, hij zegt zelf dat 'ie nog geen AMD chip of DDR5 set gezien die zijn OC niet kunnen draaien.

Pagina: 1