Beeldscherm bij MacBook

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mloes002
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-02 17:21
Heel lang heb ik een oud scherm gehad naast m’n MacBook Pro (mid 2015). Het werd tijd voor een ander scherm mede ook omdat ik meer thuiswerk maar helaas ook mn ogen slechter worden. Heel veel onderzoek gedaan want ik werk met grafische programma’s (illustrator en indesign) en gebruik prive ook Lightroom. Ook is het plan om dit najaar een nieuwe MacBook Pro aan te schaffen maar dit zit twijfel want eigenlijk voldoet mn huidige MacBook nog prima. Alleen Lightroom krijgt ie wat moeite mee.

Anyway uiteindelijk een 34 inch LG monitor aangeschaft. Een 34WL850. Qua scherpte op de aanbevolen resolutie een prima scherm. En icm m’n Windows laptop (werk) ook prima met lettertype op 125% geschaald.

Maar het probleem is met de MacBook dat de letters van de menubalk etc gewoon te onleesbaar worden. Ik gebruik 3440x1440. Ik merk dat ik ga zitten knijpen. Heb allerlei aanpassingen gedaan om letters en menu’s van programma’s groter te maken maar als je dan de MacBook weer als stand alone gebruikt ziet t er niet uit. Ikaf het huidige scherm nog terugbrengen maar wat dan wel?

Scaling werkt niet echt want of te weinig schermruimte plus het wordt dan blurry. Ik zou het liefst ivm aansluiten een groot scherm willen maar evt 2 losse ivm betaalbaarheid ook goed. Bij duurdere / betere schermen wordt de resolutie kleiner dus volgens mij is dit geen oplossing.

Hoe nu verder ? Welke resolutie en welk beeldscherm wordt het net een slag groter en geeft me ook voldoende workspace? Zeg maar dat je een beetje op die 125% alla Windows uitkomt die is prima leesbaar.

Oh ja en misschien een toevoeging 4 k schijnt onze vdi nog niet te ondersteunen daar werk ik niet heel vaak in maar wel iets om wellicht mee te nemen. (Maar niet bepalend)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Je zit met het nadeel dat de schaling onder macOS alleen goed werkt als de resolutie hoog genoeg is om de “retina” modi te kunnen gebruiken. Anders schaalt het niet mooi en is de tekst te klein of alles wazig omdat je de resolutie moet terugschroeven.

Je komt daarvoor niet onder de 4K in aanmerking, helaas. En dan is het nog de vraag of je Mac die resoluties wel aankan. Over HDMI sowieso niet.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mloes002
Ik ben idd gisteren even naar amac geweest om het een en ander te bekijken en kwam idd uit op dat 4 k schermen het wel minstens moeten worden. Ik ga idd terug met m’n MacBook om te testen of dat idd werkt. We gaan t zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mloes002
En het 5 k scherm van lg bijvoorbeeld is al een ouder model dat moet die toch kunnen aansturen met Thunderbolt 2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:18
LG 34WK95U dan? Deze heeft 163 ppi. Ik gebruik hem zelf ook op een Mac Studio en de letters zijn relatief scherp. Schaalt wat mij betreft ook prima.

Als je echt dezelfde resolutie als op je MacBook wilt, kun je kiezen voor een Apple Studio Display, maar die zijn niet goedkoop. Mocht je 27 inch te klein vinden, dan zit je al snel aan de Pro Display XDR. Die is echt heel duur, vandaar dat ik de LG heb gekozen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Hoe ver zit je van je scherm af? Ik heb een ultrawide met dezelfde resolutie en ongeveer hetzelfde formaat, en die werkt perfect met MacOS. Tekst is nog zeer goed leesbaar zonder te schalen.

Kun je misschien een foto delen van hoe de tekst er op je scherm uitziet (fysiek, dus geen screenshot)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mloes002
Dennisweb schreef op zondag 26 maart 2023 @ 03:07:
LG 34WK95U dan? Deze heeft 163 ppi. Ik gebruik hem zelf ook op een Mac Studio en de letters zijn relatief scherp. Schaalt wat mij betreft ook prima.

Als je echt dezelfde resolutie als op je MacBook wilt, kun je kiezen voor een Apple Studio Display, maar die zijn niet goedkoop. Mocht je 27 inch te klein vinden, dan zit je al snel aan de Pro Display XDR. Die is echt heel duur, vandaar dat ik de LG heb gekozen. :)
Ja deze dan idd is echt de Max qua geld. Maar ik vraag me af of ik geen aansturing probleem krijg hiermee .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mloes002
Oon schreef op zondag 26 maart 2023 @ 03:49:
Hoe ver zit je van je scherm af? Ik heb een ultrawide met dezelfde resolutie en ongeveer hetzelfde formaat, en die werkt perfect met MacOS. Tekst is nog zeer goed leesbaar zonder te schalen.

Kun je misschien een foto delen van hoe de tekst er op je scherm uitziet (fysiek, dus geen screenshot)?
Zal ik straks eens maken. Ik zit op ca 50 cm. Heb de menu’s van Adobe al groter geschaald in de programma’s maar het voelt gewoon als een halve oplossing. Tekst is wel scherp maar gewoon te klein ik wil dus een andere resolutie. Die Mac scherm had ik op 3008 x1692 bekeken. En dat is prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:25
Niet lullig bedoeld maar misschien je ogen even laten testen?
Ik had op een gegeven moment ook wat last met sommige tekst op een scherm en het bleek dat mijn ogen wat achteruit waren gegaan.
Op sommige momenten was mijn bril iets wat ik eerder had moeten doen. Vooral op schermen (computer, telefoon etc) gaf het veel meer rust. Op dat moment ook niet continu nodig wat inmiddels wel het geval is.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mloes002
Hoi ja m’n ogen zijn idd achteruit gegaan juist op de middenstand wordt het door m’n lenzen slechter dus ik ben al aan de bril. Maar op het werk met 2 beeldschermen gaat prima en windows op 125% is ook prima. Dus ik wil daar naar toe. (Dus moet gaan schalen of ander beeldscherm die zich beter laat schalen of ander formaat.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:22
De ca 110 dpi is de sweetspot voor non-retina macs. Dan hoeft de Mac niet te schalen.

Je zit dan op de lettergrootte zoals Apple het bedacht heeft.

Ik zou inderdaad even de sterkte van je ogen laten checken door een opticien.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

mloes002 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 08:56:
Hoi ja m’n ogen zijn idd achteruit gegaan juist op de middenstand wordt het door m’n lenzen slechter dus ik ben al aan de bril. Maar op het werk met 2 beeldschermen gaat prima en windows op 125% is ook prima. Dus ik wil daar naar toe. (Dus moet gaan schalen of ander beeldscherm die zich beter laat schalen of ander formaat.)
Helemaal prima natuurlijk, dan ligt het probleem dus niet zozeer aan de native resolutie maar aan de beperkte schalingsmogelijkheden in MacOS.

Je zou eens kunnen overwegen om bijvoorbeeld een 48" TV te gebruiken, dat zie je ook steeds meer mensen doen. Als je die op 1440p zet dan heb je flinke tekst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mloes002
Dennisweb schreef op zondag 26 maart 2023 @ 03:07:

Op wat voor een resolutie werk je hiermee dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mloes002
Nou vanmiddag bij amac wezen testen:

Een LG 32 un 880 ergo. Die was ok te schalen en werd niet wazig.

Een 27 inch 4K lg27UP850. Was helemaal niks. Werd blurry zodra de tekst leesbaar werd.

En uiteindelijk ook nog de 27 inch studio display eraan gehangen. Daar werd ik erg blij van maar die prijs :(.

Met 27 inch twijfel ik of ik het voldoende vind met alleen 1 scherm. Zeker met de overweging een Mac mini aan te schaffen… met een mini heb ik wel weer 1000 euro budget over dus dan zou de lg equivalent van de Mac Studio in beeld komen. Met een MacBook werd overigens ook afgeraden daar 2 schermen aan te hangen kan wel maar prestaties worden er niet beter op. Je kon ook goed merken dat m’n huidige MacBook Pro ook wel moeite krijgt met de grotere schermen aansturen zeker icm met Lightroom erbij.

Het hierboven genoemde 5 k 34 inch scherm is ook wellicht een mooie maar toch twijfel omdat ik daar in revieuws hier ook aansluit issues lees.

Sowieso ben ik veel issues rondom ultra wide schermen tegen gekomen.

Nou nog maar eens een paar nachten op slapen. Het eerst gekochte scherm gaat wel retour. Die is echt niet voldoende voor wat ik wil. Wel jammer want echt geen slecht scherm maar ik krijg m gewoon niet goed werkend met Apple.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:18
mloes002 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 17:47:
[...]

Op wat voor een resolutie werk je hiermee dan?
De resolutie die ik gebruik is 3316 x 1418. Een zogenaamde geschaalde resolutie. Daardoor heb ik een relatief scherp beeld voor mijn gevoel. En ik heb ook genoeg ruimte om meerdere schermpjes naast elkaar open te zetten. Overigens heb ik ook vaak het gevoel van onscherpte gehad. Ik draag een bril en heb een volledig oogonderzoek in het ziekenhuis laten doen. Er was niets aan de hand. Het was dus echt alleen mijn vorige beeldscherm dat het probleem veroorzaakte. :)

Ik gebruik een Mac Studio in combinatie met dit beeldscherm. Ik heb geen problemen met het scherm ervaren. Het enige wat me te binnenschiet, is dat het beeldscherm niet uit zichzelf uitgaat als de Mac in slaapstand gaat. Daarom zet ik het beeldscherm zelf uit als ik de Mac niet meer gebruik. Heel soms heb ik geen beeld na het ontwaken, maar ik heb het beeldscherm aangesloten op een Razer Thunderbolt 4 dock. Het probleem is nu opgelost. Als het zich wel weer voor zou doen, kan ik gemakkelijk de kabel even lostrekken en weer inpluggen. :)
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/8YYXNLb/Scherm-afbeelding-2023-03-26-om-23-06-21.png

Hotlink: https://i.ibb.co/jJJHbPz/...023-03-26-om-23-06-21.png

[ Voor 63% gewijzigd door Dennisweb op 26-03-2023 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mloes002
hmm nog meer onderzoek gedaan vandaag haha. Heb een mooie aanbieding voor de LG 34WK95U gevonden. En kan uitproberen en weer gratis terugsturen. Alleen moet ik dan wel investeren in een verloopstukje plus nog een verloopstukje om van Thunderbolt 3 naar Thunderbolt 2 te komen. Kortom vraag is even of mn oude mb pro überhaupt een 5k scherm kan aansturen.

Daarnaast mn bureau weer gedraaid zodat ik beter licht en nieuwe lenzen. En nog wat zitten pielen met de instellingen van het huidige scherm en schermindeling, er echt aan een kant voor gaan zitten etc.En daarmee is het wel iets beter geworden. Haalt natuurlijk niet de scherpte van een retina. Maar toch is het geen slecht scherm en met de ui interface veranderingen in adobe worden de menu's alweer een stukje leesbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mloes002
LG 34WK95U is onderweg ben heel benieuwd, en ook of aansturen goed lukt... wordt vervolgd!

Edit: en nog een display to mini display kabel die tot 8 k kan aansturen besteld. Nou nu moet t gaan lukken…

[ Voor 83% gewijzigd door mloes002 op 31-03-2023 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mloes002
Nou hij is binnen en met HDMI al iets beter dan de vorige en zelfs m’n Windows laptop kan 5 k aansturen en daarmee vind ik het een fantastisch beeld (en dan geschaald naar 125%) dus aan het beeld ligt het niet. Nu hopen dat aansturen lukt met het kabeltje dat morgen binnenkomt.

Die resolutie die jij noemt: 3316 x1418 gaf op mijn vorige scherm een kleine verkleining. Is dat bij jou dan ook zo?

Ik vraag me dus af als ik dan ga schalen of je dan nog wel profiteert van het 5 k (4,5 k) gebeuren…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mloes002
Nou de conclusie is duidelijk:
Heb toch een nieuwe MacBook Pro gekocht om te kijken of het daar wel mee werkt en tada perfect. Ook schalen geen enkele issue. En super scherp beeld. Dus de oude MacBook Pro kan dit gewoon niet aansturen. Dus nu maar dubben of de nieuwe MacBook Pro blijft of nog omgeruild wordt voor een Mac mini .
Pagina: 1