Toon posts:

Windows als NAS NTFS naar BTRFS?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nossie63
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06-06 19:18
Beste Tweakers,

Kan ik Windows 10 direct installeren op BTRFS of eerst gewoon op NTFS en dan omzetten naar BTRFS?

Waarom ik Windows überhaupt op BTRFS wil laten draaien? Dat is omdat ik in Windows Xpenology in een VM wil installeren en de schijven uit mijn defecte Synology NAS naar de Windows PC wil overzetten.

Ik heb een Asus moederbord met een Intel i5 6th Gen met 8Gig en een 128GB SSD.
Daarnaast dus de 4 schijven uit m'n defecte Synology NAS.
Even kort over de NAS, is een DS418 en doet helemaal niets meer. Nieuwe voeding geprobeerd, contact gehad met Synology, van alles geprobeerd maar doet gewoon helemaal niets meer. De NAS is al een tijdje uit de garantie en reparatie of vervangen is duur. Je kunt niet zelf ergens een nieuw moederbord kopen. Of wel? Dan zou bijvoorbeeld gelijk een DS918 of nieuwer x86 moederbord kopen, indien betaalbaar.
Vandaar dat ik dit wil oplossen met wat ik heb.

Windows wil ik graag gebruiken omdat ik ook Kodi wil installeren en de pc via HDMI aan m'n tv hangen en tegelijkertijd heb ik dan vervanging voor mijn NAS. Ik heb niet genoeg ruimte om wat op de NAS staat tijdelijk ergens anders op te slaan. Vandaar dat ik denk dat ik het op deze manier kan oplossen.

Of denk ik te moeilijk en kan het veel makkelijker met wat ik heb en wat ik wil?

Graag jullie advies.

Met vriendelijke groet,

Nossie

Alle reacties

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:01
Windows kan standaard niets met btrfs. Er is wel https://github.com/maharmstone/btrfs maar zoals je leest is dat nogal tricky.

Als de data op de schijven belangrijk is zou ik dat niet met Windows proberen. Het makkelijkst en meest zekere is een nieuwe nas aanschaffen maar dat is idd kostbaar. Een andere optie die waarschijnlijk meer kans van slagen heeft dan Windows is om linux te gebruiken. Ik zou dat dus onderzoeken als ik jou was.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:06

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Windows 10 ondersteunt geen BTRFS. Het filesysteem in je OS is niet relevant voor een VM. Je kan dus gewoon je Xpenology installeren in Win10. Als je dan zorgt dat je de 4 disks rechtstreeks koppelt aan je VM, is er wellicht een kans dat je er iets mee kunt. Geen garanties.

3800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

eheijnen

Einde Doodlopende Weg

Als je handig bent met Linux kun je hier nog eens even naar kijken.
Ubuntu kun je eventueel van een usb stick draaien of op een lege schijf installeren.

Een support artikel van Synology zelf.
https://kb.synology.com/e...my_DiskStation_using_a_PC

Let in alle geval op dat je niet naar de schijven van de Synology raid set schrijft en zeker niet gaat partitioneren of iets dergelijks. ALLEEN voor te lezen. Het artikel voert de mount commando's daarom ook met de param RO (read-only) uit.

[Voor 10% gewijzigd door eheijnen op 24-03-2023 09:27]

Erst kommt das Fressen und dann die Moral.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:44

nelizmastr

Goed wies kapot

Meest tricky stuk zal het herbouwen van de RAID set zijn, want als je die niet op de juiste manier herbouwt zijn de schijven niet leesbaar. Het is namelijk niet dat je de platte data zo uit kunt lezen. Daar zit nog Linux mdadm tussen.

I reject your reality and substitute my own

• nossie63
Dank voor alle reacties.

Wordt dus een flinke, risicovolle operatie.... Misschien een NAS bestellen, data veilig overzetten en weer terug sturen en dan sparen voor een nieuwe. Tis niet dat ik het niet heb maar het is ergens anders voor bestemd.
Wellicht tijdelijk een tweedehands.. Is dat veilig een tweedehands NAS van Marktplaats?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:06

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Een nieuwe bestellen, gebruiken en terugsturen is natuurlijk niet echt netjes he...
Kijk even op V&A of MP, daar staan er genoeg.

Bijv.
v&a aangeboden: Synology DiskStation DS416j
https://www.marktplaats.n...950874707-synology-ds418j
https://www.marktplaats.n...949977206-synology-ds420j

3800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Microkid schreef op zondag 26 maart 2023 @ 19:11:
Een nieuwe bestellen, gebruiken en terugsturen is natuurlijk niet echt netjes he...
het is bijna zeker tegen de Algemene voorwaarden, en evengoed tegen de bepalingen in de wet...

Je mag een product bekijken, en heel misschien valt testen daar ook nog wel onder, maar het rebuilden van een array en dan vervoglens data pompen is iets dan al snel enkele uren kan duren en valt absoluut buiten 'bekijken en wellicht even uitproberen'

dan zou ik inderdaad kiezen voor een V&A modelletje of inderdaad een VM

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:21

Exirion

Gadgetfetisjist

nossie63 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 22:20:
Is dat veilig een tweedehands NAS van Marktplaats?
Er zullen ook wel glazen bollen op Marktplaats staan.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:44

nelizmastr

Goed wies kapot

nossie63 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 22:20:
Is dat veilig een tweedehands NAS van Marktplaats?
Ligt eraan. Uiteindelijk moet je zelf je huiswerk doen en goed opletten. Vraag of je het apparaat werkend kan zien en haal het apparaat op.
Daarnaast heeft Marktplaats inmiddels kopersbescherming bij verzenden, voor enigszins waardevolle apparaten altijd dat aanvinken of vragen of de verkoper dat wil toevoegen, anders is het geen zuivere koffie.
Hier kan Tweakers dan weer wat van leren.

Simpele dingetjes. Handelen op internet kun je tegenwoordig niet meer door mensen aleen op hun blauwe ogen te vertrouwen. Goed letten op rode vlaggen en gebruik je gezonde verstand. Hier op Tweakers wordt minstens zoveel opgelicht als op MP tegenwoordig.

I reject your reality and substitute my own

• nossie63
Oké, dank je wel @nelizmastr.

Ik heb in de tussentijd ook wat opgezocht.
Ik geen DS418 meer omdat deze geen Intel/x86 processor heeft. Bij de aankoop toendertijd totaal niet opgelet. Kwam er pas later achter dat de DS418 geen virtual machine aan kan.
Mede doordat de DS418 geen x86 processor heeft, lees ik veel dat het overzetten van de schijven vanuit een non-x86 NAS lastig is omdat een x86 meer ruimte vraagt op de schijf/schijven kan het zijn dat je eigen data overschreven word.

Is er iemand die daar meer over weet?

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

eheijnen

Einde Doodlopende Weg

Post anders een vraag hier op het forum en/of in V/A of er iemand is met dezelfde nas die je kan helpen om de data van die set af te halen.

Erst kommt das Fressen und dann die Moral.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee