Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WongWong
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-09 18:45
Hi allemaal,

ben beginnende vwb de zoektocht naar panelen, maar heb dankzij vele topics en het internet al veel info kunnen vinden

Ik mag binnenkort verhuizen naar een woning waar wij veel zon hebben. Hierbij even voor de volgordelijkheid een update:
Foto's
Hierbij wat foto's van het dak en de woning zijaanzicht. Op het schuine dak willen wij dus panelen laten plaatsen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jTzRYhRFapXHHr5dt1b9lBTLCG4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VeKSfbBrgEim5l9e1QXluoEK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x9uuziMEOuONxD8DuSU_KbNOHOw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Frekb8Z35xZzuyNALWvynJnj.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Op het dak komt over de gehele breedte nog een dakkapel, zie directe buren waar zij dat ook hebben. Wij krijgen een soortgelijke dakkapel van hetzelfde formaat.

Totaal heb ik van boven naar beneden 15 dakpannen, maar ik weet de maat van het dakpan niet. De breedte van het dak is ongeveer 10 meter.

Update zojuist bouwtekening gekregen van het dakkapel. Klopt mijn intepretatie van berekening van de afstand van het dakkapel tot aan de nok?

https://www.driehoekberekenen.nl/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mGHVhdSNLe3gcbpP5jrjIRmAetw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PXi1c81xbzrqCDmO1A5tePta.png?f=fotoalbum_large
Schaduw
Qua schaduw is het minimaal, er staat wel een kleine boom bij de parkeerplekken wat potentiel voor wat schaduw kan zorgen, maar vele leveranciers zeggen dat dit niet veel impact zal hebben.
Jaarverbruik
Wij verwachten rond 3500 KWH te gaan verbruiken in deze woning. Dat is obv van ons huidige verbruik + enkele veranderingen die we willen aanbrengen zoals een Quooker en meerdere apparaturen. Wellicht komt er een laadpaal, maar dat verwacht ik niet binnen nu en 5 jaar.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Hier wat foto's van de meterkast. Wat onduidelijk, omdat we nog niet in de woning zitten heb ik aan de huidige bewoners gevraagd foto's aan te leveren. Ik weet niet of het een fase 1 of fase 3 meterkast betreft. Kunnen julie dat zien? Fase 1 aansluiting. Dank je @AppieK. En iemand vanuit privé heeft dit ook bevestigd :). Thanks!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VfnQSLkXDT0vkFD7OQgKUitZcYE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rFcMFUFNc0utCIHo0Bj6nb59.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXV3KodULP2-OfjJ1HqF9MxB_98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NQdJ7H6IwFeAYhjVQNeHfOe1.jpg?f=fotoalbum_large
Budget en doel
Budget max 10k, maar daar kom ik ruim onder. Dus denk nu rond de 7-8K. En het doel is om mijn verbruik te kunnen compenseren, met additioneel nog wat ruimte voor toekomstig meer verbruik (opgroeiende kinderen e.d.)
Wie gaat het project uitvoeren
Ik zal graag de volledige montage en installatie willen laten uitvoeren.
Bijhouden van data
Kan leuk zijn voor de eerste paar weken/maanden, maar ik denk dat het daarna ook minder interessant wordt. Meeste leveranciers bieden dat wel aan. Bij voorkeur, als het beschikbaar is, dan is het mooi meegenomen.
Reeds verkregen offertes
Zie hieronder een overzicht. Velen raden gewoon een parallel-schakeling aan ivm garantie e.d. maar @Uszka zegt wellicht ook terecht dat dat niet nodig is. Echter voel ik me wel meer comfortabel met 25 jaar garantie tov 10 -15 jaar garantie wanneer ik voor een serie-schakeling ga. Voor de rest heb ik nog de vraag gesteld of alles gedaan wordt door de partij zelf, maar die notities ben ik vergeten te maken... beetje dom. Maar de meeste gaven aan alles door hun eigen mensen te doen qua installatie en montage.

Mijn voorkeur gaat uit naar prijs kwaliteit, maar ik heb in de afgelopen 3 dagen zoveel partijen aan de lijn gehad die allemaal hetzelfde beloven.. stiekempjes wil ik dan gewoon voor partij 1 kiezen simpelweg vanwege de prijs per WP.
Indien nodig kan ik ook wel de partijen delen, maar volgens mij is dat een no-go? VIa een PM doe ik het graag.

Wat is jullie advies, of wat kan ik als tip meenemen in mijn besluit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RlfKRytN_0VbE3D88tQNH9KvM5k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ltxt7HMtBMGfiF7xpCCFF7xE.png?f=fotoalbum_large
Regio
Regio Purmerend

[ Voor 89% gewijzigd door WongWong op 30-03-2023 19:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
ZZW, geen schaduw en dan met duur Enphase aankomen. Nu valt €1,40/Wp wel mee voor Enphase, maar toch. Een stringomvormer zal een stuk goedkoper zijn en niets minder presteren op dit dak. Vraag deze partij eens wat de prijs met een 5kW 3-fase stringomvormer wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 12-10 10:50
Mooie offertes met mooi spul. 1,38/WP is zeker niet duur voor Enphase, dat zie je niet vaak op het forum meer voorbijkomen.

Op basis van wat je ontvangen hebt, zou ik voor partij 1 gaan. Heb je dit dakvlak in een keer vol liggen, ervan uitgaande dat 12 panelen passen na de dakkapel, en voldoende ruimte om extra verbruik in de toekomst op te vangen. Laadpaal laat ik even buiten beschouwing want daarvoor is er naast je huidige verbruik op het dak sowieso geen ruimte. Wellicht in de toekomst op de aanbouw aan de achterkant nog.

Meterkast geen idee, wellicht dat iemand anders dat kan zien. En anders vragen of de huidige bewoner even een duidelijkere foto wil maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:09

de Peer

under peer review

WongWong schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:51:
En het doel is om mijn verbruik te kunnen compenseren, met additioneel nog wat ruimte voor toekomstig meer verbruik (opgroeiende kinderen e.d.)
Let op dat de definitie die je hanteert voor 'mijn verbruik' gebaseerd is op een definitie die eindig is.
Je gaat nu uit van je verbruik op jaarbasis.
Als (met de nadruk op als) de salderingsregeling afgeschaft wordt in 2025 gaan we langzaam over naar een andere manier van verbruik verrekenen.

Probeer dus alvast toekomstgericht te denken. Denk in verbruik per uur, niet per jaar.
Dat betekent dat je sowieso niet 100% van je verbruik kunt afdekken (want in de winter heb je weinig zon) maar dat je dat wel zoveel mogelijk zou willen. Dus je dak zo vol mogelijk leggen zodat je in de herst en lente zo veel mogelijk van je verbruik direct (per uur/minuut) kunt afdekken.

Je kunt ook later bij leggen, maar dat is echt een hele dure keuze want dan heb je 2 x installatiekosten. en zeker nu je een gunstige prijs voorgeschoteld krijgt, zou ik zeggen: vol dat dak.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 30-03-2023 13:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
25 jaar garantie op een micro is leuk als die omvormer zonder arbeidskosten wordt vervangen op het dak. Een stringomvormer kan je, als je een klein beetje handig bent, zelf kunnen vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:33
WongWong schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:51:

Hier wat foto's van de meterkast. Wat onduidelijk, omdat we nog niet in de woning zitten heb ik aan de huidige bewoners gevraagd foto's aan te leveren. Ik weet niet of het een fase 1 of fase 3 meterkast betreft. Kunnen julie dat zien?
Dit is een 1 fase aansluiting. Ik zie tussen die Aquaheat box en de slimme meter 1 hoofdschakelaar.

[ Voor 8% gewijzigd door AppieK op 30-03-2023 14:21 ]

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WongWong
Uszka schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:15:
25 jaar garantie op een micro is leuk als die omvormer zonder arbeidskosten wordt vervangen op het dak. Een stringomvormer kan je, als je een klein beetje handig bent, zelf kunnen vervangen.
Thanks @Uszka ik zal dit meenemen in mijn besluit
AppieK schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:20:
[...]

Dit is een 1 fase aansluiting. Ik zie tussen die Aquaheat box en de slimme meter 1 hoofdschakelaar.
Topper! Dank je @AppieK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:11
Dakkapel op het zuiden... Heb je de airco ook al begroot?
Zorg dat die dakkapel gebouwd wordt belastbaar met panelen en leg hem vol... ga je nodig hebben.

1 is een keurig prijs, maar jouw dak leent zich voor een nog voordeliger systeem... Dus vragen bij die installateur.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WongWong
Ronald schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 18:38:
Dakkapel op het zuiden... Heb je de airco ook al begroot?
Zorg dat die dakkapel gebouwd wordt belastbaar met panelen en leg hem vol... ga je nodig hebben.

1 is een keurig prijs, maar jouw dak leent zich voor een nog voordeliger systeem... Dus vragen bij die installateur.
Dank je voor je feedback Ronald. We vinden het toch leuker om naar buiten te kijken, dan naar onze buren. Wel begrepen dat het lekker warm kan worden in de zomer dus ben benieuwd..
Airco-begroting wordt aan gewerkt. Voorlopig maar even met een hand-wappertje :p

Maar bedoel je dan met een voordeliger systeem een serie-schakeling?
Is het echt het verkooppraatje van menig leverancier dan? Echt 9/10 raden, ongeacht de situatie, een parallel schakeling aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Enphase en SolarEdge... meer marge beter voor wie? :D

Zonder schaduw en bij kleine harde schaduw (CV pijp etc) kunnen die slimme dure systemen niet meer opleveren...
String omvormers zijn dikke prima in het afhandelen van dergelijke probleempjes...

Geld voor Enphase gewoon uitgeven aan panelen op dakkapel en / of garage. Levert echt meer op.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
WongWong schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:51:
[...]

Maar bedoel je dan met een voordeliger systeem een serie-schakeling?
Is het echt het verkooppraatje van menig leverancier dan? Echt 9/10 raden, ongeacht de situatie, een parallel schakeling aan.
in dit geval, met deze installatie, is inderdaad de aannemer de enige die er beter van wordt... Enphase is gewoon veruit het duurste systeem op de markt en in jouw geval heb je niets aan de voordelen die het biedt.

Als je ook panelen op je dakkapel wilt (Op tweakers vinden we dat je altijd zoveel mogelijk panelen moet willen :P ) is SolarEdge misschien een goede optie, omdat je daarmee verschillende orientaties kunt combineren, maar alsnog een stuk goedkoper dan enphase. Wil je dat niet, dan is een rechttoe, rechtaan string omvormer gewoon de beste en goedkoopste oplossing.

Zorg iig dat je éérst die dakkapel laat plaatsen voordat je aan de panelen begint. Ook al past het precies, voor het plaatsen van die dakkapel liggen ze gegarandeerd in de weg.

En bedenk je ook:
- wat je zelf verbruikt is niet zo relevant. Ja je mag nu nog salderen maar dat houdt waarschijnlijk binnenkort op, dan maakt het echt niets meer uit.
- Hoe meer panelen je legt, hoe rendabeler de installatie. Als je nog 5 panelen op je dakkapel kwijt kunt kost dat je 20% extra voor 50% meer opbrengst.
- Later nog een keer panelen erbij laten leggen is economisch nóóit rendabel.

[ Voor 3% gewijzigd door mcDavid op 30-03-2023 20:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Tot 2027 wil regering 80% kaal levertarief als teruglever vergoeding. Een lekker dure leverancier kan dus nog steeds gunstig zijn.

Hoe meer opbrengst, hoe meer je tot 2030 nog gesaldeerd mag wegstrepen.

Dak vol is nog steeds nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WongWong
Kleine update, ik word toch door enkele leveranciers teruggefloten vanwege het feit dat er wellicht te weinig ruimte is boven het dakkapel. Zie "Beschikbare (dak)ruimte". Het vervelende is dat ik niet concreet kan zijn, omdat het dakkapel er nog niet ligt. Zij zijn dus bang dat zij de uitgebrachte offerte niet kunnen waarmaken.

Bij de buren is dit door een partij gewoon gelegd, maar wat is wijsheid? Niet boven leggen dus?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oUtMHqVZ2fM8gxT8WWIr6mzt7RI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DrpKCpfSvVNQ72HG4IyFS9Fs.png?f=user_large

Een ander partij zegt dan op het platte dak van de uitbouw 3 of 4 panelen te kunnen laten leggen. Wel meer schaduw, maar beter iets dan niets zeg maar. Is dat risicovol vwb het gewicht e.d.?

Dan zou de opstelling worden:
6 panelen op het schuine dak, onder het dakkapel
3-4 panelen op het dak van de uitbouw.

[ Voor 34% gewijzigd door WongWong op 31-03-2023 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-10 22:48
Bij mij ligt het nog wat dichter op de zinken afdekker. Señor Sjon in "JA Solar + Solis op zuiddak met dakkapel"

Ze willen vaak wel 2 pannen ruimte omdat ze anders ruzie krijgen met de nokvorst vs de railhaken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@WongWong oogt alsof de panelen aan de korte zijde geklemd zijn, en op vrij korte afstand (1 pan)

Niet ideaal, en niet alle panelen mag dit.

Zijn de panelen van de buren 100 of 115 cm ;-)

Wordt een heel dure dakkapel als je daardoor amper panelen kan leggen...

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 31-03-2023 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WongWong
Nogmaals dank alleen voor de antwoorden.

Inmiddels, dankzij jullie feedback, kon ik concreter mijn vragen stellen aan de adviseurs en 4 komen met de volgende offertes.

Nu twijfel ik of glas/glas echt meerwaarde is voor die prijs, maar daarentegen zijn die panelen wel 10cm minder breed! Waardoor de 'risico' van tegen de nok aan leggen stukken kleiner is. Aan de andere kant geeft partij A mij echt een goede prijs (denk ik). Is dit instant-call?

Dus ik weet niet of de meerprijs van glasglas + gemoedsrust dat de panelen er niet vanaf waaien het waard is. Wat vinden jullie? Zijn dit goede prijzen? Ik denk dat partij C sowieos afvalt, omdat hij niet met zekerheid kan zeggen dat het kan. Partij A-B-D zeggen van wel. Allen zijn ze goed ingelicht over het dakkapel en afstand tot NOK. MAar alles is tot op heden nog wel via de telefoon gegaan.

@Ronald ? :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bhs0z-jFA2p03lePu5SAq7fMQy0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AMJJUteTcMR2v2cJFLMYnOCV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door WongWong op 07-04-2023 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Heb je ook zicht op levertijden?

Glas/glas heeft meerwaarde als in het is fysiek sterker. Niet wat betreft opbrengst.

[ Voor 57% gewijzigd door Ronald op 07-04-2023 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WongWong
Ronald schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 22:59:
Heb je ook zicht op levertijden?

Glas/glas heeft meerwaarde als in het is fysiek sterker. Niet wat betreft opbrengst.
Men zegt dit te kunnen aanpassen aangezien mijn dakkapel er nog niet op ligt. Die verwacht ik over 6-8 weken.

Glas/Glas ook geen meerwaarde vwb mindere degradatie? Als ik de offerte Belinus mag geloven is het paneel dat eigenlijk meer dan 400WP waardoor ze over 30 jaar de 400WP bijna kunnen garanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Enige verschil is dat bij glas folie de cellen afgedekt zijn met eva folie aan achterzijde.

Als ze betere degradatie beloven dan gebruiken ze waarschijnlijk n-type cellen… om te krijgen van jinko

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WongWong
Ronald schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 23:07:
Enige verschil is dat bij glas folie de cellen afgedekt zijn met eva folie aan achterzijde.

Als ze betere degradatie beloven dan gebruiken ze waarschijnlijk n-type cellen… om te krijgen van jinko
Sorry, ik begrijp je laatste zin niet echt.

Maar al met al zeg je dus eigenlijk, not worth the extra money. Dan lijkt partij A de go-to partij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-10 22:34
WongWong schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 23:33:
[...]

Sorry, ik begrijp je laatste zin niet echt.

Maar al met al zeg je dus eigenlijk, not worth the extra money. Dan lijkt partij A de go-to partij!
Zou je de leveranciers van je lijstje per pm kunnen delen?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WongWong
Joris 407 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:09:
[...]

Zou je de leveranciers van je lijstje per pm kunnen delen?
pm! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinBo
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 28-05-2023
Hoi,

Zou je de leveranciers van je lijstje per pm kunnen delen met mij?
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonvanderjagt
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-12-2024
Ook benieuwd naar leveranciers. PM zou top zijn! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreyClouD
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 11-01 01:05
Ik ben ook geïnteresseerd, kun je me een PM sturen of ze hier posten? :D

• WongWong
Nou, 6 maanden verder en nog geen zonnepanelen.

Vandaag is er een partij langskomen om zonnepanelen te leggen, maar kwamen er helaas achter dat ik boven het dakkkapel toch niet genoeg ruimte heb om 6 panelen in landscape daar kwijt te kunnen.

Ik ben nu opties aan het bekijken om 6 onder het dakkapel te laten leggen en 4 op het dakkapel. Echter krijg ik links en rechtsom te horen dat het niet verstandig is om zonnepanelen erop te leggen ivm potentiele lekkage. Ik heb er tijdens de aanvraag van het dakkapel niet aan gedacht om voor een verstevigende constructie aan te vragen.

Moet ik accepteren dat ik hierdoor dus beperkt ben op 6 panelen onder het dakkapel? Of zijn er toch wel nog andere mogelijkheden?

Hieronder nieuwe foto's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6u2pWxmsrd2tDUzc3h7ml18JEU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BjlUo5nOgOzPmZmmjiqoyYXx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43huAFFaV9ankfP1npbZt4gPR6A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pAUT155Jft7rxWrJCEA6deEV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Op dakkapel kan vaak wel met ballast loossysteem. Dat is dakdekkers expertise. Maar je kunt bij een recent geplaatste natuurlijk vragen bij leverancier hoe het zit.

Hoeveel ruimte is er daadwerkelijk boven de dakkapel?

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 25-09-2023 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WongWong
Ronald schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:26:
Op dakkapel kan vaak wel met ballast loossysteem. Dat is dakdekkers expertise. Maar je kunt bij een recent geplaatste natuurlijk vragen bij leverancier hoe het zit.

Hoeveel ruimte is er daadwerkelijk boven de dakkapel?
Dakkapel is qua daadwerkelijke bruikbare ruimte ongeveer 8meter breed en 1.4m diep. Volgens dakkapellen leveranier en de timmerman kan de constructie het aan.

Dus als men niet 6 boven kan plaatsen, dan 4 op dakkapel en 6 onder dakkapel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Huidige panelen zijn ongeveer 115cm. Oudere series 105cm

Dat kan net het verschil zijn tussen past werk en niet.

Veel aanbieders zijn niet flexibel in hun aanbod. Dus mogelijk verstandig om bij bijvoorbeeld de webshops met installateurs, Solar bouwmarkt/ outlet, te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WongWong
Nou... het heeft even geduurd, maar ze zitten erop
Specs:

10x Jinko Solar 420 panelen. 6x schuin dak 4x op dakkapel aangesloten op 1 string
1x GoodWe GW5K-DT 3-phase
Prijs per WP EUR 1.07

Door een bedrijf laten installeren met InstallQ keurmerk en aangesloten bij SGZE (maar weet niet of beide dingen veel zeggen in deze wereld)

Volgens mij is alles wel netjes gelegd en afgewerkt.

Dank allen voor jullie hulp en feedback. En Thanks @Ronald voor additionele antwoorden op mijn vragen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5uCRSxg105j4vDgZSMxl6ECEw0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yc8VJxzKtUICzbjqGWMqPbjS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7t5EWsURn_EamXhHdi7jH-1Xt38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Br4u5cxtWolATnROpmbOwzqG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XCYnw6MU6AXLcuY8Unhv5aMKUVA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kRRNFDsBdHzAjI4X9ImN80OT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VOCebFobi6BtP7hoiAOry5RqHPU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HOxBoZyB16rR8IoWozZm9djD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door WongWong op 03-10-2023 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:34

Zenix

BOE!

Met die omvormer kan je ook nog wel je schuur in de tuin vol leggen en die aansluiten op de tweede MPPT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WongWong
Zenix schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 20:48:
Met die omvormer kan je ook nog wel je schuur in de tuin vol leggen en die aansluiten op de tweede MPPT.
Ja wellicht wanneer we de tuin gaan renoveren en dan een goed dak kunnen creeeren zonder al te veel schaduw.

Omvormer was gebruikt omdat we voorheen 12x420 panelen wilden leggen, maar omdat dat niet paste zijn we voor 10 gegaan op dezelfde omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:34

Zenix

BOE!

WongWong schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 20:53:
[...]

Ja wellicht wanneer we de tuin gaan renoveren en dan een goed dak kunnen creeeren zonder al te veel schaduw.

Omvormer was gebruikt omdat we voorheen 12x420 panelen wilden leggen, maar omdat dat niet paste zijn we voor 10 gegaan op dezelfde omvormer.
Die schuur bij je huis kan je al gebruiken, beetje schaduw is niet erg. Als je het zelf gaat leggen is het altijd rendabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Ehm...

~45 graden en ~15 graden horen niet in 1 string zonder optimizers (op alle 10)

Dat geeft verliezen.
https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.32&max2=0

Ongeveer de laagste van de 2 lijnen per paneel en dan alle 10, of alleen de hoogste van de 2 lijnen en dan alleen productie met de 4 of 6 op die hogere lijn.

Stap vooral even door het jaar heen.

Dit had op een 2mppt enkelfase omvormer gemoeten met voldoende lage minimum MPPT (GoodWe D-NS G3 bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
@Ronald met 6 panelen haal je de mppt-range niet... idd erg slecht installatie ontwerp, kost gewoon geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WongWong
Oei balen om dit te horen. Is het eenvoudig om de omvormer om te laten wisselen?
Installateur bellen, aankaarten en hopen dat zij dit kunnen wijzigen?

[ Voor 10% gewijzigd door WongWong op 03-10-2023 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@mcDavid Vandaar de suggestie om naar een enkelfase te gaan.

@WongWong 2e set solar kabel vanaf het dak is het grootste deel,

Omvormer afhankelijk van details plaatsing.

5kW op 1 fase ben ik geen fan van, er ontstaan veel sneller problemen met netcongestie. Deels te mitigeren met zeer zware kabel.

Nu zal er 5x2,5mm2 liggen. Dat is prima. Met 5kW enkelfase raad ik 3x6mm² aan in meeste gevallen.

Meer werk, maar omvormer goedkoper.

Of 10 optimizers (Tigo) plaatsen. Dat is ~500 materiaal

Of SolarEdge SE5K-RWB voor short strings met of s440 of s500b optimizers. Dat kost nog meer extra en moet even door de simulator,, maar denk dat het goed gaat.

[ Voor 24% gewijzigd door Ronald op 04-10-2023 06:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WongWong
Dank @Ronald,

Heb nu via een buur een leverancier gevonden die als optie geeft om dan (net als bij een andere buurman op dezelfde dak) alsnog de 6 panelen op het schuine vlak boven het dakkapel te kunnen plaatsen. Daar komt dan de 2de string.

Dat worden dan 6 panelen van 420WP erbij waardoor ik op papier op 6720WP kom. Ben ik dan teveel aan het overdimensioneren? Volgens die tweede leverancier is het binnen de max van 50% range en dus goed te doen.

Volgens de datasheet zou het ook kunnen, maar ik twijfel. Dan heb ik het gedeelte van de 6 panelen op 50graden en 4 panelen op 15 graden niet algeheel opgelost, maar dan heb ik nog wel het meest optimaal gebruik van mijn dak qua panelen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AhxKXy4WPkYsEk6ay8rYBCY7Bks=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bmZifF95ZjL5QxRMsmFttAaO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Welk type 420's komen er dan bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WongWong
Ronald schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:26:
Welk type 420's komen er dan bij?
Dezelfde Jinko 420WP met bijna dezelfde type-nummer jkm420n-54hl4-bk. Ik heb nu jkm420n-54hl4-b

Dan krijg ik op
String 1: 6 Jinko 420WP panelen op 50 graden, 4 420WP panelen op 15 graden
String 2: 6 Jinko 420WP panelen op 50 graden,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik heb even een ruwe schets in SolarEdge designer gemaakt.

https://designer.solaredg...d5d84190915e?units=METRIC
Dit ontwerp gaat zonder waarschuwing op gegeven moment de prullenbak in, wil je het bewaren: PDF

0,75% aftop met een 5kW omvormer.. Niks ernstigs in dit geval.

In het geval SolarEdge zou de 5kW short-string omvormer zelfs meer opbrengen dan de 6kW - dit doordat de optimizers veel gunstiger in efficiëntie zouden draaien. De overstap naar SE zou echter behoooorlijk veel kostbaarder zijn.

In jouw geval zou ik 4 optimizers plaatsen onder de 4 op platte deel en samen met de 2x6 in 1 string plaatsen.
In de lente/herfst gaan de 50 graden panelen veel harder dan de 4 en zo draaien de 4 gewoon mee.
In de zomer kunnen de 4 op plat harder, worden beperkt door de 12, maar stroom is dan minder waard. En je komt toch iets omvormer vermogen tekort.

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 10-10-2023 19:55 ]

Pagina: 1