Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:06
Zoals ik al zei, zijn bij mij dinsdag eindelijk 12 zonnepanelen aangelegd, SunPower Maxeon 6 - 415AC BLK + micro omvormer IQ7A. Totale prijs bijna €10.000.
De monteurs zouden tussen 8-10 uur arriveren, en om 10.00 uur kwamen ze langs, zijn uiteindelijk ruim na 18.00 uur pas vertrokken. De hele installatie is me toch behoorlijk redelijk tegen gevallen, met dingen waar ik graag van te voren van op de hoogte zou zijn gebracht om alvast over na te denken.

Allereerst zijn er heel veel mensen tegelijk aan het werk geweest (volgens mij waren er uiteindelijk 2 teams aanwezig), met daarbij ook een redelijk aantal niet-Nederlands sprekende mensen. Om sommige dingen af te spreken, is dit uiteraard niet heel handig. Van GasLicht had ik bijv. advies gekregen om 3 panelen op de dakkapel te leggen, terwijl de niet-Nederlands sprekende installateurs mij juist aangaven dat het beter was om deze daar niet neer te leggen ivm schade bij teveel water. Inkom ze beter onder m’n dakkapel leggen (met mogelijk een lagere opbrengst vanwege de schaduw). Ik moest ter plekke dit maar even bedenken. Heb uiteindelijk de oorspronkelijke offerte plaatsing aangehouden, maar vond het vervelend dat ik ter plekke geconfronteerd werd om een beslissing te nemen, terwijl er dan ook nog een taal barrière was. Ik hoop alleen niet dat er nu schade kan ontstaan zoals zij aangeven.

Daarna moest er ineens door mij een route worden bedacht voor de kabel. Op internet las ik dat bij 4-12 panelen de hele set via de wasmachineaansluiting zou kunnen werken. De installateur, die aanwezig was, mocht dit uiteindelijk niet doen (na een telefoontje met zijn baas?). Dus ter plekke moesten we maar even iets “verzinnen”. Ik voelde me aardig voor het blok gezet. Aangezien wij een uitbouw hebben, waar geen kruipruimte onder zit, kon de kabel niet langs de achterzijde van het huis naar beneden en is uiteindelijk door hen maar een keuze gemaakt, namelijk aan de voorzijde langs de regenpijp naar beneden en dan via de kruipruimte naar binnen. De kruipruimte was tot vorige week ook nog gevuld met een laag grondwater (dat staat hier momenteel hoog). Gelukkig was het nu wel behoorlijk droog, maar zo’n kabel door mijn kruipruimte, hangend in het water vind ik toch redelijk een onprettig idee. Zou volgens de installateur niet aan de fundering van mijn huis worden vastgemaakt en ligt dus los in de kruipruimte. Maar er was geen enkele andere oplossing om die kabel 2 verdiepingen naar beneden te krijgen.
Daarnaast gaat deze over de dakgoot heen, wat er in mijn ogen echt niet uit ziet, beetje erg amateuristisch...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9AHxN9hW0xNtqb0iZ-tsI8hdbF4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dwsuyMw5cCZOPbnIkx4hhs9Y.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb vandaag eens goed om me heen gekeken, en zie deze “oplossing” echt werkelijk bij helemaal niemand.. ik zou graag zien dat dit toch op een betere en professionelere manier wordt opgelost. hij gewoon vast met wat tieraps, in een pvc buis, aan de regenpijp. Dat kan toch wel anders lijkt me? Of ben ik nou zou dom?

De installateurs vroegen aan mij of ze mijn uitschuif-ladder konden gebruiken. Die van hen was kapot gegaan bij de vorige klus. Na een tijdje zag ik ze mijn ladder uit elkaar halen, omdat ze maar één deel nodig hadden. Dit lukte niet goed en de ladder is toen aardig verbouwd. Uiteindelijk toen ze weg gingen (na 18.00 uur) lag mijn ladder, weer deels in elkaar, in de tuin. Helaas kan ik hem nu niet meer in elkaar schuiven zonder lomp gedrag, hij lijkt toch wat beschadigd te zijn nu..

Tijdens de installatie zijn er twee dakpannen kapot gegaan, die ik uiteraard op voorraad had liggen. Deze zijn dus door hen vervangen. Echter is er ook een nokpan beschadigd. Ik werd voor het blok gezet om even snel een nokpan te regelen. Sorry hoor, maar die heeft werkelijk niemand even liggen. Mij werd toen verteld dat ze de boel open moesten laten omdat zij ook geen oplossing hadden. En andere jongen die op het dak werkte is wel de hele buurt door gegaan (naar eigen zeggen) om overal te vragen of iemand een nokpan had). Uiteindelijk hebben ze een skelterhoes van mij gebruikt om hem tijdelijk dicht te maken. Maar of het nu water dicht is betwijfel ik erg. Ze gaven aan woensdag een nokpan te zoeken, maar tot op heden heb ik niks van hen gehoord.. het dak ligt dus nog open en is op een provisorische manier nu dicht gemaakt. Daarnaast zie ik dat de dakpannen die los zijn gehaald niet allemaal netjes recht zijn terug gelegd. Dit ga ik echt niet zelf doen, en ik hoop maar dat ik nu geen lekkage krijg door het natte weer.

De totale offerte is bijna €10.000,- Ik er maar even vanuit dat de panelen etc van goede kwaliteit is, maar die installatie zelf vind ik echt teleurstellend. Ik had meer verwacht van GasLicht, na de contacten die ik had in het voorstadium. De mannen die het geïnstalleerd hebben zullen vast hun best gedaan hebben. Maar ik vind het al met al vrij amateuristisch overkomen.

De omvormer beneden in de meterkast kon ook nog eens niet connectie krijgen met mijn internet. Waarschijnlijk omdat de hele dag mijn stroom eraf geweest is door de werkzaamheden. Ik denk dat er iets gereset is in mijn verbinding, waardoor mijn internet het niet meer deed toen de stroom er weer op ging. Terwijl die mannen met z’n allen wachtten op mij om de internetverbinding weer snel aan de praat te krijgen (rond 18.00 uur), moest ik dat dus even snel oplossen. Uiteindelijk gaven zij aan dat de omvormer wel connectie had met de zonnepanelen en heb ik uiteraard getekend voor de installatie. Maar of echt alles goed werkt en veilig is aangesloten zoals het hoort weet ik echt niet. En of ik nu stroom opwek en kan inzien straks via de app weet ik ook niet.

Kortom, ik heb nu dus niet echt een fijn gevoel over gehouden aan onze opdracht die door jullie is uitgevoerd. Het is een flink bedrag en dan mag ik ook echt meer verwachten dan geleverd is denk ik. De mensen die aanspreekpunten waren, waren echt wel vriendelijk en netjes richting mij, maar ik ben ontzettend vaak voor een vraagstuk gezet waar ik gewoon geen verstand van heb. Ik mag verwachten dat partijen als GasLicht zelf de mooiste en beste oplossingen hebben voor elke situatie.

Zo'n grote post verdient wel eigen topic => afgesplitst van Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 24-03-2023 11:11 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Goofyduck384 Je kritiek punten lijken mij terecht. (edit: Ik zou eisen dat de omvormer alsnog op zolder op een pv-verdeler op de wasmachinegroep komt. 10 stuk 360W zouden ze wel hebben gedaan, nu zou de kabel voor 12x met 20A moeten worden afgezekerd. Kan alsnog met een wasmachinegroep.) En alles gerepareerd. Als ze niet weten hoe dat werkt zijn het echte "professionals", alleen hun eigen kunstje kennen ze. Heb je al betaald?

[ Voor 20% gewijzigd door onetime op 24-03-2023 09:25 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Davitamontje
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13-12-2023
Goofyduck384 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:02:
Zoals ik al zei, zijn bij mij dinsdag eindelijk 12 zonnepanelen aangelegd, SunPower Maxeon 6 - 415AC BLK + micro omvormer IQ7A. Totale prijs bijna €10.000.
De monteurs zouden tussen 8-10 uur arriveren, en om 10.00 uur kwamen ze langs, zijn uiteindelijk ruim na 18.00 uur pas vertrokken. De hele installatie is me toch behoorlijk redelijk tegen gevallen, met dingen waar ik graag van te voren van op de hoogte zou zijn gebracht om alvast over na te denken.

Allereerst zijn er heel veel mensen tegelijk aan het werk geweest (volgens mij waren er uiteindelijk 2 teams aanwezig), met daarbij ook een redelijk aantal niet-Nederlands sprekende mensen. Om sommige dingen af te spreken, is dit uiteraard niet heel handig. Van GasLicht had ik bijv. advies gekregen om 3 panelen op de dakkapel te leggen, terwijl de niet-Nederlands sprekende installateurs mij juist aangaven dat het beter was om deze daar niet neer te leggen ivm schade bij teveel water. Inkom ze beter onder m’n dakkapel leggen (met mogelijk een lagere opbrengst vanwege de schaduw). Ik moest ter plekke dit maar even bedenken. Heb uiteindelijk de oorspronkelijke offerte plaatsing aangehouden, maar vond het vervelend dat ik ter plekke geconfronteerd werd om een beslissing te nemen, terwijl er dan ook nog een taal barrière was. Ik hoop alleen niet dat er nu schade kan ontstaan zoals zij aangeven.

Daarna moest er ineens door mij een route worden bedacht voor de kabel. Op internet las ik dat bij 4-12 panelen de hele set via de wasmachineaansluiting zou kunnen werken. De installateur, die aanwezig was, mocht dit uiteindelijk niet doen (na een telefoontje met zijn baas?). Dus ter plekke moesten we maar even iets “verzinnen”. Ik voelde me aardig voor het blok gezet. Aangezien wij een uitbouw hebben, waar geen kruipruimte onder zit, kon de kabel niet langs de achterzijde van het huis naar beneden en is uiteindelijk door hen maar een keuze gemaakt, namelijk aan de voorzijde langs de regenpijp naar beneden en dan via de kruipruimte naar binnen. De kruipruimte was tot vorige week ook nog gevuld met een laag grondwater (dat staat hier momenteel hoog). Gelukkig was het nu wel behoorlijk droog, maar zo’n kabel door mijn kruipruimte, hangend in het water vind ik toch redelijk een onprettig idee. Zou volgens de installateur niet aan de fundering van mijn huis worden vastgemaakt en ligt dus los in de kruipruimte. Maar er was geen enkele andere oplossing om die kabel 2 verdiepingen naar beneden te krijgen.
Daarnaast gaat deze over de dakgoot heen, wat er in mijn ogen echt niet uit ziet, beetje erg amateuristisch...

[Afbeelding]

Ik heb vandaag eens goed om me heen gekeken, en zie deze “oplossing” echt werkelijk bij helemaal niemand.. ik zou graag zien dat dit toch op een betere en professionelere manier wordt opgelost. hij gewoon vast met wat tieraps, in een pvc buis, aan de regenpijp. Dat kan toch wel anders lijkt me? Of ben ik nou zou dom?

De installateurs vroegen aan mij of ze mijn uitschuif-ladder konden gebruiken. Die van hen was kapot gegaan bij de vorige klus. Na een tijdje zag ik ze mijn ladder uit elkaar halen, omdat ze maar één deel nodig hadden. Dit lukte niet goed en de ladder is toen aardig verbouwd. Uiteindelijk toen ze weg gingen (na 18.00 uur) lag mijn ladder, weer deels in elkaar, in de tuin. Helaas kan ik hem nu niet meer in elkaar schuiven zonder lomp gedrag, hij lijkt toch wat beschadigd te zijn nu..

Tijdens de installatie zijn er twee dakpannen kapot gegaan, die ik uiteraard op voorraad had liggen. Deze zijn dus door hen vervangen. Echter is er ook een nokpan beschadigd. Ik werd voor het blok gezet om even snel een nokpan te regelen. Sorry hoor, maar die heeft werkelijk niemand even liggen. Mij werd toen verteld dat ze de boel open moesten laten omdat zij ook geen oplossing hadden. En andere jongen die op het dak werkte is wel de hele buurt door gegaan (naar eigen zeggen) om overal te vragen of iemand een nokpan had). Uiteindelijk hebben ze een skelterhoes van mij gebruikt om hem tijdelijk dicht te maken. Maar of het nu water dicht is betwijfel ik erg. Ze gaven aan woensdag een nokpan te zoeken, maar tot op heden heb ik niks van hen gehoord.. het dak ligt dus nog open en is op een provisorische manier nu dicht gemaakt. Daarnaast zie ik dat de dakpannen die los zijn gehaald niet allemaal netjes recht zijn terug gelegd. Dit ga ik echt niet zelf doen, en ik hoop maar dat ik nu geen lekkage krijg door het natte weer.

De totale offerte is bijna €10.000,- Ik er maar even vanuit dat de panelen etc van goede kwaliteit is, maar die installatie zelf vind ik echt teleurstellend. Ik had meer verwacht van GasLicht, na de contacten die ik had in het voorstadium. De mannen die het geïnstalleerd hebben zullen vast hun best gedaan hebben. Maar ik vind het al met al vrij amateuristisch overkomen.

De omvormer beneden in de meterkast kon ook nog eens niet connectie krijgen met mijn internet. Waarschijnlijk omdat de hele dag mijn stroom eraf geweest is door de werkzaamheden. Ik denk dat er iets gereset is in mijn verbinding, waardoor mijn internet het niet meer deed toen de stroom er weer op ging. Terwijl die mannen met z’n allen wachtten op mij om de internetverbinding weer snel aan de praat te krijgen (rond 18.00 uur), moest ik dat dus even snel oplossen. Uiteindelijk gaven zij aan dat de omvormer wel connectie had met de zonnepanelen en heb ik uiteraard getekend voor de installatie. Maar of echt alles goed werkt en veilig is aangesloten zoals het hoort weet ik echt niet. En of ik nu stroom opwek en kan inzien straks via de app weet ik ook niet.

Kortom, ik heb nu dus niet echt een fijn gevoel over gehouden aan onze opdracht die door jullie is uitgevoerd. Het is een flink bedrag en dan mag ik ook echt meer verwachten dan geleverd is denk ik. De mensen die aanspreekpunten waren, waren echt wel vriendelijk en netjes richting mij, maar ik ben ontzettend vaak voor een vraagstuk gezet waar ik gewoon geen verstand van heb. Ik mag verwachten dat partijen als GasLicht zelf de mooiste en beste oplossingen hebben voor elke situatie.
toon volledige bericht
Sorry maar je gevoel zegt het al, dit is naar mijn idee echt heel amateuristisch gedaan. Ik had uiteindelijk de oplevering niet getekend! Zijn ze komen schouwen bij jou? Als ze komen schouwen kun je dit soort dingen doornemen met ze, en kunnen er ook al kabel routes bepaald worden. Maar wat nu gebeurt kan niet vind ik. Ik zie en hoor het meer laatste tijd. Installateurs, die om schroeven vragen, of om een ladder, en dan weer kit. Voor mijn gevoel heb je dan de verkeerde installateurs te pakken. Er zijn veel zogenaamde installateurs de laatste tijd, die er echt helemaal geen kaas van hebben gegeten. Er is veel tekort op dit moment, en dat trekt ook de beunhazen aan helaas. Erg jammer van je installatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-05 19:42
Dit leest gewoon als een sketch waarbij Frans Bauer ineens uit een busje kan komen. Materialen lenen van je opdrachtgever en vernielen? Kabel langs de regenpijp binden? Een skelterhoes als nokpan? Dit is nog ver beneden het niveau van buurman en buurman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:41

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bij mijn ouders zit de kabel ook achter de regenpijp. Maar dan wel in een buis vast aan de muur en komt niet zo uit de goot zeilen. Ook was dit vooraf gewoon besproken in de schouw. Komt dus wel voor maar manier hoe dit gegaan is is wel heel amateuristisch, Hebben ze überhaupt een schouw gedaan?

En die nokpan, hoe beschadig je die dan :/ Pannen kan ik snappen als je er over loopt maar de nok horen ze niet aan te zitten naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:24

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

@Goofyduck384 Wat een klote ervaring en service!, ik zou het er niet bij laten zitten, desnoods het via een verzekering laten lopen als ze niet willen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-05 17:10

JWT

Via gaslicht spelen, zij hebben het meeste te verliezen bij klachten. Is niet ok, en ladder dient vergoed te worden. Maar door te tekenen is het wel lastiger geworden (snap het wel)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
gaslicht? Die hadden zulke woekertarieven voor PV dat ik daar heel snel weer weg was.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-05 17:33

Barrycade

Through the...

dit draagt niets bij aan het topic...

[ Voor 77% gewijzigd door teacher op 24-03-2023 19:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:51
Señor Sjon schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:07:
gaslicht? Die hadden zulke woekertarieven voor PV dat ik daar heel snel weer weg was.
ze doen dus ook woekertarieven voor PV aanleggen hebben we in dit topic geleerd, lekker 10k vragen voor 12 panelen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05 20:53

M14

€10k voor 12 panelen :o ... Bij mij zijn vorig jaar juli 28 panelen (SolarEdge, 400W/p, elk paneel met optimizer en een enkele omvormer) aangelegd voor €11k.

Ook het verhaal van de installatie aanleggen verdient geen schoonheidsprijs.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:42

DjVe

Hatsaflats!

Dat kabeltrace is wel om te janken inderdaad. Een nokpan vernielen tijden plaatsing PV is zeldzaam, maar het komt wel eens voor als je panelen vrij hoog moet plaatsen en de nok + pan eronder op een vage manier vast zitten (haken, kit en schroeven bijvoorbeeld). Normaliter heb je er geen last van, want je blijft altijd een pan onder de nok weg.

12x een IQ7A is inderdaad teveel voor een standaard wasmachine verdeler. Met een IQ7+ zit het op het randje wel/niet. Wellicht is het een optie om de wasmachine groep te verzwaren naar een 20A groep (afhankelijk van afstand zou ik dat ook durven met standaard 2,5mm aders) en dan alsnog een verdeler op zolder plaatsen.

Maak eens een foto van je meterkast. Verwacht het niet, maar wellicht hebben ze de boel nu ook 3-fase aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-05 15:28
Ik zou er inderdaad achteraan gaan omdat je wel een premium prijs hebt betaald zeg. Bij mij komt er een ander bedrijf over 1,5 week 22 panelen (410wp + micro omvormer) voor 12k.

Die kabel moet gewoon onder de dakpannen netjes door de overstek direct op de muur in een buis, dit is echt geen gezicht nee... Overigens is buitenom langs de regenpijp wel een normale gang van zaken. Dat de kabel op de grond licht in de meterkast hoort ook niet, ik heb nog nooit gehoord dat deze niet tegen de fundering van het huis vast gemaakt kan worden. Ook als er isolatie tussen zit zijn er volgens mij manieren om dit voor elkaar te krijgen. Dat gezegde hebben zal het wel een grondkabel zijn die voldoende is afgeschermd is om tegen water te kunnen (want die ligt normaal in de grond).

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wow; wat een verhaal. :-(

Dit is niet 1 schoonheidsfoutje, dit is beun-de-haas in optima forma.
Weet je zeker dat het geen opnamedag was voor een of 't ander verborgen camera programma? ;)

Maar documenteer alles zorgvuldig! Maak foto's, noteer bevindingen + datum/tijdstip.

En, mits je die hebt, sein vast je rechtsbijstandsverzekering in, en vraag hoe je dit het beste kunt aanpakken.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 06:19
Zo uit het hoofd mogen er geen 12 iq7a op 1 trunk kabel. Hoe zit dit dan?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Over de dakgoot?? pfff....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-05 14:22
Is er al volledig betaald? Normaal niet, en hou je een flink bedrag achter wat pas betaald wordt als alles naar behoren is afgehandeld (ladder hersteld, nokpan geplaatst, ...).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:54
Wat.een.bende.

Vooral die kabel, over de dakgoot, hoe kunnen ze het verzinnen. Op deze manier weet je dus ook *zeker* dat wanneer het regent, er ook water langs die kabel loopt, helemaal je kruipruimte in.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
Dakpan die stuk is kan ik nog begrijpen, dit gaf de technieker bij mij ook aan dat zoiets kan gebeuren.
Maar haha die kabel over de dakgoot, wat is dat. Dit is gewoon niet goed gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-05 13:35

Managelorian

“This is the workflow.”

Een kabel met tieraps vastmaken kan echt niet. En over een dakgoot heen leggen trouwens ook niet. Een kabel los in de kruipruimte is v.z.i.w. dan wel weer toegestaan (maar ook ik zou dat niet willen). Zaken in het werk bepalen (dus: ter plaatse) is in de bouw- en installatiewereld overigens niet ongewoon. Jij voelt je er misschien ongemakkelijk bij, maar dat is wat mij betreft niet een overduidelijk teken van onkunde van de uitvoerende partij.

Als je begint over "ze zouden er tussen 8 en 10 uur zijn en ze waren er pas om 10 uur" dan ben je een beetje aan het zeuren, maar dat wil niet zeggen dat je daarom op andere punten ongelijk hebt. Bovendien heb je de premium prijs betaald, maar niet de premium behandeling gekregen. Voor die prijs had je beter ontzorgd moeten worden.

Als je nog niet betaald hebt dan zou ik een flink deel achterhouden totdat alles naar wens is hersteld. Ik denk dan aan zo'n 20-25%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Ik heb als aanbetaling de helft betaald. De rest laat ik even wachten inderdaad.. heb de klacht gemeld bij gaslicht.. maar heb even minder vertrouwen. Hopelijk pakken ze dit goed op.
Zal inderdaad mijn rechtsbijstand ook even op de hoogte stellen.

Wat betreft die kabel langs de buitenzijde. Ja die dakgoot vindt ik echt storend, lelijk gewoon. Maar ja ter plekke moet ik even beslissen, dan kan ik als leek natuurlijk niet, ik ken de opties niet.
Hij ligt wel in een pvcbuis gelukkig, dus iets extra beschermd. Ook om de dakgoot in een flexibele pvc buis. Maar ik vind dat nog steeds amateuristisch (achteraf gezien).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Goofyduck384
Einde van de middag belde het bedrijf dat de installatie heeft mogen uitvoeren. Deze meneer was het voor 90% eens met mijn mail. Afgesproken dat ze maandag contact met me opnemen voor een afspraak om langs te komen en het één en ander te inspecteren, kijken of alles goed is aangesloten en de buitenkabel goed langs de muur (en niet over de dakgoot) te bevestigen.

De belofte is om de problemen die ik heb gehad goed op te lossen. Er lijkt dus schot in de zaak te komen, ben benieuwd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11-05 20:25
De kruipruimte was tot vorige week ook nog gevuld met een laag grondwater (dat staat hier momenteel hoog). Gelukkig was het nu wel behoorlijk droog, maar zo’n kabel door mijn kruipruimte, hangend in het water vind ik toch redelijk een onprettig idee.
StevenK schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 12:38:
Wat.een.bende.

Vooral die kabel, over de dakgoot, hoe kunnen ze het verzinnen. Op deze manier weet je dus ook *zeker* dat wanneer het regent, er ook water langs die kabel loopt, helemaal je kruipruimte in.
Die paar druppels zullen TS niet veel uitmaken denk ik _O-

Maar serieus, meestal zit het gat naar de kruipruimte onder het maaiveld en ik neem aan dat nadat de kabel erin gegaan is er ook wat kit gebruikt is.

Maar dat maakt het geen goede oplossing. Buitenom is niet spannend of uniek, maar deze manier is absurd.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theUgly
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-05-2024
Op internet las ik dat bij 4-12 panelen de hele set via de wasmachineaansluiting zou kunnen werken.
Dit had ik niet verwacht op een site als tweakers. Je had jezelf veel kunnen besparen door zelf van te voren een dedicated kabel te trekken. Zoiets gaat altijd fout op de dag van de uitvoering, En (excuses) maar die jongens zijn veelal niet erg hoog opgeleid of betrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
theUgly schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 20:49:
Dit had ik niet verwacht op een site als tweakers. Je had jezelf veel kunnen besparen door zelf van te voren een dedicated kabel te trekken. Zoiets gaat altijd fout op de dag van de uitvoering, En (excuses) maar die jongens zijn veelal niet erg hoog opgeleid of betrokken.
Tja, ik heb helaas geen technische achtergrond. Ben ik nu geen echte tweaker? ;)

Maar ik lees dan ook:

Een nadeel is dat je niet meer de wasmachine en droger tegelijkertijd op de PV-verdeler kunt laten draaien. Wanneer de omvormer tegelijkertijd met de Wasmachine op vol vermogen draait dan zullen de stoppen er uit vliegen wanneer ook de droger gebruikt wordt. Je moet ik dat geval de droger op een andere groep aansluiten of de apparaten om en om gebruiken. Ook een nadeel kan zijn wanneer je achteraf zonnepanelen wilt bijplaatsen. Dit is vaak niet mogelijk wanneer je het maximale vermogen bereikt hebt.

Ik heb boven inderdaad een wasmachine en droger staan, die tegelijk moeten kunnen draaien. Mijn zonnepanelen hebben als vermogen 4980 Wp. Dat kan dan toch niet samen? Ook niet met een andere kabel? Of snap ik dus iets niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
PV verdeler is gewoon een groepenkastje met 2x16A achter een bestaande groep. Als je nu wasmachine en droger tegelijk op dezelfde groep kunt gebruiken kan dat met een PV verdeler ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:48
Dit is toch gewoon een normale situatie voor grotere panelenboeren? Die jongens worden door iemand ingepland om alles in één dag te doen en hebben niet de vrijheid om zomaar terug te komen om het iets netter af te werken. Als je goede afwerking wilt moet je echt voor een kleine lokale ondernemer kiezen. Ik had de fout gemaakt om voor een middelgrote regionale panelenboer uit Elst gld te kiezen en herken veel van jouw verhaal. Behalve dat jij nog soort van begrip en gelijk krijgt van het bedrijf.

Bedenk wel dat ze alles in één keer komen doen. Die jongens komen 'blind' bij je aan en moeten roeien met de riemen die ze hebben in onbekend vaarwater(=jouw huis). Dan komen er creatieve oplossingen. Je hebt alle reden om te klagen. Jouw en mijn ervaring is één van de redenen om veel installateurs argwanend te bekijken.

Bij mij had ik ook zo'n statushouder als elektricien. Die jongen werkte het hardst van allemaal. Jammer van die taalbarrière maar mijn begrip heeft hij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:58
Goofyduck384 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 21:42:
[i] Een nadeel is dat je niet meer de wasmachine en droger tegelijkertijd op de PV-verdeler kunt laten draaien. Wanneer de omvormer tegelijkertijd met de Wasmachine op vol vermogen draait dan zullen de stoppen er uit vliegen wanneer ook de droger gebruikt wordt. Je moet ik dat geval de droger op een andere groep aansluiten of de apparaten om en om gebruiken.
Waar lees je bovenstaande? Is in elk geval geschreven door iemand die er niks van snapt. Als je voorheen een wasdroger & wasmachine op dezelfde groep kon hebben, kan dat nu nog precies zo en klapt er niets uit. Sterker nog, als je omvormer maximaal werkt gaat de stroom rechtstreeks je wasmachine (of droger) in, beter wordt het niet.

Het bedrijf heeft enkele dingen tenminste wel goed gedaan:
- Het klopt dat ze dit niet moeten aansluiten op zo'n PV-verdeler, te veel vermogen. Dat had bij het geven van de offerte meteen duidelijk kunnen/moeten zijn, dat dan weer wel. Normaal overleg je dan ook over hoe ze het gaan aanleggen, want dit kan natuurlijk invloed hebben op hoeveel werk en materiaal dat kost en (dus) op de offerte.
- Niet om je nog moedelozer te maken, maar de installateurs die afraadden om 3 panelen op de dakkapel te leggen, hebben vermoedelijk gelijk, echter gaven ze je de verkeerde reden: meestal zijn dakkapellen en/of je dakconstructie, zeker als er ballast op de panelen moet en niet met ankers geschroefd (en dat had zeker op de offerte gestaan, want betekent dakdekkerswerk), er niet op berekend om ook nog panelen + ballast te dragen, zeker niet 3. Of heb je een kapel met slepend (schuin) dak? Zo niet, ligt er genoeg ballast op? Zo ja, gaat het dak dat trekken, en zo nee, liggen ze bij de eerste storm in de tuin (of op je hoofd, nog matiger).

Maar daar houd wat ze goed deden ook wel zo'n beetje op. En dat voor ruim 2 euro/Wp, allemachtig zeg. Verder wel mooi spul wat ze hebben gelegd, dus daar ligt het niet aan, maar voor dat geld verwacht je niet dat Pat en Mat als installateur langskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:57
Maak maar eens wat fotos van de meterkast, t liefst ook een zonder kap. Ik kom zoveel ellende tegen van zonnepanelen boeren dat gezien je verhaal het me niets zou verbazen als dat ook niet zit zoals t hoort.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 08:58
Kanoet schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 21:53:
Bij mij had ik ook zo'n statushouder als elektricien. Die jongen werkte het hardst van allemaal. Jammer van die taalbarrière maar mijn begrip heeft hij.
Precies - ik zie in de topicstart ook al tenminste 2 zaken terug waar ze weigeren danwel sterk aanbevelen om zaken die je ook werkelijk niet zou moeten willen, niet zo uit te voeren. Dus, dat is eigenlijk best positief.

Het is alleen jammer dat het alternatief dan wel "ok maar het moet wel vandaag af, ff snel zo, lalala can't hear you!" stijl gaat.

Kabels langs regenpijpen gebeurt regelmatig hoor, maar het punt is: als dat goed is gedaan (dus nee, niet met ty-raps! En netjes door grijze slagvaste buis), valt het nauwelijks op, en dus "zie" je het niet tenzij je er specifiek op gaat letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Wilke schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 21:59:
[...]
Waar lees je bovenstaande? Is in elk geval geschreven door iemand die er niks van snapt. Als je voorheen een wasdroger & wasmachine op dezelfde groep kon hebben, kan dat nu nog precies zo en klapt er niets uit. Sterker nog, als je omvormer maximaal werkt gaat de stroom rechtstreeks je wasmachine (of droger) in, beter wordt het niet.
https://duurzaammet-zonne...aansluiting-zonnepanelen/
Niet om je nog moedelozer te maken, maar de installateurs die afraadden om 3 panelen op de dakkapel te leggen, hebben vermoedelijk gelijk, echter gaven ze je de verkeerde reden: meestal zijn dakkapellen en/of je dakconstructie, zeker als er ballast op de panelen moet en niet met ankers geschroefd (en dat had zeker op de offerte gestaan, want betekent dakdekkerswerk), er niet op berekend om ook nog panelen + ballast te dragen, zeker niet 3. Of heb je een kapel met slepend (schuin) dak? Zo niet, ligt er genoeg ballast op? Zo ja, gaat het dak dat trekken, en zo nee, liggen ze bij de eerste storm in de tuin (of op je hoofd, nog matiger).
Tja, daar wil ik dan nu nog even niet aan denken. Ik zie veel dakkapellen met van die panelen erop. Hebben die allemaal dat probleem dan?
Hoe kom er er dan achter of m’n dakkapel dit aan kan? En zo nee, wie is er dan verantwoordelijk? Zij geven advies toch? Of is dat mijn verantwoordelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@Goofyduck384 ik lees een hoop dingen waar ik van denk: wat wil je nou precies?

Ze komen binnen het afgesproken tijdsblok, met 2 teams om het af te ronden. Werken lang door om het af te ronden. Dus?
Dan komen er vragen en word je 'voor het blok' gezet? Of moeten die mannen gewoon een antwoord, anders kunnen ze naar huis?
En dan blijken ze geen Nederlands te spreken? Welkom in Nederland, waar een gruwelijk tekort aan dit type mensen is.

Afgezien van die kabel met tiewraps, wat ik niet snap, want dat accepteert eigenlijk niemand, hoor ik vooral een hoop gepruttel.

Schrap eens alle dingen uit je post die niet relevant zijn en er blijft weinig spannends over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ELD
  • Niet online

ELD

TheGhostInc schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 23:12:
@Goofyduck384
En dan blijken ze geen Nederlands te spreken? Welkom in Nederland, waar een gruwelijk tekort aan dit type mensen is.
Dit is gewoon pure onzin, van een bedrijf mag je verwachten dat er ten minste één persoon is die normaal Nederlands spreekt waarmee gecommuniceerd kan worden tijdens de werkactiviteiten. Prima dat jij dit accepteert maar voor een premium bedrag van 10K voor 12 panelen dient dit gewoon op orde te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-04 07:03
Goofyduck384 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 22:13:
[...]

https://duurzaammet-zonne...aansluiting-zonnepanelen/

[...]

Tja, daar wil ik dan nu nog even niet aan denken. Ik zie veel dakkapellen met van die panelen erop. Hebben die allemaal dat probleem dan?
Hoe kom er er dan achter of m’n dakkapel dit aan kan? En zo nee, wie is er dan verantwoordelijk? Zij geven advies toch? Of is dat mijn verantwoordelijkheid?
Half Nederland heeft zonnepanelen op een dakkapel liggen, dat hoeft zeker bij moderne dakkapellen geen probleem te zijn. Er kan immers ook een flinke laag sneeuw op komen te liggen en dat weegt veel meer dan die 3 panelen met wat ballast.

Wij hebben vooraf een constructieberekening laten maken op basis van de originele bouwtekeningen van het dakkapel, want ik wilde niet zomaar het risico nemen. Daaruit bleek dat het in ons geval geen probleem was. Wellicht dat je voor de zekerheid alsnog zo'n berekening kunt laten maken.

[ Voor 3% gewijzigd door .GoO op 24-03-2023 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
.GoO schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 23:28:
[...]

Half Nederland heeft zonnepanelen op een dakkapel liggen, dat hoeft zeker bij moderne dakkapellen geen probleem te zijn. Er kan immers ook een flinke laag sneeuw op komen te liggen en dat weegt veel meer dan die 3 panelen met wat ballast.

Wij hebben vooraf een constructieberekening laten maken op basis van de originele bouwtekeningen van het dakkapel, want ik wilde niet zomaar het risico nemen. Daaruit bleek dat het in ons geval geen probleem was. Wellicht dat je voor de zekerheid alsnog zo'n berekening kunt laten maken.
En die laag sneeuw kan nu toch gewoon op je panelen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Poe flink verhaal waar zeker het nodige mis gegaan is.
Dakpannen kan, niet nl sprekende medewerkers kan ook. Wel zou er 1 de leiding moeten nemen die wel de taal spreekt.

Het gaat eigenlijk standaard fout door niet schouwen op locatie. Daardoor hier ook 3 keer terug moeten komen (ok 1 keer regen en wind waardoor ze het dak niet op durfden). Meterkast niet aan een buitenmuur geeft standaard problemen, moest uiteindelijk ook zelf de route van de kabel bedenken en kwam er bij poging 3 achter dat de electricien letterlijk mijn mail daarover doorgestuurd gekregen had.

Maar die prijs daar schrik ik sowieso van. Had eind vorig jaar nog 16 panelen+ een verbouwde meterkast voor 6000 na aftrek btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-04 07:03
eLScha schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 23:35:
[...]

En die laag sneeuw kan nu toch gewoon op je panelen liggen?
Klopt, dus wel wat extra gewicht maar op het volledige draagvermogen valt het waarschijnlijk wel mee.

Maar ik zou een constructieberekening voor de zekerheid altijd aanraden, want het kan wel degelijk problemen geven. Sommige installateurs installeren niet eens zonnepanelen op een dakkapel zonder constructieberekening.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Goofyduck384
TheGhostInc schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 23:12:
@Goofyduck384 ik lees een hoop dingen waar ik van denk: wat wil je nou precies?
Ze komen binnen het afgesproken tijdsblok, met 2 teams om het af te ronden. Werken lang door om het af te ronden. Dus?
Er is een verschil tussen hard doorwerken om een klus naar behoeven af te ronden, of met 9 man in de deuropening wachten terwijl de eigenaar als een gek probeert zijn internetaansluiting weer in orde te maken, zodat de omvormer kan communiceren met het interne netwerk. ‘T was nou niet bepaald een sfeer van “relaxt meneer, komt goed”, maar meer van “schiet eens op met die klote verbinding, het ligt niet aan ons, maar we willen naar huis”
Misschien moet je mijn (frustratie) post even goed lezen, want ik heb nooit gesuggereerd dat ik niet-Nederlands sprekende personen een probleem vindt. Het wordt pas een probleem als je ter plekke hen moet vertellen dat de panelen toch boven op de dakkapel moeten komen te liggen, terwijl zij mij proberen van advies te voorzien waarom dat niet verstandig is. Als je dan zelf de Engelse taal niet echt machtig bent, wordt dat aardig handen en voeten werk. Dan is een taal-barrière niet fijn. Dat probleem heb ik overigens ook als ik mijn stokbroodje in Frankrijk, of mijn bratwurst in Duitsland probeer te bestellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Laatst online: 16-04 13:43
Waarom was de hele dag de spanning er af?
Meestal hoeft dat maar heel kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Volgens de installateur omdat ze de kabel via de kruipruimte moesten leiden en het daar dus erg nat was. Daar wilden ze geen enkel risico mee nemen.

Maar goed, ik heb er niet met mijn neus bovenop gezeten, dus weet het natuurlijk niet precies.

Maar anders had ik de internetproblemen inderdaad eerder kunnen zien en oplossen, zonder druk.

[ Voor 17% gewijzigd door Goofyduck384 op 25-03-2023 08:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:34
Goofyduck384 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 08:22:
Volgens de installateur omdat ze de kabel via de kruipruimte moesten leiden en het daar dus erg nat was. Daar wilden ze geen enkel risico mee nemen.

Maar goed, ik heb er niet met mijn neus bovenop gezeten, dus weet het natuurlijk niet precies.

Maar anders had ik de internetproblemen inderdaad eerder kunnen zien en oplossen, zonder druk.
Wat een amateurs, je zet toch de alamat uit van de PV totdat alles gereed is. Daar hoeft de rest van het huis geen last van te hebben. De enige tijd dat je geen stroom hebt in huis is als de alamat geïnstalleerd wordt en eventueel later als de kabel van de PV op de alamat wordt aangesloten.

Maar in PV land is het nu cowboy werk. Er is een gigantisch tekort aan materialen en aan mensen om het te plaatsen. Mensen die een beetje met elektra kunnen werken worden aangenomen omdat er zoveel vraag is. Mensen die al langer in dienst zijn bij een zaak worden ZZPer omdat het meer oplevert en er toch genoeg werk is.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davitamontje
Om dingen die in dit topic besproken zijn voornamelijk te voorkomen, had ik bij de schouwing al gezegd dat ik voor de alamat zou zorgen in de meterkast en tevens voor de stroom op de zolder nabij de plek waar de omvormer moest komen. Geen gezeik dus.

Kan me voorstellen dat dit niet bij ieder adres zo is maar die gast die de omvormer moest plaatsen was er super blij mee. En uiteindelijk ik geen gezeik met kabels buitenom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:22

_Apache_

For life.

Wij hadden ook een partij over de vloer (andere klus weliswaar).
Vader is examentrainer voor allerlei nen normen (o.a. nen1010), hoogspanning / laagspanning.

Die heeft een rapportje opgesteld dat als het niet hersteld word volgens nen normen dat de verzekaar (inboedelverzekeringen huiseigenaar) word ingelicht. Per tekortkoming aangegeven wat de minimale oplossing zou moeten zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door _Apache_ op 25-03-2023 12:47 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Goofyduck384 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 08:09:
Er is een verschil tussen hard doorwerken om een klus naar behoeven af te ronden, of met 9 man in de deuropening wachten terwijl de eigenaar als een gek probeert zijn internetaansluiting weer in orde te maken, zodat de omvormer kan communiceren met het interne netwerk. ‘T was nou niet bepaald een sfeer van “relaxt meneer, komt goed”, maar meer van “schiet eens op met die klote verbinding, het ligt niet aan ons, maar we willen naar huis”
9x een half uur, na 18? Da's 4,5 uur werktijd, misschien zelfs overwerk! En 9 man die een half uur later kunnen gaan eten. En het erge is dat als de omvormer kapot zou zijn ze sowieso dat niet ter plekke kunnen fixen.
Ik zou in de bus zijn gestapt en de volgende ochtend ff gebeld hebben.

Ik lees heel veel dingen die het bedrijf ter plekke heeft overlegd, bekeken en gedaan en niks zomaar heeft gedaan.
Eerst gebeld over de aansluiting, daarna meerdere routes bekeken en het enige alternatief gevonden. Het legplan ter plekke nog besproken en de afweging voorgelegd.
Kapotte pannen vervangen, nokpan afgedekt ivm regen, na zelfs de buren gevraagd te hebben voor zo'n pan.
Half uur met 9 man gewacht op de internetverbinding.

Er zijn bedrijven actief die dat allemaal niet doen. Dit klinkt echt zwaar overtrokken.
Als het plaatsen van wat zonnepanelen al zoveel stress oplevert zou ik ver weg blijven van grotere verbouwingen.

Overigens zie ik het veel vaker gebeuren dat een systeem wordt opgeleverd met slordige bekabeling. Ik heb het vermoeden dat PV bedrijven liever het systeem werkend hebben en daarna dit soort dingen oplossen, dan het niet werkend opleveren en dan schiet de klant weer in de stress 'want we missen geld, want het systeem staat nog uit'. De volgende dag moeten ze bij de volgende klant staan.
Bij de buren kwamen ze ook een paar maanden later terug, om een kabel om te leggen. Bij mij viel het ook onder service om na een verbouwing weer even de stekkers aan te knijpen. Dat zijn vulklusjes op dagen dat het opschiet.
Als het systeem draait kun je dat rustig plannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Scope12 keuringen voor particuliere installaties worden her en der tegen relatief gunstige prijzen aangeboden (paar honderd euro). Die toetsen aan de bouwnormen (wat vereiste norm is voor PV installateurs) en met certificaat ben je alvast klaar voor verzekeraars die dit in de toekomst toch gaan vragen (door het vele gepruts).

Hier werden fouten gemaakt en heb ik gesteld niet te betalen tot er middels onafhankelijke Scope12 keuring was bewezen dat het in orde was. Ze zijn 8x geweest, en volgens de keurmeester was dit nog redelijk aangelegd - soms stond hij niet eens toe dat de installatie aan bleef na eerste controle.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ATClQWwna_6dhZETvB2WhHpu37Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aqke6SKQoF0wABw5WwASrTlA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-05 15:51
TheGhostInc schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 13:05:
[...]

9x een half uur, na 18? Da's 4,5 uur werktijd, misschien zelfs overwerk! En 9 man die een half uur later kunnen gaan eten. En het erge is dat als de omvormer kapot zou zijn ze sowieso dat niet ter plekke kunnen fixen.
Ik zou in de bus zijn gestapt en de volgende ochtend ff gebeld hebben.

Ik lees heel veel dingen die het bedrijf ter plekke heeft overlegd, bekeken en gedaan en niks zomaar heeft gedaan.
Eerst gebeld over de aansluiting, daarna meerdere routes bekeken en het enige alternatief gevonden. Het legplan ter plekke nog besproken en de afweging voorgelegd.
Kapotte pannen vervangen, nokpan afgedekt ivm regen, na zelfs de buren gevraagd te hebben voor zo'n pan.
Half uur met 9 man gewacht op de internetverbinding.

Er zijn bedrijven actief die dat allemaal niet doen. Dit klinkt echt zwaar overtrokken.
Als het plaatsen van wat zonnepanelen al zoveel stress oplevert zou ik ver weg blijven van grotere verbouwingen.

Overigens zie ik het veel vaker gebeuren dat een systeem wordt opgeleverd met slordige bekabeling. Ik heb het vermoeden dat PV bedrijven liever het systeem werkend hebben en daarna dit soort dingen oplossen, dan het niet werkend opleveren en dan schiet de klant weer in de stress 'want we missen geld, want het systeem staat nog uit'. De volgende dag moeten ze bij de volgende klant staan.
Bij de buren kwamen ze ook een paar maanden later terug, om een kabel om te leggen. Bij mij viel het ook onder service om na een verbouwing weer even de stekkers aan te knijpen. Dat zijn vulklusjes op dagen dat het opschiet.
Als het systeem draait kun je dat rustig plannen.
toon volledige bericht
lk vind het beneden peil dat dit als acceptabel gezien wordt. Ze zijn mans genoeg om €10k te factureren voor deze klus, lever het dan ook werkend op. 4,5 uur keer 30 euro kostprijs per uur kan er makkelijk af op dat bedrag.
Wat jij 'vulklusjes' noemt zou helemaal niet nodig moeten zijn als er over alles iets beter nagedacht wordt.
We hebben het over het leggen van panelen, geen missie naar Mars. Wanneer je 5-10 installaties per week doet, zijn dit soort dingen toch hopelijk geen verrassing meer?

Het personeel is het misschien niet aan te rekenen en krijgt hopelijk de overuren gewoon uitbetaald. Een bedrijf wat dit niveau van service levert hoort in een competitieve markt gewoon over de kop te gaan. Helaas is het allemaal gewoon en word ik als consument erg sceptisch en wantrouwend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davitamontje
Er zijn verkopende zonnepaneel bedrijven die geen eigen installatie mensen hebben daarvoor. En die huren dus installatie bedrijven daarvoor in. Maar ze kunnen wel heel snel leveren! Dan voel je op je klompen al aan dat het fout gaat. Met eigen ogen gezien dat er dan prutswerk wordt geleverd.

Gewoon een bedrijf met alleen maar eigen installatie mensen is meestal het beste voor mijn gevoel, maar ik kan ernaast zitten natuurlijk. Dat was in mijn geval wel zo, en gelukkig alles goed geïnstalleerd. In een uurtje kun je gewoon zien dat ze kundig zijn en dat ze het riedeltje al heel veel meer gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Tja, in mijn geval is de order al in de zomervakantie geplaatst. Dus ik zat er al even op te wachten helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Even voor mijn idee: zou ik nou (een elektricien) een andere kabel kunnen trekken ipv de huidige die ligt vanaf de wasmachine en droger, zodat de omvormer wel boven kan komen?
Dus dat die toch bij de droger en wasmachine op dezelfde groep komt?

Of is dat sowieso niet haalbaar? Ik heb geen verstand van elektra, maar ben even benieuwd of dat haalbaar is als er een andere kabel in die buis komt te liggen.. of dat het daar niks mee te maken heeft.

Als dat zou kunnen, kan ik dat als oplossing overwegen ipv die kabel buitenom. Moet ik alleen even een betrouwbare partij regelen die de elektra die er nu ligt te vervangen voor iets zwaarders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens mij is het al even geleden dat je panelen tot bepaalde grootte gewoon ergens erbij op een groep mag zetten - en als het onder voorwaarden al mag zou ik het ernstig afraden.

Zo worden er ook nog steeds panelen met stekker verkocht, wat sinds 2019 volgens de NEN niet meer mag.
https://energieloketrivie...binnen%20de%20regelgeving.

Maar ja, zelfs de energieboeren noemen het nog, en nog dit jaar wordt er over geschreven als optie door belanghebbers.
https://www.essent.nl/ken.../zonnepanelen-met-stekker

Zie voor tips ook
https://installo.nl/pv-zo...onteren-normen-en-regels/

[ Voor 78% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 25-03-2023 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Oké, dus als ik je goed begrijp zou er echt een extra kabel van boven naar beneden moeten komen om dit aan te kunnen sluiten.
Tja, dat kan niet zonder hak en breek werk. Dan maar een “nette” kabel, goed afgewerkt aan de buitenzijde van de woning, door de kruipruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davitamontje
@Goofyduck384 nou ben ik toch benieuwd: hebben ze een goede schouw gedaan bij je of niet?

Vanaf de zomervakantie is idd wel een tijdje ja. Dan heb je lang genoeg gewacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Goofyduck384 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 22:13:
Je hebt ook een zorgplicht als opdrachtgever.

Dingen zoals:
- Hoe gaat de kabel lopen.
- Heb ik reserve dakpannen.
- Is mijn dak geschikt.

Had jezelf deels kunnen tackelen.

Natuurlijk had de rest gewoon netjes en vakkundig moeten gebeuren.
Goofyduck384 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 14:11:
Even voor mijn idee: zou ik nou (een elektricien) een andere kabel kunnen trekken ipv de huidige die ligt vanaf de wasmachine en droger, zodat de omvormer wel boven kan komen?
De micro-omvormers zitten onder je panelen op het dak.
Of is dat sowieso niet haalbaar? Ik heb geen verstand van elektra, maar ben even benieuwd of dat haalbaar is als er een andere kabel in die buis komt te liggen.. of dat het daar niks mee te maken heeft.
Als de panelen in de meterkast op dezelfde fase worden aangesloten is het helemaal prima.

Zo’n PV verdeler wordt vaak geplaatst omdat dan de bestaande 2,5mm² aansluiting van de wasmachine groep gehandhaafd kan blijven.
Een extra kabel trekken is dan niet noodzakelijk, natuurlijk afhankelijk van de grote van je PV installatie etc.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Davitamontje schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 15:06:
@Goofyduck384 nou ben ik toch benieuwd: hebben ze een goede schouw gedaan bij je of niet?

Vanaf de zomervakantie is idd wel een tijdje ja. Dan heb je lang genoeg gewacht...
Nee geen schouw nee, mooi op afstand (achter de pc, Google maps o.i.d.). Tja als ik geweten had dat dit soort dingen niet kunnen, had ik het uiteraard anders gedaan. :)
Maar zoals ik al zei, geen ervaring hiermee nee. (Nu wel >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
DutchWing schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 15:09:
[...]

Dingen zoals:
- Is mijn dak geschikt.

- dit heb ik gedaan door op internet te zoeken hoe dit zou kunnen. Hak en breek werk kan in mijn situatie niet. Ik las dat 4-12 panelen via de wasmachine aansluiting zou passen, dus dat was dan even mijn optie (ik heb namelijk 12 panelen). Als je weinig verstand van Electra hebt, kan je natuurlijk de fout maken dat 12 panelen niet altijd hetzelfde is als 12 andere panelen.
Maar een buitenkabel had ik dan ook wel prima gevonden, mits goed geïnstalleerd uiteraard.

- ja die had ik netjes op voorraad liggen. Ze hadden zelf 16 pannen mogen of kunnen laten stukvallen. Maar heb jij een nokpan thuis liggen?

- dit heb ik gevraagd bij de offerte aanvraag. Volgens hen zou dit moeten kunnen. Maar goed, ik heb daar niet de volledige bouwtekening van de dakkapel laten zien. Ik zal hier eens achter aan gaan bij de leverancier van de dakkapel. Ik zou het ook netjes vinden als ze dan even de tip geven om dit vooraf uit te zoeken. Want als ze me dat vertelt hadden (dateer belangrijk is), had ik dat natuurlijk uitgezocht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
DutchWing schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 15:09:
[...]

Dingen zoals:
- Is mijn dak geschikt.

Natuurlijk had de rest gewoon netjes en vakkundig moeten gebeuren.

[...]

De micro-omvormers zitten onder je panelen op het dak.

[...]

Als de panelen in de meterkast op dezelfde fase worden aangesloten is het helemaal prima.

Zo’n PV verdeler wordt vaak geplaatst omdat dan de bestaande 2,5mm² aansluiting van de wasmachine groep gehandhaafd kan blijven.
Een extra kabel trekken is dan niet noodzakelijk, natuurlijk afhankelijk van de grote van je PV installatie etc.
toon volledige bericht
lol nee. Zorgplicht als opdrachtgever? leuk idee maar de meeste mensen weten echt geen niks van de opties en keuzes die er bij horen. Van een particulier verwacht ik in elk geval als pv-monteur niet dat ie dit soort dingen allemaal uitdenkt van te voren. Wat logischer is is een aanbieder die netjes de belangrijkste zaken naloopt en duidelijke opties en keuzes neerlegt. kabeltraject is zo'n beetje reden 1, 2 en 3 waarom sommige installaties in 4u klaar zijn en andere 2 dagen dus dit ligt echt bij de leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ube_M
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22-04 15:46
Het knelpunt zit hem denk ik juist in een goede werkvoorbereiding... Dat hebben ze nagelaten.
Juist dat is de taak /toegevoegde waarde van dit soort bedrijven. Want ze brengen diverse partijen/ zzp ers bij elkaar. En leveren zelf het materiaal.
Die coördinatie daar betaal je voor en levert ook lange wachttijden op.
Ook leveren ze vaak exclusief de "high end" panelen die lastig leverbaar zijn en als excuus Truus fungeren voor het lange wachten.

Dat de monteurs heel de dag tegen problemen aanlopen is echt het gebrek aan goede werkvoorbereiding. Vervolgens vragen ze het aan de klant die naar mijn mening juist ontzorgd moet worden.. en alleen in de werkvoorbereidende fase vragen moet krijgen, zodat die lange wachttijd nuttig gebruikt kan worden.
Het lijkt meer en meer een cowboy branche...de goeden daargelaten.

Landopstelling 10 graden, Jinko Neo N-type 420wp ,3780wp zzo en 3780wp zzw, GoodWe 8K, 63mtr AC kabel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Goofyduck384 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 15:17:
[...]

- dit heb ik gedaan door op internet te zoeken hoe dit zou kunnen. Hak en breek werk kan in mijn situatie niet. Ik las dat 4-12 panelen via de wasmachine aansluiting zou passen, dus dat was dan even mijn optie (ik heb namelijk 12 panelen). Als je weinig verstand van Electra hebt, kan je natuurlijk de fout maken dat 12 panelen niet altijd hetzelfde is als 12 andere panelen.
Maar een buitenkabel had ik dan ook wel prima gevonden, mits goed geïnstalleerd uiteraard.

- ja die had ik netjes op voorraad liggen. Ze hadden zelf 16 pannen mogen of kunnen laten stukvallen. Maar heb jij een nokpan thuis liggen?

- dit heb ik gevraagd bij de offerte aanvraag. Volgens hen zou dit moeten kunnen. Maar goed, ik heb daar niet de volledige bouwtekening van de dakkapel laten zien. Ik zal hier eens achter aan gaan bij de leverancier van de dakkapel. Ik zou het ook netjes vinden als ze dan even de tip geven om dit vooraf uit te zoeken. Want als ze me dat vertelt hadden (dateer belangrijk is), had ik dat natuurlijk uitgezocht.
Het was ook meer als voorbeeld.
Maar je hebt je toch enigszins geïnformeerd…
Niet alles kun je tackelen, en ik moet zeggen als er 6+ man voor je neus staan te hijgen gaan mijn nekharen ook overeind.

Ik heb toevallig een nokpan thuis liggen in de schuur :P

Ik ben het eens dat je als goede partij service moet verlenen en mensen van te voren kan helpen doormiddel van een A4’tje waar allemaal rekening mee gehouden moet worden, dingen waarover je vooraf kan nadenken.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Fr33z schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 15:24:
[...]

lol nee. Zorgplicht als opdrachtgever? leuk idee maar de meeste mensen weten echt geen niks van de opties en keuzes die er bij horen. Van een particulier verwacht ik in elk geval als pv-monteur niet dat ie dit soort dingen allemaal uitdenkt van te voren. Wat logischer is is een aanbieder die netjes de belangrijkste zaken naloopt en duidelijke opties en keuzes neerlegt. kabeltraject is zo'n beetje reden 1, 2 en 3 waarom sommige installaties in 4u klaar zijn en andere 2 dagen dus dit ligt echt bij de leverancier.
Als je goed gelezen had geef ik aan dat je dit deels had kunnen tackelen, uit de reactie van @Goofyduck384 heeft hij dit ook gewoon keurig gedaan.

Ook geef ik aan dat de rest gewoon vakkundig en netjes had moeten gebeuren.

Hij heeft dus na mijn mening gewoon voldaan aan zijn zorgplicht als opdrachtgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:34
Anoniem: 27535 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 14:59:
Volgens mij is het al even geleden dat je panelen tot bepaalde grootte gewoon ergens erbij op een groep mag zetten - en als het onder voorwaarden al mag zou ik het ernstig afraden.

Zo worden er ook nog steeds panelen met stekker verkocht, wat sinds 2019 volgens de NEN niet meer mag.

Maar ja, zelfs de energieboeren noemen het nog, en nog dit jaar wordt er over geschreven als optie door belanghebbers.
https://www.essent.nl/ken.../zonnepanelen-met-stekker

Zie voor tips ook
https://installo.nl/pv-zo...onteren-normen-en-regels/
Dit klopt, daarom kun je ook met een onderverdeler werken. Die zorgt ervoor dat er nergens teveel stroom overheen gaat omdat elk onderdeel nog een keer apart is af gezekerd.

Ik weet vrijwel zeker dat bij de wasmachine of droger een onderverdeler mogelijk is. Deze mag op maximaal 20A zijn gezekerd (als de kabel 2,5mm is, al wordt 4mm wel aangeraden als het kan). Maar waarschijnlijk was een kabel buitenom die ze toch in de bus hadden liggen goedkoper.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Laatst online: 16-04 13:43
Goofyduck384 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 14:11:

Als dat zou kunnen, kan ik dat als oplossing overwegen ipv die kabel buitenom. Moet ik alleen even een betrouwbare partij regelen die de elektra die er nu ligt te vervangen voor iets zwaarders
Een elektricien kan ter plekke beoordelen of dat het een of ander haalbaar is, maar nmi is het haalbaar om 4mm² draden te trekken en een onderverdeelkast te plaatsen bij de wasmachine aansluiting.
Dan heb je 1 automaat 20 of 25A nodig in groepenkast
los draad 4mm² (bruin blauw grgl)
Onderverdelerkast met hoofdschakelaar alamat pv alamat wasmache 1 wcd(of losse wcd eronder)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ELD
  • Niet online

ELD

Anoniem: 27535 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 14:59:
De NEN is niet van toepassing op apparaten met stekkers inclusief zonnepanelen. Die vallen onder de warenwet (NVWA)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ELD schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 19:58:
[...]

De NEN is niet van toepassing op apparaten met stekkers inclusief zonnepanelen. Die vallen onder de warenwet (NVWA)
How het ook zij: het mag niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Anoniem: 27535 In huizen met een bouwvergunning van 2015 en later, als je gelijk zou hebben.
ELD schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 19:58:
[...] De NEN is niet van toepassing op apparaten met stekkers inclusief zonnepanelen. Die vallen onder de warenwet (NVWA)
Toch beter om een eigen groep te doen, zeker.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• roelbouwman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-05 11:11
Tja.. welkom in cowboyland. Met name de installaties via de "grote" bemiddelaars zijn altijd al de ergste. twee, drie jaar geleden was het VEH, nu zijn het gaslicht en anderen. Komen nooit bij de klant, verkopen een eenheidsworst en gooien het daarna over de schutting bij een "installateur" die voor een vast bedrag per paneel komt plaatsen. Vaak kleine ZZP'ers, meestal geen elektrotechnische achtergrond en nul aandacht voor veiligheid, zowel voor wat betreft de installatie die wordt geplaatst als voor de werkomstandigheden.

bedenk je dat een goede installateur zelf werk genoeg heeft, tegen meer marge, en dus weinig reden heeft om voor minder marge in opdracht van dit soort clubs te werken. Het zijn dus veelal "installateurs" die simpelweg niet op eigen benen kunnen staan die je installatie komen plaatsen als je nij zo'n bemiddelaar koopt.

Een lokale installateur, uiteraard met InstallQ erkenning, die gewoon vooraf langs komt om de situatie te bekijken, alles rustig doorspreekt en daarna een passende offerte uitbrengt zou de norm moeten zijn. Zo"n installateur zal bij een akkoord dan ook zijn eigen monteurs op pad sturen met een goede werkvoorbereiding en goed materiaal (gekeurde steiger en ander klimmateriaal). En een goed systeem binnen het bedrijf heeft voor kwaliteitsborging en controle en eventuele follow up als er iets niet direct helemaal perfect is.

Gezien hetgeen dat je nu hebt betaald zal zo'n lokaal, erkend bedrijf neestal ook nog eens een stuk goedkoper zijn.

EUR 2/Wp is echt exorbitant. Dit ga je volgens mij nooit meer terugverdienen, zeker niet als er nog wat kosten bijkomen in de aankomende jaren en de energieprijzen weer normaliseren. Wat zijn de garantievoorwaarden van de installateur vwb get vervangen van defecte Enphase omvormers? Enphase gaat bovenmatig stuk en vervanging van een microomvormer betekent een hoop arbeid. De meeste installateurs roepen dan al snel "25 jaar garantie", maar vergeten erbij te vermelden dat dit om een fabrieksgarantie gaat die ziet op kostenloze omruiling van het apparaat, niet op kosten voor arbeid of zelfs transport.

Voor wat betreft de elektrische aansluiting: wellicht had dit best via de bestaande leiding van een wasmachineaansluiting gekund. Maar dat is wel afhankelijk van de gebruikte materialen in de woning en de exacte situatie. Een starre 16mm PVC leiding die netjes geled is (geen scherpe bochten) kun je bedraden met 3x4mm2. Dan kun je, tot forse leidinglengtes, enkelfasig nog best hoge vermogens invoeden. Is er in de woning flex gebruikt? Vergeet het dan maar. Maar dat vereist dus een goede installateur die echt op locatie komt kijken en ook zo'n contactdoos even van de muur schroeft bij een schouw. De gemiddelde PV cowboy zal dit nooit doen. Die trekt een 3x2,5mm2 ymvk kabeltje, meestal zelfs ongeacht de lengte, en klaar. Kabelberekeiningen hebben ze ook nog nooit van gehoord.

Losse kabels in de kruipruimte zijn /niet/ toegestaan conform NEN1010. Een leiding moet altijd "deugdelijk" bevestigd zijn. Wat precies deugdelijk is stond vroeger nog in de NPR, maar dat blad is al enige tjjd vervallen. Maar in principe gewoon goed gebeugeld zodat er geen mechanische krachren op de kabel kunnen komen. Normaal beugel of hang je een buis onder de vloer of tegen de fundering waar je de kabel dan doorheen leidt.

Ik hoop dat je er uit komt met deze club. Maar kijk een volgende keer gewoon op de website van InstallQ (echteinstallateur.nl) en benader een erkend bedrijf uit de buurt. En vraag ook of ze zelf installeren en het niet uitbesteden (al zou dat bij een erkend bedrijf geen groot issue moeten zijn, als zij uitbesteden moet dat ook aan een ander erkend bedrijf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davitamontje
@roelbouwman precies dit dus. Eigen mensen idd, en niet uitbesteden. Mijn firma had ook installQ erkenning. Na wat geklets tijdens de installatie bleek dat ze +-15 eigen mensen hadden om de panelen te leggen. En ze besteedde niets uit.

Toeval of niet, er is bij mij wel geschouwd. Sterker nog, ze zijn twee uur over de vloer geweest om alles uit te leggen. En de installatie was tip top in orde.

Ik zeg niet dat dit altijd zo is, maar als ik verhalen hier lees zie ik wel bepaalde patronen terug komen bij mensen waar het slecht is gegaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@roelbouwman generaliseren gaat wel ver…

Recent nog een topic waar een installQ installateur de mist in gegaan was… en dan lees je dat de installQ organisatie eigenlijk niets voor de benadeelde eindklant gaat doen… dat mag gewoon via de gebruikelijke kanalen…

Je kunt gewoon nergens van op aan… en duurkoop is geen garantie…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik hoop dat een consumentenversie van Scope12 gewoon verplicht wordt. Het is nodig.
Tot die tijd raad ik mensen aan bij de offerte te vragen of ze een Scope12 keuring laten uitvoeren.
Zo niet, vraag keuringsoffertes in de buurt en geef bij verkoper aan dat een goedgekeurde installatie voorwaarde is voor (af)betaling.

Helaas is informatie vooraf vaak lastig te vinden en verkopers reppen er uiteraard niet over. Maar als er echt fouten gemaakt worden, zoals bij mij ook, poot stijf houden en keuring eisen werkt.

Er werd gedreigd de spullen weer op te halen, de installatie uit te zetten. Ik heb teruggedreigd dat ze dat vooral moeten doen als ze van rechtzaken houden. Maar aantonen dat het volgens norm was aangelegd konden ze niet. Dus zijn ze uiteindelijk overstag gegaan en hebben de keuring betaald. Vele bezoeken later was het eindelijk goedgekeurd. De keurmeester gaf aan dat het relatief goed was aangelegd tov wat hij tegenkomt (!!!)

Oa kabels onder de panelen opbinden zodat de connectoren niet op de pannen liggen (alle panelen weer los geweest), ook de 0 aansluiten op de schakelaar naast de omvormer (twee keer niet goed gedaan), hele kabel van omvormer naar meterkast dikker leggen is wat ik weet. Het volledige afkeurrapport is alleen naar installateur gegaan. Dat was nadat ik zelf al de wifi had moeten aansluiten en bleek dat ze de strings niet goed hadden aangesloten (lus noord en deel lus zuid op één , zag ik als leek binnen een dag aan de productiecurve, hadden ze 3 dagen van een expert voor nodig) - zo basaal dat ik geen vertrouwen meer had en keuring eiste.

Vooraf aangeven dat betaling uitsluitend volgt als installatie volgens norm is aangetoond is natuurlijk makkelijker 😬

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 27-03-2023 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbouwman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-05 11:11
Ronald schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:22:
@roelbouwman generaliseren gaat wel ver…

Recent nog een topic waar een installQ installateur de mist in gegaan was… en dan lees je dat de installQ organisatie eigenlijk niets voor de benadeelde eindklant gaat doen… dat mag gewoon via de gebruikelijke kanalen…

Je kunt gewoon nergens van op aan… en duurkoop is geen garantie…
Nee, zeker niet. Maar bij een erkend bedrijf weet je in ieder geval dat er vakkennis aanwezig is (de diploma-eisen) en dat er jaarlijks een aantal werken gecontroleerd wordt. Zullen daar ook rotte appels tussenzitten? Vast. Maar als je met een lokaal installateur zaken doet dan kun je je ook vooraf goed orienteren. Ervaringen van anderen, het bedrijfapand (en ben je welkom om even te komen kijken?), etc.

Overigens is er bij de InstallQ erkeninngen nog een adder onder het gras: er is tegenwoordig, naast de volwaaridge erkenning elektrotechniek, ook een aparte zonnestroom klein erkenning. Door een lobby van de solar branche is hiervoor geen elektrotechnisch diploma nodig, maar allleen 4 relatief eenvoudige examens. Een bedrijf dat dus alleen zonnestroom klein heeft is /geen/ volwaardig elektrotechnisch installatiebedrijf, maar beheerst alleen het PV "tructje".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Goofyduck384
Vandaag einde van de middag contact gehad met het bedrijf dat de installatie moest regelen. Dit blijkt een normaal en groter bedrijf uit de omgeving Groningen, die dan weer ZZP’ers inzet voor opdrachten in onze regio (midden van het land). Hij gaf aan zelf ook echt hier wel van te balen. Ze gaan nu hun eigen team langs sturen om de hele installatie te controleren op alle veilige punten etc.

Te zien is wel dat de installatie goed werkt, maar ze willen uiteraard alles langslopen. En omdat ze dit goed willen hebben, sturen ze dus een eigen team langs. Even kijken wanneer dit wordt.

Fingers crossed, dat het nu goed opgelost wordt. Klinkt veelbelovend in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-05 21:23
Uit Groningen..? Ik heb opeens een vermoeden om welk bedrijf dit gaat. Heb ook zoiets meegemaakt, alleen heette het bedrijf toen nog anders - als het hetzelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Gramser schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:55:
Uit Groningen..? Ik heb opeens een vermoeden om welk bedrijf dit gaat. Heb ook zoiets meegemaakt, alleen heette het bedrijf toen nog anders - als het hetzelfde is.
lijkt op engie.nl qua naam?^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Fr33z schreef op maandag 27 maart 2023 @ 22:18:
[...]

lijkt op engie.nl qua naam?^^
Yes. Maar nu beginnend met een S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Dan hebben we het wel echt over een andere partij. Het bedrijf waar ik het over heb is heel anders van naam.
Ik hou er niet van om een bedrijf zwart te maken via internet, dus daarom noem ik de naam niet. En mogelijk lossen ze deze kwestie echt goed op, en ligt de fout dus vooral bij de ZZP’ers

[ Voor 47% gewijzigd door Goofyduck384 op 28-03-2023 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:07
Ik heb zelf 2 weken geleden zonnepanelen laten plaatsen, bij mij werd van tevoren telefonisch doorgenomen hoe de installatie aangesloten gaat worden. Zo kwam ik niet voor verrassingen te staan. Dat is bij jou fout gegaan. Verder zijn er geen heel gekke dingen gebeurd qua installatie als ik je verhaal zo lees. Dakpannen kunnen kapot gaan en de kabel moet ergens heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-05 09:59

mutsje

Certified Prutser

Om over kabel over de goot te spreken. Bij mijn buren aan beide kanten wat verderop liggen de kabels gewoon over de dakgoot naar beneden. Echt niet om aan te zien. Ook beunhaas bv blijkbaar.
TS: Ik hoop dat het bedrijf het allemaal netjes voor je oplost. Die hebben een naam hoog te houden, zullen waarschijnlijk ook niet weer met deze zzp club in zee gaan. Halen wel hun naam door het slijk met mond op mond reclame..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Goofyduck384 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:53:
Dan hebben we het wel echt over een andere partij. Het bedrijf waar ik het over heb is heel anders van naam.
Ik hou er niet van om een bedrijf zwart te maken via internet, dus daarom noem ik de naam niet. En mogelijk lossen ze deze kwestie echt goed op, en ligt de fout dus vooral bij de ZZP’ers
Daar heb je ook wel gelijk in hoor.

Voor wat het waard is - in mijn geval was het via een collectieve inkoop van vereniging eigen huis, waar ik ook lid van ben. Toen men zich niet aan contractuele verplichtingen wilde houden, heb ik hun huisjuristen in kunnen schakelen waarna ik vrij snel gelijk kreeg, en een oplossing werd doorgevoerd. Schroom niet om rechtsbijstand in te schakelen als er naar jouw mening geen acceptabele oplossing wordt gecreeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofyduck384
Gramser schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:49:
[...]

Daar heb je ook wel gelijk in hoor.

Voor wat het waard is - in mijn geval was het via een collectieve inkoop van vereniging eigen huis, waar ik ook lid van ben. Toen men zich niet aan contractuele verplichtingen wilde houden, heb ik hun huisjuristen in kunnen schakelen waarna ik vrij snel gelijk kreeg, en een oplossing werd doorgevoerd. Schroom niet om rechtsbijstand in te schakelen als er naar jouw mening geen acceptabele oplossing wordt gecreeerd.
Ja die heb ik al vast op de hoogte gesteld ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofyduck384
Update nu: 5 mei komen ze (het originele bedrijf) de complete installatie nalopen en controleren. Daarnaast krijg ik een nieuwe ladder geleverd en zijn de nokpannen (er bleken er zelfs twee kapot) besteld, worden dus ook vervangen.

Even een gedachte van mijn kant: zou ik ook een andere electrakabel door de electraleiding naar de wasmachine kunnen trekken (dus een nieuwe, niet een extra), zodat de complete installatie toch via die leiding naar de meterkast mag/kan lopen?

Nu is dit niet mogelijk, zodat deze buiten langs naar beneden loopt. Maar zou dit verholpen zijn als ik een installateur alvast (voor 5 mei) een andere kabel door die leiding laat trekken, eentje die meer aan zou kunnen? Of is dit een domme gedachte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
De kabel langs de gevel is een wisselspanning kabel - je hebt de omvormers op je dak liggen - in de meterkast zouden alleen de Envoy en Relay moeten zitten (monitoring kastje en afschakelkastje bij wegvallen stroom net)

Maar die wisselspanning kabel kan in principe wel via een lege leiding door je huis heen naar meterkast. Dan moet er wel een doorvoer door dak voor zijn/komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofyduck384
Ja, maar een lege leiding heb ik dus niet, enkel de bestaande (en gebruikte) leiding naar zolder, naar de wasmachine en droger.
Daar mocht deze installatie helaas niet op, zou dan te zwaar zijn. Maar ik vroeg me dus af of daar dan ook een zwaardere kabel doorheen gelegd zou kunnen worden. Dus de oude, bestaande, er uit en een nieuwere zwaardere erin. Daar dan zowel de wasmachine, droger en de zonnepanelen op zetten.

Maar geen idee of zoiets kan, ik heb er geen verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:55
Goofyduck384 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:40:
Ja, maar een lege leiding heb ik dus niet, enkel de bestaande (en gebruikte) leiding naar zolder, naar de wasmachine en droger.
Daar mocht deze installatie helaas niet op, zou dan te zwaar zijn. Maar ik vroeg me dus af of daar dan ook een zwaardere kabel doorheen gelegd zou kunnen worden. Dus de oude, bestaande, er uit en een nieuwere zwaardere erin. Daar dan zowel de wasmachine, droger en de zonnepanelen op zetten.

Erbij mag ook niet: de PV installatie zal ongetwijfeld op een aparte groep zitten en je mag niet twee groepen door hetzelfde pijpje laten lopen geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-05 20:44
Is een pv verdeler niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:10
Goofyduck384 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:40:
Maar ik vroeg me dus af of daar dan ook een zwaardere kabel doorheen gelegd zou kunnen worden. Dus de oude, bestaande, er uit en een nieuwere zwaardere erin. Daar dan zowel de wasmachine, droger en de zonnepanelen op zetten.

In theorie kan het.
Het risico is dat er in de buis naar boven dusdanig veel bochten zitten, of oneffenheden dat het niet lukt om nieuwe draden te trekken, en dan ben je verder van huis.
Een panelenboer zal daar nooit op eigen risico nooit aan willen beginnen, tenzij je heel duidelijk afspreekt dat het jouw probleem is wanneer het om een of andere reden niet lukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-05 15:20
Heb je geen leiding koker in je huis waar bijvoorbeeld je ventilatie buizen doorheen lopen? Of andere loze leidingen naar zolder voor bijvoorbeeld coax/netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Hoe liggen de 12 verdeeld over het dak, @Goofyduck384 ?

En je had mijn vraag veel eerder over hoeveel trunk kabels het hele verhaal ligt nog niet beantwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
@Goofyduck384 Wat voor een kabel ligt er nu precies? 3-aderig of 5-aderig? 2,5mm² of een grotere diameter? Waarschijnlijk kun je in de meterkast of anders in de kruipruimte wel een opschrift vinden.

En welke automaat hebben ze geplaatst voor de zonnepanelen? Heb je misschien een foto van de groepenkast?

Ik lees in dit topic maar weinig technische informatie over de installatie. Zou een beetje zonde zijn als je nu die wasmachinegroep laat aanpassen en een PV-verdeler plaatst als straks blijkt dat die zonnepanelen op 3-fasen zijn aangesloten ofzo. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Ronald schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:42:
Hoe liggen de 12 verdeeld over het dak, @Goofyduck384 ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BFdLhf-fJrWNevlq97Z0PmQaxAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KJaXZXTqo9RUW1K73PCZ4q3C.jpg?f=fotoalbum_large
En je had mijn vraag veel eerder over hoeveel trunk kabels het hele verhaal ligt nog niet beantwoord.
Tot hier mijn beperkte kennis, want ik begrijp niet wat je bedoeld 🤪

En qua loze leidingen: nee die heb ik dus niet meer naar zolder liggen helaas. En daar waar alle kabels lopen (achter het toilet in een koof naar zolder, recht omhoog) kan ik helaas niet bij, zonder de zaken open te breken.

Ik denk dat het vrij simpel is voor een installateur om een dikkere kabel aan te leggen in de leiding die nu naar de wasmachine loopt. Maar dat weet ik dus niet zeker.

Neig er nu naar om toch lekker die kabel via de buitenzijde naar de meterkast te laten lopen, mits die nu wat beter wordt vastgezet en niet over de dakgoot gaat liggen. Kan altijd nog beslissen om hem via een andere leiding naar de meterkast te laten gaan (als dat blijkt te kunnen).

Zal thuis nog wel een foto maken van de groepenkast, ook daar geen idee of het een 3 of 5 aderige kabel is. Heb die kennis helaas niet

[ Voor 5% gewijzigd door Goofyduck384 op 15-04-2023 08:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Trunk kabel is waarmee de micro’s achter deze panelen aan elkaar gemaakt worden. IQ7A mag van Enphase tot 10 of 11 aan 1 zo’n kabel.

Nu heb jij de panelen op 3 richtingen liggen dus de kans dat het over de 3,6kW heen gaat is niet groot.

En omdat het niet over de 3,6 kW zal gaan kan het gewoon met PV verdeler op die was-droog groep. Wil je het heel netjes dan bouw je de groep centraal om naar 20A en 20A componenten in de verdeler.

Dat mag immers gewoon over 2,5mm2

De draden vervangen klinkt simpel, maar kan lastig zijn. Het is stug draad, zeker als er vochten in zitten kan het vast gaan zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:41

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Goofyduck384 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 08:53:
ook daar geen idee of het een 3 of 5 aderige kabel is. Heb die kennis helaas niet
Zo veel kennis heb je ook niet nog hoor :), gewoon het opschrift van de kabels en automaat etc lezen. Of als je daar geen chocola van kunt maken, leesbare foto's hier plaatsen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Goofyduck384
Nou de laatste herstel reparatie / installatie is gedaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YCtfdFn7BRaiVK06lw2yFYfipgI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/22To35hUCDV7GdZmg4ZUQ4Tv.jpg?f=fotoalbum_large

De kabel ligt nu netjes langs de muur, zit netjes vast aan de muur en gaat strak mijn dak in, om onder de pannen er weer uit te komen.

Inmiddels ook een nieuwe ladder gekregen, dus ook dat is goed opgelost. Het eigen team van dit bedrijf is nu gekomen en heeft alles strakker aangelegd.

De nokpannen zijn ook vervangen, dus alles zit dicht. Kortom, alles is nu goed hersteld.

Wat heb ik hier van geleerd? Volgende keer een plaatselijk bedrijf laten komen en een schouw laten doen. Ben blij dat het nu goed is
Pagina: 1