Logica check vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Ik heb over 2 verdiepingen (bgg en 1e) vloerverwarming. Beide verdiepingen hebben dezelfde oppervlakte en bij beide verdiepingen is de vloerverwarming op dezelfde manier aangelegd (op bestaande betonvloer met daar overheen laag beton van 7 cm)

Beide vloeren hebben dezelfde verdeler en zelfde aantal slangen / afstanden. Ook de flow knoppen staan gelijk afgesteld. Enige verschil dat ik zie is op de 'auto'stand van de pomp (7 watt (1e) versus 13 watt (bgg))

Nu het aparte:
de bgg vloer warmt aanzienlijk sneller op. Na 2 uur meet ik op de bgg vloer een temp van 23 graden. De 1e verdieping vloer is dan pas 20 graden.

Aangezien verdere alle omstandigheden gelijk zijn: komt dit dan door het verschil in pompstanden of wordt dat verschil bepaald door het simpele feit dat er hoogte verschil is (bgg versus 1e verdieping)

Nu ga ik het zeker proberen om de standen aan te passen, 'helaas' is het te warm om de verwarming nu aan te zetten. Maar ben benieuwd of mijn logica klopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O4etMOH8K_ibzFkEPRH4wasrGyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YGa7Z2ZkDT6l3V1bKZqdB4nr.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-11 15:05
In se is de pompstand op de verdeler niet zo relevant, die heeft maar een kleine invloed (tenzij je een inregelventiel hebt en hem actief laat aanzuigen, is niet de bedoeling tenzij je warmtepomp hebt en wil compenseren voor te kleine aanvoerlingen).
Waar het om gaat is hoeveel water toegevoerd word vanaf de CV, en dat hangt af van het leidingtrace (dik genoege buizen, lengte, ...) en de kranen (staat het voetventiel niet wat dicht, die kan je gebruiken om te balanceren; staat de thermostaatknop niet lager boven, wat logisch kan zijn want slaapkamer wil je minder warm).

Is er eigenlijk een probleem (is er bijvoorbeeld boven een badkamer die je warmer wil)?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@naftebakje

Beide verdiepingen zijn gelijk aan elkaar. Open ruimte met deur naar trappenhuis.

Er zijn geen directe problemen: echter de 1e verdieping warmt dus veel langzamer op (ook als ik alleen die verdieping verwarm)

En dat vind ik raar aangezien dus alle factoren gelijk zijn (behalve dus dat het twee verschillende verdiepingen zijn en de pomp bij de bbg in de autostand op 13W staat en op de 1e op 7W)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-11 15:05
Eens bij het aanwarmen elke 10 minuten de temperaturen noteren van de verdelers beneden en boven (of temperatuursensoren aan hangen en nette grafiekjes trekken); dat zal aangeven hoe het zit met aanvoer en verdeling van warmte.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:23
Is er simpelweg niet meer afgifte op de 1e verdieping omdat de ruimtetemperatuur daar lager is?

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-11 08:42
Zitten er geen zogenaamde inregelafsluiters in de retour van elke verdeler? Hiermee zet je de installatie in balans

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:19
Heel simpel dan begrens je de watertemperatuur iets meer op de begane grond door aan de witte knop te draaien of boven zet je hem iets verder open.

Doorgaans is het heel normaal dat de 1e verdieping de temperaturen lager zijn afgesteld ivm slaapkamers etc.

Wat de autostand op de pomp doet is de pomp versnellen of vertragen aan de hand van watertemperatuur.
Ik zie daar ook een voetventiel daar kan je de flow regelen.

Hoogteverschil heeft weinig invloed of de CV pomp moet wel belachelijk laag ingesteld staan wil dat uitmaken.

[ Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 25-03-2023 21:36 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Pagina: 1