Dilemma afwerken isolatie zolder

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neblus
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-04 14:13
Beste Tweakers,

Ik ben bezig met het na-isoleren en afwerken van mijn zolder. Ik heb nu 10cm PIR geplaatst (U 4,7), zie foto. Ik worstel met hoe ik dit kan afwerken. Ik heb 6 cm ruimte over tussen PIR en gording, het liefst houd ik nog een stukje gording zichtbaar om kamer niet te klein te maken. De opties die ik zie, na wat research ook op dit forum:

1. Regelwerk plaatsen tussen gordingen, daarop gipsplaat (12,5 mm) schroeven.
Vraag: hoe monteer ik het regelwerk op de PIR platen / tussen de gordingen?
Vraag: is onderlinge afstand gordingen (+-127cm) niet te groot om verticaal regels tussen te plaatsen?

2. OSB plaat monteren op PIR, daarop gipsplaat schroeven.
Vraag: kan ik OSB lijmen op PIR platen, gaat dat de gipsplaten houden?
Vraag: krijg ik dit uitgevlakt? PIR platen zijn onderling niet 100% recht.

3. Regels + gips OP gordingen, 6cm ruimte opvullen met extra isolatie. Voordelen: makkelijkste montage + betere isolatie. Nadeel is dat de kamer kleiner wordt.

Wat zouden jullie doen? Nog andere (betere) opties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zpd_iWWNNh2YD4yo-ibLSyNkdAw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8SQr7ZzPuDNGPdipnvjmaYON.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 15:08
Metalstuds op de gordingen vijzen, en daarop je gipsplaten is ook een optie, vlakt meteen netjes uit. De gordingen zien er niet zo bijzonder uit, dus gewoon geen zorgen in maken dat ze al dan niet wegzitten lijkt me.
https://gyproc.be/nl/arti...l-stud-profielen-afwerken

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:55
Het is ook beetje wat je ervoor over hebt.
Regelwerk plaatsen tussen de gordingen is wel aardig, maar 6 cm is al niet veel, als je daar een tengel tegenzet en een gipsplaat heb je nog maar 2 cm van je gording over. Heel veel werk, en ik vind het zelf geen porum als ze zo iel zijn.

een plaat plakken en daarop gips moet je niet doen.

Ik zou een regelwerk óp de gordingen plaatsen en daarop gips schroeven. Die 5 cm maakt aan ruimtelijk gevoel ook niet veel meer uit. Die lege ruimte isoleren is een keuze. Ik zou het niet doen omdat je hele isolatiepakket - opbouw dan vreemd zal worden. (achteraf gezien misschien beter iets dikkere PIR kunnen pakken, maar ach, je gaat er al flinke stap op vooruit nu !)

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:21
Ik zit in een vergelijkbare situatie dus ben wel benieuwd naar de ideeën die geopperd gaan worden.

@naftebakje Wat is de dikte van metalstud-'regelwerk'?

@Gwindorian elke paar cm lijkt niks uit te maken maar elke liter volume die je weghaalt scheelt weer een paar kerstballen en kampeerspullen die je onder je schuine dak/knieschot probeert op te bergen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:55
phYzar schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:25:
Ik zit in een vergelijkbare situatie dus ben wel benieuwd naar de ideeën die geopperd gaan worden.

@Gwindorian elke paar cm lijkt niks uit te maken maar elke liter volume die je weghaalt scheelt weer een paar kerstballen en kampeerspullen die je onder je schuine dak/knieschot probeert op te bergen.
Het is een kwestie van afwegen: Estetisch vs hoeveelheid werk en wat levert het écht op aan volume natuurlijk.
Gordingen hangen niet zelden ook wat door, en dat zie je bij een regelwerk er tussen echt heel goed, en ziet er eigenlijk niet uit dan.

Edit:
Persoonlijk zou ik met houten regelwerk werken (15mm) daar kun je wat makkelijker wat ongelijkheden en doorhangen mee wegwerken.

[ Voor 8% gewijzigd door Gwindorian op 24-03-2023 11:01 ]

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 15:08
phYzar schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:25:

Komt op 5cm, als je met glaswol werkt kan die volledig geïsoleerd worden (en heb je enkel waar de verticale profielen zitten 5cm "koudebrug". Daar nog de gyproc panelen van 12mm bovenop en je zit boven de gordingen.

Je kan hetzelfde idee met hout doen ook natuurlijk, al moet je dan zelf uitvogelen wat sterk genoeg is.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
als er alleen kerstballen en kampeerspullen liggen zou ik het helemaal niet afwerken. Klaar zo. Hou je ook de meeste ruimte over.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:30
No Hands schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 12:22:
als er alleen kerstballen en kampeerspullen liggen zou ik het helemaal niet afwerken. Klaar zo. Hou je ook de meeste ruimte over.
Zeker niet!

PIR is zeer brandbaar en gevaarlijk bij brand. Je moet het afwerken met bijvoorbeeld gips om veilig in de woning te kunnen wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-04 10:58
Dit hoeft nu dus niet afgewerkt te worden met een folie?..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 04:20
Rukapul schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 12:41:
[...]

Zeker niet!

PIR is zeer brandbaar en gevaarlijk bij brand. Je moet het afwerken met bijvoorbeeld gips om veilig in de woning te kunnen wonen.
PIR is toch juist helemaal niet zo brandbaar??

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
Rukapul schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 12:41:
[...]

Zeker niet!

Volgens mij is PIR juist helemaal niet brandgevaarlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:02
De gassen die vrij komen bij een PIR brandje zijn verstikkend waardoor het niet brandt als een fakkel. Probleem is dat je die gassen ook niet in wilt ademen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:51

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
als het zo dun mogelijk moet zou ik met deze overspanning C27/60 metalstud plafond regels nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gaurdian
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:52
Toevallig heeft een klusjesman deze maand precies hetzelfde uitgevoerd bij ons op zolder. Bijgevoegd wat afbeeldingen van hoe dat gedaan is. Eerst zijn er 10 cm isolatieplaten gemonteerd, vervolgens is er lijstwerk opgezet, zijn er gipsplaten opgeschroefd, plafondlijsten over de schroeven, met een of ander gaas en een sociaal soort stucwerk zijn de naden opgevuld en glad gemaakt en vervolgens is er overheen geschilderd. Ik zal deze post later nog even updaten met hoe het er nu uit ziet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_fR6tf0QiyCtUt_bD59bYyq9NPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iTqHLdx8NBiOxk2CVOMgWdBz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NEOxvuYSlp6WDTuybKNylu4_OQk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nzxr36QHZThRF7A4glkaj6vi.jpg?f=fotoalbum_large

Update: zo ziet het er nu uit, je ziet door de plafondlijsten ook niets meer van de schroeven. Schilderstape moet uiteraard nog weg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sc9yqB_PfLKYfmYE5q9tW7uymz0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HJtpc0eaKn7BQmqGb5cEd7v3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door gaurdian op 26-03-2023 16:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
gaurdian schreef op zondag 26 maart 2023 @ 16:14:
Toevallig heeft een klusjesman deze maand precies hetzelfde uitgevoerd bij ons op zolder. Bijgevoegd wat afbeeldingen van hoe dat gedaan is. Eerst zijn er 10 cm isolatieplaten gemonteerd, vervolgens is er lijstwerk opgezet, zijn er gipsplaten opgeschroefd, plafondlijsten over de schroeven, met een of ander gaas en een sociaal soort stucwerk zijn de naden opgevuld en glad gemaakt en vervolgens is er overheen geschilderd. Ik zal deze post later nog even updaten met hoe het er nu uit ziet.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er netjes uit maar jammer dat er in de platen is geschroefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Hoe zijn de pir platen gemonteerd? Ik heb op wanden gipsplaten direct op de pir geplakt met soudabond. Dat is een lijmpur die heel goed werkt. Dat s stevig en er is geen kans op doorhangen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Neblus
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-04 14:13
Dank voor de reacties allen. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om latten op de gordingen te bevestigen, onderlinge afstand 30 cm, met daarop gipsplaten ( 9cm).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZajiDt0ewM23h3vBspcFEK7ekq4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U06iy1WopAQd83jUpshlaZQt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:51
Gebruik je nu geen pir meer ?

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:35
Neblus schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:15:
Dank voor de reacties allen. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om latten op de gordingen te bevestigen, onderlinge afstand 30 cm, met daarop gipsplaten ( 9cm).

[Afbeelding]
Dat zijn beste gipsplaten :+
Pagina: 1