Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnekracht
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 27-03-2023
Beste allemaal,

Ik overweeg zonnepanelen aan te schaffen en wil mijn analoge meter graag behouden.

Ik zou graag willen weten wat er gebeurt als ik over een jaar meer stroom terug lever aan het het net dan ik afneem? In het geval van een slimme meter wordt in dat geval door de energieleverancier een lagere terugvergoeding berekend. Maar is dit ook het geval met een analoge meter?

Ik hoor graag jullie ervaringen. Dank bij voorbaat!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Hoe dan ook zal je binnenkort afscheid moeten gaan nemen van je analoge meter als de saldering wordt versoberd/afgeschaft.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-05 14:10
Zonder digitale meter zijn ze volgens mij niet verplicht te je een vergoeding te geven voor de exces stroom die je het net op kwakt. Voordeel is dat volledig salderen al snel voordeliger is als een terugleververgoeding.

2 kanttekeningen:

1. De kans dat je meter komende jaren afgekeurd gaat worden is zo goed als 100%.
2. Je moet wel zeker weten dat je meter terug kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnekracht
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 27-03-2023
Ik ben heel benieuwd naar mensen die hier in de praktijk ervaring mee hebben. Dank voor jullie feedback alvast!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:37
Hier de oude draaischijfmeter en zonnepanelen, nu 2 jaar.
De meter gaat hier netjes in z'n achteruit.
oa greenchoice heeft hier geen problemen mee.
Ik krijg netjes mijn terug geleverde stroom betaald.
Ze hebben dan ook geen idee hoeveel ik precies verbruik, prima toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:33

Rmg

zonnekracht schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:32:
Beste allemaal,

Ik overweeg zonnepanelen aan te schaffen en wil mijn analoge meter graag behouden.

Ik zou graag willen weten wat er gebeurt als ik over een jaar meer stroom terug lever aan het het net dan ik afneem? In het geval van een slimme meter wordt in dat geval door de energieleverancier een lagere terugvergoeding berekend. Maar is dit ook het geval met een analoge meter?

Ik hoor graag jullie ervaringen. Dank bij voorbaat!
Nee, met een draaischijfmeter kunnen ze geen andere teruglevertarief berekenen omdat ie terugdraait.

Maar hoe dan ook een draaischijfmeter is eindig.

Op een gegeven moment verloopt de keuring en gaat ie vervangen worden.

Er is in het verleden ook al eens gepraat over boetes voor weigeraars:
nieuws: Minister wil boete voor zonnepaneelbezitters zonder slimme of digital...

Niet ondenkbaar dat dit weer op tafel gaat komen.

[ Voor 21% gewijzigd door Rmg op 25-03-2023 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:37
In je linkje gelijk in de eerste reacties duidelijk waarom de oude meter nog wel eventjes fijn is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-05 18:11

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als je meter terugdraait heeft het energiebedrijf geen idee hoeveel je in het moment afneemt of teruglevert. Hooguit krijgen ze bij veel opwek aan bij het opmaken van de meterstanden te maken met een negatief jaarverbruik.

Ferrarismeter bij -25 kW vermogen 8) :

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Terugdraaiende Ferrarismeter bij -25KW vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:16
Ik wilde die van mij ook graag houden, tot bleek dat na levering van mijn panelen mijn meter een rem had en niet terugdraaide. Kijk daar ook voor uit.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OpaDus
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-05 22:08
Nou, ik zat met mijn vorige woning bij Greenchoice en heb 20 jaar zonnepanelen (ca 2100 Wp) op mijn dak gehad en met een ouderwetse Ferrarismeter die in zomer terug draaide en vanaf november/december weer op oude stand terug kwam tot in maart weer de maandstanden zachtjes terug liepen. Gemiddeld door de jaren heen rond de +200 en -300 kWh jaarverbruik. Geen probleem voor Greenchoice, negatief jaarverbruik indertijd verrekend met ca. 11 cent.
Ook nu in een nieuw energiezuinig appartement nog steeds een domme digitale E-meter omdat de slimmere E-meter niet leverbaar blijkt.
Pagina: 1