Nieuwbouw en op welke manier stroom aanleggen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siinx
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20-02 16:26
Mijn vraag
...
Hallo iedereen,
ik ben bezig met een nieuwbouw en zit al een aantal dagen te denken op welke manier het beste is om mijn stroom op te bouwen.
Ik wil in de toekomst werken met Home Assistant, Zigbee en nog interessante projecten die kunnen ontstaan in de toekomst.

De bedoeling is om lichten op de traditionele manier aan/uit te kunnen doen met een schakelaar, en het ook te kunnen automaten met sensors en HA.

Hoe zou ik mijn stroom opbouwen? Op de traditionele manier: Lichtpunt -> schakelaar -> centrale kast
of met impuls drukkers : Lichtkabels -> centrale kast, schakelaars -> centrale kast en in de kast met relais werken.

Ik heb liever optie 2 , maar weet niet als het goed werkt met zigbee.

Als iemand hier al ervaring mee heeft, let me know!

Alvast een fijne dag gewenst!

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Nog geen hardware en software die gebruikt wordt.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Nog niets geprobeerd.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Siinx schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:14:
Hoe zou ik mijn stroom opbouwen? Op de traditionele manier: Lichtpunt -> schakelaar -> centrale kast
of met impuls drukkers : Lichtkabels -> centrale kast, schakelaars -> centrale kast en in de kast met relais werken.
Ik snap niet zo goed wat je bedoelt. Bedoel je met 'centrale kast' een aparte ruimte in huis waar je al je relais wilt gaan plaatsen? Of bedoel je gewoon de centraaldoos die je in elke ruimte hebt?

Omdat je met zigbee wilt werken ga ik er even vanuit dat je de centraaldoos bedoeld (want waarom extra buizen naar een centrale plek aanleggen als je draadloos met zigbee gaat werken).

Dit zijn de standaard tips, die ook in veel andere topics worden genoemd:
  • Overal de diepst mogelijke dozen (laten) plaatsen, zowel bij schakelaars, wandcontactdozen, lichtpunten en centraaldozen. Dan hou je plek voor inbouwmodules
  • Overal neutraal/0 aan laten leggen, want niet alle modules werken zonder 0
Om het jezelf helemaal makkelijk te maken kun je schakelmateriaal met ingebouwde zigbee-modules overwegen, of modules waar je makkelijk schakelaars/dimknoppen van de bekende merken op kan plaatsen. Dat scheelt weer geklooi met een losse module die je moet aansluiten.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 31-05 11:52
Ik zou willen adviseren:

Plan A: Leg alles stervormig aan, dus alle schakelaars apart naar centrale verdeelkasten. Alle lichtpunten ook apart naar centrale verdeelkasten. WCD's doorlussen per ruimte en apart naar centrale verdeelkasten.

Plan B: Traditioneel met centraaldozen, maar wel naar alle schakelaars een 0 mee trekken.

Plan A is uiteindelijk onder de streep goedkoper, mits je de mogelijkheid hebt om alles vol leidingen te gooien zonder dat dit bizarre meerwerkkosten met zich meebrengt. Ik heb dit zo gedaan en heb in de centrale kast een tweedehands PLC en DMX dimmer geplaatst. Indien noodzakelijk kan ik het vervangen door duur spul zoals Loxone of bij eventuele verkoop van het huis door relais. Verder heb ik bijvoorbeeld in iedere kamer achter de schakelaar een 1-wire temperatuursensor geplaatst voor de zoneregeling en een schakeldraad meegetrokken naar alle WCD's zodat ik schemerlampen centraal kan schakelen/dimmen.

Plan B biedt je wat meer flexibiliteit als je onverhoopt met draadloos spul of bijvoorbeeld Digitalstrom in de weer gaat. Maar dit wordt hoe dan ook een dure exercitie en/of een dikke vendor lock-in en/of een instabiel systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:51
Als je alle dozen (plafond en wand) apart naar één of meer centrale punten laat bedraden, ben je het meest flexibel. Omdat je achteraf kunt bepalen hoe en wat je schakelt.

Ik zat met de uitdaging dat mijn bedrading van lichtpunten telkens op andere verdieping uit kwam dan de bedrading van WCD's en schakelpunten. Om die reden heb ik gekozen om de schakelpunten met KNX te bedraden.

Overigens werkt de combi van KNX actoren en sensoren met Home Assisant als een zonnetje.En het voordeel is dat de koppeling tussen je tasters en actoren op bus niveau geregeld is en je dus zolang er maar spanning op de bus staat rechtstreeks met de tasters kunt schakelen, zonder tussenkomst van een je server.

[ Voor 19% gewijzigd door StevenK op 24-03-2023 12:02 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

StevenK schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 12:01:
En het voordeel is dat de koppeling tussen je tasters en actoren op bus niveau geregeld is en je dus zolang er maar spanning op de bus staat rechtstreeks met de tasters kunt schakelen, zonder tussenkomst van een je server.
Dat is zeker prettig, maar niet een voordeel dat je alleen hebt bij een dergelijk netwerk :) De zigbee-modules waarnaar ik eerder linkte doen het bijvoorbeeld ook prima als HA down is.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX